Zomby_Woof skrev:
Bestyrtelse og sindsbevegelse gjør handlingen straffri, men ikke lovlig.
Jeg ser ingen ting i historien som tyder på at Dr. Jekyll var så sterkt påvirket av innbruddet at han hadde kommet noen vei med dette.
Det er stor forskjell mellom situasjonene som din kusine og din nabo opplevde og den fra avisen.
Først: Hvis handlingen er dekket av et unntak i loven, så er handlingen lovlig i kontekst av unntaket. Det er derfor lovgiver har definert et unntak. Loven skiller ikke mellom "straffri" og "ulovlig", men definerer i §48 handlingen som "[...]en
ellers strafbar Handling[...] (min utheving)". Altså en handling som er lovlig under dette unntaket, men som ellers ville vært straffbar.
Kan du si på hvilken måte den er annerledes? At han faktisk rakk å overmanne inntrengeren? At det var flere inntrengere til stede i lokalet?
Jeg er litt usikker på hvilke skader en inntrenger kunne bli påført av en klatreøks, for å si det slik, men jeg ser det som helt berettiget at min kusine skulle kunne bruke den i en slik situasjon om inntrengeren gikk til motangrep. Det er ikke slik at hun hadde så mye tid til å velge "våpen" ut fra "alvorlighetsgrad" for å si det slik.