Alt til hus og bolig Boplikten

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Er det slik å forstå at man kan bare kjøpe seg en bolig (i en annen kommune) og bruke det som en slags fritidsted, og det uten å måtte bo der?:confused:
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.032
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
12
Det kommer an på. Landbrukseiendommer har boplikt og for enkelte yrker med tjenestebolig. Den aktuelle kommunen kan svare på det.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
I de aller fleste kommuner er det slik, men noen få har boplikt. Samme som på en del landbrukseiendommer hvor det er bo og eller driveplikt.

Fritidseiendommer er litt uglesett hos enkelte. Tanken er at man skal ha et levende lokalsamfunn og ikke bare "hytter" som står tomme mesteparten av året. En forståelig tankegang, men det fører jo også til at de som eier hus og gård får mye mye mindre enn markedspris om de vil selge.

Så det er både positive og negative sider ved slikt.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Nei, nei, ingen gård på denne karen her! :p

Det er jo fristende å handle seg en av disse avsidesliggende boligene man ser rundt omkring og bruke det som fritidsbolig.

Fallgruver?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Veldig mange av stedene man har lyst til å ha en sommerbolig/vinterbolig, har også boplikt (Typisk sørlandet).

Ellers er jo vanlig bolig litt dyrere å drifte - vil tro du må betale fulle kommunale avgifter.

Jeg ville tatt en telefon til kommunen der du vurderer å kjøpe og ta en avklaring.

Mvh
OMF
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
784
Noen kommuner har boplikt (0 konsesjon) i hele kommunen, mens andre har det i deler av kommunen. F.eks i Tvedestrand er det boplikt på øyene og et begrenset område i sentrum. Risør har boplikt i hele kommunen men med unntak for nye boligprosjekter (Holmen, Flisvika). Lillesand har i noen deler av kommunen.

Litt om praktiske ting her:
https://www.landbruksdirektoratet.no/no/eiendom-og-skog/eiendom/boplikt

Eller på den respektive kommunes hjemmeside.
F.eks her:

Boplikt ved kjøp av eiendom - Risør kommune

Boplikt gjelder for helårsboliger samt for (små) bruk. For vanlige helårsboliger er det som oftest også kommunens landbruksansvarlig som kan være behjelpelig med spørsmål.

Det finnes flere muligheter for å unngå boplikt eller oppfylle den. De mest vanlige er arv og utleie ("lei en Sørlending").

Om det er helårsbolig så er det ordinære kommunale avgifter og evt eiendomsskatt. I tillegg vil boligen bli å anse som sekundærbolig (ref. Formuesskatt).
 
Sist redigert:

slendrian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2012
Innlegg
175
Antall liker
135
Sted
Rødøy
Veldig mange av stedene man har lyst til å ha en sommerbolig/vinterbolig, har også boplikt (Typisk sørlandet).

Ellers er jo vanlig bolig litt dyrere å drifte - vil tro du må betale fulle kommunale avgifter.

Jeg ville tatt en telefon til kommunen der du vurderer å kjøpe og ta en avklaring.

Mvh
OMF
Du må omregulere boligen til fritidsbolig, da betaler du også fritidstakst på kommunale avgifter, renovasjon etc.
Men, en sekundærbolig har også høyere formue-verdi enn primærbolig.

Mulig påstanden til Gjestemedlem stemmer i andre landsdeler enn hvor jeg bor, men på øya jeg bor på er hyttemarkedet med på og presse opp prisene på primær-boliger.

Sist angående småbruk. Bo-plikten kommer an på størrelse på dyrket mark, og man får fritak fra bo- og driveplikt hvis det ikke er sansynlig at gjenstand for plikt kommer til og brukes til landbruk
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
784
Man får ikke omregulert en helårsbolig til fritidsbolig hvis eiendommen ligger i kommunens konsesjonsområde.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hyttedrømmen

Ok, hvor ille er dette?:confused:

"Følgende har fått tilstandsgrad 2:
- Det ble observert noe fukt på grunn i krypkjeller, det anbefales og legge på dampsperre på fjell/ jordgulv. Nåværende eier har montert baderomsvifte i krypkjeller for å forbedre ventilasjonen
- Det ble observert noe oppsprukket panel.
- Koblet vindu: Tilstandsgrad er gitt på bakgrunn av eldre koblede vinduer.
- Eldre dører, tilstandsgrad er gitt på bakgrunn av dette.
- Det er generelt noen skader på nedløpene samt at det mangler et nedløp.
- Innvendig trapp bør påregnes og slipes og overflatebehandles da denne er veldig slitt.
- Tilstandsgrad er gitt på bakgrunn av luftebalkong som trenger overflatebehandling samt fundamentstolper til terrasse som fremstår som noe fuktige.
- Skiferplate på topp peis er knekt. Tilstandsgrad er gitt på bakgrunn av dette.
- Det ble observert skjevheter i bjelkelaget. Tilstandsgrad er gitt på bakgrunn av dette.
- Badet er ikke bygget opp som et fullverdig våtrom da dette er en fritidsbolig.
- Skapdører, benkeplate, oppvaskkum: Tilstandsgrad er gitt på bakgrunn av alder.
- Gulv: normal bruksslitasje, overflatebehandling bør påregnes."
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.794
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
På gamle hus og hytter må en ofte beregne å bytte vinduer og/eller dører. Er du handyman kommer du unna med å gjøre denne jobben selv. At en har skjevheter i bjelkelaget er realtivt normalt, det også - Det var typisk ikke dimensjonert material som ble brukt.

Det som er det eneste jeg ville være litt forsiktig med er dette med fukt på grunn i krypkjeller. Det er forsåvidt ikke uvanlig iom at du har jord- og fjellgrunn, men du bør regne med en sum for å få dette utbedret.

Johan-Kr
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Takker.

Nå som det med boplikten er relativt greit oppklart, kommer jeg videre til å bruke tråden til å publisere noen tilstandsrapporter og idiotspørsmål om hytter. Er helt fersk på dette, og det er alltid skummelt å anskaffe seg eiendom. De fleste bruker vel i snitt mindre tid på research ved slike kjøp enn ved kjøp av nytt haifaiprodukt eller ny ryggsekk. Har ikke vært noe bedre selv ved tidligere anledninger :p

Håper at flere her bidrar fortløpende :)
 

slendrian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2012
Innlegg
175
Antall liker
135
Sted
Rødøy
Lykke til :)
Jeg går også med hytteplaner, så får vi se hvem som lander først.
Angående tilstandsrapporten er prisen du må betale det som avgjør hvor ille det er. Får du dette til en rimelig penge kan det være et godt kjøp, særdeles hvis du er nævenyttig og kan gjøre mye selv
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Eh, kan dessverre ikke skryte av å være så nevenyttig, til gjengjeld er jeg lat!:p Har aldri skjønt det med å dra på ferie for å jobbe livet av seg, liksom.

Er mest på drodle-stadiet, men har fryktelig lyst å ha en hytte fremfor enda større/bedre bolig/bil. Også er det jo visstnok så kjekt å ha "hytteanlegg", virker det som!

Hva betyr dette, og hva skjer den dagen kontrakten går ut?

" Festekontrakt inngått år: 1996 Utløper år: 2076"
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
784
Eh, kan dessverre ikke skryte av å være så nevenyttig, til gjengjeld er jeg lat!:p Har aldri skjønt det med å dra på ferie for å jobbe livet av seg, liksom.
Siden du er så ærlig så skal jeg også være det: med mindre du har råd til å få andre til å gjøre ting, så er IKKE hytte noe for deg. En hytte er et sted man besøker innimellom og trenger samme vedlikehold som bygninger ellers. Derfor blir det ofte å jobbe på hytta når man først er der.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg har sett en del slike nyere tilstandsrapporter på hus som er bygd for 50-60 år siden og enda eldre. Det blir tildels litt forunderlig å lese slike beskrivelsen som tar utgangspunkt i dagens moderne byggenormer, og jeg tenker at mange slike eldre boliger har stått tildels veldig lenge uten egentlig å ha problemer. Ytre og utvendige bygningsdeler som kledning, viduer og dører har en viss levetid, som forlenges betydelig med vanlig kontinuerlig oppfølging og vedlikehold. Dersom det skulkes med dette blir det fort problemer. I tillegg er det faktisk slik at vinduer og dører som ble produsert for 60+ år siden, av nøye utvalgt virke, har betydelig lengre levetid enn mye av det som er masseprodusert i seinere år med primærfokus på lav produksjonskostnad. At en kjeller med jordgulv har forhøyet fuktighet er nesten en selvfølgelighet, og er antgeligvis relativt enkelt å fikse, - men ikke uten arbeid og kostnader. Alt som brukes det slites, heter det også, - normal slitasje har for noen også en sjarm. Derfor blir det også litt merkelig å utelukkende se verdien av dette opp mot dagens forventede slicke utseende på det meste. Regulære feil, som råte, oppsprekking og slikt er selvsagt noe helt annet. Jeg kjenner tilfeller hvor man har vært på visning, og forkynner at "dette var helt uinteressant - det var helt forferdelige farger på alt...". Dersom man forventer å kunne flytte rett inn uten å løfte en finger for å tilpasse eller korrigere noe etter egen smak og ønske, må man også forvente å betale deretter, - primærbolig eller hytte spiller ingen rolle. For den nevenyttige og/eller innsatsvillige er det faktisk tildels stor verdi av egen innsats.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.032
Antall liker
9.311
Ok, hvor ille er dette?:confused:

"Følgende har fått tilstandsgrad 2:
- Det ble observert noe fukt på grunn i krypkjeller, det anbefales og legge på dampsperre på fjell/ jordgulv. Nåværende eier har montert baderomsvifte i krypkjeller for å forbedre ventilasjonen
- Det ble observert noe oppsprukket panel.
- Koblet vindu: Tilstandsgrad er gitt på bakgrunn av eldre koblede vinduer.
- Eldre dører, tilstandsgrad er gitt på bakgrunn av dette.
- Det er generelt noen skader på nedløpene samt at det mangler et nedløp.
- Innvendig trapp bør påregnes og slipes og overflatebehandles da denne er veldig slitt.
- Tilstandsgrad er gitt på bakgrunn av luftebalkong som trenger overflatebehandling samt fundamentstolper til terrasse som fremstår som noe fuktige.
- Skiferplate på topp peis er knekt. Tilstandsgrad er gitt på bakgrunn av dette.
- Det ble observert skjevheter i bjelkelaget. Tilstandsgrad er gitt på bakgrunn av dette.
- Badet er ikke bygget opp som et fullverdig våtrom da dette er en fritidsbolig.
- Skapdører, benkeplate, oppvaskkum: Tilstandsgrad er gitt på bakgrunn av alder.
- Gulv: normal bruksslitasje, overflatebehandling bør påregnes."
En nesten perfekt beskrivelse av mitt hus.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ok, jeg overdrev, som et utslag av min beskjedne natur. Jeg er egentlig ikke så håpløst. Har noe verktøy - samt tilgang til flere - som jeg klarer fint å håndtere. Men jeg er lat, og vil helst ta det lugn. Der andre skrur og ratter setter jeg heller på musikk. Samme holdning ellers også. Men jeg fikser det meste når jeg vil/må, og kan tom få et anfall av tiltakslyst og arbeidsomhet i ny og ne :rolleyes:
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Anbefaler deg å regne på hvor mye penger som faktisk går med til fritidsbolig.

Større utgifter som tak, bad osv kommer en vakker dag.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Absolutt ingen lett avgjørelse, nei. Derfor lufter jeg tanken her, i håp om å få så mye inputs som mulig. Er helt fersk på dette. Er absolutt ingen rik mann, så her må jeg trå svært varsomt.

Hva er deres erfaring (ang utgifter), dere som har hytter?

Grovt sett drømmer jeg om noe på rundt 50kvm, på et sted der det er (svært) gode fiskemuligheter, i en radius på maks 3 timer fra Oslo, innlagt vann/sommervann, strøm og en (bio)toalett (tips om områder også tas med takk!)
 

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Innlegg
391
Antall liker
270
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har vel ca. noe slikt (dvs. en gammeldags variant av sommerhytte). 50-60 kvm, liten time fra Oslo, ca. 10 min. gange til sjøen, biodo, ikke fast innlagt vann dog, eiet tomt på 1,5 mil med totalt 4 bygninger. Hytta er arvet, og jeg vet at det ikke er gjort spesielt mye de siste 40 årene. Hadde man laget en tilstandsrapport hadde denne listen sikkert vært langt som et vondt år, men vi trives, og hytta som er ca. 100 år, blir sikkert stående lenge uten altfor mye jobb.

Faste utgifter er fastledd strøm 1500, kommunale avgifter ca. 1250, forsikring 1400. Vedlikeholdsutgifter antar jeg vil beløpe seg til noen få tusen pr. år. Innemellom vil det selvfølgelig bli noen større utgifter (typisk tak, og vinduer).
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Ok, jeg overdrev, som et utslag av min beskjedne natur. Jeg er egentlig ikke så håpløst. Har noe verktøy - samt tilgang til flere - som jeg klarer fint å håndtere. Men jeg er lat, og vil helst ta det lugn. Der andre skrur og ratter setter jeg heller på musikk. Samme holdning ellers også. Men jeg fikser det meste når jeg vil/må, og kan tom få et anfall av tiltakslyst og arbeidsomhet i ny og ne :rolleyes:
Kjøp campingvogn og hvilestol;)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Meg og min bror solgte en hytte ved Mevann (Bamble) i fjor sommer. Uten vei, vann og kloakk blir det rimelig både i innkjøp og drift. Tror man kommer langt med 10k-20k i året i årlig kostnad.

For egen del har jeg hytte med vei, vann og strøm og betaler 8k i avgifter til kommunen, forsikring koster det samme som en bolig, hytteforeningen skal ha par tusen i året (setter av penger til ny slamutskiller), brøyting og så går det ca 10 000kWh i strøm.

I år har det utenom dette gått 40k på oppussing av overflater innvendig (gulsvliping og maling) og 15k på utemøbler så hyttekostnaden er som 2 sydenreiser i året for familien.

Så viser det seg at båtutlegget som fulgte med ikke er så godt egnet så i år eller neste år må jeg betale innskudd for å få båtplass.

Blir spennende å se fremover hva det ender opp med, er mitt første år som hytteeier.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Men det er mindre enn 3 timer fra Oslo hvis man er litt effektiv og kjører båt fra Kongens dam
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Men det er mindre enn 3 timer fra Oslo hvis man er litt effektiv og kjører båt fra Kongens dam
Litt farlig hvis Torstein er på jakt i området der.
Det er han jo hele året selv om det har blitt litt roligere etter at han flyttet ned til Herre sentrum.

De som vokser opp i den bygda har ikke gode odds.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.032
Antall liker
9.311
He-he, Torstein er god som gull han så lenge man ikke herjer med ham.

Sorry, nok O.T.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.562
Antall liker
13.028
Hva med å leie på åremål et år for å se hvor godt du trives i området osv?
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Leie er bedre enn å eie. Det gjelder hytte, bil -- og kjerring....?:rolleyes:
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Hm.. når flere eier noe sammen kalles det ofte for et sameie, men når flere evt leier noe sammen, så kalles det av en eller annen grunn ikke for et samleie....?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hm, kanskje ikke dumt å leie her og der først, for å sjekke ut om det virkelig er bra fiske i området først.
 
Topp Bunn