Booming/ overrepresenterte frekvenser

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato
D

Desillusjonert

Gjest
Hei
Jeg har en gulvstående høytaler som har en tendens til å boome litt når de dypeste frekvensene dukker opp. Det kan også være at en rørforsterker ikke klarer å håndtere de, men finnes det måter å kontrollere/endre på dette?
 

Vedlegg

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Jeg antar at du har prøvd forskjellige plasseringer i rommer, f.eks dra dem lenger ut fra veggen? Kan dreie seg om stående bølger.
Også verdt å prøve å proppe igjen bassporten.
Underlaget til høytaleren kan spille inn. Har du prøvd myk avkobling fra gulvet? Hvis ja, har du prøvd å koble dem til gulvet (spikes)?

Hvis ikke noe av dette hjelper kan du prøve stativhøytaler ;)
 
D

Desillusjonert

Gjest
Stativ høytaler er nok neste skritt i oppgraderingen, men ikke helt enda ;D

Jeg har tenkt å putte noe i porten, kanskje forlenge røret? Hørte at det også kan hjelpe.

Plasseringen får jeg ikke gjort så mye med, så jeg må prøve andre ting først.

Spikes skal jeg og vurdere!
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.514
Antall liker
9.663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Å løfte de kan hjelpe om du ikke kan flytte de særlig horisontalt.
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
425
Antall liker
119
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Jeg hadde også problemer med boost i bassen tidligere. Hadde da en stativhøytaler med bakovervendt bassport. Prøvde og dra høytalerne ut fra vegg,plugge port osv samt noe akkustiske tilltak. Alt hjalp men fremdeles en pukkel i bassen. Prøvde med pre og eff kombinasjon av god kvalitet og dette rensket opp en god del. Alt spiller inn..god kilde, god pre og nok effekt. Og selfølgelig rom/plassering.

Jeg solgte høytalerne og endte opp med gulvstående med passport i front. Ville ikke nødvendigvis gått for stativhøytaler hvis jeg var deg da disse ofte har en festpukkel nederst. Pluss at en stativhøytaler er vanskeligere og drive.

Mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.652
Antall liker
21.449
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Og jeg som akkurat solgte et par utmerkede gulvstående stativhøyttalere med stram bassgjengivelse og helt uten bassport.
Tungdrevne som fy (85dB). Jeg brukte en sekstiwatter på dem...
 
Topp Bunn