Bomstasjon Slemdalsveien, Oslo

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Jeg er litt nysgjerrig på en sak her, og skal selvfølgelig kontakte Fjellinjen også.
Den siste uken av januar 2008 stengte Fjelllinjen denne stasjon for manuell passering, alle måtte ha brikke.
Min kone kjører denne strekning hver dag, og vi undersøkte litt hva vi skulle gjøre når hun ikke kunne passere manuellt denne uke.
Det første jeg gjorde var selvsagt å få tak i bombrikke, betale depositum, og da bare vente på at giro kom i posten. Dette gjorde jeg med virkning fra søndag 3/2-08.
Jeg så i avisen en notits om dette med passering den siste uken i januar, man skulle bare passere bommen siden den manuelle delen var borte, og da ville man få en giro i posten senere. Dette var jo grei løsning, ikke noe problem.
Dette står også på Fjellinjen nettsiden : https://www.fjellinjen.no/om_oss/nyheter/2963
Nu er der imidlertid et, synes jeg, skjult problem her. Jeg har nå mottatt 2 giroer, en med avgift for 2 passeringer , en 21/1 og en 22/1.
En annen giro inneholder passeringer den siste uken i januar, 23-31/1.
Begge giroer er imidlertid ilagt en tilleggsavgift på 300,-, 600 ialt. Med bompasseringer er dette 820 kr totalt for en uke.
Er dette korrekt ?

O

OldBoy

Gjest
Hvis man skal tro det som står på hjemmesidene til Fjellinjen, er dette sannsynligvis riktig:

Det ilegges en tilleggsavgift for irregulære passeringer i en 7-dagers periode. Tidligere har det vært praktisert å ta betalt for kun en passering i perioden. Fra nå av tillegges passeringsavgift for samtlige passeringer i perioden.

Forskrift om betaling av bomavgift og tilleggsavgift er fastsatt av Samferdselsdepartementet 30. april 2004 nr 678 med hjemmel i vegloven av 21. juni 1963 nr 23 §27 annet ledd, og avtale mellom Fjellinjen AS og Samferdselsdepartementet av 29. september 1989.

"Det skal ilegges en tilleggsavgift på kr 300,- ved unnlatt betaling av bompenger. Tilleggsavgiften betales i tillegg til
bompengetaksten"

Dette er reglene som gjaldt frem til den nye ordningen trådte i kraft i begynnelsen av februar.

Du og din kone har passert "irregulært" i to 7 dagersperioder i januar, altså skal dere betale tilleggsavgiften på 300 kroner to ganger, i tillegg til å betale for passeringene.

Sier reglene.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, jeg vet, men, saken her er jo at den manuelle delen av bomstasjonen blev fjernet i den uken de holdt på. Det vil sige, at alle de der ikke hadde bombrikke fra før, og ikke kan passere manuelt, de får automatisk bot.
Så altså, passér bommen ved å kjøre rett igjennom den uken de holder på å fjerne den manuelle stasjon, regning kommer da i posten, men husk, ifølge reglene har du kjørt ulovligt og må da bøtelegges.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.229
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
niels skrev:
Ja, jeg vet, men, saken her er jo at den manuelle delen av bomstasjonen blev fjernet i den uken de holdt på. Det vil sige, at alle de der ikke hadde bombrikke fra før, og ikke kan passere manuelt, de får automatisk bot.
Så altså, passér bommen ved å kjøre rett igjennom den uken de holder på å fjerne den manuelle stasjon, regning kommer da i posten, men husk, ifølge reglene har du kjørt ulovligt og må da bøtelegges.

Jaaaaaaaaaa, er du overrasket?? Det er da ikke bare i Molbo-land slikt går an.............;D Lenge leve tulle-Norge!

mvh
Proffen

O

OldBoy

Gjest
niels skrev:
Jeg ville ha forsøkt meg med en klage, ingen tvil om det. Men du risikerer bare at Fjellinjen kontrer med at "du kunne jo bare ha kjørt innom en Esso-stasjon og betalt pr. servicegiro (legg merke til uttrykket: "service"- ha, ha, giro)".

Lykke til!

:) :) :)

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Antall liker
1
Dette skal du ikke godta, og hadde sendt en formell klage!

Her burde tvilen komme tiltale til gode.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Min erfaring med Fjellinjen er at de er meget fleksible når du tar oppå saken med dem. Jeg har hittil unngått ekstrabetalinger, til tross for at jeg har pådratt meg enkelte tileggsavgifter. Ha tålmodighet når du ringer kundeservice (lenge å vente), så vil de som oftest ta deg seriøst når du legger fram saken.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
Det høres da skrekkelig urimelig ut med 300 kr i ekspedisjonsgebyt for å sende ut en regning på 1 passering. Med mindre vi snakker om purregebyr for manglende innbetaling av regningen.

Hadde jeg blitt utsatt for noe slikt ville nok hærverk og sabotasje være de første tankene som slo meg, iallefall til jeg fikk roet meg ned et hakk igjen.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
niels skrev:

Utrolig!! Genialt egentlig, hva blir det neste??
De fjerner muligheten for å betale, men gir bot til de som da ikke får betalt. Dette må bare bli en suksess uten like, gjett om andre kommer til å gripe denne ideen, for ikke snakke om å videreutvikle den...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Audiophile-Arve skrev:
Problemet er at Oslo ikkje ligg på ei øy. Då kunne ein hatt ferjer dit, og tatt ferjebillettar til dei prisar ein måtte finne for godt, utan protest. Eventuelt ein betal-tunnell.
Ja det er sant. Her vest betaler man glatt rundt 100 for en tunnel/bropassering, eller opp mot 200 for en fergetur... sånn sett slipper de lett unna der borte..

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Videreutvikle ideen ? Ja, slå det sammen med parkeringsvaktene og du skal se.....en dame på 80 år fik bot fordi hun ikke klarte å hente parkeringslappen fra automaten tidsnok.....
Hadde jeg jobbet på en øy hadde jeg tatt med i budsjettet hvor mye dette ville kostet meg, men nå som jeg jobber i Oslo, skal jeg da kreve kompensasjon fra arbeidsgiveren om jobben ligger utenfor bomringen ? Eller skal jeg kreve de betaler noe til leiligheten min siden den koster 50 % mer enn ute i marka ?
Denne diskusjon blir tullete tror jeg, desuten, jeg sykler på jobb, det er kona der tar bil. I vårt tilfelde blir det til at vi må flytte utenfor bomringen, jeg sykler jo igjennom den gratis!
Da kan vi selge bilen, vi kan ta trikken jo....hva får vi i miljøpremie der da ? Åh jo, vi får stabilt trikke og tognett der alt fungerer som i Japan!
Nå skal jeg bare slutte å se på "Autofil".....

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
niels skrev:
Videreutvikle ideen ? Ja, slå det sammen med parkeringsvaktene og du skal se.....en dame på 80 år fik bot fordi hun ikke klarte å hente parkeringslappen fra automaten tidsnok.....
Hadde jeg jobbet på en øy hadde jeg tatt med i budsjettet hvor mye dette ville kostet meg, men nå som jeg jobber i Oslo, skal jeg da kreve kompensasjon fra arbeidsgiveren om jobben ligger utenfor bomringen ? Eller skal jeg kreve de betaler noe til leiligheten min siden den koster 50 % mer enn ute i marka ?
Denne diskusjon blir tullete tror jeg, desuten, jeg sykler på jobb, det er kona der tar bil. I vårt tilfelde blir det til at vi må flytte utenfor bomringen, jeg sykler jo igjennom den gratis!
Da kan vi selge bilen, vi kan ta trikken jo....hva får vi i miljøpremie der da ? Åh jo, vi får stabilt trikke og tognett der alt fungerer som i Japan!
Nå skal jeg bare slutte å se på "Autofil".....
Jeg bare tullet, selvsagt er jeg enig med deg i at dette er helt horribelt.Det skjer så mye horribelt for tiden at man finner snart ikke ord. Som dette bakkenettet jeg skrev om her i en annen tråd, de presser det ned over hodet på folk, og skrur av det gamle nettet før de boksene man er nødt til å kjøpe fungerer skikkelig. Man blir helt maktesløs mot denne idiotien og maktarrogansen, skal man kjempe imot tar det så mye tid og krefter at man heller betaler eller finner en annen utvei, og prøver å glemme saken.

Du må i alle fall protestere, det går ikke an å behandle folk på denne måten.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.444
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Komponenten skrev:
Ja det er sant. Her vest betaler man glatt rundt 100 for en tunnel/bropassering, eller opp mot 200 for en fergetur... sånn sett slipper de lett unna der borte..
Bortsett fra at staten bruker mange hundre millioner på en tunnel til et lite tettsted med 2400 innbyggere. Tar du det med i regningen? ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
C._Alshus skrev:
Komponenten skrev:
Bortsett fra at staten bruker mange hundre millioner på en tunnel til et lite tettsted med 2400 innbyggere. Tar du det med i regningen? ;)
Mange av veiprosjektene på vestlandet fullfinansieres med bompenger, det er ikke her man pøser ut statlige midler på vei. Og da snakker man om kyststamveien, Rennfast, trekantsambandet osv.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, jeg vet du tullet.
Kunne tenke meg å spille Monopol med noen nye "aktuelle" regler :
Du forlater nå Akershus, betal 600,-
Du kjører nå inn i Østfold, betal 400,-
Eller bli stående der du er, og betal 500,-

Og ja, jeg sitter og skriver klagen nå jeg.....

Topp Bunn