Bom stopp i vinylsalget

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Finnes det noen oversikt over hvor mye vinyl som blir importert?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det kunne vært interessant å se de tallene brutt ned en smule. Hvor stor del av markedet var, og er, gjenutgivelse nummer en dullion og fire? Har markedet for svindyre gjenutgivelser gått mer ned enn nyutgivelser? Sånne ting.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.148
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Finnes det noen oversikt over hvor mye vinyl som blir importert?
Det som menigmann selv kjøper fra utlandet blir neppe registrert i noen statistikker basert på dedikerte tollkoder.

Og - om platekjøpere her på HFS kan sies å utgjøre et representativt utvalg av befolkningen blir jo statistikken det vises til helt intetsigende. I de fleste tråder her inne hvor det diskuteres hvor man kjøper plater hevder hovedtyngden (som deltar i trådene) at de har "gitt opp" å handle i Norge og heller har begynt å kjøpe platene fra utenlandske nettbutikker. I så måte kan det jo like godt hende at det i 2018 fortsatt var en (betydelig) økning i volumet.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.847
Antall liker
38.587
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Finnes det noen oversikt over hvor mye vinyl som blir importert?
Det som menigmann selv kjøper fra utlandet blir neppe registrert i noen statistikker basert på dedikerte tollkoder.

Og - om platekjøpere her på HFS kan sies å utgjøre et representativt utvalg av befolkningen blir jo statistikken det vises til helt intetsigende. I de fleste tråder her inne hvor det diskuteres hvor man kjøper plater hevder hovedtyngden (som deltar i trådene) at de har "gitt opp" å handle i Norge og heller har begynt å kjøpe platene fra utenlandske nettbutikker. I så måte kan det jo like godt hende at det i 2018 fortsatt var en (betydelig) økning i volumet.
Jeg er en av dem, blir nok bare å handle utenlands da jeg er dritt lei av norske plate butikker som ikke kan skaffe noe så enkelt som Bremnes plater :(

Måtte bestille dem i US, forstå det den som kan :confused:

mvh
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.843
Sted
Hus
Kjøper også mye fra utlandet pga at det er sjelden at limited edition på farget vinyl havner i platesjappene her hjemme. Til det er opplagene for små til at platesjappene får kloret det til seg før det er out of stock. Kjøper en del repress her hjemme på Dippern når jeg fyker innom der :)
 

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2009
Innlegg
198
Antall liker
65
Torget vurderinger
2
Dagens journalister har jo en egen evne til å lage drama i overskrifter. Vinylsalget har faktisk økt 10 % fra 2016 til 2018 for å vri det andre veien ;)

Noen av de rimeligste platespillerne burde vel strengt tatt ikke vært solgt. Platekompaniet hadde en liten spiller hvor plata subbet borti lokket, som ikke var til å ta av egentlig. Overhørte en samtale med en kunde som ikke var helt happy. Litt for mye bruk og kast tankegang fra kjedene kanskje og ungdommene får ikke den lytteopplevelsen vinyl kan gi.
 

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2009
Innlegg
198
Antall liker
65
Torget vurderinger
2
Savner bra bruktbutikker med "fornuftige" priser. Noen av bruktsjappene priser vinylen for høyt.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hva hadde folk forventet, egentlig?
at pila skulle fortsette å peke oppover i all evighet?
vi har forlengst passert hysteriets toppunkt.

dr. dong sier alt som trengs å si i innlegg nr 20:

"Vinyl er dødt; leve lika.

Alle disse reutgivelsene er blitt en retningsløs mani. Bruktmarkedet er i visse tilfeller blitt et treffpunkt for hodeløse. Utstyret i de kvalitetsbevisste sfærer har priser for folk hvor pæng ikke er mangelvare. Det er ingen normalitet igjen. La det bryte sammen og fri det hele til oss åtseletere."
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
Bruker selv Shabby Records i Haugesund mye. Vidar skaffer det meste, har et enormt utvalg i nye og brukte plater til ok priser, og uslåelig service. Anbefales.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.285
Antall liker
11.072
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Norge er kanskje ikke helt i synk med resten av verden.
Globalt økte nemlig vinylsalget med 6% fra 2017 til 2018.
Totalt salg av innspilt musikk øker med 9,7%
salg av fysiske media falt med 10%
Dette er i pengeverdi, ikke sikker om antall solgte album er tilsvarende.
https://www.ifpi.org/facts-and-stats.php
 
Sist redigert:

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
Alltid en glede å være innom Shabby. God og platenerdete stemning der, ofte mer og mindre kjente artister innom, kaffe i bøtter og spann, og gull å finne overalt i hyllene og på gulvet for den som har satt av tid til skattejakt!
Neste besøk for min del blir under Karmøygeddon, gleder meg allerede! :)

Ellers er det jo mye aktivitet på facebooksiden til Shabby. Det blir lagt ut nyheter, samleobjekter etc. så godt som daglig.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Finnes det noen oversikt over hvor mye vinyl som blir importert?
Det som menigmann selv kjøper fra utlandet blir neppe registrert i noen statistikker basert på dedikerte tollkoder.

Og - om platekjøpere her på HFS kan sies å utgjøre et representativt utvalg av befolkningen blir jo statistikken det vises til helt intetsigende. I de fleste tråder her inne hvor det diskuteres hvor man kjøper plater hevder hovedtyngden (som deltar i trådene) at de har "gitt opp" å handle i Norge og heller har begynt å kjøpe platene fra utenlandske nettbutikker. I så måte kan det jo like godt hende at det i 2018 fortsatt var en (betydelig) økning i volumet.
Jeg er en av dem, blir nok bare å handle utenlands da jeg er dritt lei av norske plate butikker som ikke kan skaffe noe så enkelt som Bremnes plater :(

Måtte bestille dem i US, forstå det den som kan :confused:

mvh
Det som kanskje kunne finnes, er nettbutikkenes salgstall. Problemet er kanskje at slike tall ikke viser hvilket land ulike typer varer er sendt til.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Alltid en glede å være innom Shabby. God og platenerdete stemning der, ofte mer og mindre kjente artister innom, kaffe i bøtter og spann, og gull å finne overalt i hyllene og på gulvet for den som har satt av tid til skattejakt!
Neste besøk for min del blir under Karmøygeddon, gleder meg allerede! :)

Ellers er det jo mye aktivitet på facebooksiden til Shabby. Det blir lagt ut nyheter, samleobjekter etc. så godt som daglig.
Er det "kun" Facebook siden jeg kan se igjennom utvalget....? Ingen nettside man kan bestille fra? Er ikke så ofte i Haugesund nemlig.
 

Twsts

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
457
Antall liker
412
Sted
Bodø
Torget vurderinger
5
Finnes jo grenser hvor mange ganger mann i gata skal kjøpe de samme Beatles og Pink Floyd skivene som trykkes opp i nye eksemplarer hver gang de fyller år. Naturlig at markedet flater ut spør du meg.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.230
Torget vurderinger
1

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.918
Antall liker
1.921
Sted
Sortland
Har hatt platespiller siden 1980 -
og; ja - den har vært ute i boden to-tre ganger siden.:rolleyes:
Nå er den inne i varmen - og det samme er vinylen :cool:

At 'de andre' slutter å kjøpe vinyl betyr ingenting. :cool::rolleyes::cool:
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.099
Antall liker
32.498
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Vel det betyr jo mye hvis ny musikk ikke skulle komme ut i vinylformat.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Fortsatt håp for kidsa


Billie Eilish's debut album smashes vinyl record sales



(Jeg har sniklytta på sånn strømmedings og lurer på om jeg skal handle skiva, lissom snike den innunder resten av bunken på RSD i morgen så ingen ser at jeg handle Billie, men ikke si det til noen dah!)
 
Sist redigert av en moderator:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.230
Torget vurderinger
1
Lag skikkelig musikk, så er er jeg sikker på at folk kjøper. Forresten er det coveret sinnsvakt.

BillieEilish.jpg
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.230
Torget vurderinger
1
Salget kanskje har gått noe ned, men jeg tror ikke vinyl bare er et blaff.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Jupp, det var trøkk på Big Dipper i dag.

Og som innehaver Andreas Leine Jakobsen sier:

– Nettopp fordi den norske platebransjen har bygd ned sitt apparat de siste årene, er vi og andre uavhengige platebutikkene nødt til å basere oss på egenimport, som går utenom IFPIs statistikker.

– En nedgang på ni prosent i IFPI-tallene sier ingenting om noen nedadgående trend. Det kan like gjerne bare vise til at det var en eller to større artister som ikke ga ut plate ifjor. IFPIs måte å utarbeide tall på har ingenting med vår virksomhet å gjøre, sier Jakobsen.
 

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Innlegg
636
Antall liker
318
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
Føles ikke som om det er bom stopp i vinylhandelen her i dag i hvertfall ;)

Ble ordrer hos Big Dipper, PK, Discogs og Evilbay... uff!
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.430
Antall liker
1.981
Torget vurderinger
8
Tidal i topp kvalitet uten støy til 200.- mnd
Over 200.- spenn for de fleste vinylplater! Bra verden har gjort fremskritt selv om jeg faktisk har en spiller for nostalgien
 

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
450
Antall liker
284
Sted
Fredrikstad
Tidal i topp kvalitet uten støy til 200.- mnd
Over 200.- spenn for de fleste vinylplater! Bra verden har gjort fremskritt selv om jeg faktisk har en spiller for nostalgien
Hvis vi ser bort i fra snusk med spillelister, så er Tidal sikkert et rasjonelt valg. Vi andre derimot, vi drar på gutteturer og tråler platebutikker for å finne både ungdommens storheter (for min del 80-tallet og opp) og nyere utgivelser. Mellom butikkene tar vi både mat og øl.

Vel hjemme diskuteres utgivelser, lim.ed., konserter og annet. Er musikk en livsstil så er vinyl det perfekte medium!

Now playing: Exit popularity contest m/Apoptygma Berzerk. Kun CD og vinyl.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ein må sjå vinylsalet i samband med den generelle tendensen innan fenomenet som kallast "butikkdøden". Mange små ikkje-kolonialbutikkar har stengt, spesielt i utkanten. Dette skuldast visstnok konkurransen frå netthandel, og det stemmer sikkert langt på veg. Spesialbutikkane må nok omstille seg, uansett om dei sel vinyl eller sko.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.734
Antall liker
4.578
Sted
Nøtterøy
Må innrømme at vinylspilleren blir mindre og mindre brukt etter at streameren kom i hus. :-\

Kanskje spilleren og samlingen havner på loftet igjen rundt omkring?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.847
Antall liker
38.587
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Må innrømme at vinylspilleren blir mindre og mindre brukt etter at streameren kom i hus. :-\

Kanskje spilleren og samlingen havner på loftet igjen rundt omkring?
Kanskje streameren burde havne på loftet heller :)

mvh
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.281
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Det må da være moro for de som lever og ånder for vinyl at ikke så mange driver med det? Jeg synes det er herlig at jeg nesten er alene om å digge kassett og MD selv om det går mest i streaming:D
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.230
Torget vurderinger
1
Retro eller vintage, det er en trend som kanskje er en slags "opposisjon" teknojaget.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.430
Antall liker
1.981
Torget vurderinger
8
Tidal i topp kvalitet uten støy til 200.- mnd
Over 200.- spenn for de fleste vinylplater! Bra verden har gjort fremskritt selv om jeg faktisk har en spiller for nostalgien
Hvis vi ser bort i fra snusk med spillelister, så er Tidal sikkert et rasjonelt valg. Vi andre derimot, vi drar på gutteturer og tråler platebutikker for å finne både ungdommens storheter (for min del 80-tallet og opp) og nyere utgivelser. Mellom butikkene tar vi både mat og øl.

Vel hjemme diskuteres utgivelser, lim.ed., konserter og annet. Er musikk en livsstil så er vinyl det perfekte medium!

Now playing: Exit popularity contest m/Apoptygma Berzerk. Kun CD og vinyl.
Er innom platesjappa selv samt markeder rundt om men mest for nostalgiens skyld!
Skal lydkvaliteten opp på streaming nivå så vil det koste flesk i spiller,pu og platerens
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.230
Torget vurderinger
1
Kanskje, men det finnes rimelig løsninger som løfter vinyl opp på et ganske høyt nivå, og ikke minst glede.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tidal i topp kvalitet uten støy til 200.- mnd
Over 200.- spenn for de fleste vinylplater! Bra verden har gjort fremskritt selv om jeg faktisk har en spiller for nostalgien
Hvis vi ser bort i fra snusk med spillelister, så er Tidal sikkert et rasjonelt valg. Vi andre derimot, vi drar på gutteturer og tråler platebutikker for å finne både ungdommens storheter (for min del 80-tallet og opp) og nyere utgivelser. Mellom butikkene tar vi både mat og øl.

Vel hjemme diskuteres utgivelser, lim.ed., konserter og annet. Er musikk en livsstil så er vinyl det perfekte medium!

Now playing: Exit popularity contest m/Apoptygma Berzerk. Kun CD og vinyl.
Er innom platesjappa selv samt markeder rundt om men mest for nostalgiens skyld!
Skal lydkvaliteten opp på streaming nivå så vil det koste flesk i spiller,pu og platerens
Ja, helt objektivt sett vil selv rimelige digitale løsninger være mer "korrekt". Hvis man ikke setter pris på at vinyl omfatter mye, mye mer enn DET, på mange plan, vil det være mest hensiktsmessig å ikke velge vinyl. Selv ville jeg velge å spille vinylplater på en innstegsmodell fremfor streaming på det dyreste dyre for å sette meg ned og kose meg.
 
Topp Bunn