Alt til hus og bolig Boligalarm: Sector vs Verisure?

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.023
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Skal anskaffe alarm til nytt hus. Aldri hatt alarm før.

Så har jeg hørt historier om mer eller mindre velfungerende selskap, hvor vektere kommer en time etterpå, eller at anlegg står frakoblet i årevis uten at noen merker det osv osv.

Har to tilbud, ett fra sector og ett fra verisure. Sistnevnte hevder de er fryktelig mye mer moderne, og er i snitt noe dyrere.

Noen som har erfaringer med disse? Store forskjeller eller stort sett det samme?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.562
Antall liker
13.028
Siden det står at du bor i Oslo - om du bor i Nordstrandsområdet så er det lokale (Sikkerhetsgruppen) veldig greie å ha med å gjøre. Men tror de er rimelig geografisk begrenset på hvilket område de tilbyr sine tjenester i.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.620
Antall liker
9.176
Sted
Trondheim
Jeg har verisure, og er fornøyd med det. Brannalarmen slo ut en gang grunnet stekeos (slo på avtrekksviften for sent). De ringte i løpet av 1 minutt for å sjekke. Og hovedenheten mistet strømmen (backupbatteriet gikk tomt av en eller annen grunn). Ble ringt opp umiddelbart og vekter kom i løpet av kort tid.
I tillegg kan jeg sjekke status på alle enheter på nettet (men det regner jeg med er det samme uansett leverandør).

Det er sikkert greit med masse dingser man kontrollerer selv, men er det ikke greit å få andre til å holde øye med ting så slipper man det styret? Så får man jo selv vurdere pris/nytte/stressfaktor.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Utrykningstid kommer jo litt an på hvor man bor.
Verisure har hatt vannstopper i sitt sortiment lenge, det har ikke sector fortsatt. Sector legger også mer opp til at man skal "passe på mer selv".
Det finnes mange leverandører der ute, også uten utrykning og ting man bare kan mekke selv også om man føler for det like greit til en brøkdel av prisen av det enkelte av disse selskapene har samlet sammen som en "pakke".
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.056
Antall liker
2.521
Spesielt ikke disse alarmproduktene som er full av kameraer.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.134
Antall liker
9.292
Torget vurderinger
2
Disse to driver utstrakt prissamarbeid og er også anmeldt for det om jeg husker rett. De har delt markedet mellom seg… og det koster oss forbrukere dyrt. Men konA forlangte alarm, siden jeg var så mye bortreistog så bor vi i
landets mest kriminelle by
Har ingen kamera her, kun dør og bevelsessensorer.
Service og respons fra Securitas fungerer bra. Sustemet sier selv i fra om feil og da tar de kontakt meget raskt( sekunder) , om det rykker fysikk ut raskt nok har jeg heldigvis ikke måttet erfare.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.200
Antall liker
10.381
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Å eie boligalarm er å betale for å bli konstant påminnet at brann, vann, tyveri kan oppstå. (Samt litt forsikringsrabatt)
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.257
Antall liker
1.159
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Har installer egenimportert fra Kina. Trådløs med kameraer og oppringing/SMS på telefon og kameraapp jeg kan gå inn på. Rykker ut raskere enn det selskapene klarer og nok av gode naboer som kan ta en titt. Tjent inn på et par tre mnd.
 
Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.373
Antall liker
12.377
Sted
Sørlandet
Veldig fornøyd med Verizure her i Kristiansand. Meget imponerende responstid! Men når dette er sagt... bransjen er preget av useriøsitet og humbug. Du må selv avgjøre om du trenger utrykning og deretter må du sjekke hvilken tider dem opererer med i ditt nabolag. Her i byen er det lite trafikk, lite kø og det er sjeldent langt til nærmeste vekter.

Anlegget var allerede installert i huset når vi kjøpte det. Vi fikk et meget godt tilbud om å overta etter forrige eier som også inkluderte innstallering av ny sentral, nye sensorer og kamera samt opplæring.

På hytta har jeg selv installert kamera og diverse sensorer / detektorer. Trigges noen av disse får jeg alarm på telefonen og da ringer jeg den lokale brannvakten som er like ved.

-BB-
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.023
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ja, det er det om det er noe vits i praksis eller ikke. Min største bekymring når det gjelder kamera og mikrofoner er sikkerheten til programvaren de benytter. Jeg tar det omtrent for gitt at den er full av hull, spesielt hvis man må bruke en app (jeg vil helst ikke måtte bruke en app. Det er heller ikke særlig barnevennlig).

Men - er det en reell forskjell? Er risikoen for å bli robbet mindre? For at huset ikke brenner ned?

Står Oslo i profilen min, men det endres ganske snart. Asker sentrum er stedet fra og med (så regner med utrykningstid er relativt ok..?)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Har installer egenimportert fra Kina. Trådløs med kameraer og oppringing/SMS på telefon og kameraapp jeg kan gå inn på. Rykker ut raskere enn det selskapene klarer og nok av gode naboer som kan ta en titt. Tjent inn på et par tre mnd.
Og gratis backup rett til Kina...
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.056
Antall liker
2.521
Ganske enkelt å drifte det selv på egen boks uten bruk av cloud og backup til kina
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.196
Antall liker
12.750
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Det viktigaste for å motvirke innbrot er klistremerker på dørene.

Eg har egen sentral, og for meg er vel seriekopla røykvarslerar det som betyr mest.
Greit med varsling når dører vart opna når ungane var små.
Har aldri vurdert noko abonnement.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.086
Antall liker
10.488
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har verisure. Helt ok teknisk. Er dyrt så det holder. Vurderer å si opp og ordne noe sjæl
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Glemte å legge ved oppfølgingsartikkelen i min tidligere post:

Dette trtenger du for å si opp boligalarmen.

Det finnes også en ny aktør på markedet:

Homely

En ting er sikkert, jeg ville ikke betalt 500kr per måned til et selskap for å overvåke mitt hjem.
Med Homely kommer det samme vekter fra andre selskaper de fleste om ikke alle steder. Enkel installasjon, god kundeservice og vesentlig lavere månedspris enn konkurrentene.

Jeg har Homely og bortsett fra oppetiden på sentralen er jeg godt fornøyd.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.562
Antall liker
13.028
Jeg har brukt vårt lokale selskap til ting som å sjekke om jeg faktisk hadde husket å låse dør, slå av ovn osv når vi er bortreist og svigers også er borte. De har også låst inn unger som har glemt nøkkel et par ganger.

Om det er verdt prisen eller ikke er høyst diskutabelt forsåvidt men det er en av kampene jeg ikke gadd å ta i heimen i sin tid.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg er fremdeles en god stund unna å være lovforpliktet til å ha boligalarm med direktekobling til vaktselskap, men jeg må si jeg setter pris på at dere tar dere bryet med å finne ut av dette så jeg vet litt mer hva jeg går til når den tiden kommer.
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.286
Antall liker
9.372
Sted
Interiore Simplicitate
Vi har Verisure nå, og hadde Sector før på to forskjellige adresser. Same shit spør du meg, den ene eier vel den andre?
Vi bor landlig til, og vekterne som rykker ut (de er her på drøye halvtimen...) jobber for både Sector og Verisure så ingen
forskjell der.

Skulle jeg begynt på scratch nå hadde jeg nok kjøpt og installert eget, uten avtale med selskap. Men så er det dette med brann - det er betryggende å vite at noen faktisk trykker på den røde knappen og kontakter det lokale brannvesenet. Ikke sikkert man selv er i stand til det om uhellet er ute.
 

vsk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.06.2006
Innlegg
145
Antall liker
47
Sted
Oslo
Torget vurderinger
9
Har hatt begge i en tidligere bolig. Vet ikke hvem som teknisk sett har "the upper hand" nå til dags, men felles for begge to er at de har standardvilkår hvor de i prinsipp står fritt til å øke prisene etter eget forgodtbefinnende. Kanskje får du et "bra tilbud" for å lokkes inn, men du kan være helt trygg på at de bevilger seg årlige prisøkninger som er utenfor normal folkeskikk.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
En anekdote: En kjenning hadde en liten butikk med inngang fra samme bakgård som Verisure hadde sin base/kontor. Dette var på Lade i Trondheim. Han hadde innbrudd i butikken flere ganger på natta, men Verisure rakk ikke å rykke ut før innbruddet var over, selv om de bokstavelig talt lå 10 meter unna åstedet. Butikkinnehaveren ville gjerne se overvåkningsbilder for å se om tyvene var noen kjenninger, men Verisure hadde streng policy på utlevering av slikt, og innehaveren fikk ikke se bildene før det hadde gått 14 dager. Hans løsning ble i stedet å innstallere egen overvåkningsløsning.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Gjør det noe da - storbror ser deg uansett og har ikke overvåkning alle steder...
Faktisk morsomt å se hvor mange forskjellige kinesiske IPer som dukker opp på nettverket med slikt utstyr, forskjellige cloud løsninger. Nå er det jo ikke direkte den veien som er verst, men du vet kanskje ikke at slikt utstyr enkelt kan benyttes til bakdør angrep? Menmen, ettersom det er den kinesiske stat så er det vel trygt, eller hvem det nå enn er som har programmert disse boksene..

Anbefaler faktisk at man er godt over middels teknisk kyndig med både nettverk og brannmur før man piller med slike løsninger for å skjønne litt av sikkerhets aspektet på det.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.257
Antall liker
1.159
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Faktisk morsomt å se hvor mange forskjellige kinesiske IPer som dukker opp på nettverket med slikt utstyr, forskjellige cloud løsninger. Nå er det jo ikke direkte den veien som er verst, men du vet kanskje ikke at slikt utstyr enkelt kan benyttes til bakdør angrep? Menmen, ettersom det er den kinesiske stat så er det vel trygt, eller hvem det nå enn er som har programmert disse boksene..

Anbefaler faktisk at man er godt over middels teknisk kyndig med både nettverk og brannmur før man piller med slike løsninger for å skjønne litt av sikkerhets aspektet på det.
Tror du krisemaksimere litt nå. Mye av det man kjøper på E-bay er fabrikkens eget merke som selges i Norge til en 5x pris med kjente merkenavn. Mitt system har vert operativt 7-8 år og kjøre på eget trådløst nett. PC'n jeg bruker til daglig har brannmur for både trafikk inn og ut og har aldri vært noe grums der bortsett fra det vanlige som man leser om fra tid til annen. Tror det er andre deler av Norge som sliter med slikt om dagen, til tross for at de har godt med IT-folk på plass til å ivareta sikkerheten.

Men verden er litt svart hvitt om dagen der Kina og Russland er de slemme og vi er de snille. Vi har vist glemt gamle synder som Vietnam krigen, Afghanistan, Iran, Afrika bare fordi konflikten er så nære.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Tror du krisemaksimere litt nå. Mye av det man kjøper på E-bay er fabrikkens eget merke som selges i Norge til en 5x pris med kjente merkenavn. Mitt system har vert operativt 7-8 år og kjøre på eget trådløst nett. PC'n jeg bruker til daglig har brannmur for både trafikk inn og ut og har aldri vært noe grums der bortsett fra det vanlige som man leser om fra tid til annen. Tror det er andre deler av Norge som sliter med slikt om dagen, til tross for at de har godt med IT-folk på plass til å ivareta sikkerheten.

Men verden er litt svart hvitt om dagen der Kina og Russland er de slemme og vi er de snille. Vi har vist glemt gamle synder som Vietnam krigen, Afghanistan, Iran, Afrika bare fordi konflikten er så nære.
PC (software) brannmur og gjerne integrert i OS er ikke veldig bra, er man innenfor nettverket fra før så er det utrolig hvor mye man kan herje uten at man legger merke til det på PCn bare via enkle kommandoer (dette stoppes gjerne allerede i NAT på utsiden av router da de har sperret for inngående trafikk så det er utrolig mye rusk vanlige folk ikke ser). Når man hacker så vil man gjerne bare ta informasjon uten å bli ferska, å ødelegge data er mer fjortis tendenser og veldig uproff og ikke verdt mye. Når jeg snakker om brannmur så snakker jeg om brannmur appliance (også kjent som next gen firewall) som går på alle 7 lag i OSI modellen og står gjerne imot utsiden av nettet. Grunnen til at jeg nevner kina er fordi det er utrolig mye billige kina-greier på ebay etc. Om firmwaren og OS på det man handler på ebay er den samme som her til lands er heller ikke garantert. Kina og Russland er verstingene, men klart så finnes det andre land også men de to nevnte utgjør 80% av trusselen basert på trafikken man ser på internett i brannmurer (gjelder både private og bedrifter her i landet sine brannmurer).

Bare et lite tips om at man bør følge med litt ekstra om man handler stæsj på ebay eller mange andre steder som aliexpress etc.. Om PCn din starter å kjøre ut spam, eller enheten du kjøper for den saks skyld (blir en del av et botnet), eller sende personinformasjon videre så er det vanskelig å gjøre noe med det i etterkant. Å hente ut data fra samme nettverk på innsiden uten å bli oppdaget er faktisk utrolig enkelt, bare ved å "sniffe" på nettverket.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.473
Antall liker
7.401
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Jeg har prøvd begge og har Sector nå for tiden, koster 524 pr mnd med 3 kameraer, 3 røykvarslere og ass med magnetkontakter rundtomkring, en vanlig remote av/på og en remote kontroll av/på bryter som styres via app...... billig ?.... NOPE, men de reagerer raskt hvis alarmen går og er veldig fort "på.n" hvis brann alarmen går.
På appen kan jeg sjekke tempraturen i alle rommene med brannvarsler og man kan enkelt sjekke hvilken kodebrikke/remote tidspunkter etc........ greit når minsta påstår at hun ikke har forsovet seg men alikevel kom for sent på skolen.... ha ha.

Jeg får 1800.- i rabatt på husforsikringen pr år pga alarmen......... jeg kunne IKKE tenkt meg et liv uten alarmen.
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.286
Antall liker
9.372
Sted
Interiore Simplicitate
Vi har hatt Verisure i omtrent 10 år nå, og jeg kjenner ikke helt igjen den voldsomme prisstigningen enkelte peker på. Prisen har forsåvidt vært høy fra start, og derfor sa jeg opp avtalen i fjor med intensjon om å sette opp et uavhengig alarmsystem. Da slo de selvsagt av på prisen såpass mye at vi bare droppet det, og vi har Verisure fremdeles.

Byttet nettopp dørlås også, og ble med det enda mer gift med alarmselskapet. Det er det mest irriterende med det, samtidig så er det jo bekvemt å ikke eie hele problemstillingen.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.373
Antall liker
12.377
Sted
Sørlandet
Jeg har prøvd begge og har Sector nå for tiden, koster 524 pr mnd med 3 kameraer, 3 røykvarslere og ass med magnetkontakter rundtomkring, en vanlig remote av/på og en remote kontroll av/på bryter som styres via app..Jeg får 1800.- i rabatt på husforsikringen pr år pga alarmen......... jeg kunne IKKE tenkt meg et liv uten alarmen.
Du har omtrent det samme opplegget som oss. Vi har 2 kamera inne i huset og ett utenfor. 3 røykvarslere som også er tempfølere og haugevis med magnetkontakter. Alt enkelt kontrollert via den relativt gode app´n til Verizure. Grunnen for at vi betaler 299,- i mnd er at vi tok over et anlegg som allerede var installert i huset. Hadde vi valgt å ikke gjøre det hadde dem vært temmelig raske med å demontere diverse skilt og fjerne klistermerker.

Kinadominansen på produktsiden kan vi fint lite gjøre noe med. Dem har full kontroll allerede via din mobiltelefon og det være seg om du har Telia eller Telenor. Jeg ble temmelig overrasket når jeg mottok min andre Wiim Mini og koblet den opp så fant den mitt Wifi nettverk og trengte ikke engang passord.
 
Topp Bunn