Bohlender Graebener RD75 Planar Transducer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har gjort en kjapp uhøytidelig test der jeg monterte de inn i en 1,2 meter bred åpen baffel sammen med RD-75 båndene og jeg må si at jeg synes det var lovende. En dynamikk jeg ikke har hørt før. Jeg delte på rundt 500Hz. Med såpass bred baffel fikk jeg masse nivå nedover men ikke nok for min smak så jeg må ha sub i tillegg. Men baflene var ikke stive nok og resonnerte for mye til at det ble noen god test. Neste step blir å lage smalere og stivere bafler.
    Hvorfor ikke H-baffel, for å holde på nivået nedover og samtidig ha et stivt bygg med lite fotavtrykk?

    Jeg lurer på å prøve noe slikt med 32 stykk Vifa 5 1/4" jeg har liggende (har strengt tatt 40) sammen med RD-75, og å eventuelt bruke 2*15" Dayton BR-subene som rene suber (under 80Hz?) i første omgang. Tangens 21" Beyma OB-oppsett (han har vel 16 av dem nå, men 8 var bra da jeg var der) er nok det jeg har mest lyst og tro på. Uansett må jeg først lære meg å bygge passive filtre på linjenivå (crossover, notch, eq) da jeg skal bruke det med platespiller. Fremdriften har så langt vært fraværende. Tyværr.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Artig at også andre kreasjoner med disse elementene dukker opp. Nettet er ellers fullt av folk som har planer om disse, men litt dårlig med faktisk gjennomført prosjekter!
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.017
    Sted
    Kongsberg
    Om ikke det blir H-baffel blir det i hvert fall en U-baffel. Har ikke sett på hvordan spredningen blir med H-baffel hvis jeg skal prøve meg på deling opp mot 7-800Hz.
    Jeg har gjort noen distortionmålinger av båndene mine i kveld. Det ser jo ikke så verst ut selv om det ikke er superbra. Målingene er med mic 30cm foran midt på båndene. dB SPL er kalibrert riktig.

    bass222.gif

    Venstre bånd. 3V RMS

    bass223.gif

    Høyre bånd. 3V RMS


    2014-01-30 01.35.25+1.jpg

    Testoppsettet. Den fremste bassen er en servomoddet dynabel 15" som deles ved 150Hz. Den bakerste er ikke i bruk. (det er ikke romaskinen som kan skimtes til høyre i bildet heller.. ;))
    Båndene drives av to UcD400 HG som kan skimtes i kassen foran bassen. Disse drives av en MiniDSP 2x8 der jeg deler og EQ'er.
     
    Sist redigert:

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    angående THD-målingene: Det er mulig jeg ikke skjønner dette, med THD ligger 26-30dB under nivået, som tilsvarer 0.1-0.2%, og ikke 3-5%. Noe stemmer ikke, enten med verdiene, eller med meg.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Ut fra figuren over ser man at peaken som må tas ned ved ca 5kHz er på ca 8dB over ca en oktav (på hver side). Dette er vel så slakt at man kan sette inn et passivt notch-filter på linjenivå selv med rør-pre? Jeg ser for meg at ved bratt deling (24dB/oktav) ved 150-200Hz må man inn med ett aktivt delefilter mellom RD75 og bassene om man vil ha det på linjenivå. Marchands XM66 (XM6 Electronic Crossover Network) virker lovende og er kanskje det beste alternativet å begynne med? Angivelig høy kvalitet og fritt valg av delefrekvens til $800 + mva og frakt.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.017
    Sted
    Kongsberg
    THD tallene stemmer nok. Det er ca 30dB forskjell der markøren står (737Hz) på det høyre båndet. Det er ca 3%
    På det venstre båndet er det noe verre ved 496Hz. Vi kan se at det ikke er fullt 30dB mellom grunntonen og 2. harmonisk og forvrengning blir dermed nesten 5% her.

    Men i gjennomsnitt er jo forvrengningen mye lavere. Jeg har bare trukket frem de verste frekvensene.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Ang THD: det er jeg som glemmer at spenning må kvadreres og at vi er på 20log her - my bad
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Endelig, endelig har jeg kommet meg til å sette i gang med RD75-prosjektet. Elementene er hengt i taket a'la Tangen og koblet til Hypex UcD400 og Lynx Two-B lydkort. Jeg prøvespilte litt på elementene i går og de er lovende, selv om ukorrigert fullrange uten bass gir litt å gå på. Jeg gjorde en måling med Audiolense, men har foreløpig ikke fått hentet filen ut av lyd-PCen. Et kort sammendrag er: Ca 10dB lavere nivå ved 250-500Hz enn ved 500-1000Hz. Jeg kommer til å sette på noen slanke bafler som vil løfte nivået her. Videre er det en topp ved ca 5kHz som er ca 6dB høyere enn ved 2.5kHz og 10kHz som må tas ned. Plan 1 er å måle subene jeg har (15" Dayton i BR) i aften og å legge inn et digitalt Audiolensefilter (deling + korreksjon) så jeg kan spille fra PCen. Videre planer er å få lagd analoge filtre på linjenivå så jeg kan spille vinyl på dem også. På sikt håper jeg å få bygd en bassløsning ca som Tangen (tårn med 4*21 Beyma i åpen H-baffel på hver side).

    Forforsterkeren min, Vacuum State SVP2 (Vacuum State - High End Hifi Equipment), har en utgangsimpedans på 100 ohm (bra til å være rør-pre!), mens UcD400 vel har en inngangsimpedans på 100komh. SVP2 leverer ganske mye strøm - 10mA. Max output er oppgitt til 40VRMS.

    Til spørsmålene:
    1. Notch-filteret ved 5kHz skal så vidt jeg skjønner kun være 1.ordens, og bør være helt uproblematisk å legge som passivt filter på linjenivå. Enige?
    2. Delingen mellom bass og RD75 blir bratt, trolig 4.ordens. Jeg saster på Marchandfiltre. Kan jeg bruke det passive XM46, eller bør jeg gå for aktive XM66?
    3. XM66 gir mulighet for å eksperimentere med delefrekvens og har innebygd nivåjustering og er kanskje uansett det beste valget?
    4. Jeg må nok på med bass-eq. Her har jeg hørt skryt av Elliotts løsning (Eight Band Sub-Woofer Equaliser). Hva må bestilles og bygges for å kunne bruke denne på linjenivå?

    -totte
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Først og fremst ville eg sett om eg kunne fått lånt meg ein Behringer DCX2496 for å ha å eksperimentere med, du blir lei av å skifte motstandar og kondensatorar etterkvart. Då kan du justere leikande lett, og så kan du også teste ut om du kjem i mål utan delay. Gjer du det, kan du bruke analogt filter, om ikkje, så må du over i det digitale domenet.

    Så til synsing om punkta dine:
    1. Det er alltid enklare aktivt. I tillegg slipper du tap og andre bakdelar med passivt filter
    2. Aktivt sa eg!:)
    3. Kjenner ikkje til dette produktet, men det ser litt snaut ut dersom du ikkje er klar til å modde inni med notch filtre osv.
    4. Skal du kjøre dipol i bassen?

    Det lukter eigentleg av at du må customlage/tilpasse eit eksisterande produkt. Eg ville som sagt starta med Behringer og sett kva eg må ha, deretter sett meg rundt etter løysingar for å få dei siste 5% av lydkvaliteten.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Endelig, endelig har jeg kommet litt videre med prosjektet. For uttesting har jeg en DBX grafisk equalizer (1/3-oktav) og et 4.ordens aktivt analogt delefilter med valgfri delefrekvens og delay fra RANE. Jeg har lagt inn "notch-eq" og løft under 1000Hz, og det fungerer i grunnen bra som første forsøk betraktet, men med litt volum har jeg forskrekkelig forvrenging i øvre mellomtone. Dette hadde jeg også i minst like stor grad da jeg testet båndene uten eq eller filter for noe tid siden, så problemet ligger ikke der.
    Jeg har forsøkt med deling (mot 2*15'' Dayton i BR) på ulike frekvenser uten at det har effekt på forvrengingen.
    Båndene har ikke spilt mer enn totalt ca 4-5 timer.

    Noen innspill?
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Hm. Har testet litt til og forvrengingen ligger nok ikke i øvre mellomtone i det hele tatt, men i nedre, rundt 500Hz, hvilket stemmer godt med Armands målinger. Det er særlig på piano det skjærer seg voldsomt. Om det ikke lar seg gjøre å få orden på dette må det deles høyt, kanskje rundt 1kHz, og da mot noe annet enn store sub-/basselementer. Jeg har 40 stykk 5.25" liggende og å montere 2*20 i en passe stor U- eller H-baffel bør være greit. Kanskje kan man også klarer seg uten noe under? Membranarealet til 40 stykk 5,25" tilsvarer mer enn 3 * 18", men slaglengden er jo mye mindre. Elementene er 16ohm, så med 10 paralelle seriekoblede par på hver kanal blir lasten 3.2ohm.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Du har blitt råket av det sedvanlige skramleproblemet med disse driverne tenker jeg. Har sett et par tråder om det på DIYaudio.com. Det er noe mekanisk skramling ifm selve båndet som lager ulyden antagelig. Sett på en 500 Hz sinus og prøv å lokalisere eksakt hvor på båndet ulyden kommer fra. Mulig at det er noe fragmenter av noe slag mellom båndet og magneten der ulyden kommer fra.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Takk for svar. Vet du noe mer om problemet? Størrelse på fragmenter, hvordan fjerne etc?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er vel ikke lov å linke til andre fora, men det står som sagt en del om det på DIYaudio. Prøv et google-søk...
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Klarer ikke å finne det med de søkeordene jeg kommer på
     

    Mindnight

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    3
    Jeg har også denne skrelle-ulyden på begge mine bånd, som er opphengt i tak og spiller uten kasse. Det samme har Tangen bekreftet at han har slitt noe med. BG har selvfølgelig aaaaaaldri hørt om fenomenet, på min forespørsel.

    Prøv å lokaliser hvor på båndet det vrenger. Deretter presser du inn "waveguiden" på dette punktet. Presser du hardt nok forsvinner normalt vreng på det punktet. En permanent fiks er verre. Jeg har skrudd inn et antall bøyler som presser guiden inn på de aktuelle punktene.
    Heldigvis har jeg en slank ramme med stoff-front slik at modifikasjonene ikke vises.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Takk for alle svar og pm med linker.

    @midnight: har du blitt kvitt all skuer med bøylene?
    vet du hva Tangen har gjort?
     

    Mindnight

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    3
    Jeg ble kvitt såpass at det ikke sjenerer ved "normale" lyttenivåer, men det er fremdeles mulig å framprovosere litt knirk med høyt volum og musikk med kraftige transienter i mellomtonen. Jeg deler forøvrig bratt ved ca 220 Hz.
    Må understreke at 98% av all lytting fra disse er ren nytelse, kun unntaksvis at jeg tenker over denne problematikken.

    Jeg vet ikke hva Tangen endte opp med, spør ham gjerne direkte. Kan vel bl.a. nås via DIY Audio-profilen.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    OK, takker. Jeg skal forsøke med en samling snekkertvinger i ettermiddag og teste ut med kun en kanal. Har du et bilde av bøyleløsningen din? Om tvingene virker prøver jeg nok noe lignende.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Etter det jeg har lest så forsvinner problemet etter en tid med "klamps" på waveguiden.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Tvinger hjalp. 5 på en kanal fjerner det meste, men ikke alt. 5 fordelt på 2 kanaler fjerner en del. Jeg satser på ca 10 jevn spredd over hvert bånd. Jeg er veldig interessert i bilder eller beskrivelser av elegante løsninger.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Er det den midtre delen av wave-guiden eller flankene som skal klemmes inn, eller begge?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er nå nesten ferdig med hele lytteromsprosjektet mitt (MMLs lytterom: 95% ferdig) og har endelig tid til å tenke på endringer i høyttaleroppsettet. Jeg har helt klart behov for mellomtoner i mitt oppsett med disse båndene og ønsker inspill på elementvalg. Tenkte å sette det opp med Hypex PSC2.700D - DSP, AES/EBU, XLR, RCA 2x700W - DYNABEL AS slik at filter og romkorreksjon kan justeres i ettertid. Regner med at jeg da også slipper å tenke på notch-filter? Noen forslag til element (linjekilder er egentlig ikke aktuelt da jeg i så fall må åpne baffelveggen. Tenkte et stk 8-12") delefilter konfigurasjon osv?

    Sa jeg skulle gi en tilbakemelding etter innfelling i veggen: Det spiller veldig bra. Utrolig bredde og dybde, men desverre mangler mellomtonen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn