Bil, båt og motorsykkel BMW til guttungen

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Er selv mangeårig E46 eier men registerkjede er et problem på noen motorer.

Registerkjede BMW 116i, 2004 mod (75.000 km) - Teknisk - Bimmers.no

BBC One - Watchdog - BMW deny engine failures are due to manufacturing fault

Jeg har faktisk blitt advart mot enkelte 4sylindrede BMW modeller da saken ikke behandles spesielt bra av merke forhandlerne rundt omkring.

Noen sier det forbedrede registerkjede systemet heller ikke er bra.

BMW har her et stort problem, prestisje merke med dårlig oppfølging av noen som må være en konstruksjonsfeil, ikke bra.

Problemet ser ut til å ha startet rundt 2004 2005 modellene.
Nei, BMW har faktisk laget svake registere på nesten samtlige firere siden slutten av jappetiden (M43 er riktignok ganske holdbar).
Det samme er tifelle for mercedes sine firere etter 2003. Er kanskje en tysk gentleman-avtale? :p
Jeg gir fremskritt skylda. Krav til lavere drivstoff-forbruk gjør at de kjører tynne enkeltkjeder på samtlige modeller. Disse slites MYE raskere enn gode gamle duplex-kjeder.
Når kjedestrammer ikke klarer å ta opp slakken lenger så "vips" - ventilsalat..

Skal man ha billig og driftsikker 3-serie med firer så gå heller for en E36. Ruster ikke mer enn E46 og er gøyere å kjøre også.
Har til nå kjørt min E46 nesten 300000km uten noe registerulyd av noe slag, har dog byttet olje på ca halve intervallet anbefalt av BMW jeg bytter altså på ca12500km istedenfor 25000km som BMW sier.
Jeg har også byttet olje på gir og kardang/differensial hver 50000km hvor BMW sier life time. Endog røk kardangen/diffen den 31 des 2013 etter service PKK og diffen endte desembermåned med vedlikeholdsutgifter på 36000kr. Hadde jeg hvis at diffen røk 14 dager etter service og PKK hadde bilen blitt byttet i noe nyere. :mad:

Størst problem med register sies å være på N47 motoren, og er fortsatt et vist problem på helt nye biler, Ble anbefalt å kjøpe sekser siden jeg kjører rundt 30000km i året. Problemet er at nå finnes ikke sekssylindrede motorer til en betalbar pris på nye biler, 335i er første sekser.
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Er vel mulig å måle strekk og evt bytte kjede på BMW også?
Joda, og det bør absolutt gjøres. Bytt strammer i samme slengen.
Raslelyder ved kaldstart før motoren får oljetrykk kan være et et faresignal, men når det først har gått så langt at kjedet tar borti sine omgivelser så har det gjerne begynt å slite på kamdrev også. Og er du riktig uheldig kan slike oppstarter med tiden medføre metall/aluminiumspon i motorolja - ikke gunstig.

Som sagt er motorer med duplex-kjede mye mindre utsatt, men har også sett slakk i et slikt på en BMW 318iS med 250.000km på telleren.
Nyere BMW firere har registeret i bakkant av motoren og et bytte krever at motoren må ut av bilen, så som tidligere bilmek vil jeg si at ved slik konstruksjon bør kjede var bilen ut.
Den tiden BMW hadde registerreim skulle denne visstnok byttes på 45000km.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.248
Antall liker
9.479
Torget vurderinger
2
Personlig har jeg gitt opp både BMW og Audi :
BMW -Rustholk med mange dyre reparasjoner , og ubehagelig fotstilling ved gasspedal
Audi, Motorproblemer(TDI) og smertefulle seter for en som har rygg som prinsessen på erten.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
784
Antall liker
945
Jeg kan ikke si ha hørt så mye om registerproblemene til BMW? Nå er jeg glad i E39 og eldre biler, og av motorene levert til alle disse hadde kun M40 motoren(firer med reg.reim) med problemer. Spiser kammer og bytteintervallet ble satt ned til intet mer enn 40 000km.. Samtlige gamle E36er og siste E30 modeller med firer har disse + E34 518i, samtlige tikker mye :rolleyes: M43 er en knallkonstruksjon, har en E36 316i 1997 på "gården", og den har de siste 10 årene kostet oss rett over 15kkr i deleutgifter og EU kontroller, bilen har nå gått 205 000km og kjører stadig på originale plugger. Bruker lite bensin og er god å kjøre. Markedsprisen for noe slikt er fra 10k til 20k. Med andre ord mye bil for penga om en ønsker seg bakhjulsdrift!

De gamle storsekserne, M30n har enkelt kjede, hadde denne motoren i den gamle 6-serien min, etter nesten 40 år med samme kjede så fantes det fremdeles ikke nevneverdig slakk, og registerkjede er aldri noe tema..
Mercedesen min byttet jeg nettopp registerkjede på... Telleverket står på 490 000km nå, jeg byttet til diffbrems og måtte bytte speedometerklokke av denne grunn, da jeg tok ut originalklokka viste dette tydelige spor på at telleverket har vært rørt før(det er sannsynlig at bilen har gått veldig mye lenger..). Det viste seg å være ganske slakt :p Dette er da et dobbeltkjede.

En E39 med en motor fra M50-serien(M50,M52,M54 etc.) er å foretrekke, dette er bra saker! Eventuelt en 530Diesel.
E46 316i har jeg kjørt en del, billig og ikke minst holdbar og god!
 

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Innlegg
286
Antall liker
70
Min 2006 Sportcoupe med M271 kompressor hadde over 5mm strekk ved 80.000km :(

BMW fikset aldri dette på M40, de satte bare ned intervallet fra 80 til 40 på alle solgte biler. Ikke veldig imponerende, men kostnaden av å innrømme feilkonstruksjon hadde nok bitt heftig. Hadde siste utgave av E30 med denne en del år, det var ellers en ganske hyggelig motor (min tikket utrolig nok ikke).
Tidlige M42 hadde en del barnesykdommer, men de fikk skikk på dem etter hvert.

Her er link med illustrasjon av strekk på N-serien motorer: BMW N40-N42-N45-N46 petrol engine timing chain fix


Edit: enig i at M50 er en knakandes god motor!
 
Topp Bunn