Bil, båt og motorsykkel BMW til guttungen

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
To temmelig forskjellige biler...Er han ung å liker å kjøre bil, kjøper han 316..Skal han ha en litt lat glider er 520 ok...
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Tenker nokk den 520D går noe bedre en 520 besnin ivertfall.
De to bilene er ivertfall veldig forskjellige ! 3 serie er liten og mere spretten, men mere morsom å kjøre. Men 5'ern er mere komfortabel og god, den er også morsom å kjøre, bare ikkepå samme måte.
Felles for de begge er att rustunder fraont på panser bør sjekkes, rust rundt håndtak og nedre del på bakluke, nedre del på dører, ut og innside. Er det store rustkaker på hjulbuer bak er det store muligheter for at det har vært bulket og opplakkert. Sjekk også under kanten på glasse på bakluka på 5'ern, den kan åpnes :)

Jeg hadde nokk valgt 5'ern, men det er fordi jeg snart er 40 :)
3'ern er veldig tøffe med senk og store hjul, da blir det gokart :) Og den ser veldig bra ut, M Tech 2 front fanger, senk, tona ruter og hjul så er den bære lækker. For ti år siden hadde det blitt denne :)

Husk å prøve alt, ruter, takluke og ellers alt elektrisk osv osv.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
@Leikis. Jeg nærmer meg 40 selv, men jeg ville valgt 3 serie. Det finnes ikke noe kjedligere enn en undermotorisert tung bil. Jeg personlig ville kjedet vettet av meg. En nyere, lettere og sprekere 3 serie ville vært mitt valg.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Har ikke 520 bensin fra den tiden 170hk?

Uansett blir det ingen racer av en 320 eller 520.

Prismessig og utseendemessig synes jeg 7 serien er fin.
 

RP

Medlem
Ble medlem
13.05.2005
Innlegg
44
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Er e39 2l diesel trist, ja så er nå e46 1,8 bensin tristere.Både komfort og kjøreglede er mye bedre på den femmeren.Men femmeren holder seg dårlig i pris i forhold til treeren.Men hvis pris ikke er altfor avgjørende og du vurdere en e46 til 70k, pluss på 30k.- Det er mulig med litt leting + pruting å få seg et ok eksemplar e90/91.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Om du går for 316i da vær oppmerksom på å sjekke veivhusventilasjonen. Jeg har samme modell, 2004, veivhusventilasjonen frøs for et par år siden, olien gikk ut katalysator, reparasjonen dekkes ikke av forsikring, kostet 39.000,-.
Bilen har bare gått 55.000 km og vi har hatt den siden 2006, kostet da 240.000,-, den har fått alle service.
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvor gammel er guttungen? Det er en god ide å sjekke pris på forsikring på d forskjellige alternativene.

Er karen i begynnelsen av 20-årene, mistenker jeg sterkt at el litt lat diesel er veeeeldig mye billigere å forsikre...

Johan-Kr
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.309
@Leikis. Jeg nærmer meg 40 selv, men jeg ville valgt 3 serie. Det finnes ikke noe kjedligere enn en undermotorisert tung bil. Jeg personlig ville kjedet vettet av meg. En nyere, lettere og sprekere 3 serie ville vært mitt valg.
En undermotoriser liten bil er minst like kjedelig. 316 er ikke akkurat noen kruttønne.
Jada, snakker av erfaring.
Ett annet moment er at en 316 somregel er bedre behandlet enn en med større motor. Ergo et bedre kjøp.
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Er selv mangeårig E46 eier men registerkjede er et problem på noen motorer.


http://bimmers.no/topic/696970-registerkjede-bmw-116i-2004-mod-75000-km/

http://www.bbc.co.uk/programmes/b006mg74/features/bmw-chains-snap-n47-engine-2007-2009

Jeg har faktisk blitt advart mot enkelte 4sylindrede BMW modeller da saken ikke behandles spesielt bra av merke forhandlerne rundt omkring.

Noen sier det forbedrede registerkjede systemet heller ikke er bra.

BMW har her et stort problem, prestisje merke med dårlig oppfølging av noen som må være en konstruksjonsfeil, ikke bra.

Problemet ser ut til å ha startet rundt 2004 2005 modellene.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Den 520D som jeg viser til kjørte vi 20 mil for å hente. Det viste seg at selgeren hadde spist for mye Møllers Tran og Kabeldragern hadde litt for mye peil på bil..... Bilselgere er underlige skapninger! Vi tok med oss sjekken og kjørte 20 mil hjem igjen. Guttungen var i overkant skuffet, men han skjønte tegninga; vi kjøper oss ikke problemer frivillig. :)
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
^ Litt for dyrt desverre...

Veldig mye rust på 3 og 5 serie fra 2000-2003 av de vi har sett på. Rust som popper opp fra innsiden uten annen skade. Hmmm, mystisk.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
774
Antall liker
911
Har sett på mange E39(5-serien du viser til) i forbindelse med at kamerater skal kjøpe ny bil. Selv er jeg av typen som kjører gammelt og gjennomprøvd, som er lett å skru på å holde gående(idag en MB 300Diesel uten turbo:rolleyes:) som 17 års bil hadde jeg en 1976 6-serie. Jeg skrur en del på grunn av denne interessen, men det er normalt vedlikehold.

E39 biler i den prisklassen du ser i, er ganske vanskelig.. De aller fleste bilen har et eller annet snuskete ved seg, eller så er de voldsomt rustne eller at skjermer og panser etc. ikke passer(bulka..). Alle jeg har prøvd har hatt mangler, en 520D hadde store problemer med drag, den gikk såvidt i 1. og 2. gir opp de verste bakkene og sakket farten, en 525TDS var senket og tøff og se på, men den var tydelig bulka tidligere og ledningsnett var tuklet med, så var det 2-3 til både 530D/DAT og 525D/DAT(rust, rust, rust).
Så dukker det opp en 530DAT med masse utstyr en dag for 45 000, 40 000,- billigere enn hva kameraten min ønsket å gi.. Dro og så på den, fulgt alle servicer, ryddig eierskap og historikk. Det var kun et casterstag som måtte byttes. Rustmessig var den veldig bra, litt bobler på bakluke..
Bilen var helt kanon, og han kjører 25 mil om dagen, og det gjorde han inntil nylig, bilen endte sine dager med knust front i en kjedekollisjon på E6.

Mitt råd er å være kritisk men samtidig åpen for både billig å "dyrt". Har inntrykk av at de som annonserer for rundt 80-90 000,- tror de sitter på noe veldig strøkent, som egentlig bare er noe søppel. Så har du de som priser for å bli kvitt bilen raskt. til en pris på 40 000,- kan du akseptere litt arbeid, finner du en til rett under 100 000,- skal du forvente at ting er på stell, og vær kritisk til annonsebilder og studèr nøye.. Jeg gidder ikke engang se ordentlig på bilene i denne prisklassen dersom annonsen ikke er bra..

Når det gjelder hva jeg ville valgt er det helt klart en E39, gjerne 528IA eller 530DA. Dette fordi 520i og 520D føles tungpustet, de bruker også store mengder med bensin...
Unngå stasjonsvogner med luftfjøring bak(dyrt) og se etter rust på bakluke osv osv osv.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
^ Litt for dyrt desverre...


Veldig mye rust på 3 og 5 serie fra 2000-2003 av de vi har sett på. Rust som popper opp fra innsiden uten annen skade. Hmmm, mystisk.


Det er veldig vanlig på disse bilene. Ofte tror også eieren selv at bilen er rustfri.
 
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Ser det står en 03 modell 520i stasjonsvogn med 100t km og 170 hesteren til salgs for 105k i Kristiansund. Kjenner ikke selger.
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
.


Holde seg til Audi;- da slipper man stort sett de ovennevnte rustproblemene;- er personlig svak for BMW,- men er allikevel åpen for å innrømme Audi et generelt høyere kvalitetsnivå. Når det gjelder undermotorisering:- liten diesel fremfor liten bensin,- tenk dreiemoment,- ikke hestekrefter.




Grace




.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
.


Holde seg til Audi;- da slipper man stort sett de ovennevnte rustproblemene;- er personlig svak for BMW,- men er allikevel åpen for å innrømme Audi et generelt høyere kvalitetsnivå. Når det gjelder undermotorisering:- liten diesel fremfor liten bensin,- tenk dreiemoment,- ikke hestekrefter.




Grace




.

Førstnevnte utsagn, intet som bekrefter dette...Annet enn Grace's subjektive påstander.. Ser en inn i diverse tester så er det langt mer differnsiert....


Sistnevnte påstand støttes.
 
  • Liker
Reaksjoner: SRM

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Dreiemomentet har absolutt ingen verdi hvis det ikke sees si sammenheng med turtall.
Dreiemoment * turtall = hestekrefter
Det vil si, dette er to sider av samme sak.

En turbomotor har som oftest gjennomsnittlig flere hestekrefter i arbeidsområde enn en sugemotor, som gir bedre akselerasjon.
Jeg foretrekker som regel turbodiesel, da disse med en billig optimalisering av motorstyringen gir flotte ytelser til en hyggelig pris kombinert med lavere forbruk. Eksempen ved min siste BMW ble dreiemomentet ved ca 2000 o/min økt fra 400Nm til 630 Nm, toppeffekten gikk fra 197 hk til 285 hk og forbruker gikk litt ned til ca 0,6 liter pr mil. Skulle man fått disse effekt ytelsene (f.eks BMW M3) med en bensinsugemotor og kjører 40000 km pr år, vil man i alle fall oppleve en dobling av drivstoffkostnadene. Hadde ikke drivstoffkostnadene betydd noe, hadde jeg helt klart valgt valgt en stor bensinmotor. Gjerne med kompressor fra ESS.

Edit:
P.g.a. gjennomsnittlig flere hestekrefter i arbeidsområde vil E46 320d være overlegen i mellomaks (f.eks 80 - 120 km/t i 3. gir) kontra en 320i. Da er det mere riktig å sammenligne med f.eks 325i. Tror jeg kunne levd lykkelig med en 320d om vinteren, under forutsetning at den fikk ettermontert en skikkelig differensial.

Har selv hatt både Audi og BMW og skal aldri ha VAG igjen. Ikke pga rust, men pga øvrige tekniske feil. La ut bilen min tilsalgs i forrige uke :)
 
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Diesel er kjempefint på småmotorer men det er greit å ha i bakhodet at registeret gjerne er smalere enn på en bensinbil så det er skummelt å se seg blind på effekt.

Det er f. eks stor forskjell på 150 hk og 320nm i en dieselbil og 200hk og 300nm i den samme bensinbilen
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Diesel er kjempefint på småmotorer men det er greit å ha i bakhodet at registeret gjerne er smalere enn på en bensinbil så det er skummelt å se seg blind på effekt.

Det er f. eks stor forskjell på 150 hk og 320nm i en dieselbil og 200hk og 300nm i den samme bensinbilen
Ikke nødvendigvis.
På min tidligere BMW diesel hadde jeg 400Nm tilgjengelig ved 1300 o/min, 200 hk ved 2500 o/min, 285 hk ved 4300 o/min og 250 hk ved turtallsperren 5300 o/min. Dvs høy gjennomsnittelig effekt i et bredt register.
Sammenlignet med en E46 M3 og andre biler med sugemotor, må disse piskes opp i høyt turtall for å oppnå høy effekt.

Tåler vel en video også av bilen som viser 80 - 120 i 3. gir på 3 sek :)

38683_410803425422_5093997_n.jpg

BMW1.jpg

223744_10150264140995423_5378389_n.jpg

Denne er solgt for lenge siden..
 
Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Klarer ikke guttingen seg med 1-serien i størrelse? Skulle tro det er mer fornuftig å kjøpe en litt nyere 1-serie fremfor en eldre større bil med tanke på fremtidige utgifter. 1-serien er som en go-kart. Veldig morsom å kjøre og oppleves som en noe større enn hva de ytre dimensjonene skulle tilsi. Kjøper man 116D så kan man forresten chipe motoren opp til 150 kW......
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Klarer ikke guttingen seg med 1-serien i størrelse? Skulle tro det er mer fornuftig å kjøpe en litt nyere 1-serie fremfor en eldre større bil med tanke på fremtidige utgifter. 1-serien er som en go-kart. Veldig morsom å kjøre og oppleves som en noe større enn hva de ytre dimensjonene skulle tilsi. Kjøper man 116D så kan man forresten chipe motoren opp til 150 kW......
Hvilken leverandør leverer chip med 150kW til 116D?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Klarer ikke guttingen seg med 1-serien i størrelse? Skulle tro det er mer fornuftig å kjøpe en litt nyere 1-serie fremfor en eldre større bil med tanke på fremtidige utgifter. 1-serien er som en go-kart. Veldig morsom å kjøre og oppleves som en noe større enn hva de ytre dimensjonene skulle tilsi. Kjøper man 116D så kan man forresten chipe motoren opp til 150 kW......
Hvilken leverandør leverer chip med 150kW til 116D?
Beklager. Mente 150hk..... Det er det mange som gjør, som du sikker vet. Sitter så vidt jeg vet nøyaktig samme motor i 116D som 118D og kanskje som 120D også? Mer enn 150 hk er også noen som gjør, men det er ikke anbefalt i det lange løp. 150 hk i en så liten bil er tross alt veldig bra.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Klarer ikke guttingen seg med 1-serien i størrelse? Skulle tro det er mer fornuftig å kjøpe en litt nyere 1-serie fremfor en eldre større bil med tanke på fremtidige utgifter. 1-serien er som en go-kart. Veldig morsom å kjøre og oppleves som en noe større enn hva de ytre dimensjonene skulle tilsi. Kjøper man 116D så kan man forresten chipe motoren opp til 150 kW......
Hvilken leverandør leverer chip med 150kW til 116D?
Beklager. Mente 150hk..... Det er det mange som gjør, som du sikker vet. Sitter så vidt jeg vet nøyaktig samme motor i 116D som 118D og kanskje som 120D også? Mer enn 150 hk er også noen som gjør, men det er ikke anbefalt i det lange løp. 150 hk i en så liten bil er tross alt veldig bra.
ESS leverer 180 HK (85% på hjulene) til 116D. Anbefaler det firmaet!

x16d 115/90 E-Flash ECU Tuning Software - ESS Tuning | BMW Tuning Parts | BMW Racing, Tuning, Aftermarket, Performance Parts | Engine Power Chips | Performance Upgrades Chip
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Takker for mange gode betraktninger.

Sjekket en 2001 525D i dag; rust, rust, rust.

Tror vi må konsentrerer oss om 3 serie.....
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Hehe, morsommen. Har hatt touran som firmabil og det er i særklasse den kjipeste bilen som har vært innom her. Og det sier ikke lite. Aldri vært borti en bil som har motsatt seg svinger så mye som den. Men en viss bruksverdi hadde den selvfølgelig.
Jeg trudde Touran var ca som Golf men det var før jeg hadde det som leiebil i noen dager, helt ny med 1.6 dieselen og DSG.

- Uten Webasto er det en kald opplevelse, bruker 10-15 minutter på å blåse noe som ligner på lunka luft ved ca 0 grader ute.
- For å spare drivstoff girer DSG kassen til høyere gir så fort man går av gassen, noe som medfører at bilen går på 1300 rpm og alt skrangler.
- Samme girkasse girer ned hver gang gasspedelen røres for den klarer jo ikke å dra på 1300 rpm.
- Høyttalerne kommer sannsynligvis fra restlageret til Ford, de som ble til overs da de produserte gen. 1 av Sierra for dårligere billyd har jeg knapt hørt.

Mye mulig en annen kombinasjon av motor, gir og stereo kunne løftet inntrykket men den utgaven jeg hadde var kun egnet for masochister.
 

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Innlegg
286
Antall liker
70
Er selv mangeårig E46 eier men registerkjede er et problem på noen motorer.

Registerkjede BMW 116i, 2004 mod (75.000 km) - Teknisk - Bimmers.no

BBC One - Watchdog - BMW deny engine failures are due to manufacturing fault

Jeg har faktisk blitt advart mot enkelte 4sylindrede BMW modeller da saken ikke behandles spesielt bra av merke forhandlerne rundt omkring.

Noen sier det forbedrede registerkjede systemet heller ikke er bra.

BMW har her et stort problem, prestisje merke med dårlig oppfølging av noen som må være en konstruksjonsfeil, ikke bra.

Problemet ser ut til å ha startet rundt 2004 2005 modellene.
Nei, BMW har faktisk laget svake registere på nesten samtlige firere siden slutten av jappetiden (M43 er riktignok ganske holdbar).
Det samme er tifelle for mercedes sine firere etter 2003. Er kanskje en tysk gentleman-avtale? :p
Jeg gir fremskritt skylda. Krav til lavere drivstoff-forbruk gjør at de kjører tynne enkeltkjeder på samtlige modeller. Disse slites MYE raskere enn gode gamle duplex-kjeder.
Når kjedestrammer ikke klarer å ta opp slakken lenger så "vips" - ventilsalat..

Skal man ha billig og driftsikker 3-serie med firer så gå heller for en E36. Ruster ikke mer enn E46 og er gøyere å kjøre også.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Er selv mangeårig E46 eier men registerkjede er et problem på noen motorer.

Registerkjede BMW 116i, 2004 mod (75.000 km) - Teknisk - Bimmers.no

BBC One - Watchdog - BMW deny engine failures are due to manufacturing fault

Jeg har faktisk blitt advart mot enkelte 4sylindrede BMW modeller da saken ikke behandles spesielt bra av merke forhandlerne rundt omkring.

Noen sier det forbedrede registerkjede systemet heller ikke er bra.

BMW har her et stort problem, prestisje merke med dårlig oppfølging av noen som må være en konstruksjonsfeil, ikke bra.

Problemet ser ut til å ha startet rundt 2004 2005 modellene.
Nei, BMW har faktisk laget svake registere på nesten samtlige firere siden slutten av jappetiden (M43 er riktignok ganske holdbar).
Det samme er tifelle for mercedes sine firere etter 2003. Er kanskje en tysk gentleman-avtale? :p
Jeg gir fremskritt skylda. Krav til lavere drivstoff-forbruk gjør at de kjører tynne enkeltkjeder på samtlige modeller. Disse slites MYE raskere enn gode gamle duplex-kjeder.
Når kjedestrammer ikke klarer å ta opp slakken lenger så "vips" - ventilsalat..

Skal man ha billig og driftsikker 3-serie med firer så gå heller for en E36. Ruster ikke mer enn E46 og er gøyere å kjøre også.
Er vel mulig å måle strekk og evt bytte kjede på BMW også?
 

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Innlegg
286
Antall liker
70
Er vel mulig å måle strekk og evt bytte kjede på BMW også?
Joda, og det bør absolutt gjøres. Bytt strammer i samme slengen.
Raslelyder ved kaldstart før motoren får oljetrykk kan være et et faresignal, men når det først har gått så langt at kjedet tar borti sine omgivelser så har det gjerne begynt å slite på kamdrev også. Og er du riktig uheldig kan slike oppstarter med tiden medføre metall/aluminiumspon i motorolja - ikke gunstig.

Som sagt er motorer med duplex-kjede mye mindre utsatt, men har også sett slakk i et slikt på en BMW 318iS med 250.000km på telleren.
 
Topp Bunn