Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    KW skrev:
    Fy flate så fin bil du kommer til å få deg Vidar.

    Ser at det står runflat dekk på bestillingen, trodde ikke du ville ha det jeg.
    Jeg har det på sommerdekka mine (ville ikke spart noe på å få med annet, slik forstått at en uansett må betale for de)
    Takker; jo Runflat er standard og kan visst ikke velges bort uten videre. Det er to grunner til å ikke velge de bort også; for det første er det ikke reservedekk i bilen, for det andre ryktes det at de nyeste runflat-dekkene er langt, langt bedre med mye høyere komfort enn de som var for noen år siden.

    Jeg kan iallefall underskrive på at runflat ikke var særlig komfortabelt i 2004 på den 525i jeg kjøpte da, mens i 2008 da kona kjøpte en ny 325i med runflat var det en helt annen opplevelse.

    Hvordan er erfaringen med de nye runflatdekkene? Det er vel fortsatt slik at man ikke får byttet de uten videre? Noen med den nye X3 med slike dekk?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt runflat på min nye 5-serie (fra sommeren 2011) og det er en fryd det, merker ikke noe galt (std dim). Man bytter de vel like lett som andre dekk?
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Har hatt runflat på min nye 5-serie (fra sommeren 2011) og det er en fryd det, merker ikke noe galt (std dim). Man bytter de vel like lett som andre dekk?
    Mente bytte i den forstand at man får levert andre dekk istedet for runflat når man kjøper bilen ny... ;)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.225
    Antall liker
    4.849
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ut fra det lille jeg har lest om emnet på bmwblog.com, har ikke runflat-dekkene endret seg så mye. Det som har endret seg er at BMW har blitt bedre til å tilpasse fjæringskarakteristikken til å fungere optimalt med slike dekk. Dette er i så fall noe å tenke på for dem som vurderer å putte på ikke-runflatt dekk på sin nye BMW.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kan godt stemme coolbiz. Opplevelsen er iallefall at ting (hva enn det er) har blitt veldig bra med runflat.

    Det er vel stort sett runflat originalt på BMW'er nå? Jeg kan ikke helt se noen grunn til å velge andre dekk enn det? I våre biler er det heller ikke noe reservehjul eller skumflaske. Jeg har ingen reservasjoner mot runflat på std dimensjon på våre biler. Når jeg skal bytte dekk, så bytter jeg til runflat igjen.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Vidar P skrev:
    Kan godt stemme coolbiz. Opplevelsen er iallefall at ting (hva enn det er) har blitt veldig bra med runflat.

    Det er vel stort sett runflat originalt på BMW'er nå? Jeg kan ikke helt se noen grunn til å velge andre dekk enn det? I våre biler er det heller ikke noe reservehjul eller skumflaske. Jeg har ingen reservasjoner mot runflat på std dimensjon på våre biler. Når jeg skal bytte dekk, så bytter jeg til runflat igjen.
    Bruker du runflat vinterdekk også?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er runflat det også. Har ikke så mye valg heller forresten, da det ikke er noe punkterings-kit eller reservehjul. Måtte i så fall kjøpt et kit da, men ser ikke noen grunn til det. RFT er nok tryggere uansett.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.916
    Torget vurderinger
    12
    Er det noen valgmulighet mellom dekkmerke for RFT? Pigg vs piggfritt etc?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo ikke like stort utvalg som uten. Men de viktigste dekkene, de man normalt vil velge (enten det er sommer, pigg eller piggfritt) fås jo som RFT. Fremgår av listene til Conti, Michelin, Bridgestone osv.
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    I disse tider, hvor politikerne vingler mer enn hodeløse tider ( er kanskje ikke spesielt for disse tider, men allikevel..) ift avgifter og snakk om forbud av dieselbiler på enkelter dager, er det verdt å vurdere en bensinutgave av en X3? 20i er alternativet i såfall. Bruker ca 0,2l mer pr mil, og er vel omtrent like rask på sprinten 0-100, som 20d med 184 HK. Litt tregere i mellomregisteret enn dieselutgaven. Kommer til å kjøre 20-25000 pr år.

    Noen som har prøvd denne?
     

    EndreS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    195
    Antall liker
    37
    Sted
    Bergen
    Jeg personlig ville valgt bensin. Forskjell i drivstoffkostnader er musepiss i det store bilutgiftshavet.

    E
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ser at i det segmentet er faktisk bensin helt ut. Et kjapt søk på Finn, viser at det er 80 X3'er 2011 og nyere tilsalgs, alle med diesel. Av 123 5-serie Touring, er det én med bensin. Hvordan vil dette påvire bruktverdien? Slik det har vært hittil, er jo de tre viktigste faktorene vært SUV, 4WD og diesel. Dyrere bil, dyrere forbruk og høyere verditap vil jo til sammen utgjøre en betydelig merkostnad.

    Et kjapt regnestykke, med noen forutsetninger som at prisnivået holder seg som i dag på drivstoff, ca 20000 km pr år, og et økt verditap på 5% på bensin ift diesel. Alt over 5 år:

    25k dyrere bil
    35k økt forbruk
    30k økt verditap

    Totalt 90k. Da syns det det virker dyrt å slippe knatringen forfra. Hvertfall så lenge det ikke ramler ut gull når jeg er på "lilla rummet"...
     

    JensL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2003
    Innlegg
    222
    Antall liker
    8
    Sted
    Akershus
    EndreS skrev:
    Jeg personlig ville valgt bensin. Forskjell i drivstoffkostnader er musepiss i det store bilutgiftshavet.
    Kunne ikke vært mer enig.

    Spesielt hvis man ser på nye 1- og 3-serie som har fått de fine bensinturboene.

    Hvis man ser på en 116i (136 hk) mot en 118d (136 hk) og kjører 20.000 km i året, så vil det koste ca.2.000,- til 4.000,- ekstra i drivstoff med bensinmotoren. Avhengig av hvordan drivstoffprisene variere, dog.
    Det hadde jeg glatt betalt. 118d er forøvrig ca. 6.000,- dyrere enn 116i.
    Dieselen har 320 Nm mot 220 Nm, men det er plenty med krefter i 116i. Den er f.eks. raskere 0-100 km/t enn 118d (8,5 sek mot 9.2), og vil ha et meget god driv i mellomregisteret.
    Tviler det blir så stor forskjell på verdifallet. Det kan faktisk godt hende det blir mer attraktivt med bensinmotor om ikke lenge.

    Jeg testet en 116d i vinter, og selv om bilen er godt lydisolert (og tung), så var det ikke noe problem å høre at man kjørte en dieselbil.
    Helt død over 4.500 RPM var den også. Sånn skal vel ikke en BMW være?

    For min del hadde det uten tvil blitt en bensinmotor hvis jeg skulle kjøpt en 1-serie.

    Hvis man ser på en 320i (184 hk) mot en 320d (184 hk), 20.000 km i året, så blir det en forskjell på ca. 4.000,- til 7.000,- i favør dieselen.
    Bilprisen er den samme, og de er omtrent like raske, men det er interessant å sammenlike NOx utslippet. Her har bensinmotoren 13 mg/km mens dieselen ligger på 167 mg/km.
    Rimelig heftig forskjell. Det er helt klart en reell fare for at det blir forbudt å kjøre med diesel i storbyene enkelte dager på vinteren.

    Her hadde jeg også gladelig betalt noen tusenlapper ekstra for å få kjøre med bensinmotor. Bare det å slippe stanken er verdt det. ;-)
    Det blir en dråpe i havet når man har betalt 500-600.000,- for en bil.
    Bare de fine felgene man sikkert kjøper ekstra, tilsvarerer vel 3-4 år med ekstra bensinforbruk. :)
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Diesel er for traktor og lastebiler.
    Gå for bensin, det er en annen verden av kjøreegenskaper.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Jeg kjører 520d til daglig. Det er en lettelse å få kjøre kjærringas 118i innimellom og slippe bråk, vibrasjonern og stinkende utslipp.
    Kjøp bensinmotor selv om den blir noe dyrere i drift.
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    JensL skrev:
    EndreS skrev:
    Jeg personlig ville valgt bensin. Forskjell i drivstoffkostnader er musepiss i det store bilutgiftshavet.
    Kunne ikke vært mer enig.

    Spesielt hvis man ser på nye 1- og 3-serie som har fått de fine bensinturboene.

    Hvis man ser på en 116i (136 hk) mot en 118d (136 hk) og kjører 20.000 km i året, så vil det koste ca.2.000,- til 4.000,- ekstra i drivstoff med bensinmotoren. Avhengig av hvordan drivstoffprisene variere, dog.
    Det hadde jeg glatt betalt. 118d er forøvrig ca. 6.000,- dyrere enn 116i.
    Dieselen har 320 Nm mot 220 Nm, men det er plenty med krefter i 116i. Den er f.eks. raskere 0-100 km/t enn 118d (8,5 sek mot 9.2), og vil ha et meget god driv i mellomregisteret.
    Tviler det blir så stor forskjell på verdifallet. Det kan faktisk godt hende det blir mer attraktivt med bensinmotor om ikke lenge.

    Jeg testet en 116d i vinter, og selv om bilen er godt lydisolert (og tung), så var det ikke noe problem å høre at man kjørte en dieselbil.
    Helt død over 4.500 RPM var den også. Sånn skal vel ikke en BMW være?

    For min del hadde det uten tvil blitt en bensinmotor hvis jeg skulle kjøpt en 1-serie.

    Hvis man ser på en 320i (184 hk) mot en 320d (184 hk), 20.000 km i året, så blir det en forskjell på ca. 4.000,- til 7.000,- i favør dieselen.
    Bilprisen er den samme, og de er omtrent like raske, men det er interessant å sammenlike NOx utslippet. Her har bensinmotoren 13 mg/km mens dieselen ligger på 167 mg/km.
    Rimelig heftig forskjell. Det er helt klart en reell fare for at det blir forbudt å kjøre med diesel i storbyene enkelte dager på vinteren.

    Her hadde jeg også gladelig betalt noen tusenlapper ekstra for å få kjøre med bensinmotor. Bare det å slippe stanken er verdt det. ;-)
    Det blir en dråpe i havet når man har betalt 500-600.000,- for en bil.
    Bare de fine felgene man sikkert kjøper ekstra, tilsvarerer vel 3-4 år med ekstra bensinforbruk. :)

    Dette var meget nyttige betraktinger for meg som er på vei til å kjøpe BMW 3-serie. Med disse argumentene er det ikke tvil om at jeg kommer til å gå for bensin, noe jeg også var instilt på kun basert på følelser.

    Så, mine herrer: Hva kan jeg få og hva er viktigst ved kjøp av 3-serie?
    Mine ønsker er følgende (ikke prioritert): bensin, automatgir (er det rett i en 3-serie), skinnseter, allerhelst coupe. Vil selvsagt ha stor motor ;D
    Hva er mest fornuftig: Bruktbil til rundt 400.000,- eller smelle til med ny? Regner med å kjøre ca 20k i året og kommer til å ha bilen i 5-7 år.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bare tilføye at jeg er helt enig i betraktninger om bensin, jeg tror heller ikke det nødvendigvis vil bli nevneverdig dyrere ved sluttoppgjør. Kjøregleden er på et helt annet nivå (min mening) og jeg hadde ikke vært i tvil.

    Men Kim; om du vurderer en 320i så kan det være greit å ha i bakhodet at den etter alt å dømme kommer med xDrive til sommeren, dersom det er av interesse.
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    JensL: Ikke uenig i det du skriver. Poenget mitt var at slik ståa er i dag, men de gjeldende regler for avgifter og tillatt kjøring, som fortsatt er fritt for alle, så blir det en betydelig faktor å regne med når men tenker kostnad over bilens levetid, dvs den tiden man eier bilen. Skulle gjerne hatt bensin, men tror ikke jeg vil bruke totalt opp mot 100k mer for å få det.

    Kikket litt mer på finn og av 285 5-serie Touring 2010 eller nyere, er det kun 8 som har bensinmotor. Det sier jo noe om hva folk vil ha. På den annen side, hvis man "gambler" og kjøper bensin, kan man jo sitte igjen som vinner hvis markedet har forandret seg om f.eks 5 år.

    Se forøvrig ang verditap her:

    http://www.klikk.no/motor/bil/article718276.ece
     

    JensL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2003
    Innlegg
    222
    Antall liker
    8
    Sted
    Akershus
    Kim skrev:
    Så, mine herrer: Hva kan jeg få og hva er viktigst ved kjøp av 3-serie?
    Mine ønsker er følgende (ikke prioritert): bensin, automatgir (er det rett i en 3-serie), skinnseter, allerhelst coupe. Vil selvsagt ha stor motor ;D
    Hva er mest fornuftig: Bruktbil til rundt 400.000,- eller smelle til med ny? Regner med å kjøre ca 20k i året og kommer til å ha bilen i 5-7 år.
    Tja, mye smak og behag når det gjelder bilkjøp. :)

    Hvis du skal ha automat, så test nøye på forhånd.
    Jeg har ikke testa 8-trinns automaten til BMW, men testa nettopp en Skoda Fabia RS med 7-trinns DSG, og ble skuffa. Den var nølende og treig ut av kryss, og ganske slitsom.

    Motormessig så trenger man vel ikke så mye mer enn en 320i? 184 hk og 0-100 km/t på 7,3 sek er jo helt kurrant. Og det er jo en turbo, så kan sikkert chippes litt. :)

    Hvis du har et budsjett på "bare" 400.000,-, så blir det vel vanskelig å få en vettug ny 3-serie. Det blir vel en 316d med bare det nødvendigste av utstyr.

    Jeg prøvde konfiguratoren på en 1-serie, og det ble fort 60-80.000,- i utstyr, selv om jeg syntes jeg var gjerrig.
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kim skrev:
    JensL skrev:
    EndreS skrev:
    Jeg personlig ville valgt bensin. Forskjell i drivstoffkostnader er musepiss i det store bilutgiftshavet.
    Kunne ikke vært mer enig.

    Spesielt hvis man ser på nye 1- og 3-serie som har fått de fine bensinturboene.

    Hvis man ser på en 116i (136 hk) mot en 118d (136 hk) og kjører 20.000 km i året, så vil det koste ca.2.000,- til 4.000,- ekstra i drivstoff med bensinmotoren. Avhengig av hvordan drivstoffprisene variere, dog.
    Det hadde jeg glatt betalt. 118d er forøvrig ca. 6.000,- dyrere enn 116i.
    Dieselen har 320 Nm mot 220 Nm, men det er plenty med krefter i 116i. Den er f.eks. raskere 0-100 km/t enn 118d (8,5 sek mot 9.2), og vil ha et meget god driv i mellomregisteret.
    Tviler det blir så stor forskjell på verdifallet. Det kan faktisk godt hende det blir mer attraktivt med bensinmotor om ikke lenge.

    Jeg testet en 116d i vinter, og selv om bilen er godt lydisolert (og tung), så var det ikke noe problem å høre at man kjørte en dieselbil.
    Helt død over 4.500 RPM var den også. Sånn skal vel ikke en BMW være?

    For min del hadde det uten tvil blitt en bensinmotor hvis jeg skulle kjøpt en 1-serie.

    Hvis man ser på en 320i (184 hk) mot en 320d (184 hk), 20.000 km i året, så blir det en forskjell på ca. 4.000,- til 7.000,- i favør dieselen.
    Bilprisen er den samme, og de er omtrent like raske, men det er interessant å sammenlike NOx utslippet. Her har bensinmotoren 13 mg/km mens dieselen ligger på 167 mg/km.
    Rimelig heftig forskjell. Det er helt klart en reell fare for at det blir forbudt å kjøre med diesel i storbyene enkelte dager på vinteren.

    Her hadde jeg også gladelig betalt noen tusenlapper ekstra for å få kjøre med bensinmotor. Bare det å slippe stanken er verdt det. ;-)
    Det blir en dråpe i havet når man har betalt 500-600.000,- for en bil.
    Bare de fine felgene man sikkert kjøper ekstra, tilsvarerer vel 3-4 år med ekstra bensinforbruk. :)

    Dette var meget nyttige betraktinger for meg som er på vei til å kjøpe BMW 3-serie. Med disse argumentene er det ikke tvil om at jeg kommer til å gå for bensin, noe jeg også var instilt på kun basert på følelser.

    Så, mine herrer: Hva kan jeg få og hva er viktigst ved kjøp av 3-serie?
    Mine ønsker er følgende (ikke prioritert): bensin, automatgir (er det rett i en 3-serie), skinnseter, allerhelst coupe. Vil selvsagt ha stor motor ;D
    Hva er mest fornuftig: Bruktbil til rundt 400.000,- eller smelle til med ny? Regner med å kjøre ca 20k i året og kommer til å ha bilen i 5-7 år.
    Noen artikkler ang anbefalt ekstrautstyr.

    http://www.dagbladet.no/2012/02/21/tema/bil/motor/klikk/20334121/

    http://www.tv2.no/underholdning/bro...veldig-mange-bruktbilkjoepere-ha-3744862.html
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    JensL skrev:
    Kim skrev:
    Så, mine herrer: Hva kan jeg få og hva er viktigst ved kjøp av 3-serie?
    Mine ønsker er følgende (ikke prioritert): bensin, automatgir (er det rett i en 3-serie), skinnseter, allerhelst coupe. Vil selvsagt ha stor motor ;D
    Hva er mest fornuftig: Bruktbil til rundt 400.000,- eller smelle til med ny? Regner med å kjøre ca 20k i året og kommer til å ha bilen i 5-7 år.
    Tja, mye smak og behag når det gjelder bilkjøp. :)

    Hvis du skal ha automat, så test nøye på forhånd.
    Jeg har ikke testa 8-trinns automaten til BMW, men testa nettopp en Skoda Fabia RS med 7-trinns DSG, og ble skuffa. Den var nølende og treig ut av kryss, og ganske slitsom.

    Motormessig så trenger man vel ikke så mye mer enn en 320i? 184 hk og 0-100 km/t på 7,3 sek er jo helt kurrant. Og det er jo en turbo, så kan sikkert chippes litt. :)

    Hvis du har et budsjett på "bare" 400.000,-, så blir det vel vanskelig å få en vettug ny 3-serie. Det blir vel en 316d med bare det nødvendigste av utstyr.

    Jeg prøvde konfiguratoren på en 1-serie, og det ble fort 60-80.000,- i utstyr, selv om jeg syntes jeg var gjerrig.
    Takk. Må presisere: Jeg tenkte enten å cashe ut en brukt til ca 400k, eller gå for en ny med høyere budsjett.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    BMW har antagelig markedets beste automatkasser, ikke noe å nøle etter.
    (Mine erfaringer er riktignok basert på de eldre 6-trinns kassene, men jeg tviler vel på at de nye 8-trinns er noe dårligere. Selv om girspaken ser for jævlig ut)
     

    JensL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2003
    Innlegg
    222
    Antall liker
    8
    Sted
    Akershus
    JD skrev:
    JensL: Ikke uenig i det du skriver. Poenget mitt var at slik ståa er i dag, men de gjeldende regler for avgifter og tillatt kjøring, som fortsatt er fritt for alle, så blir det en betydelig faktor å regne med når men tenker kostnad over bilens levetid, dvs den tiden man eier bilen. Skulle gjerne hatt bensin, men tror ikke jeg vil bruke totalt opp mot 100k mer for å få det.
    For all del, slik det har vært de siste 10 årene, så er det godt mulig at totalregningen blir lavere for en diesel enn en bensin. Men det er også godt mulig at dieselbilen blir dyrere, siden det tradisjonelt har vært dyrere servicer og store sjanser for trøbbel med de dyre partikkelfiltrene.
    Dette blir uansett rimelig usikre tall, spesielt hvis man ser framover 5-10 år.

    Regjeringen har klart signalisert at de ikke liker diesel så godt lengre, og selv om avgiftsomleggingen i fjor ikke gjorde så store utslag, så er det store muligheter for at diesel blir mer ugunstig framover.
    Og det er jo helt merkelig at diesel som regel koster mindre per liter enn bensin. Tror nok prisene kommer til å bli rimelig like etterhvert.

    Det er vanskelig å spå hva regjeringen finner på etterhvert, og det er veldig synd, siden det blir så uforutsigbart å eie bil i Norge.
    Eller....dyrt blir det uansett. :)

    Det skjer også mye på motorfronten for tida, spesielt med tanke på små bensinturbo'er. F.eks. BMW sine, men også hos VAG, Ford, Alfa Romeo og mange andre.
    Jeg kjørte en Audi A1 1.4 TSI (bensin, 122 hk) for en stund siden, og kan virkelig ikke fatte hvorfor folk kjøper A1 med diesel. TSI-motoren er virkelig en flott motor. Den er sterk, stillegående, vibrasjonsfri, bensingjerrig og faktisk morsom. Det var verre med understellet, dog. :)

    Det blir uansett interessant å se hva som skjer framover, så lenge jeg slipper å kjøre med dieselmotor. :)
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kim: Det er jo noe med å kjøpe ny bil: 5 års garanti, gode serviceavtaler, slik jeg har forstått det. I tillegg er det ikke så voldsomt mye dyrere å kjøpe en helt ny kontra en nyere brukt, hvis man tenker på samme type bil. Du får ikke nyttegjort det så veldig at det prisfallet som er det første året uansett, dersom du kjøper bil hos en forhandler, blir mye av verditapet spist opp av avanse og reg.avgift.

    Dine Penger hadde et regnestykke på en Passat for et par år tilbake, og det var snakk om noen få hundrelapper mer pr mnd å eie en ny, kontra en nyere brukt.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Ny bil anbefales. Jeg syns det er verdt noen kroner å få bilen akkurat slik jeg vil ha den, spesielt om man skal beholde den noen år.
    Serviceavtaler er jeg litt skeptisk til, i alle fall om man kjører lite slik at det hele tiden blir kalenderen som bestemmer tidspunktene. Da blir det så få servicer at jeg er litt i tvil om det lønner seg. Kjører man mye er det vel gunstig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.326
    Sted
    Trondheim
    BMW lager gode biler, det er det ikke tvil om, men hvordan er det med forhandlerne? Hvor gode er de? Jeg har lenge gått og tenkt på å kjøpe en ny BMW, men hver gang jeg besøker forhandleren her i Trondheim kommer jeg ut av butikken overbevist om at en BMW skal jeg ikke ha. Ikke på grunn av bilen, men på grunn av forhandleren.
    Mine erfaringer det siste året:
    1: Dro dit for å prøve å få et tilbud, men da jeg sa at jeg ville ha en 5-serie med bensinmotor fikk jeg inntrykk av at de ikke ville snakke med meg mer. De ville selge diesel - ingen kjøpte bensin. Da jeg ymtet frampå om å få prøve en bil med bensin-motor var ikke det aktuelt.
    2: Sendte inn en forespørsel om å avtale tid for prøvekjøring (som BMW Norge sier på sine hjemmesider at man skal/kan gjøre). Hørte aldri noe fra dem.
    3: Idag. Tilbringer 25 minutter i butikken. Prøvesitter flere biler. Viser tydelig (mener jeg selv) at jeg er interessert i å snakke med en selger. Ingen interesse hos noen av de 4 selgerne i butikken. Henvender meg så til en selger i bruktavdelingen, da han er den eneste som ikke ser bort når jeg prøver å få øyekontakt. Jeg spør om de har en 5-serie med standardseter, da jeg har hørt at de skal være gode. Nei, de har kun biler med sportseter eller komfortseter. Spør så om det hadde vært mulig å få prøvekjøre en 5-serie med bensinmotor. Han sier jeg må snakke med en av selgerne i nybilavdelingen (de som ikke er interessert i å snakke med meg), men han tror ikke de har bensinbiler (noe som sikkert er riktig - alle bilene i utstillingsrommet har dieselmotor, og de to prøvebilene som står utenfor er også dieselbiler). Etter 25 minutter gir jeg opp og går.

    Vil de ikke selge biler, eller...?

    Så spørsmål - finnes det en BMW-forhandler i nærheten av Trondheim som det går an å snakke med? Å kjøpe bil hos Strandveien er, så vidt jeg kan se, uaktuelt. Sist jeg handlet BMW var det hos Das Auto og det var en helt OK forhandler, men etter at Strandveien tok over blir jeg like deprimert hver gang jeg stikker innom.
    Samme erfaring har jeg forøvrig med Møller og Audi. Finnes det i det hele tatt fornuftige bilforhandlere (uansett merke) i Trondheim?
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har selv hatt kun BMW siden 1997 - superfornøyd.
    Alle sammen er kjøpt fra Tyskland - av meg selv - den første var knotete - nå er det superenkelt fordi det er laget et system rundt det hele av toll&utgift øh avgiftsvesenet.
    Fordel - pris, utvalg, service-nivå osv. samt bilforhandlere som er MEGET interresert i å selge deg det DU vil ha!
    Vil du ha bensin, så er det det du skal kjøpe, du skal opp i kjørelengder på rundt 35-40000 km pr år for å spare noe spesiellt på det. Dessuten er diesel biler dyrere. Du kan kjøpe mye bensin for forskjellen i pris. Selv har jeg 530i med manuellt gir - JA MANUELLT GIR. Med så stor motor blir bilen så fleksibel at giring er bare noe du gjør av og til... ved vanlig kjøring i lovlig hastighet selvsagt. Men BMW sine nye 8-trinns automatkasser er en drøm å kjøre, jeg har prøvd det også. Begge deler er best, valget er en smakssak.
    Nå skal det tilføyes at drivstofføkonomien i en dieselmotor vil være bedre enn en bensinmotor, og i den nye 5-serien vil du slite med å finne ut om det er diesel eller besin når du kjører bilen normalt, ved pådrag vil det enorme dreimomentet røpe forskjellen.
    Kjøp en ny fra Tyskland, godt utstyrt med det du vil ha. Men jeg vil slå et slag for komfort- eller sport-komfort-seter som det vel egentlig heter. Jeg har selv slike i min nåværende, og det er ingen over, og ingen ved siden dersom du er av nogenlunde standard størrelse nordmann ca 178 - 190cm 70-95kg. Min påstand er at dette sannsynligvis er verdens beste bilseter. Jeg pendler 200 km hver dag, og uten disse ville pendlingen vært mye mer slitsom.

    håper dette var til noe hjelp...?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.522
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    otare skrev:
    BMW lager gode biler, det er det ikke tvil om, men hvordan er det med forhandlerne? Hvor gode er de? Jeg har lenge gått og tenkt på å kjøpe en ny BMW, men hver gang jeg besøker forhandleren her i Trondheim kommer jeg ut av butikken overbevist om at en BMW skal jeg ikke ha. Ikke på grunn av bilen, men på grunn av forhandleren.
    ..........................................................................................Vil de ikke selge biler, eller...?
    Tror jeg har postet noe tilsvarende på denne tråden, om akkurat samme forhandler!!

    Trøsten får være Otare at det nok ikke er deg det er noe galt med. ;)
    Du må nok invitere deg selv på HiFi besøk til VidarP og så får dere sammen besøke hans forhandler? ;D ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tja, det er jo ikke noe i veien for å handle andre steder. Selgerne har man jo uansett kontakt med kun i perioden man handler.

    Uansett; det er som med det meste annet; man klarer fint å sette sammen det man vil ha selv, uten veiledning (veldig ofte villedning) fra selgere som ikke er godt kjent med dine behov og ønsker, og ikke er interessert heller. Så det er gjerne det beste å finne ut dette selv. Så får man levere en utskrift fra "Bygg din BMW" til et utvalg forhandlere og be om pristilbud.
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Vidar P skrev:
    Tja, det er jo ikke noe i veien for å handle andre steder. Selgerne har man jo uansett kontakt med kun i perioden man handler.

    Uansett; det er som med det meste annet; man klarer fint å sette sammen det man vil ha selv, uten veiledning (veldig ofte villedning) fra selgere som ikke er godt kjent med dine behov og ønsker, og ikke er interessert heller. Så det er gjerne det beste å finne ut dette selv. Så får man levere en utskrift fra "Bygg din BMW" til et utvalg forhandlere og be om pristilbud.
    Godt råd. Takk.
    Er det store variasjoner mellom forhandlerene på pris -og går det ann å si hva man kan forvente i rabatt ift listeprisen? Jeg "bygde" en 3-serie til ca 550.000,-; kan jeg forvente mye avslag?
    Jeg skjønner at dette kan være vanskelig å svare fornuftig på :)
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    En vill gjetting her, men du vil kanskje få den ned mot 500 000? Avhenger vel litt hvor god du er til å presse selger. Er lettere å få rabatt på utstyr, og kanskje få med en serviceavtale.

    Andre med kvalifiserte tips, eller erfaringer?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kim skrev:
    Vidar P skrev:
    Tja, det er jo ikke noe i veien for å handle andre steder. Selgerne har man jo uansett kontakt med kun i perioden man handler.

    Uansett; det er som med det meste annet; man klarer fint å sette sammen det man vil ha selv, uten veiledning (veldig ofte villedning) fra selgere som ikke er godt kjent med dine behov og ønsker, og ikke er interessert heller. Så det er gjerne det beste å finne ut dette selv. Så får man levere en utskrift fra "Bygg din BMW" til et utvalg forhandlere og be om pristilbud.
    Godt råd. Takk.
    Er det store variasjoner mellom forhandlerene på pris -og går det ann å si hva man kan forvente i rabatt ift listeprisen? Jeg "bygde" en 3-serie til ca 550.000,-; kan jeg forvente mye avslag?
    Jeg skjønner at dette kan være vanskelig å svare fornuftig på  :)
    Rabatt vil kunne være avhengig av hvor god innkjøpsbetingelser forhandler har, så vil kunne variere fra forhandler til annen. Det har å gjøre med kvoter, kvanta etc å gjøre har jeg forstått.

    Min fagforening har f.eks en avtale om 8% rabatt på bil/utstyr hos BMW (avgifter unntatt selvsagt), så en bil til en pris på f.eks 300k (pluss avg) vil de uten videre kunne tilby med 24k rabatt. Du får se på prisen på din 3-serie uten avgift, og tenke at 8% fra den prisen bør enhver forhandler være i stand til. Om han vil da. Da deles gjerne rabatten mellom forhandler og importør.

    Dette med myten om "taper seg ørten tusen idet du tar den ut på veien" klarer man fint å oppveie for i forhandlinger iallefall. For å si det slik; jeg har handlet noen nye BMW'er her i byen og i Molde, og har fått alt fra små 40k rabatt (konas 325i) til rundt 50k rabatt (mine 5-serier). Lavest rabatt fikk vel broderen på sin 520d (ikke så lett å få god rabatt på en kvotert modell de uansett vil selge rikelig av!). Så deromkring har det ligget her iallefall (med biler på veil 650k-1100k riktignok).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.326
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Tja, det er jo ikke noe i veien for å handle andre steder. Selgerne har man jo uansett kontakt med kun i perioden man handler.

    Uansett; det er som med det meste annet; man klarer fint å sette sammen det man vil ha selv, uten veiledning (veldig ofte villedning) fra selgere som ikke er godt kjent med dine behov og ønsker, og ikke er interessert heller. Så det er gjerne det beste å finne ut dette selv. Så får man levere en utskrift fra "Bygg din BMW" til et utvalg forhandlere og be om pristilbud.
    Jo, men når man ikke kan få prøvekjørt en gang?
    Jeg vil prøvekjøre en med en bensinmotor. Det går ikke.
    Jeg har bestilt prøvekjøring via BMWs hjemmesider. De svarer ikke.

    Jeg kan godt sette sammen den bilen jeg vil ha, men jeg vil jo gjerne prøvekjøre en med i nærheten av en lignende motor som den jeg vil ha. I hvertfall en med samme motortype.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kontakt importør direkte, og redegjør for problemet ditt og den manglende oppfølging fra forhandler. Så blir det nok en løsning vil jeg tro.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Noen som har hørt når den nye 6-Serien vil bli klare for salg? Sikler litt på en M6 Grand Coupe. Prisen blir sikkert hinsides, men det er lov å drømme. Kanskje blir det en standard 6-Serie Coupe i stedet.

    Mvh
    Roysen
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Det har vært mange BMW premierer gjennom tidene:cool:

    Her er de aller fleste ? modellbetegnelsene ihvertfall fra 70

    BMW1.jpg

    Mvh.KW som har vært på BMW Welt pluss museet sist helg.
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    OAS3 155.jpg
    Noen som har hørt når den nye 6-Serien vil bli klare for salg? Sikler litt på en M6 Grand Coupe. Prisen blir sikkert hinsides, men det er lov å drømme. Kanskje blir det en standard 6-Serie Coupe i stedet.

    Mvh
    Roysen
    Så denne i utgangshallen i Munchen.
    Lekkerbisken!
    Aner ikke når den kommer eller prisen.

    Cheers!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn