Blyanter

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Sorry hvis dette ble litt off topic. Så for å bringe tråden på rett kurs igjen vil jeg dele et bilde av en blyantspisser. En slik som fantes i alle klasserom på 70 tallet.

Vi hadde ikke sånn i klasserommet vi, måtte holde oss med den slags selv...

Er det sånn at en naturlig utvidelse av denne hobbyen vil være å begynne å samle på viskelær?
Der er det jo mye spennende med lukt, farge, fine figurer...når jeg tenker meg om så har jeg kanskje vært så vidt innom den hobbyen...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.290
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
erato skrev:
Gjestemedlem skrev:
Mener du bratsj (= viola) eller mener du et fransk voila?
Jeg mener ingentig, jeg bare siterer ordrett fra forfatteren. Inkludert mer eller mindre morsomme feil.
Så jo det - men syntes det var en morsom feil i en relativt meningsløs tråd og det økte jo meningsløsheten....Morsom tråd. Selv skriver jeg bare med PC og vurderer å starte en PC-samling. Hadde en gang en sånn:

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
erato skrev:
Aiaiai. Slik en hadde jeg og, men jeg hadde 20MB harddisk i stedet for den andre floppyen. Første PC'en min det der. Åkte kjapt ut når jeg kjøpte meg 286. Den var rå.

G

Gjestemedlem

Gjest
erato skrev:
Selv skriver jeg bare med PC og vurderer å starte en PC-samling. Hadde en gang en sånn:

Det er jo bare å ta seg en tur til den lokale gjennvinningsstasjonen så får du nok en god start på samlingen din.

Ulempen er nok at det tar betydelig mer plass enn blyanter.

Kanskje PDAer er akseptabelt kompromiss?

Eller for den riktig sofistikerte. Pekepinner til PDAer. Da er du konge på haugen. Ikke helt sikker på hvilken haug, men den fines sikkert.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.290
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Eller for den riktig sofistikerte. Pekepinner til PDAer. Da er du konge på haugen. Ikke helt sikker på hvilken haug, men den fines sikkert.
Her har jeg et spørsmål. Slike pinner er vanskelige å spisse i "feil" ende, så hva i alle dager gjør de kjevhendte? Noen kjevhendte med personlig erfaring?

G

Gjestemedlem

Gjest
erato skrev:
Gjestemedlem skrev:
Her har jeg et spørsmål. Slike pinner er vanskelige å spisse i "feil" ende, så hva i alle dager gjør de kjevhendte? Noen kjevhendte med personlig erfaring?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.290
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Du omgår spørsmålet. Hva med kjevhendte med amputerte ben? Jeg er sikker på at det er noen slike her på sentralen?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Kjevhendte bruker selvsagt også venstre fot, så da er man like langt. Han omgår spørsmålet på en uelegant måte...

For egen del så er jeg en ufrivillig samler av enslige sokker. Jeg har nå en pose med 63 enslige sokker som savner en partner. Hver gang jeg har vasket klær kommer det noen til, i dag var det faktisk så mye som 5, så er det å ta en kikk i posen og se om man kan koble noen. Det hender selvsagt, men alt for sjelden, så samlingen bare vokser.

Og jeg er faktisk ganske bevisst på å kjøpe mange like par når jeg kjøper sokker, hvordan går dette egentlig ann...? Har snart ikke plass til alle disse sokkene hva svarte gjør jeg da? ??? ???

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.290
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Komponenten skrev:
For egen del så er jeg en ufrivillig samler av enslige sokker. Jeg har nå en pose med 63 enslige sokker som savner en partner. Hver gang jeg har vasket klær kommer det noen til, i dag var det faktisk så mye som 5, så er det å ta en kikk i posen og se om man kan koble noen. Det hender selvsagt, men alt for sjelden, så samlingen bare vokser.

Og jeg er faktisk ganske bevisst på å kjøpe mange like par når jeg kjøper sokker, hvordan går dette egentlig ann...? Har snart ikke plass til alle disse sokkene hva svarte gjør jeg da? ??? ???
Kanskje vi kunne poste bilder og lage en byttetråd?

O

OldBoy

Gjest
Komponenten skrev:
Du gir dem bare til de mange enbente kjevhendte her på HFS. Du vet: de med amputert ben.

:) :) :)

Men du er vel oppmerksom på at det er forskjell på venstre- og høyresokker?? Venstresokker på venstre fot, og omvendt. Nåja, DET visste du sikkert!

G

Gjestemedlem

Gjest
OldBoy skrev:
Komponenten skrev:
Du gir dem bare til de mange enbente kjevhendte her på HFS. Du vet: de med amputert ben.

Men du er vel oppmerksom på at det er forskjell på venstre- og høyresokker?? Venstresokker på venstre fot, og omvendt. Nåja, DET visste du sikkert!

Når man skal skrive med den høyre foten med sokker på er det jo naturlig at man må stikke hull i sokken med blyanten for å få plass til mellom tærne. I våre dager er det ikke mange som bøter sokker. Så de blir nok kassert i et stille øyeblikk etter skriveriene. Du får nok snakke litt med din kjeivhendte datter om sokkeproblemet Kompo. Eller kjøpe en PDA med talegjennkjenning i stedet.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
OldBoy skrev:
Komponenten skrev:

God ide', tror du at de foretrekker ensfargete eller sånne med Ole Brumm og denslags? Kankje litt små i størrelsen da det er en del barnesokker..

Jeg var ikke oppmersom på det med venstre og høyresokker, men når du nevner det er jo det selvsagt logisk, hvor korttenkt av meg, og kanskje grunnen til at enkelte dager føler man at noe er galt med fottøyet, uten at jeg så langt har klart å sette fingeren på hva det er... Søren og jeg har et kjempeproblem..

Jeg må altså begynne å merke de forstår jeg, noen lure tips her?

Den byttetråden kan bli gull verdt...

Her i huset skriver vi ennå med hendene Deph...og takk og pris for det! :eek:

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg foretrekker som regel litt mykere blyanter enn HB. 1B eller 2B er mine favoritter, nesten uavhengig av merke. Ellers er det en del blyantspissere som gjør spissen for lang. Jeg har ikke forsket på den perfekte spissingsvinkelen, men det er noen blyantspissere som bare blir helt feil.

Ellers var jeg lenge fan av gode 0.5 og 0.7 trykkblyanter. Men gode slike er det vanskelig å finne. De setter også krav til papiret, for hvis det er porøst så skjærer slikt tynt bly seg fort ned i papiret.

Jeg skjønner godt at ivrige blyantbrukere ser seg nødt til å få et forhold til blyantkvalitet.

O

OldBoy

Gjest
Komponenten skrev:
OldBoy skrev:
Komponenten skrev:

God ide', tror du at de foretrekker ensfargete eller sånne med Ole Brumm og denslags? Kankje litt små i størrelsen da det er en del barnesokker..

Jeg var ikke oppmersom på det med venstre og høyresokker, men når du nevner det er jo det selvsagt logisk, hvor korttenkt av meg, og kanskje grunnen til at enkelte dager føler man at noe er galt med fottøyet, uten at jeg så langt har klart å sette fingeren på hva det er... Søren og jeg har et kjempeproblem..

Jeg må altså begynne å merke de forstår jeg, noen lure tips her?

Den byttetråden kan bli gull verdt...

Her i huset skriver vi ennå med hendene Deph...og takk og pris for det! :eek:
Barnesokker er ikke noe problem. Du skriver bare "gis bort til enbente kjevhendte barn" i annonsen.

Det med venstre- og høyresokker er et undervurdert problem. Men man merker det med en gang, dersom man prøver å sette en venstresokk på høyre fot, og omvendt. Lilletåen får uforholdsmessig og uvant mye luft rundt seg, mens stortåen møter veggen, nesten bokstavelig talt. Ikke bra for føttenes trivsel.

Merking: Venstresokker merkes "V". Eventuelt "L" hvis du foretrekker hi-fi-terminologien. Høyresokker merkes "H" eller "R", igjen avhengig av hvilken terminologi du foretrekker. Men du bør være konsekvent her. Kombinasjonen "V" og "R", for eksempel, gir et rotete inntrykk. Mørk tusj på lyse sokker går bra. Merkes midt under sålen, da blir det praktisk talt usynlig. Mørke sokker er verre. Da må du sy på små lyse merkelapper, med henholdsvis "V" og "H" skrevet på. Merkingen blir spesielt varig og elegant hvis den broderes på sokkene. Fordelen med det er at man slipper merkelapper på mørke sokker, man broderer bare med lys tråd.

O

OldBoy

Gjest
Ikke så rart at du er forvirret. Vi debatterer egentlig blyanter.

Sokkene er noe vi tyr til for å gjøre det ekstra vanskelig.

G

Gjestemedlem

Gjest
OldBoy skrev:
Ikke så rart at du er forvirret. Vi debatterer egentlig blyanter.

Sokkene er noe vi tyr til for å gjøre det ekstra vanskelig.

Blyanter ja. Men hva er vel blyanter uten riktig tilbehør?

Denne emminente blyantholderen av Scwakti Stone hindrer kosmisk resonans og organiske vibrasjoner fra brukeren. Det gir en klarere strek mot en kritthvit bakgrunn. Det er vel verdt inversteringene hvis man først har et high end blyantoppsett.

Kun 8500kr for et par hvis man importerer fra Nigeria selv.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg har funnet løsningen på mysteriet Kompo.

Det er ikke slik at halvparten av sokkene er forsvunnet. De har bare vrengt seg under vask og fremstår nå som speilvendte. Dette kan med enkle grep grennopprettes av en kompetent husmor.

Denne enkle instrusjonsvideoen illusterer hvordan sokker bør brettes og oppbevares. Og i begynnelsen av dokumentaren demonstreres det hvordan man vrenger tilbake en sokk som har snudd seg i vaskemaskinen. Noen i enhver husholdning burde kunne mestre denne kunsten.

[video]a6_7W8GzunI[/video]

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
OldBoy skrev:
Merking: Venstresokker merkes "V". Eventuelt "L" hvis du foretrekker hi-fi-terminologien. Høyresokker merkes "H" eller "R", igjen avhengig av hvilken terminologi du foretrekker. Men du bør være konsekvent her. Kombinasjonen "V" og "R", for eksempel, gir et rotete inntrykk. Mørk tusj på lyse sokker går bra. Merkes midt under sålen, da blir det praktisk talt usynlig. Mørke sokker er verre. Da må du sy på små lyse merkelapper, med henholdsvis "V" og "H" skrevet på. Merkingen blir spesielt varig og elegant hvis den broderes på sokkene. Fordelen med det er at man slipper merkelapper på mørke sokker, man broderer bare med lys tråd.

Jeg går alltid med en rød og en hvit sokk.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Rhesus skrev:
Rød på høyre fot, regner jeg med, slik at det samsvarer med signalkablingen bak på hifiutstyret?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Interessant måte å brette sokker på, har ikke sett den før...

Men det er jo for viderekommende, først må man ha to som passer sammen, det er der det stopper opp for meg. Har prøvd å vrenge en rosa, men den passer ikke sammen med den blå da heller Deph.

Rød på høyre, hva er dette for tull? Rød på venstre og grønn på høyre er selvsagt det riktige.

Merkingen din hørtes kjempelur ut Oldboy, men har jeg tid til dette da?? ??? I så fall ser dere nok ikke snurten av meg før utpå nyåret en gang... :-\

Hva er plutselig alt dette snakket om blyanter... ? ::)

O

OldBoy

Gjest
Rhesus skrev:
OldBoy skrev:

Rød på høyre(foten), formoder jeg. Som i hi-fi'en.

Men du praktiserer kanskje konsekvent det motsatte, bare for å skape et skille mellom festlig hi-fi og grå hverdager? Eller hører du til dem som liker å skape forvirring med å gjøre det helt tilfeldig?

EDIT: PS! Du må skille mellom røde venstresokker og røde høyresokker! Og samme med de hvite. Fabrikken som lager dem, lager dem i høyre- og venstre-versjoner, og de som stifter sammen disse i hendige par, kan jo ikke vite at du har tenkt å bruke dem på en slik unormal måte.

O

OldBoy

Gjest
Jeg er litt usikker på Gjestemedlems Scwakti Stone.

For egen del ville jeg heller ha satset på en "Personal cosmic resonance and organic vibrations enhancer" til omtrent samme pris.

For jeg mener at når man først går til det skrittet å skrive for hånd, med blyant, naturligvis, må poenget være å fremheve den personlige touch'en. Og hva kan vel være mer personlig enn "enhanced" håndskrift. Med en presis gjengivelse av all skelving og nøling. Det blir som å spille på vinyl kontra MP-3, hvis vi skal sammenligne med noe vi alle her på HFS forstår oss på.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.290
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Og hvit bakgrunn? Du er på et HiFiforum nå, poenget er å ha bekmørk bakgrunn!

O

OldBoy

Gjest
Komponenten skrev:
Det er blyanter som er tingen!

Bare spør vår venn Kimmern. Han kan ikke være mye glad når hans utmerkede tråd blir infiltrert av sokkemafiaen.

G

Gjestemedlem

Gjest
OldBoy skrev:
Jeg er litt usikker på Gjestemedlems Scwakti Stone.

For egen del ville jeg heller ha satset på en "Personal cosmic resonance and organic vibrations enhancer" til omtrent samme pris.

For jeg mener at når man først går til det skrittet å skrive for hånd, med blyant, naturligvis, må poenget være å fremheve den personlige touch'en. Og hva kan vel være mer personlig enn "enhanced" håndskrift. Med en presis gjengivelse av all skelving og nøling. Det blir som å spille på vinyl kontra MP-3, hvis vi skal sammenligne med noe vi alle her på HFS forstår oss på.
Ja blyantskrift kan være hensynsløst avslørende. Er man en fyllesyk spastiker med parkinson vil dette tydelig fremstå av skriftene. Slikt slipper man kun unna med som allmennpraktiserende lege eller kjendiskunstner.

G

Gjestemedlem

Gjest
OldBoy skrev:
Komponenten skrev:
Det er blyanter som er tingen!

Bare spør vår venn Kimmern. Han kan ikke være mye glad når hans utmerkede tråd blir infiltrert av sokkemafiaen.

Uff ja. Slikt som skjer her nede. Skal bøte på dette med å legge ut et helt seriøst og vellmenende bilde av Neem Pencils.

Dette er vakre håndlagede blyanter fra India.

http://indianpaper.trustpass.alibaba.com/product/11357904/Neem_Pencils.html

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.290
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det tryggeste er å kaste de røde venstresokkene og de hvite høyresokkene allerede ved innkjøp. Eller var det omvendt? Denne debatten begynner å forvirre meg.

O

OldBoy

Gjest
Håndlaget, du liksom!

Disse ser ut til å være helt nyhogde. Rett fra blyanttreet, spør du meg. Årets skudd, av tykkelsen å dømme.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.875
Jeg husker noen blyanter hvor man måtte fukte blyet for å få dem til å skrive. Blyet var visst meget giftig så man måtte ikke slikke på det.
Hva var navnet og hva var hensikten?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Kopiblyant var navnet, og hensikten var å være important. ;)

Topp Bunn