OK, jeg har nettopp startet en blogg for blyantnerder. Hvis det tilfeldigvis skulle være noen hifi-nerder som har sammennfallende interesser med meg her, så er dette siden: Blyantsiden.
God lesning!
God lesning!
Nei, hvorfor det? Det er mange ting å være supernerd i. Jo flere ting, jo bedre synes nå jeg. Allsidighet er viktig.Trane skrev:U r kidding...ofcourse ? ehhh.....?
Hvis du snakker kun om å holde i hånden (uten tanke på skriverferdighetene), vil jeg si Staedtler Mars Ergosoft.Soundproof skrev:Hva syns du er beste blyanten du kan ha i hånden?
Takk, takk! Bare hyggelig!Kimmern skrev:Takk for oppmuntringen OldBoy! ...og et godt innlegg for øvrig.![]()
Haha, nei...OldBoy skrev:Takk, takk! Bare hyggelig!Kimmern skrev:Takk for oppmuntringen OldBoy! ...og et godt innlegg for øvrig.![]()
Du publiserer kanskje en liten tegning etterhvert? Bare så vi kan se hva blyanter kan brukes til når man får det til? For du SKRIVER vel ikke med dem?
![]()
![]()
![]()
Ja, gjett om vi koser oss!Kimmern skrev:Ettersom jeg har fått slik enormt positiv respons på dette temaet av mine forumfrender, og at enkelte av dere har vist en enestående og blendende interesse for blyanter, vil jeg bare opplyse dere om at nye blyanter nettopp har blitt vurdert på bloggen min. Jeg regner med at dette vil være skikkelig lørdagskos for noen og enhver. ;D
Enjoy! 8)
Ja, fargeblyanter går an. Snekkerblyant blir ikke aktuelt da de for meg fremstår som altfor generiske til å gidde å vurdere dem. Det blir som å lage omfattende tester av lampettledninger.OldBoy skrev:Det er så man blir sittende i åndesløs spenning og bare vente på neste trekk. Fargeblyanter, kanskje? Eller sånne spesialblyanter som snekkerne har? Sistnevnte er litt spesielle.
Tenker du på Faber-Castell Bonanza?rolfozzy skrev:Jeg liker godt de gule.
Hysj! Du skulle ikke ha sagt det! Nå får vi vel en tråd for lampettledningnerder også.Kimmern skrev:Det blir som å lage omfattende tester av lampettledninger.OldBoy skrev:Det er så man blir sittende i åndesløs spenning og bare vente på neste trekk. Fargeblyanter, kanskje? Eller sånne spesialblyanter som snekkerne har? Sistnevnte er litt spesielle.
Noen som husker de med tre farver? De er det lenge siden jeg har sett. N er det jo egentlig lenge siden jeg brukte blyant i utgangspunktet da...Kimmern skrev:fargeblyanter går an
Du skulle hatt en slik, den hadde vart lenger.rolfozzy skrev:Jeg liker godt de gule. Da jeg gikk fram til kateteret, der sto blyantspisseren.
Inn med blyanten og begynne og sveive. Og sveive og sveive. Tilbake til pulten med den lille stumpen som var igjen. Etter en liten stund. Opp med handa " Lærer, jeg må ha ny blyant, denne er oppbrukt." For noen minner det er etter blyanter.
Har mange triste minner ang. fyllepenn. Formskrift kaltes visstnok faget.wotg skrev:fyllepenn - det er svineri det!
En godt innskrevet fyllepenn er det selvsagte analoge skriveredskap for en oppegående gent, såfremt man ikke er skjevhendt selvsagt. Min Montblance har fulgt meg i mange år.wotg skrev:Blyanter er fine greier det, men som andre her har nevt; fyllepenn - det er svineri det!
Ja det vert noko heilt anna om ein samlar på lokomotiv......(iallfall om ein ikkje kan ha dei utandørs).Komponenten skrev:Veldig bra.. ;D ;D
Skal man først samle på noe så er jo blyanter genialt, tar nesten ikke opp plass, selv med en stor samling. Her har radio- og bilsamlere mye å lære.
Man ser av og til norge-rundt innslag hvor hele huset er fullt av nisser, kanner, eller noe annet rart, men du får jo plass til hele samlingen din i en kommode. Ikke dumt.
Neiiii..... Ikke blyant, nei. Men jeg hadde en kulepenn med FIRE farger, husker jeg. Blå, sort, rød og grønn.mteinum skrev:Noen som husker de med tre farver? De er det lenge siden jeg har sett. N er det jo egentlig lenge siden jeg brukte blyant i utgangspunktet da...Kimmern skrev:fargeblyanter går an
Fortvil ikke Arve. Det finnes løsninger. Er man i DIY hjørnet kan man prøve seg på dette:Audiophile-Arve skrev:Som venstrehendt pedagog likar eg ikkje blyantar, men endå mindre fyllepenn. Traumatiske barndomsopplevingar i skulen er forklaringa.
Det er jo noen mennesker som skriver like godt med både venstre og høyre hånd. Ambidekstriøse eller hva det nå heter på norsk. For denne gruppen er det nok svært praktisk å kunne spisse en blyant i begge ender slik at de slipper å bytte blyant når de blir sliten i den ene hånden. Det er jo både effektivt og kostnatsbesparende. Skjønt, man trenger muligens en venstrehendt blyantspisser for den ene siden, så det kan hende at besparelsen er marginal.Komponenten skrev:Hvordan ser en seriøs samler på det å spisse blyanten i begge ender? Er det fy-fy, eller er det OK? Veldig praktisk når spissen knekker, for da kan man bare snu blyanten.
Og hva med disse nymotens trykkblyantene, regnes det som blyant, eller kommer de i en annen kategori?
Veldig marginalt. Man må uansett spisse blyanten flere ganger i løpet av en A4 side. Ettersom en blyant kun har to ender, vil denne "fordelen" vannes ut hvis man har tenkt til å skrive i mer enn fem minutter. Det er da mer praktisk å ha en drøss med blyanter ferdigspisset dersom man anser det som viktig å ikke måtte spisse blyanten mens man jobber.Komponenten skrev:Hvordan ser en seriøs samler på det å spisse blyanten i begge ender? Er det fy-fy, eller er det OK? Veldig praktisk når spissen knekker, for da kan man bare snu blyanten.
Nei, den er faktisk veldig praktisk, både venstre- og høyrehendte kan jo bruke slike blyanter. Har selv en venstrehendt datter, og det er jo et styr med alt man må kjøpe inn av spesialustyr for venstrehendte. Kniv, gaffel, skje, tannbørste, fjernkontroll for å nevne noe.. da er jo slike anvendlige dobbelt-bruker-blyanter et stort skritt i riktig retning.Gjestemedlem skrev:Det er jo noen mennesker som skriver like godt med både venstre og høyre hånd. Ambidekstriøse eller hva det nå heter på norsk. For denne gruppen er det nok svært praktisk å kunne spisse en blyant i begge ender slik at de slipper å bytte blyant når de blir sliten i den ene hånden. Det er jo både effektivt og kostnatsbesparende. Skjønt, man trenger muligens en venstrehendt blyantspisser for den ene siden, så det kan hende at besparelsen er marginal.Komponenten skrev:Hvordan ser en seriøs samler på det å spisse blyanten i begge ender? Er det fy-fy, eller er det OK? Veldig praktisk når spissen knekker, for da kan man bare snu blyanten.
Og hva med disse nymotens trykkblyantene, regnes det som blyant, eller kommer de i en annen kategori?
Ja det kan fort bli en økonomisk byrde. Det greieste er vel å lære henne å spise med pinner og la resten av familien gå på omgang med å pusse hennes tenner.Komponenten skrev:Nei, den er faktisk veldig praktisk, både venstre- og høyrehendte kan jo bruke slike blyanter. Har selv en venstrehendt datter, og det er jo et styr med alt man må kjøpe inn av spesialustyr for venstrehendte. Kniv, gaffel, skje, tannbørste, fjernkontroll for å nevne noe.. da er jo slike anvendlige dobbelt-bruker-blyanter et stort skritt i riktig retning.Gjestemedlem skrev:Det er jo noen mennesker som skriver like godt med både venstre og høyre hånd. Ambidekstriøse eller hva det nå heter på norsk. For denne gruppen er det nok svært praktisk å kunne spisse en blyant i begge ender slik at de slipper å bytte blyant når de blir sliten i den ene hånden. Det er jo både effektivt og kostnatsbesparende. Skjønt, man trenger muligens en venstrehendt blyantspisser for den ene siden, så det kan hende at besparelsen er marginal.Komponenten skrev:Hvordan ser en seriøs samler på det å spisse blyanten i begge ender? Er det fy-fy, eller er det OK? Veldig praktisk når spissen knekker, for da kan man bare snu blyanten.