Blyanter

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Antall liker
1
OK, jeg har nettopp startet en blogg for blyantnerder. Hvis det tilfeldigvis skulle være noen hifi-nerder som har sammennfallende interesser med meg her, så er dette siden: Blyantsiden.

God lesning! :)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.082
Torget vurderinger
4
U r kidding...ofcourse ? ehhh.....?

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Antall liker
1
Trane skrev:
U r kidding...ofcourse ? ehhh.....?
Nei, hvorfor det? Det er mange ting å være supernerd i. Jo flere ting, jo bedre synes nå jeg. Allsidighet er viktig. ;)

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Ganske billig med 20 kroner for et helt spenn med stiftgrader! Kanskje verdt en tur innom Europris.

Hva syns du er beste blyanten du kan ha i hånden?

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Antall liker
1
Soundproof skrev:
Hva syns du er beste blyanten du kan ha i hånden?
Hvis du snakker kun om å holde i hånden (uten tanke på skriverferdighetene), vil jeg si Staedtler Mars Ergosoft. :)

O

OldBoy

Gjest
Det nærmeste jeg kommer å være blyantnerd, må være antiblyant-nerd. Bindestreken skal antyde at jeg er mot blyanter (antiblyant), men ikke mot blyantnerder (anti-blyantnerd).

Mitt antiblyant-forhold oppsto ganske tidlig, allerede i barneskolen. Jeg bruker ikke blyanter til noe som helst. De har det med å brekke på de mest upassende tidspunkter, og er et totalt uegnet produkt tatt i betraktning vår tids mange alternativer. Jeg skjønner jo at man ikke visste bedre i de gode gamle dager, så det er tilgitt.

Men for all del: lykke til med ny(?) hobby!

:) :) :)

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Antall liker
1
Takk for oppmuntringen OldBoy! ...og et godt innlegg for øvrig. ;)

O

OldBoy

Gjest
Kimmern skrev:
Takk, takk! Bare hyggelig!

Du publiserer kanskje en liten tegning etterhvert? Bare så vi kan se hva blyanter kan brukes til når man får det til? For du SKRIVER vel ikke med dem?

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Antall liker
1
OldBoy skrev:
Kimmern skrev:
Takk, takk! Bare hyggelig!

Du publiserer kanskje en liten tegning etterhvert? Bare så vi kan se hva blyanter kan brukes til når man får det til? For du SKRIVER vel ikke med dem?

Haha, nei... :D Jeg kan ikke tegne i det hele tatt! Det er primært skriving dette handler om... eller skal jeg si... samling? Dette handler om merkevaredyrking og samleglede. ;) Jeg har f.eks. nettopp slitt meg helt ut på internett, i min jakt etter japanske blyanter (de skal visstnok være av beste sort). Jeg klarte å få tak i noen via eBay, så jeg gleder meg til de kommer i posten om noen uker. 8)

Men hvis du følger med, så kan jeg kanskje legge ut et bilde med en personlig hilsen til deg etterhvert. :p

O

OldBoy

Gjest
Vår venn Kimmern skal ikke skrive med blyantene. Han skal bare samle på dem. Uvisst av hvilken grunn. Men det muligens det som er forskjellen mellom nerder og oss vanlige mennesker. At de ikke må ha en grunn. Nerdene, altså.

Greie samleobjekter, blyanter, forresten. Når man bli lei av dem, blir de utmerket opptenningsved i peisen eller på speidertur.

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Antall liker
1
Ettersom jeg har fått slik enormt positiv respons på dette temaet av mine forumfrender, og at enkelte av dere har vist en enestående og blendende interesse for blyanter, vil jeg bare opplyse dere om at nye blyanter nettopp har blitt vurdert på bloggen min. Jeg regner med at dette vil være skikkelig lørdagskos for noen og enhver. ;D

Enjoy! 8)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.385
Torget vurderinger
2
Jeg liker godt de gule. Da jeg gikk fram til kateteret, der sto blyantspisseren.
Inn med blyanten og begynne og sveive. Og sveive og sveive. Tilbake til pulten med den lille stumpen som var igjen. Etter en liten stund. Opp med handa " Lærer, jeg må ha ny blyant, denne er oppbrukt." For noen minner det er etter blyanter.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Fantatastisk!

Dette lyste virkelig opp en ellers ganske grå lørdagskveld.

Leve blyanten!

O

OldBoy

Gjest
Kimmern skrev:
Ettersom jeg har fått slik enormt positiv respons på dette temaet av mine forumfrender, og at enkelte av dere har vist en enestående og blendende interesse for blyanter, vil jeg bare opplyse dere om at nye blyanter nettopp har blitt vurdert på bloggen min. Jeg regner med at dette vil være skikkelig lørdagskos for noen og enhver. ;D

Enjoy! 8)
Ja, gjett om vi koser oss!

Dette blyantoppsvinget ditt slår både peisen og cognac'en!

Det er så man blir sittende i åndesløs spenning og bare vente på neste trekk. Fargeblyanter, kanskje? Eller sånne spesialblyanter som snekkerne har? Sistnevnte er litt spesielle. Jeg vant forresten en blyant i en Donald-Duck-konkurranse tidlig på 1960-tallet. Den var dobbelt så tykk som en vanlig blyant, og det sto Donald Duck & Co. på den, og så var den full av trafikkskilt. For at vi ikke skulle trå feil i trafikken, formoder jeg. Slå den, du!

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Antall liker
1
OldBoy skrev:
Det er så man blir sittende i åndesløs spenning og bare vente på neste trekk. Fargeblyanter, kanskje? Eller sånne spesialblyanter som snekkerne har? Sistnevnte er litt spesielle.
Ja, fargeblyanter går an. Snekkerblyant blir ikke aktuelt da de for meg fremstår som altfor generiske til å gidde å vurdere dem. Det blir som å lage omfattende tester av lampettledninger.

O

OldBoy

Gjest
Kimmern skrev:
OldBoy skrev:
Det er så man blir sittende i åndesløs spenning og bare vente på neste trekk. Fargeblyanter, kanskje? Eller sånne spesialblyanter som snekkerne har? Sistnevnte er litt spesielle.
Det blir som å lage omfattende tester av lampettledninger.
Hysj! Du skulle ikke ha sagt det! Nå får vi vel en tråd for lampettledningnerder også.

Vel, vel....ved nærmere ettertanke......

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.240
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Kimmern skrev:
fargeblyanter går an
Noen som husker de med tre farver? De er det lenge siden jeg har sett. N er det jo egentlig lenge siden jeg brukte blyant i utgangspunktet da...

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
rolfozzy skrev:
Jeg liker godt de gule. Da jeg gikk fram til kateteret, der sto blyantspisseren.
Inn med blyanten og begynne og sveive. Og sveive og sveive. Tilbake til pulten med den lille stumpen som var igjen. Etter en liten stund. Opp med handa " Lærer, jeg må ha ny blyant, denne er oppbrukt." For noen minner det er etter blyanter.
Du skulle hatt en slik, den hadde vart lenger.

Ja, du måtte sikkert hatt en større blyantspisser da.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.082
Torget vurderinger
4
Nei faen heller...her har jeg ikke tid til å skrive...må tilbake til å pelle navlelo !

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Blyanter er fine greier det, men som andre her har nevt; fyllepenn - det er svineri det!

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.082
Torget vurderinger
4
wotg skrev:
Blyanter er fine greier det, men som andre her har nevt; fyllepenn - det er svineri det!
En godt innskrevet fyllepenn er det selvsagte analoge skriveredskap for en oppegående gent, såfremt man ikke er skjevhendt selvsagt. Min Montblance har fulgt meg i mange år.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Veldig bra.. ;D ;D

Skal man først samle på noe så er jo blyanter genialt, tar nesten ikke opp plass, selv med en stor samling. Her har radio- og bilsamlere mye å lære.

Man ser av og til norge-rundt innslag hvor hele huset er fullt av nisser, kanner, eller noe annet rart, men du får jo plass til hele samlingen din i en kommode. Ikke dumt.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Veldig bra.. ;D ;D

Skal man først samle på noe så er jo blyanter genialt, tar nesten ikke opp plass, selv med en stor samling. Her har radio- og bilsamlere mye å lære.

Man ser av og til norge-rundt innslag hvor hele huset er fullt av nisser, kanner, eller noe annet rart, men du får jo plass til hele samlingen din i en kommode. Ikke dumt.
Ja det vert noko heilt anna om ein samlar på lokomotiv......(iallfall om ein ikkje kan ha dei utandørs).
Pickupsamlingar er også kjekke, tykkjer eg.

O

OldBoy

Gjest
mteinum skrev:
Kimmern skrev:
fargeblyanter går an
Noen som husker de med tre farver? De er det lenge siden jeg har sett. N er det jo egentlig lenge siden jeg brukte blyant i utgangspunktet da...
Neiiii..... Ikke blyant, nei. Men jeg hadde en kulepenn med FIRE farger, husker jeg. Blå, sort, rød og grønn.

Men nå ødelegger vi vel for vår venn blyantnerden, Kimmern, igjen. Av en eller annen merkelig og ukjent grunn handler denne tråden om blyanter. Av alle ting.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.502
Torget vurderinger
28
Vil faktisk påstå at blyanten er det mest "analoge" skriveredskapet.

Finnes det noe skrive/tegneredskap som differensierer så sterkt mellom ulike trykk? Hvor presisjon og teknikk spiller så stor rolle for resultatet?

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Blyant er den mest analoge modstand. ;D ;D ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Som venstrehendt pedagog likar eg ikkje blyantar, men endå mindre fyllepenn. Traumatiske barndomsopplevingar i skulen er forklaringa.
Fortvil ikke Arve. Det finnes løsninger. Er man i DIY hjørnet kan man prøve seg på dette:

"I’m right handed, but I feel for people who are left handed and living in a world where so many common items are designed for "North paws". Sometimes there isn’t much you can do about it, but when it comes to the standard wooden pencil, left handed writers no longer need to suffer. Here are the steps to convert a normal right handed pencil into one designed for left handers.

Start with an unsharpened number 2 standard lead pencil.
Wiggle the metal that holds the eraser until it comes off in your hand.
Push the metal over the opposite end. (The end the right handers usually sharpen.)
If necessary use a pair of pliers to help crimp the metal back to the pencil.
Sharpen the end that the right handed people normally write with.

Viola! You now have a pencil to use in your left hand that is just as ergonomic as a normal pencil is for a right handed user.

In New York there is a non-profit company that is going to try to convert 500 pencils each day to give out to left handed school children. The director of the company is left handed and feels he suffered greatly using right handed pencils in grade school. This is his way of giving back to the community. They are actively seeking volunteers and will mail you a set of pencils if you would like to help contribute your time."

http://www.productivity501.com/left-handed-pencil/139/

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hvordan ser en seriøs samler på det å spisse blyanten i begge ender? Er det fy-fy, eller er det OK? Veldig praktisk når spissen knekker, for da kan man bare snu blyanten.
Og hva med disse nymotens trykkblyantene, regnes det som blyant, eller kommer de i en annen kategori?

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Hvordan ser en seriøs samler på det å spisse blyanten i begge ender? Er det fy-fy, eller er det OK? Veldig praktisk når spissen knekker, for da kan man bare snu blyanten.
Og hva med disse nymotens trykkblyantene, regnes det som blyant, eller kommer de i en annen kategori?
Det er jo noen mennesker som skriver like godt med både venstre og høyre hånd. Ambidekstriøse eller hva det nå heter på norsk. For denne gruppen er det nok svært praktisk å kunne spisse en blyant i begge ender slik at de slipper å bytte blyant når de blir sliten i den ene hånden. Det er jo både effektivt og kostnatsbesparende. Skjønt, man trenger muligens en venstrehendt blyantspisser for den ene siden, så det kan hende at besparelsen er marginal.

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Antall liker
1
Komponenten skrev:
Veldig marginalt. Man må uansett spisse blyanten flere ganger i løpet av en A4 side. Ettersom en blyant kun har to ender, vil denne "fordelen" vannes ut hvis man har tenkt til å skrive i mer enn fem minutter. Det er da mer praktisk å ha en drøss med blyanter ferdigspisset dersom man anser det som viktig å ikke måtte spisse blyanten mens man jobber. ;)

Dersom man har et problem med at blyanten knekker, har man enten a) en skikkelig dårlig blyant, eller b) elendig skriveteknikk. Hvis man skal knekke en blyantspiss må man virkelig gå inn for det. Det skjer kun når man spisser blyanten for lenge.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Må si at jeg for min del/personlig foretrekker 5 el.6B tegneblyamter (til tegning), helst bør disse komme i metall etui, sånn for eiergledens skyld. Til skriving foretrekker jeg standard skole-gul HB. Ps: Glimrende samle hobby

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Blyant merket for livet! hehe Tatovering allerede som 8 åring 8) Skolens bølle hadde vert å kvesset blyanten på sveive kvesseren på lærerens kateter,og på returen sier: Se kor kvass dinna e blitt da! ;D
Ps.viser bedre i virkeligheten.. tattisen er midt i bildet..

Uff det der var dårligggg viser nesten ikke på det bildet :-[

Vedlegg

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Det er jo noen mennesker som skriver like godt med både venstre og høyre hånd. Ambidekstriøse eller hva det nå heter på norsk. For denne gruppen er det nok svært praktisk å kunne spisse en blyant i begge ender slik at de slipper å bytte blyant når de blir sliten i den ene hånden. Det er jo både effektivt og kostnatsbesparende. Skjønt, man trenger muligens en venstrehendt blyantspisser for den ene siden, så det kan hende at besparelsen er marginal.
Nei, den er faktisk veldig praktisk, både venstre- og høyrehendte kan jo bruke slike blyanter. Har selv en venstrehendt datter, og det er jo et styr med alt man må kjøpe inn av spesialustyr for venstrehendte. Kniv, gaffel, skje, tannbørste, fjernkontroll for å nevne noe.. da er jo slike anvendlige dobbelt-bruker-blyanter et stort skritt i riktig retning.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Nei, den er faktisk veldig praktisk, både venstre- og høyrehendte kan jo bruke slike blyanter. Har selv en venstrehendt datter, og det er jo et styr med alt man må kjøpe inn av spesialustyr for venstrehendte. Kniv, gaffel, skje, tannbørste, fjernkontroll for å nevne noe.. da er jo slike anvendlige dobbelt-bruker-blyanter et stort skritt i riktig retning.
Ja det kan fort bli en økonomisk byrde. Det greieste er vel å lære henne å spise med pinner og la resten av familien gå på omgang med å pusse hennes tenner.

G

Gjestemedlem

Gjest
Sorry hvis dette ble litt off topic. Så for å bringe tråden på rett kurs igjen vil jeg dele et bilde av en blyantspisser. En slik som fantes i alle klasserom på 70 tallet.

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Der er den lille rakkeren ja! hadde glemt nøyaktig hvordan den så ut.
Husker at jeg fikk en spesiell "blyant" med kullstiften like tykk som en vanlig blyant,men den var helt fri og var inni en slags penn med gripeklør som holdt stiften fast i forkant..

Topp Bunn