Bluesrockere

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Sted
Lier
Hvem av dere har noen favorittartister innenfor bluesbasert (bluesinspirert) rock?

For en måned siden kjøpte jeg min første plate av Rory Gallagher, og dette er virkelig musikk! Fra før har jeg hørt mye ZZ Top, AC/DC osv., men Rory var rå!

Jeg er på jakt etter artister som spiller som Rory; knalltøff bluesbasert rock. Musikk som rocker og ikke danses swing til (den dansinga ødelegger bluesen!).

Tenker jeg tar meg en tur til Skånevik på fredag og ser Joe Bonamassa. Har sett noen filmklipp av han på scenen, og det ser brukbart ut. Håper det blir bra!

Disse platene er allerede på ønskelisten:
Joe Bonamassa - So, It's Like That (2002)
Joe Bonamassa - You & Me (2006)
Jimi Hendrix - Jimi Hendrix: Blues (1994)
Albert King and Stevie Ray Vaughan - In Session (1999)
Stevie Ray Vaughan - Live at Montreux 1982 & 1985 (2001)

Har dere noen album som absolutt må inn på ønskelisten?
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Det er jo mye å velge i der ute. Har en skive med Paladins som heter Ticket Home. Den er vanvittig bra. De har ellers frekventert rockabilly-landskapet, men denne skiva er definitivt dirty, lowdown bluesrock med sting.

Johnny Winter er også en brennheit bluesrock-kandidat. Er ingen stor Winter ekspert, men "Johnny Winter And..." med Rick Derringer som sidekick og "Progressive Blues Experiment" er to bra skiver.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
7.000
Antall liker
5.919
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Digger Stevie Ray!
Bjørn Berge er også fantastisk kult og rocker som bare pokker!

(legg merke til det frekke ordspillet) ;D
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Vidar Busk er også konge på scena. Dessverre driver han og prøver å drasse bluesen inn i drabantbyene. Funker litt dårlig etter min smak, men har vært på konsert med fyren og han er en liten propell. Den siste skiva tror jeg muligens er litt bedre og mer innenfor den tradisjonelle bluesens rammer. Bluespop blir man fort lei av.

Edit: You're a poet and didn't know it! (Ford F) :D
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Du måkke glemme Muddy Waters. Heller ikke Allman Brothers Band. Live At Filmore East. Får ikke mer trøkk enn det 8) 8) 8)

Mvh
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Rory Gallagher er en EKTE musiker med veldig mye god musikk på
samvittigheten.
Når det gjelder bluesrocksjangeren er det et hav av plater å ta av.
Sånn til å begynne med kan jeg anbefale de første platene til
The Fab. Thunderbirds, Tinsley Ellis, Bobby Radcliff, The Nighthawks,
Roy Rogers, Evan Johns & The H-Bombs, Danny Gatton, Ron Thompson,
de første platene til henholdsvis Dr. Feelgood og George Thoorogood.
Sjekk ut selskaper som Black Top, Blind Pig, Amazing, tidlig Alligator o.a.
Jeg kjøpte selv mye av disse platene på '80 tallet. Noe kan sikkert være
vanskelig å få tak i, men jakten er verdt det.
Kommer man først i gang ...

Keep on rockin'
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.188
Torget vurderinger
2
Johnny Winter: Guitar slinger
Ingen over, ingen ved siden. Men siden den skiva ikke finnes på cdon for tiden, kan denne være en fullgod erstatning:
"The Return Of Johnny Guitar - The Best Of 1984-86"

For øvrig er jo de fleste 70-talls heavy band inspirert av blues; Led Zeppelin antakelig klarest, og alle deres skiver er utenomjordisk herlige. "In through the out door" er muligens den som er lettest å komme inn i musikken deres med; her finnes en av historiens sløyeste og mest desperate blues-rock låter i form av "I'm gonna crawl"... For et band!!

Ellers finnes sterke bluesrockskiver med en rad gode gitarsvingere; Walter Trout, Roy Buchanan, Coco Montoya, bare for å nevne noen....

Mvh
Håkon
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Mye bra nevnt.
Tilføyer
Johnny Winter - Second Winter (1969)
klassikeren "Progressive blues experiment" er allerede nevnt
Johnny Winter - Still Alive and Well (1973)
Johnny Winter - Nothin' But The Blues (1977)
Johnny Winter - White Hot & Blue (1978)

Sjekk ut denne
John Campbell - Howlin' Mercy (1993)
fåes billig på CDON.COM
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Haakon_Rognlien skrev:
Johnny Winter: Guitar slinger
Ingen over, ingen ved siden. Men siden den skiva ikke finnes på cdon for tiden, kan denne være en fullgod erstatning:
http://www.cdon.com/main.phtml?navroot=904&session=1

For øvrig er jo de fleste 70-talls heavy band inspirert av blues; Led Zeppelin antakelig klarest, og alle deres skiver er utenomjordisk herlige. "In through the out door" er muligens den som er lettest å komme inn i musikken deres med; her finnes en av historiens sløyeste og mest desperate blues-rock låter i form av "I'm gonna crawl"... For et band!!

Ellers finnes sterke bluesrockskiver med en rad gode gitarsvingere; Walter Trout, Roy Buchanan, Coco Montoya, basre for å nevne noen....

Mvh
Håkon
Tror muligens du var innlogget på cd.on når du la inn linken, for jeg kom bare til forsiden. Guitar Slinger fås på Amazon.
 
O

OldBoy

Gjest
I tillegg til alle utmerkede forslag som er kommer allerede, vil jeg gjerne nevne Sonny Landreth: "Grant Street - Live". Bra trøkk og, ikke mindre viktig: bra lydkvalitet.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
OldBoy skrev:
I tillegg til alle utmerkede forslag som er kommer allerede, vil jeg gjerne nevne Sonny Landreth: "Grant Street - Live". Bra trøkk og, ikke mindre viktig: bra lydkvalitet.
Er dette mannen som var med i John Hiatts the Goners på slutten av åtti? I så fall skal ihvertfall jeg sjekke den.

:)
 
O

OldBoy

Gjest
jowil skrev:
OldBoy skrev:
I tillegg til alle utmerkede forslag som er kommer allerede, vil jeg gjerne nevne Sonny Landreth: "Grant Street - Live". Bra trøkk og, ikke mindre viktig: bra lydkvalitet.
Er dette mannen som var med i John Hiatts the Goners på slutten av åtti? I så fall skal ihvertfall jeg sjekke den.

:)
Svar: Ja.

Definitivt verdt en sjekk.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.646
Antall liker
15.547
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Necroth skrev:
Digger Stevie Ray!
Bjørn Berge er også fantastisk kult og rocker som bare pokker!

(legg merke til det frekke ordspillet) ;D
Veldig enig med Necroth i Bjørn Berge - rått, tøft og nakent.  
Tro meg på at en live opptreden med Bjørn damper noe sinnsykt ...om du skulle få muligheten.  
Stikk innom en sjappe å hør noen spor fra "Bag of Nails" eller "Stringmachine":


En annen festelig energisk artist er Jon Spencer Blues Explosion - Now I Got Worry (1996) for ikke å glemme engelske John Mayall & the Bluesbreakers.  
Ellers er jeg også svak for Gary Moore når han drar i gang Fender'n, spesielt på skiva "Still got the Blues" med samme tittellåt.  Roy Buchanan er som Håkon nevner, heeeelt deilig å høre på!
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Hey Grumpy! Now I Got Worry er et helt utrolig mesterverk av en skive! Glimrende å trekke frem Blues Explotion. Et par andre som nesten når opp til den er Orange og Acme+. Gary Moore er ingen favoritt av meg, men jeg er nokså sikker på at det er en Les Paul han spiller. Faktisk Peter Green sin gamle.

Og iom at trådstarter allerede har lagt referanse til AC/DC vil jeg også nevne Danko Jones - Born A Lion og Fu Manchu - King of the Road. To perler som skiller seg ut i min samling ihvertfall.

:)
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.586
Antall liker
544
Før den godeste Rory gikk solo, spillte han i den irske gruppa TASTE. Absolutt ett must å ha i platesamlingen.
I samme selskap som torogood og gallagher, winter osv blir Eric Sardinas en fløtepus uten noen som helst sjel og dybde!
 
R

RL69

Gjest
Kom over denne innspillinga for en tid tilbake:

Eric Clapton & Duane Allman - 08/27/70
Criteria Studios
Miami FL

RÅTT!!!

Otis Rush er en av mine favoritter.

MVH
KOL69
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Kan nevne to meget bra bluesrockplater.

Arthur Neilson - a piece of wood, some strings and a pick. 2001

Jay Gordon - 6 strings outlaw. 2003


om Jay Gordon : the no mercy guitarplayer is back with his howlin and moanin blues.
Rory Gallaghers spirit and Johnny Winters soul are still on his shoulder.
A slide guitar with the sound of thunder, boogie shaking like a Jack Daniels barrel.
Jay Gordon plays his six string like a dragster full of TNT. Jay learned the lesson so well from his longtime Texas/Chicago friend Albert Collins !
 

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Sted
Lier
Endelig kom jeg inn på Hifisentralen! Det var umulig å komme inn her i hele går.

Jeg takker for alle bidrag. De fleste cd'er her er nye for meg, men jeg kjenner igjen navnene på mange av artistene.

Bjørn Berge har jeg hørt mye på, og vært på konsert med han. Stilig type. Ikke min favorittartist, men absolutt verdt et konsertbesøk!

Ellers har jeg lagt til mange av platene på ønskelista mi. Jeg satser på å få hørt noe av dette på biblioteket. Studentøkonomien tåler ikke altfor mange bomkjøp :p

CD'er jeg har lagt til ønskelista finnes her: http://rateyourmusic.com/~Woodleg

Denne tråden må ikke dø, jeg tar gjerne imot flere tips innenfor denne sjangeren!
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Fornuftig wishlist. :) Du nevner et par SRV-skiver øverst i tråden og som edsvoren fan vil jeg, om du ikke har kjennskap til Stevie Ray fra før, anbefale heller å starte med Soul II Soul eller The Sky is Crying. Forresten er jeg også på RYM. Link.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.997
Antall liker
11.912
Sted
Hus
Mason Ruffner gav ut et par bra cd på 80 tallet, og den ene het vel Gypsy Blood
 

Joe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2005
Innlegg
243
Antall liker
53
Sted
Sweetspot
Torget vurderinger
2
Galakse skrev:
Hvem av dere har noen favorittartister innenfor bluesbasert (bluesinspirert) rock?

For en måned siden kjøpte jeg min første plate av Rory Gallagher, og dette er virkelig musikk! Fra før har jeg hørt mye ZZ Top, AC/DC osv., men Rory var rå!

Jeg er på jakt etter artister som spiller som Rory; knalltøff bluesbasert rock. Musikk som rocker og ikke danses swing til (den dansinga ødelegger bluesen!).

Tenker jeg tar meg en tur til Skånevik på fredag og ser Joe Bonamassa. Har sett noen filmklipp av han på scenen, og det ser brukbart ut. Håper det blir bra!

Disse platene er allerede på ønskelisten:
Joe Bonamassa - So, It's Like That (2002)
Joe Bonamassa - You & Me (2006)
Jimi Hendrix - Jimi Hendrix: Blues (1994)
Albert King and Stevie Ray Vaughan - In Session (1999)
Stevie Ray Vaughan - Live at Montreux 1982 & 1985 (2001)

Har dere noen album som absolutt må inn på ønskelisten?
Hei.

Hvis du kjøper Joe Bonamassa - So It's Like That, sørg for å få versjonen der det følger med en bonus-DVD. Den inneholder litt historie samt en konsert som gjør at du faktisk glemmer cd'en. :D

Du bør også sjekke ut en fyr som heter Kenny Wayne Shepherd. Særlig de to første - Ledbetter Heights og Trouble Is.
Derek Trucks Band - Out Of The Madness er en du bare må ha.

Og selvfølgelig alt som Warren Haynes har drevet med, som ikke er så rent lite. :)
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Jeg synes at de to første til George Thorogood er best. (mens han enda hadde favoritt gitaren)
Rory Gallagher: PhotoFinish - Top Priority
Jonny Winter: White Hot & Blue (den første jeg kjøpte av Johnny og den jeg liker best enda)
 

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Innlegg
837
Antall liker
2
Sjekk ut Hans Theessink, de fleste CD`ene hans, men spesiellt Journey on og Slow train.
 
Topp Bunn