Bluesound - Ny musikkstreamer på trappene

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.829
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Takk X-Cell! Lover godt når squeezeboxen skal slaktes en gang. :)
    Ingen grunn til vente for lenge da jeg merker en vesentig forbedring i lyd når jeg tester Node 2 mot Touch - klarere lyd og stammere bass, selv om alt går digitalt til min AudioGD NFB27 DAC. Den siste er forøvrig mye bedre enn Node 2's interne som skal være OK, men høres hard ut i mine ører. Vurdere å teste noe mye dyrere og for å se om det blir enda bedre....

    Levde i en vilfarelse av at digitalt var digitalt med det stemmer dog ikke - selv om det varierer litt fra album til album. Større forskjell faktisk enn fra FLAC til MQA fra Tidal. Savner dog skjermen på Touch'n - her må jeg hente fram mobil eller brett hver gang....
    Tillater meg å være litt skeptisk til din konklusjon om at Bluesound klart slår Squeezebox Touch som digital transport og baserer min skepsis på egne blindtester mellom diverse transporter i den rimelige enden av skalaen samt denne bloggen fra Archimago som understøtter Sterophile sin målinger som bekrefter at Touch er riktig bra som digital transport:

    Archimago's Musings: MEASUREMENTS: Logitech Touch as transport!

    Kan du si litt om hvordan du testet, hvilke filformater /16/44, 24/96 eller 24/192) og om du benyttet coax, optisk eller usb ut fra Touch?
    Pr nå har jeg bare testet på Tidal da det er det jeg hører på til daglig...

    Node 2 er koblet til coax 2 og Touch koblet til coax 3 på min AudioGD NFB27. Samme låt fra Tidal vekselvis fra Node 2 og Touch, mens jeg skifter inngang. Har teste en hel del på Anne Grethe Preus som har en litt "vanskelig" stemme og en hel del meget god innspillinger. Er ikke tvil om at Node 2 gir meg en vesentlig klarere sang og ryddigere lydbilde. Videre har jeg testet en del på Beady Belle, spesielt på en innspilling fra Parkteateret som er helt rå - at Node strammer opp bassen er helt klart.

    Ellers har jeg testet på alt mulig og stadig hører jeg ting jeg liker og føler er en forbedring. Men, har ikke testet mer en ca en uke, og mulig jeg opplever noe annet om jeg bytter om inngang 2 og 3 men så vitenskapelig har jeg ikke vært....enda, vet ikke om jeg gidder heller ;)
    Helt klart at du har funnet deg en favoritt av de to da ja :)
    Så du hører såpass klar forskjell at du ikke har problem når andre switcher mellom inngangene også, altså en blindtest?
    Kjøres begge over wifi eller kablet?
    Artig om du hadde prøvd å bytte inngang 2 og 3 for å utelukke selve DAC inngangene hvis du hadde hatt litt tid til overs en kveld ;)
    Kunne kanskje prøvd optisk også?

    Benytter du std strømforsyning på både BS og SB?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.960
    Antall liker
    14.204
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tillater meg å være litt skeptisk til din konklusjon om at Bluesound klart slår Squeezebox Touch som digital transport og baserer min skepsis på egne blindtester mellom diverse transporter i den rimelige enden av skalaen samt denne bloggen fra Archimago som understøtter Sterophile sin målinger som bekrefter at Touch er riktig bra som digital transport:

    Archimago's Musings: MEASUREMENTS: Logitech Touch as transport!

    Kan du si litt om hvordan du testet, hvilke filformater /16/44, 24/96 eller 24/192) og om du benyttet coax, optisk eller usb ut fra Touch?
    Pr nå har jeg bare testet på Tidal da det er det jeg hører på til daglig...

    Node 2 er koblet til coax 2 og Touch koblet til coax 3 på min AudioGD NFB27. Samme låt fra Tidal vekselvis fra Node 2 og Touch, mens jeg skifter inngang. Har teste en hel del på Anne Grethe Preus som har en litt "vanskelig" stemme og en hel del meget god innspillinger. Er ikke tvil om at Node 2 gir meg en vesentlig klarere sang og ryddigere lydbilde. Videre har jeg testet en del på Beady Belle, spesielt på en innspilling fra Parkteateret som er helt rå - at Node strammer opp bassen er helt klart.

    Ellers har jeg testet på alt mulig og stadig hører jeg ting jeg liker og føler er en forbedring. Men, har ikke testet mer en ca en uke, og mulig jeg opplever noe annet om jeg bytter om inngang 2 og 3 men så vitenskapelig har jeg ikke vært....enda, vet ikke om jeg gidder heller ;)
    Helt klart at du har funnet deg en favoritt av de to da ja :)
    Så du hører såpass klar forskjell at du ikke har problem når andre switcher mellom inngangene også, altså en blindtest?
    Kjøres begge over wifi eller kablet?
    Artig om du hadde prøvd å bytte inngang 2 og 3 for å utelukke selve DAC inngangene hvis du hadde hatt litt tid til overs en kveld ;)
    Kunne kanskje prøvd optisk også?

    Benytter du std strømforsyning på både BS og SB?
    Jeg synes også dette er veldig spennende og tenker på hvordan Squeezeboxens venner har hatt problemer med å høre forskjeller.
    Vil gjerne at du er vitenskapelig i testing :)
    Konebytte kan være brukbart, altså at kona bytter innganger.
    Eventuelt sjekke innstillinger type bypass volum osv.
    Dersom du har mulighet til å sjekke avspilling av FLAC så kan det indikere om det er TIDAL løsningen som er forskjellig på BS og SB.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.319
    Antall liker
    9.158
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Tillater meg å være litt skeptisk til din konklusjon om at Bluesound klart slår Squeezebox Touch som digital transport og baserer min skepsis på egne blindtester mellom diverse transporter i den rimelige enden av skalaen samt denne bloggen fra Archimago som understøtter Sterophile sin målinger som bekrefter at Touch er riktig bra som digital transport:

    Archimago's Musings: MEASUREMENTS: Logitech Touch as transport!

    Kan du si litt om hvordan du testet, hvilke filformater /16/44, 24/96 eller 24/192) og om du benyttet coax, optisk eller usb ut fra Touch?
    Pr nå har jeg bare testet på Tidal da det er det jeg hører på til daglig...

    Node 2 er koblet til coax 2 og Touch koblet til coax 3 på min AudioGD NFB27. Samme låt fra Tidal vekselvis fra Node 2 og Touch, mens jeg skifter inngang. Har teste en hel del på Anne Grethe Preus som har en litt "vanskelig" stemme og en hel del meget god innspillinger. Er ikke tvil om at Node 2 gir meg en vesentlig klarere sang og ryddigere lydbilde. Videre har jeg testet en del på Beady Belle, spesielt på en innspilling fra Parkteateret som er helt rå - at Node strammer opp bassen er helt klart.

    Ellers har jeg testet på alt mulig og stadig hører jeg ting jeg liker og føler er en forbedring. Men, har ikke testet mer en ca en uke, og mulig jeg opplever noe annet om jeg bytter om inngang 2 og 3 men så vitenskapelig har jeg ikke vært....enda, vet ikke om jeg gidder heller ;)
    Helt klart at du har funnet deg en favoritt av de to da ja :)
    Så du hører såpass klar forskjell at du ikke har problem når andre switcher mellom inngangene også, altså en blindtest?
    Kjøres begge over wifi eller kablet?
    Artig om du hadde prøvd å bytte inngang 2 og 3 for å utelukke selve DAC inngangene hvis du hadde hatt litt tid til overs en kveld ;)
    Kunne kanskje prøvd optisk også?

    Benytter du std strømforsyning på både BS og SB?
    Bluesound har ikke veggvorte.. så de fleste bruker nok standar forsyning :)
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.829
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Takk for info x-cell :)
    Touch har godt av en god strømforsyning iallefall, så mange bruker en sbooster eller en Teddy Pardo.
    Opplever Touch får et løft med sistnevnte.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    1.178
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tillater meg å være litt skeptisk til din konklusjon om at Bluesound klart slår Squeezebox Touch som digital transport og baserer min skepsis på egne blindtester mellom diverse transporter i den rimelige enden av skalaen samt denne bloggen fra Archimago som understøtter Sterophile sin målinger som bekrefter at Touch er riktig bra som digital transport:

    Archimago's Musings: MEASUREMENTS: Logitech Touch as transport!

    Kan du si litt om hvordan du testet, hvilke filformater /16/44, 24/96 eller 24/192) og om du benyttet coax, optisk eller usb ut fra Touch?
    Pr nå har jeg bare testet på Tidal da det er det jeg hører på til daglig...

    Node 2 er koblet til coax 2 og Touch koblet til coax 3 på min AudioGD NFB27. Samme låt fra Tidal vekselvis fra Node 2 og Touch, mens jeg skifter inngang. Har teste en hel del på Anne Grethe Preus som har en litt "vanskelig" stemme og en hel del meget god innspillinger. Er ikke tvil om at Node 2 gir meg en vesentlig klarere sang og ryddigere lydbilde. Videre har jeg testet en del på Beady Belle, spesielt på en innspilling fra Parkteateret som er helt rå - at Node strammer opp bassen er helt klart.

    Ellers har jeg testet på alt mulig og stadig hører jeg ting jeg liker og føler er en forbedring. Men, har ikke testet mer en ca en uke, og mulig jeg opplever noe annet om jeg bytter om inngang 2 og 3 men så vitenskapelig har jeg ikke vært....enda, vet ikke om jeg gidder heller ;)
    Helt klart at du har funnet deg en favoritt av de to da ja :)
    Så du hører såpass klar forskjell at du ikke har problem når andre switcher mellom inngangene også, altså en blindtest?
    Kjøres begge over wifi eller kablet?
    Artig om du hadde prøvd å bytte inngang 2 og 3 for å utelukke selve DAC inngangene hvis du hadde hatt litt tid til overs en kveld ;)
    Kunne kanskje prøvd optisk også?

    Benytter du std strømforsyning på både BS og SB?
    Jeg synes også dette er veldig spennende og tenker på hvordan Squeezeboxens venner har hatt problemer med å høre forskjeller.
    Vil gjerne at du er vitenskapelig i testing :)
    Konebytte kan være brukbart, altså at kona bytter innganger.
    Eventuelt sjekke innstillinger type bypass volum osv.
    Dersom du har mulighet til å sjekke avspilling av FLAC så kan det indikere om det er TIDAL løsningen som er forskjellig på BS og SB.
    Syk i dag så da har jeg hatt muligheter for å teste litt mer... men med feber i kroppen vet jeg ikke helt om hørselen var på topp ;)

    Koblet om coax 2 og 3 og nå hører jeg knapt forskjell lenger. Det samme skjer når jeg kobler slik det var og. Det skal og sies at jeg nå har satt Node 2 ned i racket slik at jeg kunne kjøre like gode kabler på begge (egenproduserte). Når jeg testet tidligere var det forskjellige kabler. Touch har standard strømforsyning og Node 2 har innebygd som kjent.

    Er ikke så sikker lenger gitt og kan i alle fall ikke ta det lenger på en blindtest ;)

    Kan og si at jeg sendte en mail til Duet Audio for snart en uke side. Spurte om jeg kunne låne en Aurical Aries for å sammenlikne med Node 2 - hørte aldri noe, mulig han ikke ville at jeg skulle teste begge....

    Men, nå har jeg i alle fall en spiller som tar MQA og som var hovedhensikten, og så får vi håpe det kommer noe godt ut av det. Uansett så er vel Touch still going strong, og blir stående enn så lenge.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.829
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Syk i dag så da har jeg hatt muligheter for å teste litt mer... men med feber i kroppen vet jeg ikke helt om hørselen var på topp ;)

    Koblet om coax 2 og 3 og nå hører jeg knapt forskjell lenger. Det samme skjer når jeg kobler slik det var og. Det skal og sies at jeg nå har satt Node 2 ned i racket slik at jeg kunne kjøre like gode kabler på begge (egenproduserte). Når jeg testet tidligere var det forskjellige kabler. Touch har standard strømforsyning og Node 2 har innebygd som kjent.

    Er ikke så sikker lenger gitt og kan i alle fall ikke ta det lenger på en blindtest ;)

    Kan og si at jeg sendte en mail til Duet Audio for snart en uke side. Spurte om jeg kunne låne en Aurical Aries for å sammenlikne med Node 2 - hørte aldri noe, mulig han ikke ville at jeg skulle teste begge....

    Men, nå har jeg i alle fall en spiller som tar MQA og som var hovedhensikten, og så får vi håpe det kommer noe godt ut av det. Uansett så er vel Touch still going strong, og blir stående enn så lenge.
    Er vel mulig du bør ta en ny sammenligning når du er frisk igjen, feber etc gjør i hvert fall ikke sammenligningen lettere :)

    Jeg har også lyst til å få sammenlignet med en dyrere digital transport som f.eks Auralic, Aurender e.l. Noen rapporterer jo til dels store forskjeller mellom budsjettklasse produkter og det dyrere segmentet men jeg mistenker at disse sammenligningene er «litt» farget av at man i mange tilfeller har kjøpt seg dette flotte nye og derfor kanskje ikke er like vitenskapelig i sine sammenligninger. Kabler, type utgang, type dac, type strømforsyning, graden av elektrisk støy og jitter i kjeden etc etc etc er noen få av momentene som virker inn og det blir ofte så mange variable at slike tester noen ganger blir litt for uoversiktlige og komplekse for menigmann.

    Kanskje Duet Audio rett og slett feiget ut? Syns det er dumt av dem og de som vil bør absolutt få anledning til å prøve produktene hjemme før kjøp. Kanskje du kan prøve hos OHFC?

    Kjøper man disse tingene via nettbutikken dems har man uansett 14d angrerett.

    MQA er spennende og Bluesound har absolutt en force i at de støtter dette, men det kommer nok ganske mange til å gjøre i relativt nær fremtid.

    Har faktisk forespurt den eneste utvikleren som er igjen hos Logitech om det er noen planer for SB familien mht MQA, men han har ikke svart enda gitt ;) Mulig ballen faktisk ligger hos Tidal i første omgang.

    Uansett, takk for at du tok deg tid til å teste dette ut en gang til på sykedagen din og god bedring! :)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    1.178
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Syk i dag så da har jeg hatt muligheter for å teste litt mer... men med feber i kroppen vet jeg ikke helt om hørselen var på topp ;)

    Koblet om coax 2 og 3 og nå hører jeg knapt forskjell lenger. Det samme skjer når jeg kobler slik det var og. Det skal og sies at jeg nå har satt Node 2 ned i racket slik at jeg kunne kjøre like gode kabler på begge (egenproduserte). Når jeg testet tidligere var det forskjellige kabler. Touch har standard strømforsyning og Node 2 har innebygd som kjent.

    Er ikke så sikker lenger gitt og kan i alle fall ikke ta det lenger på en blindtest ;)

    Kan og si at jeg sendte en mail til Duet Audio for snart en uke side. Spurte om jeg kunne låne en Aurical Aries for å sammenlikne med Node 2 - hørte aldri noe, mulig han ikke ville at jeg skulle teste begge....

    Men, nå har jeg i alle fall en spiller som tar MQA og som var hovedhensikten, og så får vi håpe det kommer noe godt ut av det. Uansett så er vel Touch still going strong, og blir stående enn så lenge.
    Er vel mulig du bør ta en ny sammenligning når du er frisk igjen, feber etc gjør i hvert fall ikke sammenligningen lettere :)

    Jeg har også lyst til å få sammenlignet med en dyrere digital transport som f.eks Auralic, Aurender e.l. Noen rapporterer jo til dels store forskjeller mellom budsjettklasse produkter og det dyrere segmentet men jeg mistenker at disse sammenligningene er «litt» farget av at man i mange tilfeller har kjøpt seg dette flotte nye og derfor kanskje ikke er like vitenskapelig i sine sammenligninger. Kabler, type utgang, type dac, type strømforsyning, graden av elektrisk støy og jitter i kjeden etc etc etc er noen få av momentene som virker inn og det blir ofte så mange variable at slike tester noen ganger blir litt for uoversiktlige og komplekse for menigmann.

    Kanskje Duet Audio rett og slett feiget ut? Syns det er dumt av dem og de som vil bør absolutt få anledning til å prøve produktene hjemme før kjøp. Kanskje du kan prøve hos OHFC?

    Kjøper man disse tingene via nettbutikken dems har man uansett 14d angrerett.

    MQA er spennende og Bluesound har absolutt en force i at de støtter dette, men det kommer nok ganske mange til å gjøre i relativt nær fremtid.

    Har faktisk forespurt den eneste utvikleren som er igjen hos Logitech om det er noen planer for SB familien mht MQA, men han har ikke svart enda gitt ;) Mulig ballen faktisk ligger hos Tidal i første omgang.

    Uansett, takk for at du tok deg tid til å teste dette ut en gang til på sykedagen din og god bedring! :)
    Takk for den - fortsatt syk så jeg avventer mer testing, men jeg har ikke lagt det på is.

    Når det gjelder 14 dagers angrerett er det noen skjær i sjøen. Hvis man tar Node 2 så kommer den i forseglet forpakning. Jeg kjøpte min hos HIFI klubben og spurte - det var bare å bryte forseglingen, teste i 29 dager og komme tilbake hvis jeg ikke var fornøyd. Elkjøp har vel liknende ordning. Andre derimot kan ha et annet syn, som da jeg kjøpte et objektiv på MPX for en del år siden. Jeg ringte support og de sa jeg kunne teste det. Med teste mente de å ta det ut av forpakningen - da jeg hadde tatt noen bilder så fikk jeg ikke retur. Har aldri handlet der noe mer.

    Har lagt bort Auralic i alle fall foreløpig da de ikke kommer med MQA foreløpig da det konflikter med OS deres og bare støtter Apple IOS. De siste testene fikk meg og til å tenke at digitalt kanskje er digitalt allikevel. Tross alt er det og mye større forskjeller på innspillinger enn det jeg klarte å høre ved første testing av Touch vs Node 2.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Jeg kjøpte meg en ny IPad Pro idag. Overraskelsen ble stor da jeg installerte BlueOS appen og oppdaget at jeg hadde Masters i TIDAL på Ipad'en. Jeg hadde ikke det på den forrige IPaden. Er det bare IPad Pro som har dette? Jeg får ikke Masters på IPhonen min.
    R
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.533
    Antall liker
    9.305
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg kjøpte meg en ny IPad Pro idag. Overraskelsen ble stor da jeg installerte BlueOS appen og oppdaget at jeg hadde Masters i TIDAL på Ipad'en. Jeg hadde ikke det på den forrige IPaden. Er det bare IPad Pro som har dette? Jeg får ikke Masters på IPhonen min.
    R
    Jeg har Masters i Bluesoundappen på min iPad mini med retina skjerm, kjøpte denne for noen år siden. Modell ME276KN/A med iOS 10.2.1
    I Bluesoundappen under about står det; iOS App: 2.10.1 BlueOS: 2.10.2
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Jeg kjøpte meg en ny IPad Pro idag. Overraskelsen ble stor da jeg installerte BlueOS appen og oppdaget at jeg hadde Masters i TIDAL på Ipad'en. Jeg hadde ikke det på den forrige IPaden. Er det bare IPad Pro som har dette? Jeg får ikke Masters på IPhonen min.
    R
    Jeg har Masters i Bluesoundappen på min iPad mini med retina skjerm, kjøpte denne for noen år siden. Modell ME276KN/A med iOS 10.2.1
    I Bluesoundappen under about står det; iOS App: 2.10.1 BlueOS: 2.10.2
    Kult! Jeg ble veldig overrasket for jeg trodde ikke det ville bli tilgjengelig i OSX.
    R
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte meg en ny IPad Pro idag. Overraskelsen ble stor da jeg installerte BlueOS appen og oppdaget at jeg hadde Masters i TIDAL på Ipad'en. Jeg hadde ikke det på den forrige IPaden. Er det bare IPad Pro som har dette? Jeg får ikke Masters på IPhonen min.
    R
    Jeg har Masters i Bluesoundappen på min iPad mini med retina skjerm, kjøpte denne for noen år siden. Modell ME276KN/A med iOS 10.2.1
    I Bluesoundappen under about står det; iOS App: 2.10.1 BlueOS: 2.10.2
    Kult! Jeg ble veldig overrasket for jeg trodde ikke det ville bli tilgjengelig i OSX.
    R
    Du har kanskje litt tålmodighet å tilegne deg? For dette tok ikke lang tid. Det tok mye lenger tid å vente på at Tidal skulle bli integrert i Chromecast Audio, og nettet var fyll av dystopiske meldinger fra folk som ikke trodde det noen sinne ville komme. Men plutselig så var det bare der.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Jeg kjøpte meg en ny IPad Pro idag. Overraskelsen ble stor da jeg installerte BlueOS appen og oppdaget at jeg hadde Masters i TIDAL på Ipad'en. Jeg hadde ikke det på den forrige IPaden. Er det bare IPad Pro som har dette? Jeg får ikke Masters på IPhonen min.
    R
    Jeg har Masters i Bluesoundappen på min iPad mini med retina skjerm, kjøpte denne for noen år siden. Modell ME276KN/A med iOS 10.2.1
    I Bluesoundappen under about står det; iOS App: 2.10.1 BlueOS: 2.10.2
    Kult! Jeg ble veldig overrasket for jeg trodde ikke det ville bli tilgjengelig i OSX.
    R
    Du har kanskje litt tålmodighet å tilegne deg? For dette tok ikke lang tid. Det tok mye lenger tid å vente på at Tidal skulle bli integrert i Chromecast Audio, og nettet var fyll av dystopiske meldinger fra folk som ikke trodde det noen sinne ville komme. Men plutselig så var det bare der.
    Tålmodighet har dessverre aldri vært min sterkeste side ??????
    R
     

    Lundini

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    32
    Antall liker
    31
    Heisann, jeg har nå fått min første streamer,- bluesound node 2.
    Jeg lurer på om det er ett fett om man bruker coax eller optisk fra den og inn i dac?

    Og i displayet på dac/preamp står det 44,1khz sampling frequency og 16 bit depth. Er dette kvaliteten, og er det noe man kan gjøre noe med i node'n eller går den automatisk for det beste mulige?
    Har premium abonnement i spotify, bruker connect- funksjonen. Skal jeg bruke spotify er vel det veien å gå?

    Har googlet en del nå, men finner lite informativt på et språk jeg forstår??????
     

    P226

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2015
    Innlegg
    275
    Antall liker
    224
    Sted
    Hallingdal
    Hei.
    Coax eller optisk, et fett? Ja, ihvertfall så lenge det dreier seg om 16/44,1. Noden velger automatisk på Tidal. Har ikke prøvd Spotify
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ser at Blue note 2 kommer veldig bra ut i en sammen lignings test m 5 andre streamer produkter i Hifi & Musik.

    Alltid deilig att få bekreftiget at man ikke var helt på boom tur da man var på udkik efter en streamer.

    Købte den efter at have hørt den i kombination med Devialet 200.

    Veldig bra til prisen, mulig der finnes bedre streamer der ute, men vil æde min hat på at du du må regne med At skule grave nogen dybere ned i penge Tanken.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Heisann, jeg har nå fått min første streamer,- bluesound node 2.
    Jeg lurer på om det er ett fett om man bruker coax eller optisk fra den og inn i dac?

    Og i displayet på dac/preamp står det 44,1khz sampling frequency og 16 bit depth. Er dette kvaliteten, og er det noe man kan gjøre noe med i node'n eller går den automatisk for det beste mulige?
    Har premium abonnement i spotify, bruker connect- funksjonen. Skal jeg bruke spotify er vel det veien å gå?

    Har googlet en del nå, men finner lite informativt på et språk jeg forstår������
    Det sies at node 2 spiller best på optisk ut.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    1.178
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Heisann, jeg har nå fått min første streamer,- bluesound node 2.
    Jeg lurer på om det er ett fett om man bruker coax eller optisk fra den og inn i dac?

    Og i displayet på dac/preamp står det 44,1khz sampling frequency og 16 bit depth. Er dette kvaliteten, og er det noe man kan gjøre noe med i node'n eller går den automatisk for det beste mulige?
    Har premium abonnement i spotify, bruker connect- funksjonen. Skal jeg bruke spotify er vel det veien å gå?

    Har googlet en del nå, men finner lite informativt på et språk jeg forstår������
    Det sies at node 2 spiller best på optisk ut.
    Hvem sier det - digitalt er ikke digitalt allikevel da ;) (du må ikke si slikt fordi da begynner jeg å rote med kabler bak rack'n igjen)
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Heisann, jeg har nå fått min første streamer,- bluesound node 2.
    Jeg lurer på om det er ett fett om man bruker coax eller optisk fra den og inn i dac?

    Og i displayet på dac/preamp står det 44,1khz sampling frequency og 16 bit depth. Er dette kvaliteten, og er det noe man kan gjøre noe med i node'n eller går den automatisk for det beste mulige?
    Har premium abonnement i spotify, bruker connect- funksjonen. Skal jeg bruke spotify er vel det veien å gå?

    Har googlet en del nå, men finner lite informativt på et språk jeg forstår������
    Det sies at node 2 spiller best på optisk ut.
    Hvem sier det - digitalt er ikke digitalt allikevel da ;) (du må ikke si slikt fordi da begynner jeg å rote med kabler bak rack'n igjen)
    Bl.a Michael Lavorgna i Stereophiles søstermagasin Audiostream som er spesialister på digitalt. I hans test av de to bluesound streamerne sier han at det er stor forskjell på disse mellom optisk og coax ut. Kun optisk som gjelder på Node hvis du vil ha best lyd.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Heisann, jeg har nå fått min første streamer,- bluesound node 2.
    Jeg lurer på om det er ett fett om man bruker coax eller optisk fra den og inn i dac?

    Og i displayet på dac/preamp står det 44,1khz sampling frequency og 16 bit depth. Er dette kvaliteten, og er det noe man kan gjøre noe med i node'n eller går den automatisk for det beste mulige?
    Har premium abonnement i spotify, bruker connect- funksjonen. Skal jeg bruke spotify er vel det veien å gå?

    Har googlet en del nå, men finner lite informativt på et språk jeg forstår������
    Det sies at node 2 spiller best på optisk ut.
    Ja og Hifi & Musik foretrekker elektrisk, digital ut!, så kan du jo selv vælge om du gider lytte dig frem til hva du foretrekker.

    Hvem sier det - digitalt er ikke digitalt allikevel da ;) (du må ikke si slikt fordi da begynner jeg å rote med kabler bak rack'n igjen)
    Bl.a Michael Lavorgna i Stereophiles søstermagasin Audiostream som er spesialister på digitalt. I hans test av de to bluesound streamerne sier han at det er stor forskjell på disse mellom optisk og coax ut. Kun optisk som gjelder på Node hvis du vil ha best lyd.
    Mange veier til Rom:eek:
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Alt andet like, optisk garanterer galvanisk skille, hva som er at foretrekke avhenger vel av produktene som sammen kobles i det enkelte opset.
    Kvaliteten, på sender mottagere i produktene, og ikke mindst kontakter, kabler.

    Ingen fasit her, prøv dig frem
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ja og Hifi & Musik foretrekker elektrisk, digital ut!, så kan du jo selv vælge om du gider lytte dig frem til hva du foretrekker.

    Hvem sier det - digitalt er ikke digitalt allikevel da ;) (du må ikke si slikt fordi da begynner jeg å rote med kabler bak rack'n igjen)
    Bl.a Michael Lavorgna i Stereophiles søstermagasin Audiostream som er spesialister på digitalt. I hans test av de to bluesound streamerne sier han at det er stor forskjell på disse mellom optisk og coax ut. Kun optisk som gjelder på Node hvis du vil ha best lyd.
    Mange veier til Rom:eek:
    Ingeniøren, beklager jeg fik lavet en Snowdens på dig her, kommentaren vedrørende Hifi og Musik er mit.

    Mvh
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Alt andet like, optisk garanterer galvanisk skille, hva som er at foretrekke avhenger vel av produktene som sammen kobles i det enkelte opset.
    Kvaliteten, på sender mottagere i produktene, og ikke mindst kontakter, kabler.

    Ingen fasit her, prøv dig frem


    Var ikke min fasit men testeren i Audiostream sin jeg refererte til her. Har lest at optisk er best på disse andre steder også men husker ikke hvor. Har en Node 2 selv som jeg kjører coax ut på og som virker fint, men har lyst til å forsøke optisk selv også, en eller annen dag, for å se om det har noe for seg........
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    1.178
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Husker nå at karen på Hifiklubben anbefalte å bruke Coax utgangen etter anbefaling fra produsenten...

    Kommer nok til å test en dag det ikke er så fint vær som i dag på Østlandet - sommer temperaturer. Er nok mye som spiller inn ikke bare hva som sitter i Node 2 boksen men og hva som sitter i DAC'n mm.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Har prøvd både optisk og coax, men kan ikke si jeg har merket noe forskjell.
    Det sies vel at det kan være en fordel med den galvaniske skillet optisk gir, men den gir også en ekstra omforming av signalet fra elektrisk til lys og tilbake igjen.
    Vil da tro det vil være bedre med coax, da man beholder det rene digitale signalet hele veien uten omgjøring?
    Coax har vel også en teoretisk bedre båndbredde enn optisk.
    Er nå bare en tanke jeg har grublet på uten å vøre noen ekspert på dette.

    Men... Å bytte fra wifi til lan mener jeg ga en grei forbedring av lydkvaliteten.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    1.178
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ser at Blue note 2 kommer veldig bra ut i en sammen lignings test m 5 andre streamer produkter i Hifi & Musik.

    Alltid deilig att få bekreftiget at man ikke var helt på boom tur da man var på udkik efter en streamer.

    Købte den efter at have hørt den i kombination med Devialet 200.

    Veldig bra til prisen, mulig der finnes bedre streamer der ute, men vil æde min hat på at du du må regne med At skule grave nogen dybere ned i penge Tanken.
    Er det noe fra testen du kan dele med oss ?;) Var inne på sidene deres men de hadde ikke lagt ut testen, fantes bare i bladet.

    Har de teste Auralic Aries for eksemple - en streamer jeg vurdere å teste og kanskje kjøpe brukt uhørt ? Nå ble jeg sittende med Node 2, da jeg ikke fikk låne en og at det stort sett bare støtter Apple, men nyskjerrig uansett...
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ser at Blue note 2 kommer veldig bra ut i en sammen lignings test m 5 andre streamer produkter i Hifi & Musik.

    Alltid deilig att få bekreftiget at man ikke var helt på boom tur da man var på udkik efter en streamer.

    Købte den efter at have hørt den i kombination med Devialet 200.

    Veldig bra til prisen, mulig der finnes bedre streamer der ute, men vil æde min hat på at du du må regne med At skule grave nogen dybere ned i penge Tanken.
    Er det noe fra testen du kan dele med oss ?;) Var inne på sidene deres men de hadde ikke lagt ut testen, fantes bare i bladet.

    Har de teste Auralic Aries for eksemple - en streamer jeg vurdere å teste og kanskje kjøpe brukt uhørt ? Nå ble jeg sittende med Node 2, da jeg ikke fikk låne en og at det stort sett bare støtter Apple, men nyskjerrig uansett...
    Blue note 2 var i en stor test med følgende produkter.

    Cocktail Audio N15
    Pioneer N30AE
    Elac Discovery Server
    Rotel T14
    Yamaha WXC 50

    Testen kan læses i Hifi og musik fra Sverige, og magasiner er ute i Narvesen butikkene i dette øyeblikket.
    Synes ikke det er helt på sin plass at offenligøre test innhold her og nu da bladet er ute for salg, men kan oplyse at. De også er lidt inde på de forskjellige software som disse produkter benytter.

    Synes faktisk bladet har bra musik anmeldelser også, så vis det har interesse kan det jo være være hver at investere lidt under en hundrelapp på
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ps vedrørende Blue note 2, vis DSD er veien man ønsker at gå, er det nok andre streamere man skal se sig om efter da de ikke støtter dette format i øyeblikket.

    Mvh
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    1.178
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ok, helt greit. Har en mistanke om hvem som vant testen....
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Heisann folkens :)
    Nå har jeg fått meg en Node2 som jeg driver å knoter litt med her i kveld.
    Den fungerer fint på Tidal osv. men jeg sliter med å få den til å finne all musikken jeg har på NAS'en min...?

    Først dukket ikke "library" opp i det hele tatt , men etter litt frem og tilbake så dukket det opp. Men den finner bare litt av musikken (279 av over 5000 spor)
    Og går jeg inn på "folders" så finner den alle mappene , men åpner jeg en mappe "ser" den ingenting inni den...?

    Har prøve flere reindekseringer og rebootinger uten noe fremskritt..

    Noen som har noen stalltips ?
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.723
    Antall liker
    1.210
    Sted
    Siggerud
    Hjelper det om du bare lar den stå og surre og gå litt? Her hos meg trenger den litt tid på å scanne gjennom når jeg plugger inn en stor hd.
     

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    559
    Antall liker
    1.109
    Torget vurderinger
    11
    Jeg brukte en 500 gb hardisk i usb kontakten og det tok litt tid, bare lot den jobbe så sa den fra når den var klar, prøvde den aldri mot nas.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Ja den sår og surrer en stund , og så blir lyset på den blått og da skal den være ferdig etter hva jeg har skjønt....

    Og da står det at den har funnet 3500 spor , og det er langt ifra alle , men i realiteten så finner jeg langt fra alle disse heller..
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Heisann folkens :)
    Nå har jeg fått meg en Node2 som jeg driver å knoter litt med her i kveld.
    Den fungerer fint på Tidal osv. men jeg sliter med å få den til å finne all musikken jeg har på NAS'en min...?

    Først dukket ikke "library" opp i det hele tatt , men etter litt frem og tilbake så dukket det opp. Men den finner bare litt av musikken (279 av over 5000 spor)
    Og går jeg inn på "folders" så finner den alle mappene , men åpner jeg en mappe "ser" den ingenting inni den...?

    Har prøve flere reindekseringer og rebootinger uten noe fremskritt..

    Noen som har noen stalltips ?
    Hei

    Istedenfor reindeksering (reindex) har du også forsøkt "rebuild music collection"?

    Jeg har forresten over 5000 spor på en NAS, og den bruker ikke langt tid på verken reindex og rebuild der. Det siste tar dog litt lenger tid. Men, jeg må innrømme at jeg ikke husker om det tok lang tid første gang jeg la til musikkbiblioteket.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Heisann folkens :)
    Nå har jeg fått meg en Node2 som jeg driver å knoter litt med her i kveld.
    Den fungerer fint på Tidal osv. men jeg sliter med å få den til å finne all musikken jeg har på NAS'en min...?

    Først dukket ikke "library" opp i det hele tatt , men etter litt frem og tilbake så dukket det opp. Men den finner bare litt av musikken (279 av over 5000 spor)
    Og går jeg inn på "folders" så finner den alle mappene , men åpner jeg en mappe "ser" den ingenting inni den...?

    Har prøve flere reindekseringer og rebootinger uten noe fremskritt..

    Noen som har noen stalltips ?
    Hei

    Istedenfor reindeksering (reindex) har du også forsøkt "rebuild music collection"?

    Jeg har forresten over 5000 spor på en NAS, og den bruker ikke langt tid på verken reindex og rebuild der. Det siste tar dog litt lenger tid. Men, jeg må innrømme at jeg ikke husker om det tok lang tid første gang jeg la til musikkbiblioteket.
    Nei , men jeg finner ikke den varianten heller i farten jeg...
    Er det noen spesiell fremgangmåte for dette - finner kun "rebuild index" hos meg , og det skulle man nesten tro var det samme men....?
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Heisann folkens :)
    Nå har jeg fått meg en Node2 som jeg driver å knoter litt med her i kveld.
    Den fungerer fint på Tidal osv. men jeg sliter med å få den til å finne all musikken jeg har på NAS'en min...?

    Først dukket ikke "library" opp i det hele tatt , men etter litt frem og tilbake så dukket det opp. Men den finner bare litt av musikken (279 av over 5000 spor)
    Og går jeg inn på "folders" så finner den alle mappene , men åpner jeg en mappe "ser" den ingenting inni den...?

    Har prøve flere reindekseringer og rebootinger uten noe fremskritt..

    Noen som har noen stalltips ?
    Hei

    Istedenfor reindeksering (reindex) har du også forsøkt "rebuild music collection"?

    Jeg har forresten over 5000 spor på en NAS, og den bruker ikke langt tid på verken reindex og rebuild der. Det siste tar dog litt lenger tid. Men, jeg må innrømme at jeg ikke husker om det tok lang tid første gang jeg la til musikkbiblioteket.
    Nei , men jeg finner ikke den varianten heller i farten jeg...
    Er det noen spesiell fremgangmåte for dette - finner kun "rebuild index" hos meg , og det skulle man nesten tro var det samme men....?
    Hva bruker du til å styre Noden med? Selv bruker jeg ios varianten av appen på en iPad, og der finnes i alle fall begge alternativer. Er Noden koblet til nettet trådløst eller med kabel, det går litt tregere trådløst vet jeg.

    Her står litt om index, reindex og rebuild:
    https://support.bluesound.com/hc/en-us/articles/200426078-How-long-will-it-take-to-Index-my-collection
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Heisann folkens :)
    Nå har jeg fått meg en Node2 som jeg driver å knoter litt med her i kveld.
    Den fungerer fint på Tidal osv. men jeg sliter med å få den til å finne all musikken jeg har på NAS'en min...?

    Først dukket ikke "library" opp i det hele tatt , men etter litt frem og tilbake så dukket det opp. Men den finner bare litt av musikken (279 av over 5000 spor)
    Og går jeg inn på "folders" så finner den alle mappene , men åpner jeg en mappe "ser" den ingenting inni den...?

    Har prøve flere reindekseringer og rebootinger uten noe fremskritt..

    Noen som har noen stalltips ?
    Hei

    Istedenfor reindeksering (reindex) har du også forsøkt "rebuild music collection"?

    Jeg har forresten over 5000 spor på en NAS, og den bruker ikke langt tid på verken reindex og rebuild der. Det siste tar dog litt lenger tid. Men, jeg må innrømme at jeg ikke husker om det tok lang tid første gang jeg la til musikkbiblioteket.
    Nei , men jeg finner ikke den varianten heller i farten jeg...
    Er det noen spesiell fremgangmåte for dette - finner kun "rebuild index" hos meg , og det skulle man nesten tro var det samme men....?
    Hva bruker du til å styre Noden med? Selv bruker jeg ios varianten av appen på en iPad, og der finnes i alle fall begge alternativer. Er Noden koblet til nettet trådløst eller med kabel, det går litt tregere trådløst vet jeg.

    Her står litt om index, reindex og rebuild:
    https://support.bluesound.com/hc/en-us/articles/200426078-How-long-will-it-take-to-Index-my-collection
    Jeg har testet både med appen på Ipad , og via windows-appen på pc , oig jeg har kjørt både kablet og trådløst.

    Først trådløst , men da fikk jeg aldri "library" opp som avspillingsvalg en gang. Satte så inn kablel , og da fant den da "noe" :)
    Kjører nå trådløst igjen , da jeg egentlig mangler en utgang på switch'en min , og nå ligger biblioteket der , men finner som sagt bare litt av det.

    Når jge går inn på folders , så ser den alle mappene , men den ser ikke filene inni mappene...?

    Er på jobb nå , så jeg får forske mer i helgen.

    Og mange takk for div forslag , setter pris på hjelpen :)
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.723
    Antall liker
    1.210
    Sted
    Siggerud
    Vet ikke om det har noe å si for ditt tilfelle, men den ene disken min, med rundt 1500 album i FLAC presenteres like oversiktlig og fint som Tidal og er kjapt oppe og går etter start. En annen disk jeg plugger inn fra tid til annen med omtrent like mye musikk, men i WAV, er vrien å finne igjen i menysystemet og ikke på langt nær like lettvint i bruk. Noden bruker ganske lang tid på å indeksere denne.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke om det har noe å si for ditt tilfelle, men den ene disken min, med rundt 1500 album i FLAC presenteres like oversiktlig og fint som Tidal og er kjapt oppe og går etter start. En annen disk jeg plugger inn fra tid til annen med omtrent like mye musikk, men i WAV, er vrien å finne igjen i menysystemet og ikke på langt nær like lettvint i bruk. Noden bruker ganske lang tid på å indeksere denne.
    Javel ja - på min NAS er det jo mange forskjellige format ( wav , flac og mp3) , men den burde vel takle det uansett.

    Og hadde det enda bare vært at den brukte lang tid så.... , men den finner jo knapt brøkedelen av det som ligger der når den sier seg ferdig med jobben :(
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Vet ikke om det har noe å si for ditt tilfelle, men den ene disken min, med rundt 1500 album i FLAC presenteres like oversiktlig og fint som Tidal og er kjapt oppe og går etter start. En annen disk jeg plugger inn fra tid til annen med omtrent like mye musikk, men i WAV, er vrien å finne igjen i menysystemet og ikke på langt nær like lettvint i bruk. Noden bruker ganske lang tid på å indeksere denne.
    Javel ja - på min NAS er det jo mange forskjellige format ( wav , flac og mp3) , men den burde vel takle det uansett.

    Og hadde det enda bare vært at den brukte lang tid så.... , men den finner jo knapt brøkedelen av det som ligger der når den sier seg ferdig med jobben :(
    Hvis du ikke allerede har gjort det, send en melding til support hos Bluesound, de er ganske hjelpsomme. Evt søk litt på brukerforumet deres og se om andre har hatt lignende problemer. Selv har jeg filer bare i flac, så jeg har ingen erfaring med hvordan det arter seg med "blandingsfiler. Man skulle jo egentlig tro at det ikke burde være noe problem.

    https://support.bluesound.com/hc/en-us/

    https://helpdesk.bluesound.com/discussions/
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn