Bluesound node 2i - denne er jo knallgod!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pjokk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.06.2018
    Innlegg
    81
    Antall liker
    25
    Eit nytt spørsmål. Kossen veit eg om dagen min er mqa sertifisert?
    Bør eg ha mqa external dac huket av i blueos appen?

    1F62E079-EEC4-45D8-BA38-09306A5F4E6F.jpg
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Eit nytt spørsmål. Kossen veit eg om dagen min er mqa sertifisert?
    Bør eg ha mqa external dac huket av i blueos appen?

    Vis vedlegget 562388
    Sjekk spesifikasjonene til DACen du bruker.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Sannsynligheten for at du skal velge MQA på ekstern DAC er nok særdeles liten. Siden den sender MQA over Coax/optisk og de fleste DAC'er bare støtter MQA inn via USB er dette trolig ikke en god ide. Jeg kjenner ikke til noen som støtter MQA inn på Coax/optisk, men det betyr ikke at det ikke finnes.

    Men jeg må si meg overrasket over hvor GOD lyd det er i NODE 2i ved streaming fra Tidal og Coax til ekstern DAC. Benytter for tiden en Coris pimpet Oppo 205 som DAC, og den slår andre DAC'er jeg har hatt til langt over dobbel pris.

    Planen min var å kjøpe en Auralic Aries G1, men da jeg så at den kun støttet Apple produkter på app siden fikk jeg avsmak og droppet det. Altså, ingen Apple fan.

    Har en Powernode 2 med Elac BS 312 på soverommet, og det fungerer også helt fint :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man hopper over innebygd DAC i Node 2 (i), er det noen som har sammenlignet den med f.eks Sonos Connect eller Sonos Port?
    Jeg har egen DAC så jeg bryr meg ikke om analogt ut, og jeg har aldri brukt annet enn Tidal Hifi som source når jeg streamer.
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hei, venter i spenning på min nye Node 2i, og har to spørsmål i denne sammenheng.

    1)Tanken er å koble denne digitalt til min Hegel HD20 DAC da jeg tror dette lydmessige blir beste løsning.
    Denne DACen er ikke MQA kompatibel, behøver jeg da gjøre noen settinger i Node'n vedr dette?
    (MQA vil vel bare berøre det analoge signalet ut?)

    2)Antar at jeg får beste lydmessige resultat ved å benytte min eksterne DAC, kontra å benytte intern DAC og få MQA på kjøpet.
     

    Leemix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.03.2016
    Innlegg
    323
    Antall liker
    59
    Hei, venter i spenning på min nye Node 2i, og har to spørsmål i denne sammenheng.

    1)Tanken er å koble denne digitalt til min Hegel HD20 DAC da jeg tror dette lydmessige blir beste løsning.
    Denne DACen er ikke MQA kompatibel, behøver jeg da gjøre noen settinger i Node'n vedr dette?
    (MQA vil vel bare berøre det analoge signalet ut?)

    2)Antar at jeg får beste lydmessige resultat ved å benytte min eksterne DAC, kontra å benytte intern DAC og få MQA på kjøpet.
    Du kan la node’n gjøre første unfold før den sender videre. (Det er en setting i node)

    Ingen grunn til at du ikke kan koble både analogt for MQA og digitalt for resten(og halv MQA) prøv deg frem, kanskje noe fungerer bedre på enkelte ting men ikke like bra på andre så du lett kan variere.


    Sent from my iPad using Tapatalk
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Noen som har forholdt seg til den analoge inngangen på 2i?

    Mvh
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har forholdt seg til den analoge inngangen på 2i?

    Mvh
    Analog utgang tenker du på. Den er helt grei, trur jeg. Og bedre enn på Node 2 og 1. Men en ekstern dac av litt kvalitet er nok å foretrekke. Angående mqa så pleier jeg å styre unna, og heller velge vanlig cd. Testet dette frem og tilbake for et års tid siden, og slo meg med ro med at MQA ikke var noe fremskritt.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Noen som har forholdt seg til den analoge inngangen på 2i?

    Mvh
    Analog utgang tenker du på. Den er helt grei, trur jeg. Og bedre enn på Node 2 og 1. Men en ekstern dac av litt kvalitet er nok å foretrekke. Angående mqa så pleier jeg å styre unna, og heller velge vanlig cd. Testet dette frem og tilbake for et års tid siden, og slo meg med ro med at MQA ikke var noe fremskritt.
    Nei tenkte på inngang. Her er klippet fre Hifiklubbens nettside:
    Tilkoblinger: Digital lyd ut (optisk, coaxial), analog lyd ut (RCA, mulighet for FIXED output), digital/analog lyd inn (optisk/minijack combo), IR inn, 12V trigger ut, Ethernet, USB-A (eksterne USB-lagringsmedier)***, USB-B mini (service), subwoofer ut (RCA)

    Mvh
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har forholdt seg til den analoge inngangen på 2i?

    Mvh
    Analog utgang tenker du på. Den er helt grei, trur jeg. Og bedre enn på Node 2 og 1. Men en ekstern dac av litt kvalitet er nok å foretrekke. Angående mqa så pleier jeg å styre unna, og heller velge vanlig cd. Testet dette frem og tilbake for et års tid siden, og slo meg med ro med at MQA ikke var noe fremskritt.
    Nei tenkte på inngang. Her er klippet fre Hifiklubbens nettside:
    Tilkoblinger: Digital lyd ut (optisk, coaxial), analog lyd ut (RCA, mulighet for FIXED output), digital/analog lyd inn (optisk/minijack combo), IR inn, 12V trigger ut, Ethernet, USB-A (eksterne USB-lagringsmedier)***, USB-B mini (service), subwoofer ut (RCA)

    Mvh
    Ja, nå ser jeg faktisk at noe slikt finnes. Men det er for minijack. Vet ikke helt hva den skulle være god for?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.253
    Antall liker
    9.042
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Testet aldri input på min node 2.. men man kan jo for eksempel koble inn en google Chromecast der da den har minijack eller optisk mulighet.

    Derimot brukte jeg node 2 lenge som preamp of hadde sub koblet til også.. den funket over all forventning som det.
    Generelt sett en veldig god boks og 2i skal være et steg opp igjen :)
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Tenker at en stereo minijack ikke vil gi tilkobling av samme kvalitet som vanlige phonokontakter, men mulig det bare er tvangstanker?
    Mvh
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Noen her inne som har testet oppgradert psu til sin node 2/2i? Er visst fidelity audio i England som lager dette..

    node psu.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Ytterst sjelden slike oppgraderinger gir reelle resultater utover bedret selvfølelse
    Det som trengs av forberdringer en god ekstern DAC
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Ytterst sjelden slike oppgraderinger gir reelle resultater utover bedret selvfølelse
    Det som trengs av forberdringer en god ekstern DAC
    Har en Ayon dac, så den biten er på plass ;) Nå vil jeg ha smps ut av anlegget!

    Ps. Liker forøvrig lyden i node`n godt, så ser ingen grunn til at den ikke skal blomstre i gode arbeidsbetingelser :)
     
    Sist redigert:

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.731
    Antall liker
    4.549
    Sted
    Nøtterøy
    Noen som har erfaring med å sammenligne cd spiller via toslink kontra det å bruke analogt fra cd inn i forforsterkeren?
     

    pp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Innlegg
    366
    Antall liker
    56
    Har Bluesound Powernode 2i med Piega Classic 7.0. Lyden går via Spotify connect.

    Streamern er veldig god 👍🏼 Det er alt du trenger å vite 😅
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Har brukt Node 2i et års tid. Hadde en NAD D1050 når jeg kjøpte Noden, og 1050 røyk ut ganske raskt. DACen i Node 2i knuste NADen. Den er rett og slett flaut bra, tatt i betraktning alt du faltisk får for snaue 5 løk. Kjøpte senere en Naim DAC V1, og bruker i dag Node 2i som ren streamer. Grisefornøyd. Stabil sak, god app, herlig oversikt over ALAC-filene som ligger på NAS, rask i responsen. Oppgraderer DACen videre til nDAC når det kommer et pent eks på børsen, og Noden består som streamer.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Noden min hakker om dagen. Noen andre? Det er ikke Wifi’n..
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    435
    Antall liker
    565
    Sted
    Bærum
    Noden min hakker om dagen. Noen andre? Det er ikke Wifi’n..
    Det skyldes ny firmware 3.10.0. De skal ha funnet feilen og har lovet en oppdatering neste uke.

    Tittelen på denne tråden stemmer ikke lenger... ;)
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    435
    Antall liker
    565
    Sted
    Bærum
    Ny firmware 3.10.3 er på gang.
    Mer info finnes på
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Ny firmware 3.10.3 er på gang.
    Mer info finnes på
    Installert nyeste firmware, hakker like jævlig..!!
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Uproblematisk avspilling på analoge utganger her. Node 2i.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Kjører hia coax mulig det er der problemet ligger.
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Sammenlignet med Arcam r-dac via analoge utganger på node 2i må jeg så langt si at dette er en høydare! (bluOS 3.10.3 Android 3.10.1) (bare det og kunne dimme den grelle belysningen på enheten er verdt pengene)
     
    Sist redigert:

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    435
    Antall liker
    565
    Sted
    Bærum
    Installert nyeste firmware, hakker like jævlig..!!
    Har du gått inn i appen og valgt Setting, Player, Audio og satt Audio Clock Trim til 'av' ? Om du har ekstern dac så er dette avgjørende. Står denne til 'på' så hakker det fortsatt.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Har en QNAP NAS som jeg bruker MinimServer på. Støtter Node 2i DNLA/UPnP? Så bare noe om Samba/Microsoft da jeg søkte litt.
     
    Sist redigert:

    Emmashifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.08.2020
    Innlegg
    66
    Antall liker
    29
    Sted
    Oslo
    Har hatt denne i over 2 år nå og aldri hatt noen problemer av noe slag. Fikk meg til å selge unna mye utstyr og permanent kun bruke streaming. Tipper feil folk opplever er brukerfeil eller feil med annet utstyr.
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    435
    Antall liker
    565
    Sted
    Bærum
    Har hatt denne i over 2 år nå og aldri hatt noen problemer av noe slag. Fikk meg til å selge unna mye utstyr og permanent kun bruke streaming. Tipper feil folk opplever er brukerfeil eller feil med annet utstyr.
    Javel ?
    Hvis du ikke har hørt denne med (god) ekstern dac, så har du egentlig ikke hørt hva denne er god for.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    Emmashifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.08.2020
    Innlegg
    66
    Antall liker
    29
    Sted
    Oslo
    Javel ?
    Hvis du ikke har hørt denne med (god) ekstern dac, så har du egentlig ikke hørt hva denne er god for.
    Har hatt noen eksterne dac (de dyreste var Hegel 160 og Rega DAC) og kom frem til at det ikke var noe vesentlig å hente. Over de prisklassene vil jeg ikke gå. Bor i normal bolig og ikke kirkerom eller slott for den del😊
     
    Sist redigert:

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Har du gått inn i appen og valgt Setting, Player, Audio og satt Audio Clock Trim til 'av' ? Om du har ekstern dac så er dette avgjørende. Står denne til 'på' så hakker det fortsatt.
    Ahh, takk!! Løste alt, holdt på å hive hele greia ut av vinduet.👍☺
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Er det ikke mulig å slå av eller sette Node 2i standby?
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.731
    Antall liker
    4.549
    Sted
    Nøtterøy
    Kan man fortsatt bruke tone filter justeringene på Noden hvis man kobler til en ekstern dac? Noen som vet?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det kan du.
    Screenshot_20200923-220431_BluOS.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn