BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    En liten raptus med billigplater fra dagens bytur.
    Vis vedlegget 898255
    Steve Miller har jeg tenkt å kjøpe en repress av i lengre tid,men så dukket denne opp.
    Ser bra ut, men vi får høre når den er vasket.
    Steve Miller Band, Greatest Hits 1974- 78, er råbra. 😎

    Fant en Ronstadt som jeg ikke har fra tidligere.
    (Har "noen" fra før😊)
    Dette er Ronstadts forsøk på å revitalisere seg med et forsøk på å bli med i NewWave som var "The Thing" rundt 1980. Det er nok langt fra hennes beste, men når det gjelder denne dama kjøper jeg "rått og røti". 😊
    Albumet inneholder bl.a. 3 låter av Elvis Costello.
    Store salgstall og begrenset popularitet her på berget gir lave priser på hennes album.
    Absolutt en av mine kvinnelige favorittvokalister. Ronstadt fikser alt.

    Siste er en Maxi-single med Allison Moyet.
    Denne har jeg på liten single fra før, men det blir ikke til at jeg spiller den. Nå skal den vaskes og spilles i helga. THAT OLD DEVIL CALLED LOVE ble først spilt inn av Billie Holiday på 1940-tallet og senere gjort av flere gode vokalister. Jeg synes denne versjonen er en av de beste .

    Linda har jo fått en ny vår og ett nytt publikum nå. Så de gamle platene hennes vil nok få økt status.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.466
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Linda har jo fått en ny vår og ett nytt publikum nå. Så de gamle platene hennes vil nok få økt status.
    👍😊
    Det var jeg ikke klar over. Artig.
    Liker både Linda Ronstadt og Kate Bush jeg.
    Godt forut for min tid vil jeg si. 😆
    Den aktuelle sangen er fra albumet "Silk Purse" fra 1970. Også omtalt som the piggyalbum. 🐖 Altså gammel Ronstadt.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.466
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker best Linda Ronstadts utgivelser fra årene 1974-77.
    Screenshot_20230304_004312.jpg

    Her er det en del veldig gode coverlåter som står på solid grunn også sammenlignet med de originale.
    Hun gjør bl a. covre av Warren Zevon, Little Feat og Ry Cooder i denne perioden.
    MoFi har laget utgaver av alle disse, og samtlige er en del bedre enn de originale som jeg har hørt. De sporer bedre når LRs vokal utfordrer pickupens vei gjennom rillene.

    The Tattler fra "Hasten Down the Wind" er vel ikke skrevet av Cooder, men det er han som har gjort låta kjent.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.466
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Må komme meg videre fra Linda.
    Kan fort pådra meg et stempel som kvinnevokal-fanatiker.
    Tar fram denne :
    IMG_20230303_075203.jpg

    Dexys 3. album. DON'T STAND ME Down, 1985.

    Denne floppa totalt kommersiellt, og i fht forventningene hos publikum etter Dexys Midnight Runners album nummer en og to,- Searching For The Young Soul Rebels og Too-Rye-Aye. Den har ingen hit-single som f. eks "Geno" eller "Come on Eileen". Bandet var krympet fra 10 til 4 medlemmer, og frontmann Kevin Rowlands eksentriske ideer hadde økt ytterligere i omfang. Han er en skrue som går på tvers av gjengse oppfatninger og konvensjoner. Elsket og hatet av musikkpressen for sine påfunn og uttalelser.
    Don't Stand Me Down fikk stort sett lunken mottagelse og mye dårlig kritikk da den kom ut.
    I ettertid er albumet blitt sett og hørt med nye øyne og ører, og mange mener nå at det er et genialt godt album. Det er i nytt lys omtalt som "One of the greatest albums ever made".
    Magasinet UNCUT omtaler Don't Stand Me Down som "a neglected masterpiece" og har satt det på lista over 1001 album du må høre før du dør.
    Det er sikkert ikke alle som er klare for det riktig ennå.

     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.466
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20230304_150050.jpg

    Blues/jazz. Ray Charles, The Genius After Hours. Speakers Corner. Fungerer også fint som formiddagsjazz.
    Låter dynamisk med bra anslag på tangentene og både piano og andre instrumenter har god fylde.
    Nokså høy Bop-faktor. 😎
    Ørlite båndsus fra analogt opptak 1961.
    Takk for fin handel @Karmana. 👌
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.466
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Fra forrige uke da vi var en tur i Danmark.
    Fjordenhus, i Vejle, utforming Olafur Emilsson.
    Hver eneste mursten er kolorert og håndlaget.
    Et fantastisk byggverk.

    IMG_20230226_111724.jpg

    IMG_20230226_111645.jpg

    IMG_20230226_111731.jpg

    IMG_20230226_112026.jpg




    Dette er Kirk Kapital's hovedsete. Det er selskapet som er tuftet på formuen til LEGO'S grunnlegger, Ole Kirk Christiansen.
    Han var snekker og begynte med å lage treleker.

     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    @bluesbreaker
    Jeg bor 10-15 min. kjøring utenfor Århus 😁

    Ja..... de leilighetene på havnen i Vejle (Bølgen ell. The Wave) er virkelig lekkert, men da har du vel
    også funnet det dyreste som er å oppdrive i Vejle.
    https://da.wikipedia.org/wiki/Bølgen

    Delehus, sælges som leilighet.
    Vet ikke, hvor mye plass, du har bruk for, men med en kjærlig hånd kunne denne bli fin utenpå.
    Innvendigt er det tilpass gammelt til, at det ville funket for meg, og nesten nede ved havnen.
    https://www.edc.dk/alle-boliger/ejerlejlighed/7100-vejle/maagevej-11-st/71407069/

    Delehus solgt som leilighet:
    https://home.dk/sag/611F00227

    Skal det være hus t.eks.
    https://www.edc.dk/alle-boliger/villa/7100-vejle/havrebakken-36/71407121/

    https://home.dk/sag/6110003201

    Faktisk, om du kan unnvære utsikt over vannet, kan du finne hus på 100+ Kvm i Vejle-området
    for unner 1 mill. Dkr.
    Men i byen med utsikt over vann/havn bli´r det klart dyrere, men langt fra den svinedyre "Bølgen" ;)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.466
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Slår et slag for ReElektro på kretsløpsparken, Resirkula Furnes utafor Hamar. Vi er heldige som har et slikt tilbud i området. Jeg har både brukt verksted og handlet ting her, og jeg har utelukkende gode erfaringer.


    Litt fra dagens utvalg i butikken.
    IMG_20230303_113447.jpg

    IMG_20230303_113604.jpg

    IMG_20230303_113122.jpg
    IMG_20230303_114129.jpg

    Det er mengder med fin elektronikk på bakrom og verksted, så det blir stadig satt ut nye ting. Alt er testet og satt i stand.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.466
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    @bluesbreaker
    Jeg bor 10-15 min. kjøring utenfor Århus 😁

    Ja..... de leilighetene på havnen i Vejle (Bølgen ell. The Wave) er virkelig lekkert, men da har du vel
    også funnet det dyreste som er å oppdrive i Vejle.
    https://da.wikipedia.org/wiki/Bølgen

    Delehus, sælges som leilighet.
    Vet ikke, hvor mye plass, du har bruk for, men med en kjærlig hånd kunne denne bli fin utenpå.
    Innvendigt er det tilpass gammelt til, at det ville funket for meg, og nesten nede ved havnen.
    https://www.edc.dk/alle-boliger/ejerlejlighed/7100-vejle/maagevej-11-st/71407069/

    Delehus solgt som leilighet:
    https://home.dk/sag/611F00227

    Skal det være hus t.eks.
    https://www.edc.dk/alle-boliger/villa/7100-vejle/havrebakken-36/71407121/

    https://home.dk/sag/6110003201

    Faktisk, om du kan unnvære utsikt over vannet, kan du finne hus på 100+ Kvm i Vejle-området
    for unner 1 mill. Dkr.
    Men i byen med utsikt over vann/havn bli´r det klart dyrere, men langt fra den svinedyre "Bølgen" ;)
    Takk for hjelpsomheten HasseBasse! 😊
    Til tross for hva jeg sa, har jeg ingen konkrete planer om å flytte.🙂
    Hverken til Danmark eller andre steder.
    Med Newfoundlandshund og Maggies, er det nok best å bo i et romslig hus på landet. 😆
    IMG_20221215_143147.jpg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.466
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    I går var brodern og jeg på Musikkverket på Hamar og hørte Christer Falck fortelle om prosjektet "Norske albumklassikere", både på CD og LP.
    Vi fikk innsikt i hvordan de gikk fram mht finansiering, og hele den praktiske prosessen som ligger bak disse reutgivelsene. Vi fikk også mange interessante og morsomme historier fra dette arbeidet.
    Det ligger mye entusiasme, kunnskap og kreativitet bak dette for å ta vare på viktige deler av norsk kulturarv.
    De som er interessert kan finne gruppene på Facebook. "Norske albumklassikere på CD" og "Norske albumklassikere på LP "
    Her får man informasjon om allerede utgitte titler og ting som er på gang.
    Man kan også tegne seg på crowdfunding for aktuelle titler. Man trenger ca 200 i forhåndssalg for å realisere en reutgivelse.
    Det er nesten utrolig hvor" smale titler" som evner å nå terskelen for utgivelse.
    Enkelte ting strander på rettigheter og komplikasjoner, men det er et mindretall.

    Bra med folk. Kjønnsfordeling og alder på publikum ligna til forveksling det samme som på hifimesser. Noen litt flere barske rockegutter var det her. De hang litt rundt i kul positur i krokene av butikklokalet. 😎
    Er par Norske albumklassikere på LP ble med hjem. 😊

    IMG_20230306_180044.jpg


    IMG_20230306_180852.jpg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.466
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Som nevnt tidligere, ble det med to Norske albumklassikere på LP fra Musikkverket da jeg var der tidligere i uka.
    IMG_20230310_105246.jpg

    Har ikke fått hørt dem, så jeg kan ikke si noe om kvaliteten på lyd og vinyl ennå.
    Har gode erfaringer fra tidligere kjøp av NAPLP.
    Begge Thinkerbell-platene er så gode, at de godt kan brukes i demo-sammenheng.
    IMG_20230310_110034.jpg


    Som kjent er jeg hundeeier, og jeg har også drevet litt med oppdrett av Newfoundlands.
    Noen synes nok at det blir vel mye hund her, men det er en viktig bestanddel i denne tråden. Det må være litt bikkjer innimellom for å beholde et særpreg.
    😊🐾
    Det er blitt stor interesse for såkalte designerhunder. Vedrørende dette har jeg en del betenkeligheter, uten at jeg skal gnåle mer om det her.
    Det er helt legitimt å ha en blandingshund. Man blir like glad i en slik, og den gjør for mange det samme som en hund av ren rase. Men kall det nå hva det er.
    For å gi inntrykk av en viss seriøsitet gies disse blandingshundene "rasenavn".
    Da kan man nemlig ta mer betalt for valpene.

    Mest kjent er Labradoodle, men vi ser etterhvert mange andre. F.eks. Cockapoo, Cavachon, Pitsky, Goldador, Chorkie og Schnoodle.


    Screenshot_20230308_062202.jpg


    God helg, - både dere som skal på messe, og dere andre med "vettet i behold" . 😊
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.422
    Antall liker
    12.983
    Har du fått med deg denne lille konserten med Hedvik Mollestad Trio på Sørby brygge, Nesodden?


    Jeg bodde rett bort i lia for Sørby brygge på Fjordvangen, og har titt og ofte badet her.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.466
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Noen inntrykk fra Oslo HiFi Show.
    Konklusjonen kommer først.
    Dette er et prisverdig tiltak. Opplegget virket veldig godt planlagt og organisert.
    Såpass som dette har vi ikke sett i Norge tidligere.
    Det er mye flott utstyr å se og ikke minst høre. Man har jo sine favoritter, men jeg tror faktisk helt ærlig at alle utstillere jeg hørte hadde fått til bra lyd. Jeg sitter igjen med en god opplevelse og positivt inntrykk av Oslo HiFi Show. Jeg håper at dette kan gjentas. Om ikke hvert år, så kanskje annet hvert år, slik som i Gøteborg (?)


    Ikke et eneste rom hvor alt falt igjennom. Riktig nok hadde jeg forventet mer fra det store anlegget med de største Marten. Mye fordi jeg hørte disse på Martens demorom i Gøteborg sist høst.
    Da låt det simpelthen fantastisk!
    IMG_20230311_223632.jpg

    Den gangen var det absolutt noe av det aller beste jeg har hørt. Den samme opplevelsen fikk jeg ikke her.
    Det ble spilt Belafonte, Carnegie Hall på LP. Denne versjonen fra Analogue Productions kjenner godt fra hjemme. Det er veldig mye livefeeling og atmosfære i opptaket.
    Her ble det litt fjernt, og lyden "slapp" ikke sånn som forventet.
    Jeg tror man er nødt til å bruke klisjeen om rommet. Det er sjølsagt krevende å få ut potensiale fra et slikt anlegg. Ikke akkurat plug&play.
    Fikk høre av andre at det hadde vært adskillig bedre senere på dagen uten at jeg vet hva som evt. var endret.

    Jeg hadde håpet å få høre Popori panelhøyttalere som fikk så mye skryt i Warszawa, men dessverre var ikke disse oppkoblet.
    IMG_20230311_223514.jpg

    Ellers gikk det rykter om at et rom med Revival hadde veldig god lyd. Et ukjent merke for meg. Jeg ble vel ikke akkurat blåst av banen, men forstår godt at den litt varme fyldige lyden fra disse tiltaler mange. Kan tilføye at "soundstage" opplevdes som veldig bra i sweetspot.
    Ingen tvil om at dette nye franske merket vet hva de holder på med.
    Det ble brukt Goldnote forsterker.
    IMG_20230311_221455.jpg

    IMG_20230311_221605.jpg

    (to be continued🙂)
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hyggelig å hilse på deg igjen, mister.

    Jeg var vel blant de som nærmest dyttet deg mot Revival-rommet. Helt greit at du ikke ble kjempeimponert, seff, men om du syntes lyden der var varm og fyldig, så er jeg spent på hva du syntes om rommet til AN.

    Marten-salen var også bra - selvsagt, til den prisen - selv om det ble spilt «riktig demomusikk» da jeg var innom. Sier meg liksom ikke så veldig mye.

    Nuvel, messe er messe, og det var faktisk ganske gøy, fordi det var jevnt over bra lyd i alle rom, som du påpekte.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.466
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20230311_223011.jpg

    Nordic Sound hadde satt opp et anlegg som spilte veldig fint. BAT forsterker og Atoll digital kilde.
    Høyttalere var Neat på stativ.
    IMG_20230311_223102.jpg

    Til under 40k synes jeg disse spilte til prisen og vel så det.

    Litt annen prisliste på Audio Note.
    IMG_20230311_222742.jpg

    IMG_20230311_114227.jpg

    Gedigne Ankoru monotrinn.
    Qvortrup jr. spilte vinyl med futt og fart, men altså : Laura Branigan var et overraskende valg på HiFi show😆 Jeg satt sammen med @Evo III og plutselig snakket vi om 80 tallet og Ibiza😆 HiFi skal være morsomt.

    IMG_20230311_222935.jpg

    Over - den nye Copland integrerte, aldeles naken.


    Fyne med design anno ca 1960 og Audiolab elektronikk spilte bra, bare de roet ned volumet littegrann.
    IMG_20230311_222437.jpg


    Det var noen rom som ble "veldig fulle" av lyd. Man kan ikke vente at alt mulig låter like bra i et lite hotellrom.

    Audioaktøren spilte Ben Webster på spolebånd. Vi skimter John DeVore i bakgrunnen, men hverken han eller høyttalerne hans var å se på messa dessverre. Men mye annet fint da:
    IMG_20230311_222537.jpg

    Har hørt ulike QLN ved flere anledninger, og det virker som disse svenskene gjør mye riktig. Lette å få til i et rom i fht mye annet.

    IMG_20230311_222258.jpg

    PMC gjør ikke bort seg, denne gangen heller.

    Et noe uklart bilde med Ingvild Koksvik som hadde en liten konsert med platesignering:
    IMG_20230311_222042.jpg
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.466
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Den første som møter oss på messa, er en blid og entusiastisk @Grumpy.Travelt opptatt, men tok seg likevel tid til litt informasjon og god velkomst.

    Hyggelig å treffe dere, - både @The Gunner og bror @rama .
    @Evo III også selvfølgelig. Alltid koselig.

    Syklistene @Cash 63 og @ou812rh er nevnt.
    Vi har planer som må realiseres. 👍

    Et kjapt hei til @HCS og @lassemann.
    Et trivelig lite gjensyn med @EiK 🙂
    @Espen L håndhilser, og ser ikke en dag eldre ut enn sist. Tror det må være ny platespiller og vinyl som vitaliserer. 🤔😊

    Den hardbarkede hifi-kjernen fra Ringsaker var selvfølgelig allerede på plass, da jeg gikk på på toget på Hamar innover.
    Latter og spøk sitter løst der, gitt. 😜
    @bekkern og Gunnar (ukjent nick)
    som var medpassasjerer med VY hjem, og vi får si vi fikk kreert en artig historie som vi garanterert vil flire mye av senere. 😆

    @gismo var hyggelig selskap det meste av dagen, og som stadig vekk blir dratt med rundt der det lukter vinyl. 😆

    Og mange andre som trofast møter opp.
    Det er flere som ikke er nevnt, men jeg så stort sett godt humør og positivitet over hele linja . 👍

    Klarte å raske med meg ei plate fra @jorwed_ HiFi _Vinyl. Synes jeg var "flink" til å begrense meg. 🙈
    IMG_20230312_003004.jpg
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.466
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20230311_221914.jpg

    Børresen/Aavik ganger 2
    X3 over til snaut 100 k
    X5 under til litt under 200k
    Dette er rimelig i fht hva vi er vant med fra Danish Audio Design Group.
    Begge anleggene låt bra.
    Stor oppløsning og hurtighet som du sjelden hører på fabrikkproduserte høyttalere til hjemmebruk.
    IMG_20230311_100723.jpg


    Det er ikke alt det går an å si noe om. Utpå formiddagen fylles rommene opp, og det kan være vanskelig å få gode plasser. I noen tilfeller blir man stående i døra og man får en vegg av lyd og en mudrete basspølse fra bakerst i rommet mot seg. Mange snur da og rister på hodet. Kommer man igjen senere og får (ofte den eneste) plassen i sweetspot får man en helt annen opplevelse. De fleste oppsett trenger en second opinion, men på en dag lar det seg ikke gjøre.
    En annen ting er valg av kilde og ikke minst opptakskvalitet. Det har så stor betydning at det kan være avgjørende for hvilket inntrykk en sitter igjen med.
    På noen plasser ble det spilt fra Spotify.
    Visstnok pga dårlig nett. Spotify holder ikke mål i denne sammenhengen.
    Ofte tenker man at høyttalerne er gode eller mindre gode, men man hører ikke bare høyttalere men et helt system.

    F. eks Polk kan jeg ikke si noe om fordi det var fullt da jeg var der :
    IMG_20230311_104258.jpg

    Heller ikke KEF og Rotel / Michi.
    IMG_20230311_154438.jpg

    IMG_20230311_154831.jpg


    IMG_20230311_222405.jpg

    Magnepan LRS pluss.
    Litt dårlig bilde i motlys dessverre.
    Jeg kjenner lydsignaturen fra mine store 3.7 og andre Maggies jeg har hatt /hørt. Sjølvsagt i et mindre format. Som andre Magnepan kan de ikke gjøre alt, men på enkelte områder briljerer de. Her MÅ man sitte i sweetspot, og den er ganske liten.
    Ca16 000 koster disse LRS pluss.
    Bedre lyd pr krone er vanskelig å finne.
    Dette må være messas "Best Buy".

    Så får det holde med messebilder fra meg, men det er altså mye mer å se, og høre for de som tar turen i morgen.
    🙂
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.642
    Antall liker
    32.578
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Takker for hyggelig tur og følge som alltid blues, følger deg mye på dine opplevelser/beskrivelser ang lyd, arrangement osv👍
    Kom mæ hjem til slutt selv om turen ble «noe» lenger enn planlagt😎🤣
    Må vel i den anledning takke Gunnar for «særs god service»🌹

    gismo
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn