BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ja, nesten like riktig som Håggårm :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.396
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Sundkoien og jeg kjenner hverandre gjennom flere år med hifi, turer og konserter sammen. Det er altså ikke første gang jeg er hos han på besøk, men nå var det lenge siden, og det har skjedd noen endringer siden sist.
    Gismo var allerede på plass da jeg ankom, og allerede der var det et hyggelig gjensyn med blide gutter. 😊

    Verten "eier ikke måtehold", og holder seg derfor med hele tre (!) komplette anlegg i huset. 😊💪
    Det er tre merker som dominerer, og det er en del rør innblandet. ProAc høyttalere, Rogue forsterkere og diverse Cary elektronikk.
    CD er hovedkilde selv om det også er mulig å spille vinyl på en Rega i det minste anlegget.
    Sundkoien har egen tråd, så de som er interessert, kan kikke der og lese hvilket utstyr og hva som benyttes av rør. Det rulles rundt på rør i elektronikken og også komponenter går litt ut og inn i de ulike oppsettene. Ikke så dumt å teste ut og "maksimalisere" med det en har når man har tilgang til flere forskjellige valg. Dette har fått den konsekvensen at det er den rimeligste av de to Rogue som spiller i det største anlegget.

    Jeg skal ikke si så mye mer, men konsentrerer meg om hovedanlegget med nevnte Rogue Cronus og KT 77. De samme ProAc D38 som har vært med mange år er nå plassert på langvegg. Nytt rack siden sist jeg var på besøk gir et visuelt løft og bedre betingelser for komponentene. Cary CDP ble ikke benyttet, mens derimot Lector med separat psu sørget for avspilling. Denne var jeg spent på. Ikke hver dag jeg hører cd nå lenger , og Lector er dessuten fabelaktig flott estetisk og teknisk interessant med toppmating og rør.
    IMG_20220429_081100.jpg

    Hvordan låter det?
    Som alltid hører en ikke bare på enkeltkomponenter, men et komplett system. Ikke minst hører en rommet og hvordan høyttalerne er plassert.
    Til tross for at jeg tidligere har hatt både Monitor Audio, Acoustic Energy, Celestion, Radford og Quad i hus, har jeg ikke helt samme forkjærlighet og forhold til salige mr. Taylors konstruksjoner (ProAc) eller Britisk hifi generelt, som det verten har.
    Likevel ; Uten tvil beste lyden jeg har hørt i huset der. 👍
    IMG_20220429_080532.jpg

    Vi spilte litt forskjellig. Først ble jeg tvangsforet med Chris Rea. Verten truet også med Sting, men jeg slapp. Man kan jo finne på å gå i vranglås. 🙈😆
    Fikk derfor ganske raskt medbestemmelsesrett mht musikkvalg.
    Maria Muldaurs "Richland Woman Blues" låt klart som en fjellbekk. Fin strengelyd fra akustisk stålstreng. Maria er litt mørkere i stemmen når hun opptrer i Blåskogen, men i Sundkoien-anlegget hørte man den umiskjennelig kule raspen og naturlig klang i stemmen som er på opptaket.
    Lee Harvey Osmond (1.album), og Jennifer Warnes (The Well) får oss til å høre at dette absolutt spiller fullfrekvent uten at man savner noe vesentlig i noen ende.
    Warnes kunne låte ørlite presset og masete når det ble spilt høyt, men det har jeg også hørt andre steder.
    Vi spilte også "Maze", ei jazzplate av nyere dato som har et veldig godt opptak med rom/3d- følelse. Det er en overflod av detaljer og det slipper godt i toppen. Veldig flott å høre på.

    Denne gangen falt vi ikke for fristelsen med å dra "hornhøyttalervitsen" en eneste gang. 😂
    IMG_20220429_080828.jpg


    Det ble også spilt annen musikk og det låt absolutt engasjerende og friskt. Mellomtone er klar og god, men min preferanse er noe mørkere. En smaksak, og ikke minst vanesak. Bassen blir noe grumsete/muddy på enkelte låter. Det er mulig at det blir litt mye å håndtere for KT77. Det kan også handle om plassering for det er tross alt nokså store høyttalere som egentlig burde holdes unna hjørner, men når en har familie og anlegg i stua er det vanskelig å unngå kompromisser. Vi som deler bolig med andre og har stereoanlegg må være glad for de mulighetene vi har fått. Ikke slutte å høre musikk fordi alt ikke er 100%.
    Jeg er overbevist om at flesteparten som har anlegget i stua faktisk hører mer musikk enn de med spesialbygd dedikert lytterom.
    I hvert fall er de mer alene, om de vil eller ikke. 😊
    Jeg vil altså si at anlegget her er godt, men man hadde fått ut enda mer hvis man hadde mulighet til optimal plassering. Høyttalerne kunne profitert på større plass. Jeg tror de gjerne kan stå lenger ut fra vegg og også bredere m litt større lytteavstand. Større trekant.
    Likevel er det stor forbedring siden sist jeg var der. Det låter nå frodigere og fetere og mer engasjerende enn slik jeg husker det fra tidligere. Jeg tror nok annen forsterker /andre rør, en Lector CDP som blir beskrevet som analogtlydende, og endret plassering av anlegget, alle er faktorer som har bidratt til det gode.

    Jeg må takke M. for gjestfrihet, traktement i form av nydelig hjemmelaget fiskesuppe UTEN "Æbbær" 😆, men annen fin fisk og reker. Toppers er det jo når man attpå den gode Colombiakaffen får servert Napoleon!

    IMG_20220429_080923.jpg

    En vellykket tur i trivelig selskap.
    Tusen takk for meg! 🙂
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.396
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Apropos Napoleon.
    image.jpg

    Han kunne mer enn å bake, men var en fæling.
    Like eller mislike, men nokså klarsynt.
    DZygIiQXUAMAwNL.jpeg



    IMG_20220429_162113.jpg

    Bikkjelurvene tok seg et bad da vi gikk over elva. Nå har vi ikke lenger noen is å gå over på. Tolker det som et tegn på at det går mot sommer. 🤔😊

    Men før sommeren kommer helga.
    Da kan man finne fram noen go' plater.
    Bl.a :

    IMG_20220429_161838.jpg


    IMG_20220429_161432.jpg


    God helg til dere som kikker innom!🙂
     
    Sist redigert:

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    4.135
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Takk for hyggelig tilbakemelding, Blues!
    Det er alltid en fornøyelse å ha deg og Gismo på besøk. Nå var det lenge siden sist, så det ble ekstra trivelig 👍🎶
    Er vel alldeles enig med deg i hvordan det låter, og har slått meg til ro med at dette er noe jeg kan leve med 🙂
    Ser fram til Tedeschi Trucks Band til høsten! 👌🥰

    M
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.396
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hyggelig tilbakemelding, Blues!
    Det er alltid en fornøyelse å ha deg og Gismo på besøk. Nå var det lenge siden sist, så det ble ekstra trivelig 👍🎶
    Er vel alldeles enig med deg i hvordan det låter, og har slått meg til ro med at dette er noe jeg kan leve med 🙂
    Ser fram til Tedeschi Trucks Band til høsten! 👌🥰

    M
    Gleden er på min side. 🙂
    Bra at du kjenner deg igjen i det jeg skriver.
    Det er koselig og treffes, og håper det blir litt oftere heretter nå som pandemitiltak ikke er bremsekloss.
    TTB gleder vi oss til, - kolossalt! 😊

    IMG_20220430_102238.jpg

    IMG_20220430_102324.jpg
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.437
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Apropos Napoleon.
    Vis vedlegget 813451
    Han kunne mer enn å bake, men var en fæling.
    Like eller mislike, men nokså klarsynt.
    Vis vedlegget 813307


    Vis vedlegget 813305
    Bikkjelurvene tok seg et bad da vi gikk over elva. Nå har vi ikke lenger noen is å gå over på. Tolker det som et tegn på at det går mot sommer. 🤔😊

    Men før sommeren kommer helga.
    Da kan man finne fram noen go' plater.
    Bl.a :

    Vis vedlegget 813311

    Vis vedlegget 813312

    God helg til dere som kikker innom!🙂

    God helg Blues. Det ser ut som vi har ganske så lik farge på veggene. Min heter «breezy mint»
    CF6F1255-C2A8-4793-BC37-7496BF3D77E5.jpeg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.396
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    1.mai. Gratulerer med dagen!

    IMG_20220429_155725.jpg

    Starter dagen med RSD-samleplata med Patti Smith. Fin introduksjon til en svært betydningsfull artist som aldri har vært redd for å mene noe. Fungerer også bra som "Highlights-samling" for oss som har henne representert i samlinga fra før.

    Anbefaler dere som leser dette å bruke noen minutter på å høre hva Smith sier på dette youtube-klippet :

    Maja har okkupert sweet-spot, men har ikke hjerte til å vekke henne. 🥰
    IMG_20220501_082256.jpg


    Ha en fin dag!
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.896
    Anbefaler dere som leser dette å bruke noen minutter på å høre hva Smith sier på dette youtube-klippet :

    Ha en fin dag!
    Det var meget kloke ord fra en dame som virkelig har levd livet, skjønner hvordan ting henger sammen og har gitt oss så mye rå og bra musikk.
    Takk Blues :)
    Jeg trengte de ordene fra hennes munn akkurat nå.

    Ha en fin dag videre du også, og klø Maja litt bak øret for meg.
    Herlig bikkje :D
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.930
    Antall liker
    27.673
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    " Først ble jeg tvangsforet med Chris Rea. Verten truet også med Sting, men jeg slapp. Man kan jo finne på å gå i vranglås."

    Super omtale 'breaker, men her datt jeg av lasset... 😳 😜
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.396
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    " Først ble jeg tvangsforet med Chris Rea. Verten truet også med Sting, men jeg slapp. Man kan jo finne på å gå i vranglås."

    Super omtale 'breaker, men her datt jeg av lasset... 😳 😜
    Det er nesten blitt en vits at jeg ikke er særlig begeistret for noen av de to nevnte.
    Jeg vet ikke helt hva det er, men vi har rett og slett dårlig kjemi. Da er det greit å holde seg unna hverandre, - noe alle tre respekterer til fulle. 😆
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.946
    Antall liker
    5.491
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Rart det der med Sting, ingen liker han bortsett fra meg her på sentralen virker det som :unsure: :)

    mvh
    Det stemmer nok ikke 😊 Har langt fra alle albumene hans, men de jeg har blir spilt. Liker ikke alt han har kommet med, men mye.

    Nrk sendte for noen år siden en konsert med ham fra en kirke, den var meget god! Har lagret den på en harddiskopptaker et eller annet sted i huset 🤣

    Har også hørt ham live og vurderer å kjøpe billetter til konserten i Bergen i sommer 🤔
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Og jeg tilhører de som umiddelbart må bytte kanal på radioen om de tilfeldigvis skulle finne på å spille ei låt med Sumner ;) .
    Gjelder forøvrig et par, tre andre artister/band også.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.396
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Noen ganger skjer det mye i tråden - helt uventet! 😆
    Det var voldsomt til engasjement rundt Sting, og folk må gjerne like ham for min del.
    Jeg har imidlertid gitt opp etter å ha prøvd i 45 år. 🥴
    1h4rha.jpg


    Det er mye annet jeg ikke liker også, men jeg tør ikke si mer. 😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn