BLUESBREAKERSBLOODSUGARSEXMAGIK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.479
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Må si at jeg gleder meg til Indisk i Horten.
    IMG_20211102_223811.png

    Bare noen dager igjen nå. 🙂

    Imens får man klare seg med det man har hjemme. (Lyden 😆)
    Det er noen plater som fortjener mer spilletid.
    IMG_20210427_121611.jpg

    Low (1977), passer godt til årstida hvis man ikke er redd for dyster stemning i hjemmet.
    Det er et av Bowies kunstneriske høydepunkt. Påbegynt i Frankrike, men gjort ferdig i Hansa-tonstudio, Berlin i september til november 1976. Med utsikt over muren. Noe som høres.
    Etter å ha rota rundt noen år i L.A. sammen med Iggy Pop, og kjørt seg alvorlig ned på dop, tar Bowie grep. Sammen med producer Visconti og ENO gjør han dette første albumet i det som blir kalt Berlin trilogien. (Heroes og Lodger fulgte etter.)
    Low var (enda) et fullstendig stilskifte, ettersom albumet har et nyskapende sound basert på elektroniske instrumenter, og ikke det "vanlige" gitar/tromme rockesoundet.
    Albumet er særlig spesielt pga bruk av en ny sak ; Eventide H910 Harmonizer.
    Bowie spurte produsenten hva denne hadde for slags funksjoner. Visconti svarte "It fucks with the fabric of time." Altså en slags "pitch switching device".
    Dette revolusjonerte produksjonen og lydbildet, og Low blir sett på som et album forut for sin tid.


    Det mørke maskin/industrielle uttrykket fikk enorm påvirkning på senere musikk.
    Særlig postpunk-band som Joy Division, Magazine m. fl.

    Man kunne sagt mye om Low, for det er et usedvanlig interessant album.


     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.479
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har gjort noen tanker om den digitale delen av anlegget, som ikke får så mye oppmerksomhet i tråden.🙄

    FB_IMG_1622104006073.jpg

    IMG_20210527_104531.jpg

    Jeg streamer en del musikk fra Tidal via Lumin D2. Det er jeg for så vidt fornøyd med, utfra de krav jeg stiller ifht investeringa som er gjort.
    Jeg har hørt såpass mye godt digitalutstyr de senere åra, så jeg forstår at det kan fås adskillig bedre, men da til høyere pris.
    CDer er ikke interessant for meg ettersom det er krevende nok å holde orden og finne plass til alle LPer jeg drar i hus.
    Etter å ha hørt DCS Rossini The Player, er jeg dessuten usikker (og noe overrasket), om streaming er dårligere enn CD. (The Player gjør begge deler).

    Digital lyd vil altså si det samme som streaming her i huset.
    Ut fra det jeg har hørt, ser jeg ikke noe poeng i å bytte til Qobuz. Stort utvalg er viktig for meg.
    Erfaring sier at kvaliteten på innspillingen har mye mer og si enn om det heter Qobuz hi-res eller Tidal mqa.

    Etter at jeg har hørt DCS Rossini m ekstern klokke over noen timer, så har jeg dessuten fått mer enn en følelse på at det ikke er forskjellen på Qobuz og Tidal som er det viktigste. Det samme tror jeg gjelder det beste fra MSB, nye Linn Klimax, Mola Mola og flere andre nye digitale topp-produkter.

    Det må ha skjedd en del innenfor utvikling av digital HiFi. Synd at det er dyrt, men hvis det går med dette som andre ting, vil teknologien komme med mer kjøpevennlige priser etter hvert. Trur eg.:)

    Jeg kommer aldri til å kjøpe noe så kostbart, men jeg erkjenner at man ikke får det hele for det halve. Og jaggumeg er det lekkert,- Linn klimax:
    1635951233860.png
     
    Sist redigert:

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Her lurer jeg på om du "bommer", litt? . Kan godt være at forskjellen er mindre på svinedyrr dcs til prisen av en ny fin familiebil (kan jeg ikke uttale meg om) . MEN på mer realistisk priset utstyr, er min erfaring at Qobuz fungerer mer en subtilt bedre enn Tidal. Å gjøre vurdering av dette på utstyr som er langt uten for egen rekkevidde gir imo mindre mening. Du skal vel spille på utstyret du har/ eller skal ha? Har du testet Qobuz der??? Hvis ikke så anbefaler jeg i det minste å prøve. Soesielt "hirez" (dvs egentlig omhandler det 24bit vs 16bit, uavhengig samplngsfrekvens) spiller mer naturtro og bedre OG det ligger mye tilgjengelug i nettopp 24bit på Qobuz.
    Mvh
    Kjetil
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.479
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for innspill, @kwil .
    Du mener altså at man profiterer vesentlig på å benytte Qobuz på f.eks. Lumin D2.
    Selvsagt er det dumt å påstå noe annet så lenge det ikke er prøvd i eget anlegg.
    Det er heller ikke det jeg sier, men jeg har altså tenkt at utstyret har mye å si.
    Mer enn jeg trodde i utgangspunktet,
    og at det er her forskjellene er størst.
    Ikke hvilken tjeneste du bruker.
    Uansett er det såpass store mangler i Qobuz-katalogen at det er ikke aktuelt for meg.
    Vi sees vel i helga? 😊
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Helt enig. Utstyret teller mest (sier kjæringa også😋) DOG handler det for mange av oss om å tyne mest ut av begrensede midler- der har Qobuz gjort seg gjeldende i flere systemer jeg kjenner temmelig godt (dog ikke testet med D2, men med annen Lumin, Auralic, Moon, dcs (streamer, ikke dac) med dac'er i ulike prisklasser og oppsett- OGSÅ med Mqa sertifiserte dac'er ( har ikke det hos meg). Entydig har Qobuz seirer og alle kjører nå enten Qbuz eksklusivt, eller i kombo med Tidal for musikktilfangets skyld😎 (har faktisk ikke testet Tidal vs Qbuz etter jeg byttet dac, men har jo begge abonnement inne, så får vel kanskje gjøre det- selv om utfallet vel er gitt✌😎)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.479
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    ^^ Klart det er smart å tyne ut mest mulig godlyd av det en har. Helt enig i det.
    Likevel må forholdet mellom køntrirock og fransk jazz forskyves vesentlig mot førstnevnte før jeg evt lander på Qobuz. 🤠😊
    Det vil alternativt være fristende å bytte til Spotify hvis deres (kommende) HiFi-løsning er lydmessig på høyde med Qobuz.
    Når det skjer, så er antagelig Tidals dager talte i Blåskogen. 😊
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.479
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Vi må gratulere Eivør Paalsdottir med Nordisk råds musikkpris 2021.

    Jeg har vært så heldig å se henne på konsert. En ekte og ujålete artist, sterk, men også var i sin formidlingsevne. Meget "nordisk" i sitt kunstneriske uttrykk.

    Her på Buckley, Oslo 2015.
    Det var såpass intimt at @gismo nesten (men bare nesten😎), hadde Eivør på fanget under konserten.
    @Trondmeg var også der.
    Trivelig minne. 😊
    1635970109628.png



     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.479
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    En annen konsert man ikke glemmer hvis man var der, er Stone Roses på The Voice.
    (Konsertsted i Oslo på slutten av 80 / begynnelsen av 90 tallet)
    Det gikk rykter om at dette siste nye fra Manchester, U.K. var verdt å få med seg. Vi leste musikkaviser. Internett fantes ikke for Hvermansen.
    Brodern og jeg dro innover, og kom hjem igjen med en ny forståelse for musikk. Stone Roses var noe annet. Et av mine største konsertminner. 19 mai 1990. Et av de kuleste banda på slutten av forrige århundre.


    Den gang var det CD som gjaldt, vinyl var ikke å få, men den har kommet inn på LP senere. Debutalbumet er ofte nevnt som betydningsfullt, og det holder seg godt i dag, etter over 30 år. Det er produsert av John Leckie som har en ganske okay CV. Både som studioarbeider /tape operator og etterhvert producer.
    Bl.a. Lennon, Harrison, McCartney (solo). Pink Floyd; Meddle og Wish You were here. Syd Barrett solo. Det meste av BeBop Deluxe og Bill Nelson.
    Mott the Hoople, XTC, Simple Minds, Magazine-Real Life, og mye mer.
    Litt artig : Norsk-Polske Depress - Block to Block og Holy Toy.



    De har gjort comeback et par ganger på 2000 tallet. Da hadde folk lært seg sangene. 😊

     
    Sist redigert:

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    557
    Antall liker
    1.106
    Torget vurderinger
    11
    Nå er du god..... Snakk om og ha nese for god musikk, Misunner deg veldig den konserten.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.498
    Antall liker
    15.291
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    En annen konsert man ikke glemmer hvis man var der, er Stone Roses på The Voice.
    (Konsertsted i Oslo på slutten av 80 / begynnelsen av 90 tallet)
    Det gikk rykter om at dette siste nye fra Manchester, U.K. var verdt å få med seg. Vi leste musikkaviser. Internett fantes ikke for Hvermansen.
    Brodern og jeg dro innover, og kom hjem igjen med en ny forståelse for musikk. Stone Roses var noe annet. Et av mine største konsertminner. 19 mai 1990. Et av de kuleste banda på slutten av forrige århundre.

    De har gjort comeback et par ganger på 2000 tallet. Da hadde folk lært seg sangene. 😊

    Stone Roses er vel et av de bandene som alle som ”forstår" seg på 80-90 talls musikk bør ha i hylla! Jeg oppdaget de litt for sent og da var de oppløst for første gang allerede, my bad🤬
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ah der skulle man ha vært. Har fått sansen for disse de siste årene selv, og har begynt å kjøpe inn LPene.. :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.479
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    God stemning i Horten.
    Det begynner bra, hvertfall. 😊

    Sniktitt :
    IMG_20211106_015251.jpg
    IMG_20211106_004838.jpg
    IMG_20211106_004831.jpg

    Genesis høyttalere m. tilbehør.
    Jorwed og hans kumpaner har fått opp et umåtelig fett vintage-anlegg. Muddy Waters gauler blues, som han var i live, og vi var i Deltaet. 😊
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.479
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Den gode stemningen i Horten fortsatte.
    En stor del av publikum er godt vant med god lyd og er kravstore både mht lydgjengivelse og musikkvalg.
    Nærmest ingen utstillere får nyte godt av optimale betingelser for utstyret de viser fram.
    Utstyr de har lyst til å vise fordi de selv oppfatter det som gode salgbare produkter. Noen av en slik art at utstillerne knytter glede og stolthet over det som presenteres.

    Noe låt bra, og noe mindre bra. Sånn er det alltid.
    Likevel er det slik at arrangører og utstillere jobber timesvis, dagesvis, og noen reiser langt for å få til en best mulig opplevelse for oss som er interessert i noe så smalt som haifai. Takk for det!

    Veldig trivelig å treffe venner og kjente, og ikke minst stifte nye bekjentskap.
    Takk for hyggelig samvær alle sammen.

    Takk også for trygg kjøring i superflott doning til @StoneH og trivelig reisefølge, også med @srtorp og @gismo .
    Artig helg. 😊

    Noen bilder må vi ha, men velger å ikke kommentere mer her. 😎

    IMG_20211107_233416.jpg

    IMG_20211106_004849.jpg
    IMG_20211106_015624.jpg

    IMG_20211106_102811.jpg
    IMG_20211106_112046.jpg

    IMG_20211106_112743.jpg

    IMG_20211106_113807.jpg
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.479
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Horten-historie (m happy ending) 😊
    Jeg hørte noen gode Steeplechase-plater hos @woodrand da noen av oss var på besøk hos han for et par år sida.

    Hos en selger på messa i Horten har @srtorp, som også var med den gangen, snust opp noe han mener kan være det samme...
    Vi durer i vei for å sjekke, og tro det eller ei, - på veien støter jeg borti Mr Woodrand, in person! Blid og hyggelig slik jeg kjenner han fra tidligere. Han blir med opp, plukker ut de riktige Chet Baker på Steeplechase.

    Jeg spiller en nå, og både jeg og søstrene Maggies er vilt begeistret!
    Må bare nok en gang takke for tipset.
    Fy flate. Her stemmer alt. Opptak, vinylkvalitet og Baker, Raney og NHØP er helt glimrende.👌

    IMG_20211108_142714.jpg


    Den ene bikkja legger seg på ryggen og uler med trompeten! 😆
    IMG_20211108_142850.jpg


    Søte Maja - jazz-chic🥰
    IMG_20211108_143033.jpg
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hyggelig å se deg igjen, blues - og topp at platetipsene falt i smak. Daybreak med Chet Baker blir jeg aldri lei! Det går så til de grader den andre veien også. De platene du hadde med hit den gangen for to år siden, måtte jeg bare bestille alle som en :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.479
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hyggelig å se deg igjen, blues - og topp at platetipsene falt i smak. Daybreak med Chet Baker blir jeg aldri lei! Det går så til de grader den andre veien også. De platene du hadde med hit den gangen for to år siden, måtte jeg bare bestille alle som en :)
    Så bra Ø.Jeg synes det var umåtelig trivelig, og fabelaktig god lyd hos deg, og det har skjedd en del siden da forstår jeg. Som vi snakket om, må vi prøve å gjenta et møte, kanskje over jul? Du er hjertelig velkommen hit. Har noen plater som du ikke har hørt. 😊
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.479
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Etter ei lang Horten-helg, og påfølgende "etterdønninger", er det vel på tide å komme tilbake til normalen.
    Screenshot_20211110_130820.jpg


    Rebecca Lovell skinner i sin versjon av Norwegian Wood.

    Det er bra å komme seg ut av stua og høre andre ting av og til. Uansett opp eller nedtur, er det alltid noe å lære for å komme videre.
    Må bare si at jeg er fornøyd med både anlegget og rommet. Det låter omtrent slik jeg vil ha det. Tviler på at det blir gjort forandringer her med det første. 🙂

    FB_IMG_1636545651720.jpg


    En fjern drøm er en DCS Bartok, men det er såpass kostbart at det neppe blir realisert. Et alternativ er å selge alt, flytte i leilighet, og transformere anlegget til highend headfi :

    BartokWithHeadphones.jpg


    Glemte jeg en ting i farta? :
    IMG_20211110_124155.jpg




    eda27927fe097a2f1f80ab347b98982e.jpg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.479
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Screenshot_20211008_103026.jpg

    Det er bra man er godt gift. 🥰

    Denne videoen fra1979, ser jeg nesten en gang i uka.🙈
    I hvert fall fra ca. 03.10 og utover.
    Ikke lett å se at dette er en mann med blodtype "whisky0-negative" og begynnende skrumplever.
    Med åra ble Gallagher mer og mer plaget av flyskrekk. Meget upraktisk for en internasjonal artist. Han fikk skrevet ut medikamenter for å avhjelpe dette, men mistet kontrollen og ble dårlig av medikamentene.
    Sammen med høyt alkoholinntak og stort forbruk av paracetamol ble levera hans ødelagt.
    Det gikk noen år, men han måtte gi opp i 1995 bare 47 år gammel. Rory holdt koken, nesten til det siste.

     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ikke lett å se at dette er en mann med blodtype "whisky0-negative" og begynnende skrumplever.
    AB Negativ ;). Dette, i kombo med inntak av div substanser gjorde sitt til at hans svette inneholdt syre som «effektivt» angrep lakken på hans Stratocaster og medvirket til å gjøre den legendarisk :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.479
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    AB Negativ ;). Dette, i kombo med inntak av div substanser gjorde sitt til at hans svette inneholdt syre som «effektivt» angrep lakken på hans Stratocaster og medvirket til å gjøre den legendarisk :)
    Rory-Gallagher-Stratocaster-from-the-Back-photo-by-Pat-Graham.jpg
    Joda ptb whisky0 er jo bare en morsomhet.
    Vi har snakket om dette så vidt jeg husker.
    Gallaghers 1961 Stratocaster er en av de myteomspunnende gitarene i historien.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.498
    Antall liker
    15.291
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Denne er en meget bra R. Gallagher skive. Tror jeg har et par på digital format også! Noen flere skiver du kan anbefaler av whiskyO?

    E2C03A2A-5734-481F-9955-F1CE5F395EC9.jpeg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.479
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for interessen!
    Tja. Vet ikke om jeg er rett mann å spørre, for akkurat her har jeg skylapper som gjør meg halvblind. Dessuten er det vel ingen som låter spesielt bra. Ikke er det store vokalprestasjoner heller, men Gallagher spilte gitar som en gud.
    Jeg synes Live in Europe er et must. Irish Tour er også super. Den får man også på DVD, som egentlig er en større opplevelse.
    Anbefaler denne varmt :

    Ellers får du nesten prøve deg fram på Tidal eller Spotify eller hva du nå bruker til slikt. Jeg har flere på CD nedpakket 🙈. Blueprint er god. Jeg har også et par konsertplater som er utgitt etter hans død, men finner dem ikke farta.
    Dette var ikke mye å bli klok på, men personlig har jeg sans for live-platene, så Live in Europe og Irish Tour. 😊
    Rasket sammen i farta :
    IMG_20211111_104618.jpg
     
    Sist redigert:

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.498
    Antall liker
    15.291
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Takk for anbefalingene og jeg skal sjekke ut noen skiver på Tidal og spesielt liveskivene du nevner(y)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.479
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Noen år sida sist, men i dag var det "ulv" i Blåskogen igjen. Facebook spinner. 🤪
    Screenshot_20211112_091216.jpg
    Rart at det skal bli så mye oppstuss etter vi gikk en tur i skogen i går. 😆

    IMG_20211111_143757.jpg

    IMG_20211111_132408.jpg

    IMG_20211111_132640.jpg

    IMG_20211111_124652.jpg


    Denne bør passe bra...
    Queen - cover, The White Buffalo and The Forrest Rangers:

    Ønsker alle som ser innom en riktig god helg!😊
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Voksne labber på de bamsene dine, men ulv?? :rolleyes:.. Tipper labbene på dine er større, om enn utforming ikke er rett ifht ulv. Men foretrekker dine framfor ulv any day :).. Fine bilder, kos deg med dagen din
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.388
    Antall liker
    83.901
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jøss, har dere snø? God dag til dere. Flotte hunder dere har! 😉👍
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn