Blues anbefalinger ?

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.552
Antall liker
7.058
Karl har et godt poeng.

De aller fleste blues-utøvere (samt mange innen rocken) har hatt og har et forhold til Robert Johnson. Følgelig er det naturligvis en fordel å kjenne til Johnson hvis man er interessert i blues generelt.


noruego
 
O

om.s

Gjest
Johnny Guitar Watson, om man ramler over noen av hans skiver..

mvh
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Folk Singer - Muddy Waters. Akustisk blues med Buddy Guy.

Elmore James. Kongen av slide. Forøvrig han som lagde Shake Your Moneymaker. Ikke Robert Johnson.

Howling Wolf. Råere stemme enn Tom Waits.
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Jeg ville anbefalt "hvit manns blues" og da Hans Theessink - Call Me. Er ikke uenig med Flageborg om at Southland også er en god blues plate, men synes det er litt mer glad blues med litt mer trykk og "som sykler lett avgårde" på nevnte "Call Me"

http://www.theessink.com/en/
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jeg for min del synes definitivt norske Bjørn Berge har gjort mye riktig på "Illustrated Man"-plata. Mannen er utrolig dyktig til å skape et komplett, fett lydbilde med små midler. Den "store" gitarklangen fra 12-strengeren hans er rett og slett flott. Stemmen er også mørk og bidrar til fylde i lydbildet. Rytmene er fengende, og har masse "fot". Så får det heller være at han ikke er en "ren" bluesmusiker i klassisk forstand. Han driver en del sjanger-crossover, men det gjør etter min mening musikken hans bare mer variert.

Den siste plata "We're Gonna Groove" er også bra, men når etter min mening ikke helt opp til "Illustrated Man".
 
Topp Bunn