Blir PONO gjennombruddet?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    He ,he :)

    Jeg skal ikke rope hurra eller få orgasme av et produkt jeg ikke har hørt enda .
    Hvis produktet slippes på markedet i den hensikt å skape en bølge for å få bedre lyd til forbrukeren er jeg med iallefall.
    Hvis produktet viser seg og være et jippo produkt sluppet av en gammel hippi kun for pengene, skal jeg være den første til å klage .
    Men jeg mener fortsatt at det og lufte "foreløpige inntrykk og meninger" blir synsing .
    Men for all del det er lov og synse, jeg SYNS ( :) ) bare det ble så veldig negativt ladet .
    Lag heller en "positiv" tråd der du forklarer hvor bra løsning du har fått til med IPhone, og skap litt entusiasme, det er nok negativitet i kvardagen :)

    Deg ORSO gidder jeg ikke komentere, du er jo alltid negativ ;)

    Edit: Rudo, ser du startet en egen tråd, Nice :)
     
    Sist redigert:

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.394
    Antall liker
    725
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Skal bli gøy og teste ut :) og med en forventelig fremdrift i detta prosjektet har vi muligens streaming løsning også på gang i nær fremtid

    Musikk smaken til grunder eller eiere er jeg ikke så opptatt av når jeg kjøper ett produkt,selv om det ser ut som dette produktet hadde passert nåløyet her inne hvis ett eller annet boy band hadde stått bak lanseringen:confused:

    I utenlanske forum er dette stort sett godt motatt,så får det heller stå sin prøve att alle disse dac,er ikke kan kobles opp optisk med dette produktet,kansje ikke ment for det ??

    Take it or leave it som de sier
     
    R

    rudo

    Gjest
    Jeg er grunnleggende nøkter realist, mange kaller det pessimist...........nothing to do about that.

    Men er ganske engaskjert og med stadig håp om bedre produkter. Når jeg stiller meg litt tvilende til PonePlayer er jeg "samkjørt" med mange andre. Hvem retter produktet seg mot? Det ligger en selvmotsiglse i hele markedsføringen.

    Hi-res for massene? Massene er ikke interessert i hi-res. Hi-res er og blir en nisje stadig flere finner "mindre" interessant fordi flaskehalsen er lydproduksjonen, ikke om det er 16/44 elle 24/192. Alle burde nå "vite" at 16/44 har potensiale for musikkinformasjon langt utover hva vi kan høre uansett. Det er heller øvrig funksjonalitet og amp kvaliteter et slik produkt trenger. Så der tror jeg Neil Young bommer. Han har aldri brydd seg om lydkvaliteten på sine produksjoner, det gjelder mange andre også som nå promoterer hi-res Pono....

    PS: Jeg er jo ikke negativ til Neil Young, noen kan sikkert tolke det slik. For meg (gammel sur gubbe) har han vært en av de betydningsfulle, jeg har mer enn 20cd med Neil Young, før alt ble rippet til HD/Mac og CDer "kassert".....!
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Poenget er: det du kaller for 1 dings er egentlig 3-4 (cck og de ekstra kablene teller jo ihvertfall for 1 dings) dingser med. Enheten skal være portabel og da er det minijack som gjelder. Du er vanskelig bare for å være vanskelig. Det er ingen som tilsier at det diskre nfb kretsløpet basert på es9018 skal være noe annet enn jævlig bra. Og i tillegg slipper du å bruke flacplayer(dra og slipp via itunes-dialogboks er *ikke* fremtiden.
    Ønsker alt i en dings jeg.
    Men det mangler jo tilkobling for skikkelige hodetelfoner, må være 6,3mm jack, ikke minijack. Har man først en boks med alt integrert kan jeg ikke bli henvist til div overganger for å få koblet til hodetelefonene. Den er jo laget for "Beats etc" når du ser på tilkoblingene (minijack)

    Og garantere at Pono ikke kan levere opp mot 0,5w som dacport og drive Hifiman HE6....det er jeg avhengig av!
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.394
    Antall liker
    725
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Man kan jo si det er ett nisje produkt da ?
    Men det er jo greit hvis noen vil satse på det,markedet bestemmer jo her om det vil gå eller ikke

    Knyttningen til NY som person skjønner jeg ikke,heller ikke hans utgivelser....det er vel bare og takke og bukke for att noen drar dette i gang,de som står bak dette er vel andre en NY også vil jeg tippe,teknisk løsning på spiller etc etc

    Dette er jo bare ett produkt som passer for noen og ikke for andre
     
    R

    rudo

    Gjest
    Ja Man....
    Jeg har aldri kalt mitt oppsett "1 dings".....men at jeg gjerne kan tenke meg alt i 1 dings. Forskjell på det.

    Problemet er at det må gjerne flere dingser til for å ikke kompromisse for mye med lydkvaliteten. Det svakeste punktet i veldig mobile løsninger er og blir selve hodetelefonen når man ser på de vanlige portable HP. Hi-res player blir meningsløst når du ikke kan koble til en skikkelig audiophil HP. Og en overgang evt er jo en dings du ikke ville gidde dra på slik jeg tolker deg også..

    Skal jeg kjøpe PonoPlayer, og det kan skje det. Da må jeg anskaffe noe jeg anser å være en high-end HP for mobil bruk, de er det få av. Det blir enten Beyer T5p, eller Ultrasone Edt 8. De er forskjellige....må da kanskje ha begge...haha.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    På en måte relevant. Ekko i P2 hadde et innslag om fallet i antallet søkere til kokkeskoler. På ett lærested kunne en av instruktørene fortelle at de må begynne helt på bunn med hver klasse: slik lager du et speilegg.

    Og han kunne fortelle at i seneste kull på tolv var det ingen som noensinne hadde smakt fersk bakst. Ingen.
    Så han begynte der. Fersk bakst, godt smør og selvlaget syltetøy.

    Han skyldte på ferdigmatkulturen. Folk vil ha det enkelt, lettilgjengelig og kjapt.
    Vil Pono kunne gjøre om på dette? Nei - siden folk kommer til å lytte med earbuds ute i trafikken, eller på et støyende kontor. Markedet er for lite, forskjellene er for små, bryderiet er for stort.
    Vi her inne er særinger.
    Som lager fersk bakst, på ulike vis.
     
    N

    nb

    Gjest
    ^ det virker som det ikke helt har gått opp for enkelte hvor mye mer det er å bruke tiden sin på for dagens unge. Døgnet har fortsatt kun 24 timer, og disse 24 timene kan deles ut på et lass aktiviteter og underholdningsmedier. Som vredens sier, så ser "lettvint" ut til å være i vinden på de fleste områder. Å tro at store kundegrupper vil være interessert i en bærbar lyddings fordi den har "god lyd" og har link til filer med høy kvalitet synest jeg er rørende naivt.

    Om man er litt slem så kan man jo like gjerne at kidsa e.l. har det mye bedre, de kan kun forholde seg til musikken og gi rimelig blanke i teknikken så lenge den virker og er enkel å bruke og leverer den ønskede underholdningen på en fungerende måte.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har da en PONO i bestilling. For min del er prisen avgjørende, den koster omlag det samme som en ipod classic 160gb. Jeg antar utfra DAC-typen og at Ayre er kraftig involvert, at lydkvaliteten er på et annet nivå enn ipod. Så får vi se på brukergrenesenitt og andre ting i praksis etterhvert. Jeg synes den er rimelig nok til å gå for den som et slags forsøk.

    Alternativene i dag med 128gb+:

    Sony Walkman, pris ca 900$
    Hifi Man, pris ca 1300$
    ipod classic, ca 300$
    Astell&Kern 120, ca 1300$
    Calyx M, pris ca 1000$

    I dette selskapet ser PONO ut som en vinner, den koster bare litt mer enn en ipod classic, de andre alternativene utgår for de alle fleste "ikke-audiofile" pga pris. Ipod classic antas fornyet i nær fremtid, det spørs hvilken retning apple tar med denne. Det er visstnok lite trolig at den forsvinner da den stadig selger relativt bra. Apple har både nano og touch i tillegg, det er jo lov å håpe på at classic blir oppgradert mht både lagring og dac. Sony har også ressurser og brukergrensesnitt tilgjengelig, sånn sett er deres nye walk-man satsing interessant.

    Astell&Kern 120 sies å være fantastisk bra, jeg har ikke hørt den. Ser den får noe pepper for brukergrensesnitt og måten den håndterer SD-minnet på. Det kommer en ny variant straks, AK 240. Den er større, har 256gb onboard-minne, men koster dobbelt så mye som 120...hvorfor koster det 12000 kroner ekstra for 192gb ekstra minne?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    ^ det virker som det ikke helt har gått opp for enkelte hvor mye mer det er å bruke tiden sin på for dagens unge. Døgnet har fortsatt kun 24 timer, og disse 24 timene kan deles ut på et lass aktiviteter og underholdningsmedier. Som vredens sier, så ser "lettvint" ut til å være i vinden på de fleste områder. Å tro at store kundegrupper vil være interessert i en bærbar lyddings fordi den har "god lyd" og har link til filer med høy kvalitet synest jeg er rørende naivt.

    Om man er litt slem så kan man jo like gjerne at kidsa e.l. har det mye bedre, de kan kun forholde seg til musikken og gi rimelig blanke i teknikken så lenge den virker og er enkel å bruke og leverer den ønskede underholdningen på en fungerende måte.
    ^ Min datter er meget interessert i musikk, og det er også mange av hennes venner. De går på konserter og festivaler, og følger med.
    Hun kan uten problemer høre forskjell på hva hun hører gjennom hodetlf eller fra ht på sine Macbooks, når hun lytter til samme musikk fra mitt anlegg. Men hun syns det bare er veldig sært med et "komplisert anlegg", når alt er kjapt tilgjengelig på Spotify, iTunes, YouTube.
    Og som hun sier det: langt mer moro å se hva folk gjør med noe nytt på YouTube enn å høre/se samme versjon igjen og igjen.

    Pono blir en ny Zune i dette segmentet.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hehe ser ihvertfall ut til at bærbar musikk er inn og 99% nøyer seg med dagens løsninger når de er i farta. Flere med oppegående anlegg her inne som nøyer seg med wimp hifi etc og en brukbar dac så for de fleste h
    fleste er dette et bortkasta produkt som skal tjene penger på "hightec" lyd som sikkert ikke fjerner loudness war eller gir bedre lyd vi vil høre forskjell på :) Nei streaming er fremtiden for de fleste Selv her inne :)
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.394
    Antall liker
    725
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Tiden vil vise hvorvidt dette bærer seg eller ikke
    Det er vel i US dette er ment og dekke ett marked,hvor man ser på dette som ett vertøy til folk på farten med hodetelefoner og eventuelt i bil etc ?

    Og ingen fare for att dette produktet ødeleggger for noen ,det er ett smalt produkt for entusiaster som man muligens har marked for der borte

    Og streaming er vel neste stepp for dette produktet noe de også har deklamert for en tid tilbake

    Og så gjennstår det og se vilke tekniske løsninger man baserer seg på i fremtiden,vi har så langt bare sett første stepp IMO

    For egen del har jeg en i bestilling,står den ikke til forventningene havner den i esken med gammle walkmans,ipods etc etc ,til den prisen kan vi leke oss litt:)sku bare mangle i denna hobbyen

    Vi får vel etterhvert lage en vennetråd :D hvis produktet holder vannet
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Sikkert flere som har fått første oppdatering på Pono Kickstarter.
    Synes det var morsomt med bildet som viser hvor glade teamet er for den foreløpige suksessen :)
     

    Vedlegg

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.007
    Torget vurderinger
    4
    Syns det var ekstrem fokus på de tekniske aspektene vedrørende spilleren vs etablerte løsninger i dag.
    For meg som musikkinteressert er hele økosystemet pono aktuelt nettopp fordi det ser ut som som de planlegger å tilby mastringer av høyere kvalitet både gammel og ny aktuell musikk fra både de store og små plateselskap.

    Jeg gleder meg ihvertfall til å kunne nyte musikk som ikke er peakkomprimert hjemme i min egen stue. Den skisserte prissettingen på 90-150,- per plateutgivelse er heller ikke avskrekkende. Billigere enn LP, for oss som ikke har havnet på det kjøret. Wimp-abonnementet mitt kommer jeg nok uansett til å beholde.

    PonoMusic is supported by all major labels and their growing catalogues of high quality digital music. We are also working with independent labels across all genres to bring a diverse selection of music to the PonoMusic.com Store. The music industry is excited about making the amazing music they’ve curated conveniently available to music lovers everywhere in its highest available quality.

    The record companies set their own digital music prices, label by label. High-resolution digital albums at PonoMusic.com are expected to cost between $14.99 -$24.99, and there may be exceptions.

    Når jeg tenker på en revolusjon innenfor HIres, tenker jeg på en revolusjon hos dinosaurene i musikkbransjen, og ikke hos oss forbrukere i første runde. Først da kan vi forbrukere få et tilbud om å kjøpe/leie musikken vår i den kvaliteten vi ønsker.

    Og selv om det er gamle Neil Young som står i spissen av denne utviklingen, så viser videoen at mange store artister støtter tankegangen hans, og at platebransjen kanskje også kan være på glid.

    Jeg fatter ikke hvorfor ikke alle album som lanseres i dag, ikke blir lansert i "studiokvalitet" allerede. I og med at musikk allerede er tilgjengelig i MP3 eller FLAC-kvalitet, så er det bare ett lite skritt opp til bedre oppløsning.

    PONO er ingen ny teknologi, som flere påpeker. Når iPod kom, var heller ikke teknologien i den ny. Det var ikke det som førte til revolusjonen, men tankene rundt produktet.

    Det samme kan skje en gang til - håper jeg.
     

    Harvest

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    319
    Antall liker
    6
    Noen her inne som har fått testet denne spilleren enda?

    Syns dette virker veldig spennende. CD-plata kom på 1980-tallet, og med tanke på alt som har skjedd av digital utvikling siden den gang (tv, internett, dingser av alle mulige slag, film, kapasiteten på datamaskiner osv.), så er det nesten utrolig at det ikke har skjedd noen utvikling også når det gjelder lyd! Med mp3 har det vel tvert i mot gått i motsatt retning. Neil Young sier imidlertid at han ikke har noe i mot mp3 og streamingtjenester, men at han sammenlikner det med radio. Det er først og fremst egnet til å orientere seg i hva som fins av musikk, ikke til lytting. Lyden sier han var bedre på 60-70- tallet...

    Hvis det er tilfelle at dette er et format som tilbyr merkbart bedre lyd, så skal jeg gladelig begynne å samle på musikk som jeg betaler for igjen...

    Venter i spenning og vil gjerne høre om resultatet når noen får prøvd det!
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Det er ingenting galt med CD som format. Lyden og brukervennligheten er meget god.
    Problemet er dei forb..¤#"§¤#"... lydteknikkerene og produsentene som mastrer og komprimerer lyden hindsides!!!!
    Da nytter det lite hvilket format en bruker dessverre......
     

    Harvest

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    319
    Antall liker
    6
    Beror det på at lydteknikerne og produsentene ikke vet hva de driver med, eller er det bevisst mon tro? Kan det være at de mikser lyden slik som det funker best på de musikkavspillerne som de store massene benytter seg av? Dvs. i-pod og billige musikkanlegg...

    Jeg ville jo uansett trodd at det burde være mulig å frembringe bedre lyd fra digital kilde i dag enn det var i 1983, og syns derfor det er positivt at det settes fokus på det. Kanskje kan vi håpe på bedre produksjoner samtidig også? Ingenting hadde vel vært bedre enn om vi kunne fått en forbedring på flere fronter samtidig:)

    Utviklingen de siste årene har dreid seg om tilgjengelighet. Når denne nå nesten er ubegrenset, så kan vi jo kanskje håpe at det neste utviklingstrekket igjen dreier seg om kvalitet... Det er vel i det minste lov å håpe?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Gimsegutt,

    Det beror på "loudness war". Man mikser lyden til å låte høyt for å skille seg ut på radioen. Det er litt som når et par personer reiser seg på stadion for å se bedre. Etter en stund står alle oppreist og alle taper. Men det er egentlig værre. Dynamikken i musikken blir drept med den komprimeringen som skal til for å få det til å låte høyt.

    CD-formatet er mer enn godt nok til 10 ganger bedre lydkvalitet enn det vi vanligvis blir foret med...
     

    druntblunt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2014
    Innlegg
    156
    Antall liker
    169
    Sted
    Jar
    Torget vurderinger
    1
    Samme greia som med TV-apparater i en forretning. De står alle og viser det samme bildet i typisk "dynamisk" modus. Dvs farger og kontrast på bortimot maks. En riktig kalibret TV i dette selskapet ville se død og kjedelig ut og ville ikke selge en shit. Sånn funker hjernene våre dessverre.
     

    gevve

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2013
    Innlegg
    22
    Antall liker
    1
    Jeg har hørt Pono på 192/24, 96/24 og 44.1/16 og jeg må si jeg er veldig imponert av lyden. Fjellsolid bass og veldig stort, utfyllende lydbilde. Merker også at jeg kan spille høyere enn før på iphone uten at det blir ubehagelig. Også flac filer i cd kvalitet blir merkbart bedre med pono spilleren kontra iphone. Selve spilleren har litt upraktisk form og retro utseende, men det er ikke så viktig når den låter så bra. Programmet som overfører musikken er derimot ikke bra, der må jeg overføre direkte til minnekortet inntil videre. Dette og nettbutikken er fortsatt i beta, så håper det blir bedre etter hvert.

    Har ikke spilt så mye enda, men førsteinntrykket er i hvertfall veldig bra. Har ikke prøvd nyere dedikerte flac spillere, så kan ikke sammenligne med disse.

    Plugget den så vidt inn i bilen i dag, også der var det uvanlig bra trøkk og innlevelse som jeg ikke har hørt der tidligere.

    Noen andre som har erfaringer?

    Mvh
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hørt Pono på 192/24, 96/24 og 44.1/16 og jeg må si jeg er veldig imponert av lyden. Fjellsolid bass og veldig stort, utfyllende lydbilde. Merker også at jeg kan spille høyere enn før på iphone uten at det blir ubehagelig. Også flac filer i cd kvalitet blir merkbart bedre med pono spilleren kontra iphone. Selve spilleren har litt upraktisk form og retro utseende, men det er ikke så viktig når den låter så bra. Programmet som overfører musikken er derimot ikke bra, der må jeg overføre direkte til minnekortet inntil videre. Dette og nettbutikken er fortsatt i beta, så håper det blir bedre etter hvert.

    Har ikke spilt så mye enda, men førsteinntrykket er i hvertfall veldig bra. Har ikke prøvd nyere dedikerte flac spillere, så kan ikke sammenligne med disse.

    Plugget den så vidt inn i bilen i dag, også der var det uvanlig bra trøkk og innlevelse som jeg ikke har hørt der tidligere.

    Noen andre som har erfaringer?

    Mvh
    Min skulle vært levert i oktober, men har ikke sett noe til den ennå dessverre.
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Min kommer visstnok i morgen....Beck LE. Blir jo litt stas.

    O.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er interessant å lese at som oftest så handler artikler om HD audio om høreterskel innenfor 20-20kHz.
    Men en slik stereotyp og misforstått utbrodering er ikke mye interessant, spør du meg.
    Den største (og viktigste) forskjellen for meg er jo tilstedeværelsesfølelsen og her spiller langt flere parametre inn.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det er interessant å lese at som oftest så handler artikler om HD audio om høreterskel innenfor 20-20kHz.
    Men en slik stereotyp og misforstått utbrodering er ikke mye interessant, spør du meg.
    Den største (og viktigste) forskjellen for meg er jo tilstedeværelsesfølelsen og her spiller langt flere parametre inn.
    Ja, det må være noe mer å hente her enn bare frekvensområdet. Når jeg kjører 20-20k sinus-sveip så hører jeg ikke noe særlig lenger enn 12-13k. Likevel opplever jeg mye av hd-filene jeg har som bedre å lytte til. Mere "luft" og dynamikk. Nå er det likevel varierende kvalitet på div. hd filer. 2L er vel blant de som virkelig har utnyttet hd formatet til fulle. Eks. Quiet Winter night. Låter hemskt bra.


    B
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Som artikkelen nevner er det som oftest forskjellig innhold (dvs mastring) på "HD" utgaver vs CD-utgave. Eventuell forskjeller ligger der, og ingen andre plasser. Hadde vi hatt samme mastring på CD'en så hadde den også hatt like bra lyd.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Men...er det noen som har fått den (og som dermed kan rapportere om pono-avhengighet)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn