Blir PONO gjennombruddet?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.752
    Torget vurderinger
    49
    audiofile lyttere kan være noe av det mest humørløse som finnes
    Når jeg tenker audiophile ser jeg for meg utrykket i ansiktet på folk som er på hørseltest, gravalvorlige og konsentrerte lol .

Jeg sier ikke at folk ikke skal være kritiske, men vi må prøve å være med og dra lasset i riktig retning ...mot bedre lyd.
    Ikke bare sitte på pauserommet og klage på sjefen !

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.193
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    audiofile lyttere kan være noe av det mest humørløse som finnes
    Når jeg tenker audiophile ser jeg for meg utrykket i ansiktet på folk som er på hørseltest, gravalvorlige og konsentrerte lol .

Jeg sier ikke at folk ikke skal være kritiske, men vi må prøve å være med og dra lasset i riktig retning ...mot bedre lyd.
    Ikke bare sitte på pauserommet og klage på sjefen !
    Joda, ikke uenig med dere i dette.
    Har nok litt lett for å reservere meg mot hallelulja-stemning, fordi det kommer en ny portabel dingz.
    Sant og si tror jeg plateselskapene gir beng i Pono, så lenge de ikke selger 3mrd stykker eller starter en massiv folkebevegelse.
    Men jeg skal innrømme at jeg hadde kjøpt en Pono, skulle jeg hatt bærbar lyd. Bare navnet er jo en killer.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det fortsatt folk her som tror hirez låter betydelig bedre enn redbook?
    Våkn opp. De færreste klarer ikke en gang å høre forskjell på MP3 i 256 kbps vs lossless. Enda vanskeligere er det med 320 kbps. Generelle bastante uttalelser om at MP3 låter elendig er bare tull. Hirez er ikke veien for bedre lydkvalitet.

Gjør noe med innspillingene, kontrollrommene, miksingen og masteringen! Der er det et hav og hente ut av kvalitet.

S

Syncrolux

Gjest
    Sånn helt off-topic prøver jeg å legge ut masvis-grafene mine på nytt.
    Det er på innspillingskvalitet slaget står, ikke på sluttbrukerformat.

Comes a time (1978 ) vs Americana (2012).

ComesATime.gif
    americana.gif

Sist redigert av en moderator:

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.752
    Torget vurderinger
    49
    Våkn opp. De færreste klarer ikke en gang å høre forskjell på MP3 i 256 kbps vs lossless. Enda vanskeligere er det med 320 kbps. Generelle bastante uttalelser om at MP3 låter elendig er bare tull. Hirez er ikke veien for bedre lydkvalitet.

Gjør noe med innspillingene, kontrollrommene, miksingen og masteringen! Der er det et hav og hente ut av kvalitet.
    Det tviler jeg på, de har i så tilfelle sovet i timen .
    Det er jo ikke bare high res han maser om, men å få tilbake "livet" i musikken "følelsene" som på moderne innspillinger blir komprimert ihjel av loadness kåte folk i mixebransjen.
    Så jeg er helt enig med deg Orso , miksingen må bli bedre hvis sluttresultatet skal bli bra, software beats hardware evry time .

Kickstartingen av Pono ble finansiert på under 24timer, det viser at det er mange folk der ute som ønsker bedre lyd.
    Dette gir ikke bare Neil Young og Pono en pangstart, men det gir også et voldsomt forventningspress til dem. Jeg håper de klarer å innfri, men akkurat det må vi vente litt lenger for å finne ut :)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    jo oftere temaet bringes opp i offentligheten må det være til det bedre. En sakte men sikker bevistgjøring er veien å gå. Mulig Neil Young er avdanket gubbe med sine lydsvin på skogen, men han kommer ihvertfall ut til alle generasjoner, ikke minst de med kjøpekraft, de som forkastet kjellerfyllet til fordel for moderne ølbrikker og starten på ondskan. For min del "driter jeg i" all slags nymotens digitale duppeditter, vinyl er min gift, men selvsagt irriterer jeg meg ofte over potensialet i nye plater som er ihjelkjørt på vei til loudnessgudens alter.

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    882
    Torget vurderinger
    5
    Det virker på diskusjonen på denne tråden som om man ikke kan få både inspillinger uten kunstige begrensninger, som redbook (CD-kvalitet), og loudness-frie innspillinger.

Dette er selvsagt bare tull. Om HIres-musikk blir allemannseie, så betyr selvsagt ikke det at vi kan glemme å vinne loudnesskrigen. Snarere tvert imot. Alle skritt mot bedre lyd hos massene er et godt skritt.

Det jeg liker med Neil Young er at han, på tross av alderen, forstår en del ting som R`n B og rap-artistene av i dag ofte ikke forstår. Nemlig at folk i 2014 har et helt annet forhold til musikk enn for 20 år siden, da vi kjøpte alt på CD.

"Piracy is the new radio" er et av sitatene til Young, som viser at han forstår fremtiden til musikk ut over det med kvalitet også. Han omfavner den nye teknologien, og viser vei for plateselskap-pampene som vel har hatt på panikkbremsene helt siden Napster hadde sitt gjennombrudd.

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    197
    Torget vurderinger
    8

Ja CD plata som produkt er nok mye bedre enn sitt rykte. Likevell er det bra att personer som Neil Young tar opp alle parameter som gjør att det fleste CD plater som produseres i dag er elendige. Burde ikke være slik att CD plater produsert for 20 År siden låter bedre enn dagens.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.752
    Torget vurderinger
    49
    In a recording studio, someone creates a 24/96 version. That's the master format. They will let me download this for, say, £25. Then they take this master format, ruin it with over-use of dynamic range compression, convert it down to 16/44.1, create a CD master, press some CDs, and will post one of these to my door for £5. What do I "gain" from paying 5x as much? I'm paying them to deliver extra data that I don't want or need. I'm paying them to not deliver a physical item. I'm paying them to not do things. The only useful thing, though it's perverse, is I'm paying them not to ruin the sound with excessive dynamic range compression. It's like paying a chef extra not to sh1t in your food. Forgive me if I don't feel like this is a fantastic deal. 8)

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.057
    Sted
    Bergen
    Neil Young har også sagt at filene som blir til salgs i ponomusic er artist godkjente masters. Det gjenstår å se hva det betyr, men det antyder at det da er andre master enn de brukt på Cd og annen nedlasting. Time will tell.

Man vil også kunne laste ned i flere oppløsninger. Så om man ønsker cd oppløsning kan man få det. Filene vil også være i flac. Et åpent format som også gjør dette interessant. Hadde de brukt et proprietært format hadde jeg vært skeptisk.

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    882
    Torget vurderinger
    5
    Neil Young har også sagt at filene som blir til salgs i ponomusic er artist godkjente masters. Det gjenstår å se hva det betyr, men det antyder at det da er andre master enn de brukt på Cd og annen nedlasting. Time will tell.

Man vil også kunne laste ned i flere oppløsninger. Så om man ønsker cd oppløsning kan man få det. Filene vil også være i flac. Et åpent format som også gjør dette interessant. Hadde de brukt et proprietært format hadde jeg vært skeptisk.
    Se der! Om det stemmer, så betyr det at det ikke er blårussen som bestemmer hva som skal vektlegges under miksingen, men artistene selv. Om det kommer på plass, er det en viktig seier i loudnesskrigen. Musikerne kommer, mest sansynligvis, til å vektlegge kunstneriske hensyn. Altså at ting høres naturlig og bra ut.

Forøvrig håper jeg at vi slipper en diskusjon om HIres-musikkfiler gir ett lydmessig løft i forhold til CD-kvalitet eller ikke. Ja, redbook kan høres meget bra ut, men har noen åpenbare begrensninger som ligger i den digitale standarden som ble satt i 1982. Og ja, mange har problemer med å høre forskjell på MP3 og bedre kvalitet, dels fordi almuen har ALT for dårlig lyduststyr, og dels fordi de blir lurt av billige knep som kompressor-bruk.

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    882
    Torget vurderinger
    5
    En slik og et par Beat's så er man imål !
    Beat`s??? Skeptisk!!! Veldig skeptisk. Beats headset er jo loudness wars i fysisk form. Overdreven bass.

Gi meg heller et par B&W P7.

R

rudo

Gjest
    PonoPlayer må kunne drive alle audiophile HP, også ortho dynamic/ planar magnetic. Men det tviler jeg på blir tilfellet!

R

rudo

Gjest
    Jeg får vel kaste inn en "brannfakkel" i denne tråden også!!!

Men først, liker å se nye produkter som dette, har definitivt potensiale. Bare det at motivet for lansering neppe er audiophile audio til folket. Hi-res er ikke essensen slik sett. Alle i dag burde vite at man ikke hører forskjell på 320aac og lossless (CD kvalitet). Og heller ikke forskjell på CD og hi-res. Eneste grunn til at jeg hører hi-res generelt låter bedre er at hele produksjonslinjen er gjort bedre.

Men mulighet for hi-res er veldig fint, bare det at jeg antar begrensning vil bli på amp seksjonen. Som sagt, bare det at det er 3,5mm minijack for hodetelefoner ekskluderer omtrent alle high-end hodetelefoner. Ikke for å være negativ, men man må ha 6,3mm jack kontakt for de skikkelige hodetelefonene. Slik jeg ser det er eneste potensielt hi-end HP med minijack AKG-K701/712/812, samt Ultrasone Edt 8.

Hi-res playback og Beats hodetelefon blir fullstendig meningsløst. Har du tenkt å bruke Beats eller vilken som helst annen rimelig HP så har du ingen bruk for høyere bitrate enn mp3 128-160kbps.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tror ikke på det.

Bruker man hodetelefoner hjemme, så vil en hodetelefonforsterker tilkoblet hjemmeanlegget antageligvis gjøre det enklere og bedre.

Tar man Pono ut, vil man antageligvis heller ha en maskin som gjør flere ting enn bare musikk. En Tablet med godt lydkort vil være et bedre svar, tror jeg.

Tar man Pono ut, vil man også være i et miljø hvor andre ting, som f.eks. bakgrunnsstøy, har større betydning enn kvaliteten på den bærbare musikkspilleren.

Tar man Pono ut vil antageligvis (dynamisk) komprimerte lydfiler låte bedre, helt enkelt fordi de overdøver støyen i omgivelsene.

Å sitte på bussen eller toget og lytte til musikk med ekte dynamikk? 50/50 musikk og veistøy? Nei takk.

Det naturlige er å gi 'gjør alt'-maskinene bedre lydkort. Ber markedet om det, så får markedet det. Så kan man heller legge litt regnekraft i støykanselleringssystemer for hodetelefonene. Dersom man klarer å knekke den nøtta, har man nok gjort noe lurt.

Tror jeg....

Sist redigert av en moderator:

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Jeeze detta er et audiophilt forum? Det er vel for f...ikke snakk om du liker NY eller ikke men tilgangen på hva de kan tilby

Men hvis dette ikke har noen interesse og man stort sett sitter og kritiserer og tilber mp3 lyd er man på feil forum IMO

R

rudo

Gjest
    Jeg er også litt sketisk til å bytte ut iPad/iPhone som portabel musikkavspiller, for som du sier jeg ønsker gjøre andre ting samtidig. Telefon/sms/epost/internett, og jeg må ha alt i samme dingsen, den jeg har i hånda. Dvs jeg kan ikke bytte ut iPhone etc som portabel player. Og jeg har hi-res usb avspilling direkte fra iphone idag.
    image.jpg

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    568
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er også litt sketisk til å bytte ut iPad/iPhone som portabel musikkavspiller, for som du sier jeg ønsker gjøre andre ting samtidig. Telefon/sms/epost/internett, og jeg må ha alt i samme dingsen, den jeg har i hånda. Dvs jeg kan ikke bytte ut iPhone etc som portabel player. Og jeg har hi-res usb avspilling direkte fra iphone idag.
    Vis vedlegget 248696
    Hysterisk.
    Jeg kan garantere 3 ting, og det er at Pono blir billigere, mindre klumsete, og låter mye bedre enn det oppsettet der.
    Og du har sikkert iphone med 16GB , får ikke mye plass til musikk på de ca 12GB som er til rådighet og som i tillegg skal deles på andre apps.
    (Jo jeg vet du kan oppgradere til 64GB, men 7590,- syns jeg er litt vel mye for en telefon)

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge

Dette og minst ett innlegg til oppi her et sted oppsummerer stort sett realiteten når det gjelder lyd og lydkvalitet i 2014.

PONO-boksen vil ikke gjøre noen som helst forskjell, den vil heller dra det hele i feil retning fordi folk som blir presentert for denne blir fortalt at det er en ENORM forbedring, men de hører ikke noe av denne forbedringen - faktisk så er de i tvil om de hører noen forskjell i det hele tatt - og konkluderer med at alle som klager over dårlig lyd er tullinger med veldig spesielle ører.

Musikkbransjen har jo oppdaget at det er noe med "kompresjon" som er galt fatt.
    Så har noen funnet ut at mp3-filer, de er komprimert.
    Med en den sedvanlige solide porsjon inkompetanse som er regelen snarere enn unntaket i den bransjen så konkluderer de med at mp3-filer er roten til ondet.

R

rudo

Gjest
    Det blir bare spekulasjoner "Man". Har forøvrig 4stk iDevice alle på 64GB. Alle kan avspille/transportere digitalt, USB 24bit/192kHz, Pono blir ikke bedre. Ampen jeg har her er kraftigere enn den som komme integrert i Pono, garantert!

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    882
    Torget vurderinger
    5
    Vis vedlegget 248696
    Jeg trodde ikke at det var mulig å komme forbi lydkretsene i iPhone, og hente ut bitperfect signal jeg? Har jeg gått glipp av noe?

R

rudo

Gjest
    Forutsatt du har lagret FLAC filer på iPod/iPhone/iPad og benytter FLACplayer appen for avspilling av disse så skjer det i bitperfect ja. Kobler du til en DAC som forteller inkommende data så ser du det svart på hvitt. Funker knirkefritt opp til 24/192. Du må da ha USB overgangen mellom dock kontakt og vanlig USB kabel til DAC. På bildet jeg viste har jeg laget en egen kabel pga strøm split og batteri kobling. IPhone kan ikke mate DAC med strøm.

jeg startet forøvrig en egen tråd som omhandler portabel audiophile head-fi.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Et mulig scenario?
    Man tilbyr hirez og forteller hvor mye bedre det låter enn redbook. Så gir man i samme slengen bedre utgivelser med mindre komprimering som faktisk gir et løft. Og man kan selge hirez for en høyere sum og folk biter på og tror forbedringene skyldes høyere samplingrate og bit.

Fra en som jobber i studio:
    Yes, I record at 24/96 too, for the editing reasons, but I don't claim to hear a difference between the original and the CD that I make from it. I agree that we can be trained to listen and hear things in the reproduction that we didn't notice before, especially in the stereo department. But what I object to is someone just stating that he can hear things that are beyond the range of all known humans, things which blind testing has shown many times already are not audible. It is doubly eggregious if they then use those statements to sell expensive equipment to the novice.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    568
    Torget vurderinger
    1
    Det blir bare spekulasjoner "Man". Har forøvrig 4stk iDevice alle på 64GB. Alle kan avspille/transportere digitalt, USB 24bit/192kHz, Pono blir ikke bedre. Ampen jeg har her er kraftigere enn den som komme integrert i Pono, garantert!
    Jeg går utifra den hvite dingsen er en batteripakke og at ampen din er da dacporten? Jeg kan "garantere" at pono låter bedre og kraftigere. Men du har rett at det blir spekulasjoner, rent teknisk sett. Og til en annen ovenfor: god lyd fra dac/amp høres uansett hvor rævva komprimert musikken er, så her er du på bærtur. Jeg har alltid tenkt at lydkvaliteten kom til å bli dens akillesene, iogmed de ikke har mulighet til å prise seg ut og kun være aktuelle for die hard headfiere. Men med Ayre på laget stiller dette seg helt annerledes. Jeg har klokketro på at lydkvaliteten vil være en revolusjon fra en "bærbar avspiller/telefon til en ikke-så-aller-verst pris".

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger
    Forutsatt du har lagret FLAC filer på iPod/iPhone/iPad og benytter FLACplayer appen for avspilling av disse så skjer det i bitperfect ja. Kobler du til en DAC som forteller inkommende data så ser du det svart på hvitt. Funker knirkefritt opp til 24/192. Du må da ha USB overgangen mellom dock kontakt og vanlig USB kabel til DAC. På bildet jeg viste har jeg laget en egen kabel pga strøm split og batteri kobling. IPhone kan ikke mate DAC med strøm.

jeg startet forøvrig en egen tråd som omhandler portabel audiophile head-fi.
    Med kamera adapteren og aktiv USB hub kan man hente ut musikken digitalt fra Apple iDevices.
    Jeg gjør dette fra min iPad Air og nest siste generasjon Touch.

R

rudo

Gjest
    Man,
    Den hvite er batteri, 9000mAh
    DACport er ampen, den yter litt mer på batteri som dette enn med power fra USB utgang (maks 500mA)

Første problem med Pono er at den ikke er tilrettelagt for high-end hodetelefoner, det er DACport. Og jeg vet jo at DACport kommer utrolig nær et skikkelig referanseoppsett.

det andre du sier ang komprimert lyd. Ingen kan skille 320 aac fra lossless, da må du i så fall ha 60cm paraboler på ørene!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Svakheten i en iPhone ligger i forsterkerkraften. Ellers er den tett på et high-end produkt. Bare se på målinger som er blitt gjort.
    Confirming what I hear with critical listening, the iPhone 5 is a wonderful high-fidelity audio source. While publications funded mostly by advertisements from makers of expensive cables, power conditioners and outboard DACs don't want you to know this, the iPhone 5 is a better audio source than most DACs will be when connected to a computer or CD transport. The only difference is that the iPhone has a level 6 dB lower than a proper CD player, but the iPhone still has more output at 1 V full-scale than some outboard audiophile DACs!
    iPhone 5 Audio Quality Measurements
    Smartphones for audiophiles: is the iPhone 5 more musical than its rivals?

R

rudo

Gjest
    Ingen svakhet i iPhone hvis den bare avspiller digitale filer via usb til ekstern dac/amp.

Onboard DAC/amp i iPhone erogså meget kapabel kan jeg også bekrefte. Begrensning er power, mangler litt på å kunne drive mange hodetelfoner skikkelig. Men noen funker overraskende bra, f eks K712pro (uten dacport i mellom)

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    568
    Torget vurderinger
    1
    Pono er tilrettelagt for high end hodetelefoner eller hva det måtte være. Jeg hadde uansett heller foretrukket en toblerone og brukt tlf som tlf, istedet for bombekitet du går rundt meg, men det er nå meg.

R

rudo

Gjest
    Ønsker alt i en dings jeg.
    Men det mangler jo tilkobling for skikkelige hodetelfoner, må være 6,3mm jack, ikke minijack. Har man først en boks med alt integrert kan jeg ikke bli henvist til div overganger for å få koblet til hodetelefonene. Den er jo laget for "Beats etc" når du ser på tilkoblingene (minijack)

Og garantere at Pono ikke kan levere opp mot 0,5w som dacport og drive Hifiman HE6....det er jeg avhengig av!

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    882
    Torget vurderinger
    5
    Ingen svakhet i iPhone hvis den bare avspiller digitale filer via usb til ekstern dac/amp.

Onboard DAC/amp i iPhone erogså meget kapabel kan jeg også bekrefte. Begrensning er power, mangler litt på å kunne drive mange hodetelfoner skikkelig. Men noen funker overraskende bra, f eks K712pro (uten dacport i mellom)
    Jeg vet ikke helt hva du mener med å spille filer via USB, men regner med at du bruker lightning til usb-konverteren til Apple?

I så fall vet du kanskje ikke at den har en innbygget DAC, og at signalet på ingen måte er bit perfect på den måten.

Jeg prøvde å finne en vei utenfor for et års tid siden, for å benytte en Fiio DAC, uten å lykkes.

R

rudo

Gjest
    Helt feil Audirvana

Henter du ut fila digitalt via usb brukes jo ikke innebygd dac!!!!' Den eksterne dac og amp gjør jo hele konvertering og analoge signalbehandling. USB audio strømmen fra iPhone er da bitperfect, ingen diskusjon om det. Men som sagt, det er når du kjører FLACplayer. Kjører du iTunes file blir de sendt digitalt i 16/44,1 og den bitrate de måtte ha.

Dette har funket slik på alle iPad. Men om du prøvde dette med iPhone og det ikke funket så var det antakelig med iOS6 eller eldre. Må være iOS7 på iPhone. Med iPad USB audio så funker det selv med iOS5. Har gammel ipad 1 med iOS5, den funker også, helt opp til 24/192.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger

Jeg vet ikke helt hva du mener med å spille filer via USB, men regner med at du bruker lightning til usb-konverteren til Apple?

I så fall vet du kanskje ikke at den har en innbygget DAC, og at signalet på ingen måte er bit perfect på den måten.

Jeg prøvde å finne en vei utenfor for et års tid siden, for å benytte en Fiio DAC, uten å lykkes.
    Sjekk innlegg #69.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.752
    Torget vurderinger
    49
    Jeg er også litt sketisk til å bytte ut iPad/iPhone som portabel musikkavspiller
    Vis vedlegget 248696
    Så ikke gjør det da :)
    Hvis du har funnet din løsning med Iprodukter, good for you, men skjønner ikke hvorfor du gidder bruke tid på og forklare hvor mye bedre det er enn et produkt som ikke eksisterer enda( i beste mening).
    La oss vente å se hva Pono bringer, så kan du kritisere hvor mye du vil etterpå.
    Inntil da blir dette bare synsing .

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: BHO

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Merkelig at en med så mye dårlig lyd utgivelse skal promotere dette produktet. For dere som roper ut i ekstase kan ikke ha hørt mye fra Neil :) :) :)

R

rudo

Gjest
    Nåååå....
    EIA; Det må vel være greit å lufte foreløpige inntrykk og meninger. Jeg påpeker forøvrig konkrete ting med Pono slik den ser ut, den har ikke skikkelig HP utgang (kun minijack) og det indikerer den ikke er ekstremt kraftig mhp hva den skal kunne drive. Jeg bidrar forøvrig med en god del konkret i formasjon i denne dialogen over. Skal man investere i nytt utstyr er det vel fundamentalt naturlig å vurdere/sammenligne mot eksisterende, er ikke forumet egnet til det eller? Din kommentar er jo faktisk helt unødvendig, så skjønner ikke du gidder!!!? I beste mening, men uten din kommentar hadde jeg sluppet dette tilsvar, som forumet også kunne vært spart for!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn