Blir det bedre lyd i forsterkeren med ny strømkabel.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Men Asbjørn....hvorfor bitter? Er d at han stjeler? eller at du ikke kjører på?

    Hvis bla bla
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Uten at jeg har sjekket FEL, så tror jeg ikke det er lov med forskjellige jordkretser....det virker egentlig nokså ulogisk uansett.....
    Også - coaxanlegg for TV blir som oftest fjernmatet med 50-60V, - så spørs det hvordan man håndterer avgreiningene ut til abonnent...
    Det er riktig. Det skal være ett jordsystem for ett anlegg. Maks overgangsmotstand til jord er gitt i NEK400.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Innspill fra 2014 ble forsøkt i dag.(m/Automatsikring)

    "Er mine vurdering om forsterkning videre nedover i 230V nettet riktig, bør kanskje også du merke en liten forskjell dersom du f.eks. når du reagerer på mye støy, skrur av utstyr med kondensatorer som til eksempel varmekabler, vifter, varmepumpe. Skifte til en annen sikringskurs kan også gi effekt"


    Ble faktisk verre. se Ref.level 65.1dB vs 64.7 (Kurs 1 bli til 16A,dedikert til kun stereo
    nesten like kort som den som brukes til vanlig,+25 cm)
    Forøvrig ok forhold,preamp og dac nå med emi filter innebygd,og på Noratel støydempingstrafo.

    Rønnberg
    "Här kommer du att kunna få en situation då dessa störningar bara flyter mellan dina två apparater"

    bort (2).jpg

    nær (2).jpg



    Langt unna tidligere måling..

    Här kommer du att kunna få en situation då dessa störningar bara flyter mellan dina två apparater och du kommer inte att se någon störning om du mäter vid tex huvudsäkringen.


    rta 03.10.16 ams (2).jpg

    rta 03.10.16 sms (2).jpg



    Noe kunne sikker vært forandret i installasjonen.
    F.eks varmepumpen.Produsentene anbefaler at sikring til varmepumpe bør stå nærmest
    hovedsikring,altså kurs nr 1.
     
    Sist redigert:

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Du er helt sikker på at det ikke er omvendt- at når først man har bestemt seg for at det blir forskjell, så blir det også det....
    I følge troens bevis, så er begge deler like sannsynlig....
    Hører du forskjell når du ser målinger som tilsier at det er forskjell?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men Asbjørn....hvorfor bitter? Er d at han stjeler? eller at du ikke kjører på?
    Ikke bitter i det hele tatt. Kanskje jeg misforsto ditt spørsmål, så det ble kanskje et något burdust svar. Poenget er at det er egentlig ikke så mye penger i denne bransjen, astronomiske priser til tross. Hvem som helst kan smekke sammen noe på kjøkkenbenken, sette på en prislapp med mange nuller og utgi seg for å være «produsent av verdens beste kabler». Noen biter sikkert på, så man får kanskje solgt en håndfull sett i året med store rabatter fra listepris. Materialer og utvikling koster ikke så mye, men det gjør reklame og stands på messer. Etter alle markedsføringskostnader er det ikke så mye igjen. Personlig har jeg annet å bruke tiden på og ser det ikke som veldig attraktivt å være #1005 som påstår at det glorifiserte DIY-prosjektet nå er «verdens beste kabler» til fantasipris. For mange slike allerede.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Her er forslag til litt nattbordslektyre for de som ønsker litt mer innsikt i kraftforsyningens verden. Bøkene er opprinnelig fra 70 tallet og de 3 kan fortsatt kjøpes. Underlig hvor mye mer effektivt det er å slå opp i en bok for å gjenfinne info og grafikk fremfor å rote seg inn i googlevirrvarret...

    Well, ...


     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Mye bedre lyd i forsterkeren påstår noen med en ny strømkabel. Er dette riktig og hvorfor. Vis vedlegget 516484
    Der bliver meget bedre lyd med et godt strømkabel. Men der er mange muligheder og det er at prøve sig frem. Om du kan høre en forskel kan du kun selv afgøre. Nogle her på Hifisentralen kan ikke høre forskel og jeg fatter det ikke, fordi hos mig er det så nemt. Men du må så vælge, vil du lytte til dem, der ikke kan høre... :D, eller os der kan. :cool:

    For nogle, skal der gøres ting ved anlægget, som de ikke kan høre, men så kan de måske ved den tredje ting.

    Jeg har for kort tid siden indkøbt 3 net kabler der bare er fremragende, og de har løftet mit anlæg op til nye højder og jeg nyder bare musikken, og skal hele tiden finde en ny cd frem, og den er blevet så meget bedre.

    Jeg vil arbejde mere med strømmen hos mig, da det har så meget at sige for lyden.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Mega forskel på netkabler.

    Det første man hører det på er faktisk bassen. Den kan nærmest gå fra basreflex til lukket med lavt Q bare på grund af 230 Vac kablerne / fra Tunami til Analysis Plus.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Eller er det "kullfilter" i kablene som renser den forurensede brunkullkraften som I importerer fra Tyskland....?
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Det første man hører det på er faktisk bassen. Den kan nærmest gå fra basreflex til lukket med lavt Q bare på grund af 230 Vac kablerne / fra Tunami til Analysis Plus.
    Da må det jo være lett å måle forskjellene og bevise disse påstandene?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det første man hører det på er faktisk bassen. Den kan nærmest gå fra basreflex til lukket med lavt Q bare på grund af 230 Vac kablerne / fra Tunami til Analysis Plus.
    Da må det jo være lett å måle forskjellene og bevise disse påstandene?
    Helt sikkert med mindre det er snapsfiltret som slår til....
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hvorfor skal man bevise forskjeller hele tiden?
    Dette er jo et lytterinntrykk :confused:

    Hvis jeg sier at jeg liker bedre å kjøre BMWi3 enn en Nissan Leaf, må jeg stille med en bevisførsel for dette?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det første man hører det på er faktisk bassen. Den kan nærmest gå fra basreflex til lukket med lavt Q bare på grund af 230 Vac kablerne / fra Tunami til Analysis Plus.
    Tunami kan altså noget. Det giver en stilhed og en ro og den stilhed gør, at man hører, hvis der tabes noget i koncertsalen eller andre uvedkomne lyde, der er med til at give en realisme af at være tilstede.

    Men det har ikke den samme dynamiske udladning, nok på grund af, at det er skærmet. Mine nye AudioQuist er klart mere dynamiske. Den realisme der dukker op er fantastisk. Tunami er på 3 x 5,5 kvadrat og AudioQuist er på 3 x 4,17 kvadrat. Men der er batteri på, der udligner forskelle i isoleringen.

    Grunden til at jeg købte nye strømkabler var, at Modifix, der har bygget mine højttalere sagde, at lyden hos mig var rigtig god, men han vidste at de højttalere havde mere dynamik i sig... Det betød at jeg måtte retænke det hele, og der blev prøvet et nyt strømkabel som var det AudioQuist. Det var bare så godt. Så måtte jeg bare have tre af dem.


    20190823_160340.jpg
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor skal man bevise forskjeller hele tiden?
    Dette er jo et lytterinntrykk :confused:

    Hvis jeg sier at jeg liker bedre å kjøre BMWi3 enn en Nissan Leaf, må jeg stille med en bevisførsel for dette?
    Ser helt klart koblingen til strømkabler in abstratcia der.....
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Net kablet er strømforsyningens hovedpulsåre. Gir man strømforsyningen både ren og rigelig strøm, optimaliseres og stabiliseres samtlige elektriske processer i et apparat. Derfor betyder den sidste meter så meget; strømforsyningen "ser" ind i denne. Værre er det ikke, skrev den gode PaleRieder a la RS Reider Soulhaug. er der nogen, der bed, hvad der er blevet af RS.? Han var en farverig person og havde ret i meget.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Tilbake til start:
    Blir det bedre lyd med ny strømkabel?
    Det har blitt 746 svar eller innlegg.
    Stillingen er status quo.
    Men hvorfor i det hele tatt stille et slikt spørsmål?
    Å be om kabelråd er nok det siste rådet jeg kommer til å be om.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Greit nok men om 1.0 m apparatkabel som siste ledd før en forsterker er "The Magician´s Tool" kan det måles. Basta.

    La oss slippe disse wannabees ukvalifiserte synsing.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Min holdning til når folk stiller et spørgsmål, svar dem bedst muligt hvis man kan og har en fornuftigt svar uden at man træder nogen over tæerne, men hvis man ikke har noget fornuftigt at sige i en tråd, så lad vær og find en anden tråd at skrive i.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ja du/dere må gjerne bare fortsette med tøvet deres i fred men moderatorene burde absolutt stenge tråden.
    Det er nok av faglig begrunnede argumenter som effektivt eliminerer wannabe "synsing" i denne tråden til fullstendig å begrave alle slike argumenter.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Min holdning til når folk stiller et spørgsmål, svar dem bedst muligt hvis man kan og har en fornuftigt svar uden at man træder nogen over tæerne, men hvis man ikke har noget fornuftigt at sige i en tråd, så lad vær og find en anden tråd at skrive i.
    Svare best mulig?
    Det tror jeg alle har gjort ut fra sin overbevisning.
    Mener du at det helst bare burde vært svart JA på spørsmålet?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Min holdning til når folk stiller et spørgsmål, svar dem bedst muligt hvis man kan og har en fornuftigt svar uden at man træder nogen over tæerne, men hvis man ikke har noget fornuftigt at sige i en tråd, så lad vær og find en anden tråd at skrive i.
    Svare best mulig?
    Det tror jeg alle har gjort ut fra sin overbevisning.
    Mener du at det helst bare burde vært svart JA på spørsmålet?
    Nej, det er fint, at man kommer med modargumenter og jeg mener ikke, at jeg skal være moderator på nogen måde; men hvis du ser tilbage i tråden, er der bemærkninger, der er irrelevante, og ikke skaber en god saglig diskussion. Tråde har det med at udvikle sig, og tråd starter er måske væk igen.
    Det der interessere mig er, hvorfor strømkabler påvirker lydsiden, og jeg er inspireret af ymir og endnu mere, hvad der sker længere tilbage i systemet. Hvad man skal gå op i, og hvad der er lige meget. Jeg skriver så om mine erfaringer.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Tilbake til start:
    Blir det bedre lyd med ny strømkabel?
    Det har blitt 746 svar eller innlegg.
    Stillingen er status quo.
    Men hvorfor i det hele tatt stille et slikt spørsmål?
    Å be om kabelråd er nok det siste rådet jeg kommer til å be om.
    Men det er let at holde sig ude af tråden eller kanskje ikke for dig?
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Mye bedre lyd i forsterkeren påstår noen med en ny strømkabel. Er dette riktig og hvorfor. Vis vedlegget 516484
    Nei, naturligvis ikke.
    Hvorfor?
    En skikkelig forsterker har en skikkelig strømforsyning som filtrerer bort all mulig AC-dritt. Forsterkere kjører på DC og ser ikke rusket på AC-en, med et ikke veldig relevant unntak av enkelte rørforsterkere som kjører AC på glødespenningen. Men til og med på disse må AC-en og konstruksjonen være usedvanlig råtten om du skal kunne høre dårlig lyd som følge av støyende AC.

    Knitring som følge av mekaniske termostater og desslike vil likevel en strømkabel med filter kunne fikse. Men fraværet av knitring er definitivt ikke det samme som bedre lyd.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Mye bedre lyd i forsterkeren påstår noen med en ny strømkabel. Er dette riktig og hvorfor. Vis vedlegget 516484
    Nei, naturligvis ikke.
    Hvorfor?
    En skikkelig forsterker har en skikkelig strømforsyning som filtrerer bort all mulig AC-dritt. Forsterkere kjører på DC og ser ikke rusket på AC-en, med et ikke veldig relevant unntak av enkelte rørforsterkere som kjører AC på glødespenningen. Men til og med på disse må AC-en og konstruksjonen være usedvanlig råtten om du skal kunne høre dårlig lyd som følge av støyende AC.

    Knitring som følge av mekaniske termostater og desslike vil likevel en strømkabel med filter kunne fikse. Men fraværet av knitring er definitivt ikke det samme som bedre lyd.
    Takk for denne bastante og opplysende informasjonen.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hvorfor skal man bevise forskjeller hele tiden?
    Dette er jo et lytterinntrykk :confused:

    Hvis jeg sier at jeg liker bedre å kjøre BMWi3 enn en Nissan Leaf, må jeg stille med en bevisførsel for dette?
    Nå er det neppe spesielt vanskelig å påvise forskjeller mellom de to. Ta med tommestokk og mål akselavstand, for eksempel, diameteren på rattet, tell pedaler, åpne det lille lokket og se om det er et rør til å helle bensin i, eller en stikkontakt der, i det hele tatt.

    Når det så er etablert som fakta at de to bilene er forskjellige eller at påstanden aksepteres på bakgrunn av f.eks. et bilde, så kommer ingen til å nekte deg retten til å foretrekke den ene fremfor den andre. Noen kan være uenige med deg og foretrekke den andre, men det er en annen ting.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hvorfor skal man bevise forskjeller hele tiden?
    Dette er jo et lytterinntrykk :confused:

    Hvis jeg sier at jeg liker bedre å kjøre BMWi3 enn en Nissan Leaf, må jeg stille med en bevisførsel for dette?
    Nå er det neppe spesielt vanskelig å påvise forskjeller mellom de to. Ta med tommestokk og mål akselavstand, for eksempel, diameteren på rattet, tell pedaler, åpne det lille lokket og se om det er et rør til å helle bensin i, eller en stikkontakt der, i det hele tatt.

    Når det så er etablert som fakta at de to bilene er forskjellige eller at påstanden aksepteres på bakgrunn av f.eks. et bilde, så kommer ingen til å nekte deg retten til å foretrekke den ene fremfor den andre. Noen kan være uenige med deg og foretrekke den andre, men det er en annen ting.
    Årets vittigste indlæg. Keep that standard.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Er vel på tide med en ny diagnose, HiFiHypokondri.

    Og de som har reelle problemer burde gå på produsentene av det ustabile utstyret eller ellevrandørene for å ta problemet ved roten.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Er vel på tide med en ny diagnose, HiFiHypokondri.

    Og de som har reelle problemer burde gå på produsentene av det ustabile utstyret eller ellevrandørene for å ta problemet ved roten.
    Du er ikke så lidt uforskammet. Har du aldrig haft en far som kunne opdrage lidt på dig?
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn