Atilla skrev:
Theodor skrev:
Det kan virke sånn, men er ikke alt "veldig" bra nå for tiden? Ikke mye utstyr på markedet som får noe særlig slakt av hifi journalister...
Min påstand er at journalistene i lyd- og bildepressen ikke tør å gi dårlige kritikker av frykt for å trå importører og publikum på tærne - med de negative følger det kan få. Og dette er slett ikke noe nytt fenomen. Knut Vadseth fortalte for en tid tilbake at den gang han var journalist i Lyd og bilde og bladet innførte bruk av karakterer, så endte de snart med å bare gi karakterer rundt M - S, på grunn av den stormen det medførte å gi produkter dårlig karakter. Pressen trenger annonsepenger, og forhandlerne trenger god presse. Lyd- og bildepressen er jo for en stor del rene reklameblekker! Kjøp xxx nå!!
Først av alt; jeg synes ikke noe om å dreie en slik problemstilling rundt personen L.S, eller andre personer for den saks skyld.
Dette dreier seg egentlig om forholdene importør-magasin og magasin-leser.
Denne diskusjonen er tatt noen ganger tidligere her på forumet. Svaret finnes ikke, man kan tro hva man vil. Men man kan jo tenke seg at som importør ønsker man selvsagt best mulig omtale av sine produkter. Ingenting urimelig med det. Dermed sender man de produkter man har mest tro på til test, eller man sender produkter til en skribent der man, av ulike grunner, regner med å få en hyggelig omtale. Der man erfaringsmessig ikke får den omtalen man mener sine produkter fortjener, unnlater man å sende produkter til test/omtale.
Dermed er importør av visse merker hyppig omtalt i et blad, men aldri i et annet. Og omtalene er som regel positive, jeg synes ikke det er unaturlig. Men kan man dermed konkludere med at produkter som aldri omtales er søppel? Neppe.
Skribentene i bladene har selvsagt også sine ønsker om testobjekter. Og jeg forstår godt at man, interessert i jobben/hobbyen sin som man er, bestiller produkter man på forhånd er blitt nysgjerrig på til test. Skulle bare mangle, tiden er dyrebar og man bruker vel ikke tid på å omtale produkter man ikke har tro på med mindre man må?
Det jeg aldri blir klok på er hvordan miksen "produkter som sendes til test/produkter som bestilles til test" blir håndtert. Er produktene som omtales hovedsaklig bestilt til test av magasinene, eller er det stort sett importørene som sender produktene til test?
Min foreløpige konklusjon er at det egentlig er importørene/distributørene som bestemmer hva som omtales i diverse blader, siden de ikke kan tvinges til å sende produkter til test, kanskje rimelig nok?
Dessverre og heldigvis er det slik at man selv må ta seg den tida det tar å finne de produktene man blir 100% fornøyd med. Magasinene kan med fordel brukes til å orientere seg om produktene som finnes på markedet. Men høre, det må man gjøre selv.