Blindtest. Michael Fremer tar jobben!

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
I dag fikk jeg besøk og blindtest ble gjennomført.

Jeg ble blindet, og måtte gå ned i førsteettasje av huset mens Atle koblet om\ikke koblet om. Han slo mynt om hvilken kabel han skulle bruke. Han romsterte rundt på rommet uansett om han koblet om eller ikke. Det ble selvfølgelig brukt likt volum på alle testene, og samme spor på CD'en (Eidsvåg). Stolen stod alltid på samme sted.
Vi gjorde 10 tester, og jeg fikk vel ca 4 minutter "dødtid" mellom hver seanse.

Resultatet:

#1: Kabel: Synergistic - Jeg: Synergistic
#2: Kabel: Synergistic - Jeg: Nordost
#3: Kabel: Synergistic - Jeg: Synergistic
#4: Kabel: Synergistic - Jeg: Nordost
#5: Kabel: Synergistic - Jeg: Nordost
#6: Kabel: Nordost - Jeg: Nordost - med notat at jeg var HELT sikker, og at jeg satte test #4 og #5 i tvil.
#7: Kabel: Nordost - Jeg: Synergistic
#8: Kabel: Synergistic - Jeg: Synergistic
#9: Kabel: Nordost - Jeg: Nordost
#10: Kabel: Synergistic - Jeg: Nordost.

5 av 10 riktig\feil - ettersom hvordan man ser det. Hadde jeg gjort om #4 og #5 hadde jeg hatt 7 av 10 riktig.

Ikke så veldig gode tall, må jeg si.

Hva mener dere?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.516
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
7/10 er for lavt. 12/15 likner noe. Prøve igjen?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.308
Torget vurderinger
1
Jeg er nå av den oppfatning at dersom det er slik at kabler til 100 000kr+ er betydelig bedre (ved noenlunde normale kriterier for prestasjon), enn normale kabler for en normal pengebok, ja så kan man vanskelig konkludere med noe annet enn at normale kabler er feilkonstruerte.
For en kabel kan da umulig forbedre lyden...

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
42
Torget vurderinger
1
emokid skrev:

Jeg ble blindet, og måtte gå ned i førsteettasje av huset mens Atle koblet om\ikke koblet om. Han slo mynt om hvilken kabel han skulle bruke. Han romsterte rundt på rommet uansett om han koblet om eller ikke. Det ble selvfølgelig brukt likt volum på alle testene, og samme spor på CD'en (Eidsvåg). Stolen stod alltid på samme sted.

Resultatet:

#6: Kabel: Nordost - Jeg: Nordost - med notat at jeg var HELT sikker, og at jeg satte test #4 og #5 i tvil.

5 av 10 riktig\feil - ettersom hvordan man ser det. Hadde jeg gjort om #4 og #5 hadde jeg hatt 7 av 10 riktig.

Hva mener dere?
Hei Emokid
Jeg synes dette på en måte blir helt håpløst. Kabeltesting må gjøres over lang tid ikke bare få minutter. Spill på Synergisticen et par dager. Bytt til Nordost, spill på denne noen dager. Bytt så tilbake til Synergisticen igjen. Hvem spiller best....? Drit i hva den heter og kjøp den kabelen som spiller best .

Mvh
Brian

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
Jeg er enig i at 7 av 10 er for dårlig. Jeg må samtidig innrømme at jeg ikke ble mindre forvirret av blindtest, jeg ble fortsatt påvirket av om jeg trodde han hadde byttet, og jeg gikk hele tiden etter førsteinntrykket, selv de gangene jeg ble i tvil underveis.

Tror ikke jeg ble noe klokere av dette, men samtidig litt mindre overbevist. Hadde vært moro med noe enda dyrere bare for testingens skyld. Har et par dyre kabler i sikte på bruktbørsen, til god pris, men er ikke så glad i gamble med noe jeg er så usikker på.

Du har også et godt poeng BrianH, men har ikke muligheten til å teste det ene kabelsettet over tid, skal leveres i morgen. Men har fått lov til å låne noe av SAL;)

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
:)Jeg registrerer med litt resignasjon at også begrepene "holografi og rom" også er i ferd med å bli latterliggjort av en gruppe av hobbyistene.Vel vel,alle begrep kan vel bli forslitte,men av ønsket mangel på andre mer malende uttrykk synes jeg de er riktige å bruke enda.Om noe skulle ønske å måle på disse fenomenene,så fritt fram for det,men når det er sagt så er ikke akkurat "kabelkvaliteten",eller kabler i særdeleshet, der jeg først ville lete for å frambringe disse effektene i lyden.Tror faktisk at alle andre deler av anlegget er viktigere i så henseende!
Mvh Rune :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
emokid skrev:

Resultatet:

Hva mener dere?
Flott tiltak! Men desverre et forventningsrett og kjedelig resultat.

Dersom du faktisk hører forskjell på kabelaturet, så kan du muligens forbedre scoren i blindtesten ved å gjennomføre en strukturert subjektiv lyttetest (f.eks. en «score card» test) av kabelaturet i forkant av blindtesten. Formålet er å bevistgjøre deg selv ift. hvlike parametre i lydgjenngivelsen som du oppfater som forskjellig mellom kablene. På dette grunnlaget kan du evt. også vurdere valget av musikk med hensyn til å få fram akkurat disse parametrene. Neste spm er hvor presist dere matchet lydnivået (hvor likt er likt volum?). Om du evt. bruker en attenuator med definerte trinn så er det antagelig det enkleste. Selv små variasjoner i lydnivå mellom hver test kan forklare «støy»/feil svar.

mvh
KJ

T

Tølper

Gjest
Valentino skrev:
7/10 er for lavt. 12/15 likner noe. Prøve igjen?
Det "mosomste" var at mynten (som jeg brukte for å avgjøre hvilken kabel det skulle lyttes til) datt på samme siden 6(!) ganger på rad (jeg heiv to ganger på forsøk nummer seks, begynte å bli redd det bare skulle bli en kabel i testen), mens det ble gjettet riktig 5 av 10 ganger. Noe som i alle fall viser at det ikke holder med ti for å påvise noe som helst.

Det skal også sies at Emo mente han var relativt skråsikker også i tilfeller hvor han tok feil. Dog tilsynelatende ikke i samme grad.

Skulle gjerne kjørt dobbel blind, dessverre var vi var bare to - men eksperimentatorfeil (at jeg skulle lede Emo til å helle i en retning) og krav karakteristika (?) (at ting ved eksperimentet skulle lede Emo til å helle i en retning) ble forsøkt unngått.

For å være ærlig, så er jeg ikke noe mer overbevist om at kabler ikke låter hørbart forskjellig nå enn det jeg var før forsøket.

Takk til Emo for en interessant kveld!

Mvh

T

Tølper

Gjest
Det bør også understrekes at Emo ble tilbudt å skifte mening på de to tidligere svarene han i ettertid mente kunne være feil, uten at han ville det. Det er ikke uvanlig at helgarderinger forbedrer et resultat ;). For å være litt spydig.

Mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
emokid skrev:
Jeg er enig i at 7 av 10 er for dårlig. Jeg må samtidig innrømme at jeg ikke ble mindre forvirret av blindtest, jeg ble fortsatt påvirket av om jeg trodde han hadde byttet, og jeg gikk hele tiden etter førsteinntrykket, selv de gangene jeg ble i tvil underveis.
...
Dette er kanskje den største utfordringen med blindtester - å nullstille sine egne «forventninger» til hvilken kabel som spiller, om det er byttet eller ikke.

...
Tror ikke jeg ble noe klokere av dette, men samtidig litt mindre overbevist. Hadde vært moro med noe enda dyrere bare for testingens skyld. Har et par dyre kabler i sikte på bruktbørsen, til god pris, men er ikke så glad i gamble med noe jeg er så usikker på.
...
For testingens skyld kan det kanskje være en fordel å bruke en «no-name» kabel som referanse/utgangspunkt, med omtrent samme tverrsnitt som «brand-name» kabelen som det testes i mot.

Brukthandel med kabler bør forøvrig ikke innebære stor risiko, bare være litt forsiktig med å publisere blindtestresultater før du får solgt dem videre ;)

mvh
KJ

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
42
Torget vurderinger
1
emokid skrev:

Du har også et godt poeng BrianH, men har ikke muligheten til å teste det ene kabelsettet over tid, skal leveres i morgen. Men har fått lov til å låne noe av SAL;)
Du kan låne mine også hvis det skulle være behov.

Brian

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
Tølper skrev:
Det bør også understrekes at Emo ble tilbudt å skifte mening på de to tidligere svarene han i ettertid mente kunne være feil, uten at han ville det. Det er ikke uvanlig at helgarderinger forbedrer et resultat ;). For å være litt spydig.

Mvh
Ble jeg? Hmm. Uansett hadde ikke 7\10 gjort meg mindre\mer sikker enn 5\10, så saken er den samme. Bedritne kabler, hehe.

T

Tølper

Gjest
emokid skrev:
Tølper skrev:

Mvh
Ble jeg[...]
Definitivt, svaret ditt sa også at du hadde forstått spørsmålet - uten at jeg husker stort mer av det enn nei delen.

Mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
... en noe mer forsiktig omgang med nytelsesmidler kan kanskje også være en fordel? EDIT mht. testresultatet vel og merke.

;D

mvh
KJ

T

Tølper

Gjest
KJ skrev:
... en noe mer forsiktig omgang med nytelsesmidler kan kanskje også være en fordel? EDIT mht. testresultatet vel og merke.

;D

mvh
KJ
Pyse.

K

knutinh

Gjest
Voff skrev:
Jeg er nå av den oppfatning at dersom det er slik at kabler til 100 000kr+ er betydelig bedre (ved noenlunde normale kriterier for prestasjon), enn normale kabler for en normal pengebok, ja så kan man vanskelig konkludere med noe annet enn at normale kabler er feilkonstruerte.
For en kabel kan da umulig forbedre lyden...
Jeg vet ikke helt om jeg tar logikken din?

Dersom det virkelig er forskjell på kabler så trenger ikke "dårlige" kabler å være mer feilkonstruert enn "dårlige" høyttalere?

-k

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det er et intervju med en Svensk annerkjent høytalerbygger (har personlig aldri hørt om han) i nyeste Ljud og bild, og han sier følgende. Jeg er litt usikker på hvorfor dyre interconnect/høytalerkabler blir benyttet, fordi de beste høytalekablene ville ha vært selvlagde, og de burde faktisk ikke ha kostet over 7.- svenske kroner pr. meter?

Se bort i fra at han er Svensk, men han har faktisk opp til et års ventetid på høytalerne sine, og du må tenke deg om i en uke før du får bestille.

Dette, og mye annet, er grunnen for at en blindtest blir utsatt på ubestemt tid!

T

Tølper

Gjest
f skrev:
Det er et intervju med en Svensk annerkjent høytalerbygger (har personlig aldri hørt om han) i nyeste Ljud og bild, og han sier følgende. Jeg er litt usikker på hvorfor dyre interconnect/høytalerkabler blir benyttet, fordi de beste høytalekablene ville ha vært selvlagde, og de burde faktisk ikke ha kostet over 7.- svenske kroner pr. meter?

Se bort i fra at han er Svensk, men han har faktisk opp til et års ventetid på høytalerne sine, og du må tenke deg om i en uke før du får bestille.

Dette, og mye annet, er grunnen for at en blindtest blir utsatt på ubestemt tid!
I manualen til min forsterker står det at en god kabel ikke bør koste mer enn maks et par hundrelapper. Det advares også mot gratiskablene.

K

KindOfBlue

Gjest
emokid skrev:

Det riktige er vel at du hadde 5/10, men har lyst til å gjøre om på to. Men under testen identifiserte du feil kabel.

Dette betyr at i dine ører er disse to kablene like. Åpner du øynene, kan det være de fortoner seg ulike, og at du har lyst til å betale et tillegg for det du ser. Det er fullstendig legitimt.
Honnør for gjennomføring og rapportering!

Og til den som vil du skal lytte i dagevis, og så gå tilbake -- du har vel lyttet til disse og ment du kjente "signaturene" -- testen gikk ut på å forsøke å gjenkjenne disse "signaturene," eller som du gjorde: stadfeste at disse kanskje var innbilning grunnet synsinformasjon og konkret kjennskap til kabelmodellen som var tilkoblet.

K

KindOfBlue

Gjest
Rune.U skrev:
:)Jeg registrerer med litt resignasjon at også begrepene "holografi og rom" også er i ferd med å bli latterliggjort av en gruppe av hobbyistene.Vel vel,alle begrep kan vel bli forslitte,men av ønsket mangel på andre mer malende uttrykk synes jeg de er riktige å bruke enda.Om noe skulle ønske å måle på disse fenomenene,så fritt fram for det,men når det er sagt så er ikke akkurat "kabelkvaliteten",eller kabler i særdeleshet, der jeg først ville lete for å frambringe disse effektene i lyden.Tror faktisk at alle andre deler av anlegget er viktigere i så henseende!
Vil du oppleve holografi og rom er det bare å ta kontakt - hos meg er side-, bakvegg og tak borte når innspillingen er åpen. Jeg bruker lakris.

T

Tølper

Gjest
KindOfBlue skrev:
Rune.U skrev:
Vil du oppleve holografi og rom er det bare å ta kontakt - hos meg er side-, bakvegg og tak borte når innspillingen er åpen. Jeg bruker lakris.
Hva gjør skjer når det regner?

K

KindOfBlue

Gjest
Tølper skrev:
KindOfBlue skrev:
Rune.U skrev:
Da spiller jeg Stormen av Nordheim, The Tempest av Sullivan og Den flyvende hollender av Wagner og stiller i Sydvest!

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
emokid skrev:
Low-Q skrev:
emokid skrev:
Kan ting som utklingning, holografi etc. måles? Dette er jo begrep alle bruker om høyttalere og annet utstyr, men om en kabel evt. bringer slike kvaliteter med seg, eller forsterker disse, er dette noe som burde kunne måles? Burde målemafiaen roe nerva? Kan alle hifi-parametere måles?
Først bør vi se på hva holografi, utklingning etc. kommer av. Så kan man begynne å systematisere målinger som etterhvert bekrefter/avkrefter forskjeller. Sett veldig enkelt på det, så er holografi et produkt, og en sum, av to eller flere energikilder hvis opphav, form og styrke ikke er like. Dette kan måles når vi vet hvor kilden er. Og hvis jeg har rett, så ligger kilden i signalet vi får på høyre og venstre kanal. I stereo er energien, formen på den, og styrken, forskjellig i disse kanalene for å oppleve den som stereo. I mono vil alltid signalene være like fordi mono representerer bare én kanal.

For å gi deg en enkel oppgave i å teste forskjellen i holografi og utklingning på kabler, så spiller du i mono ved å koble et par kabler til samme utgang på forsterkeren din, og ut til hver sin høyttaler som står plassert som du pleier å ha dem. Du tester først et par kabler som hevdes å ha dårlig/annerledes holografi. Hvis du hører antydning til et stereo, kan årsaken ligge to steder: Avvik mellom høyre og venstre høyttaler, og/eller avvik mellom kablene i samme kabelsett. Sett så på et par eksklusive kabler, og hør igjen. Føler du nå at du er nærmere mono enn tidligere? Hvis ja, vil disse kablene gjengi holografien og utklingningen riktigere enn forrige par.

Antageligvis hører du ikke forskjell - ikke en gang fordi det er ufattelig mye større avvik i holografi og utklingning mellom høyttalerne enn du vil få med et hvilken som helst kabelsett. Men prøv testen, og hør om du kan bestemme hva som er best/riktigst/etc.

Holografi og utkligning kan altså måles.

Vidar
Med målestokk? Kunne ikke dy meg.

Kan ikke kjøre rørampen uten belastning.
...og tommestokk selvsagt. Men hva har dette med rørampen din å gjøre? Forstår likevel problemstillingen du vil møte om du ikke belaster rørampen din....det blir jo ikke lyd på noen annen måte har jeg hørt ;D

Vidar

T

Tølper

Gjest
KindOfBlue skrev:
Tølper skrev:
KindOfBlue skrev:
Rune.U skrev:
Da spiller jeg Stormen av Nordheim, The Tempest av Sullivan og Den flyvende hollender av Wagner og stiller i Sydvest!
Hvordan holder lakrisen seg?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
knutinh skrev:
,
Dersom man har slike evner, hvorfor kaster man dem bort i evige diskusjoner på dette forum? Livet er kort, og hørselen taper seg for hver dag. Hvorfor ikke gjennomføre en blindtest og bidra til en heving av kunnskapsnivået?

-k

Ja, hvorfor ikke det kjære knut ? Uansett hva en slik test ville si deg i form av hva du hører, vil det ikke ha noe å si for hva du har lest...Som du selv riktig påpeker så kunne du like gjerne vært døv... ;D...Som sagt livet er kort...

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
KindOfBlue skrev:
,
Til hcs: når Fidelity skriver at dessverre henger pris og opplevelse sammen, i et nr der de hausser Odin, så bes jeg bruke hundretusener, dersom jeg er seriøs med hifi.
Tar du meg til kreditt for Fidelity ?? :). Det finner jeg meget fornøyelig.

Det kan hende at du finner noe av dette barnslig, men mitt anliggende har til tider vært å lage en bro mellom de som ikke hører NOEN forskjell og de som hører ALL forskjell. Men jeg innser at det er fåfengt. Begge grupperinger er livredde for å få sine dogmer knust. Og ingen part kan sies å være noe bedre enn den andre. Hva som da er barnslig skal være usagt...

Hvis en tror at skriblerier her inne skal overbevise folk om å kjøpe kabler til masse penger, evt la være å heller bruke lakris , som du så elegant kaller det , så er en i beste fall naiv. Om ikke på grensa til mindre smart... :)

Slik sett er vi tilbake der vi begynte... Kort og godt kan en spørre seg om det hele koker ned til forsvar av egne mer eller mindre gode valg innen denne hobbyen... :)

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
Low-Q skrev:
...og tommestokk selvsagt. Men hva har dette med rørampen din å gjøre? Forstår likevel problemstillingen du vil møte om du ikke belaster rørampen din....det blir jo ikke lyd på noen annen måte har jeg hørt ;D

Vidar
Hei.

Rørampen min skal ikke stå påslått uten kabel og høyttaler tilkoblet. Da går det ille. Så den testen blir ikke gjennomførbar på mitt oppsett.

KindOfBlue skrev:
Det riktige er vel at du hadde 5/10, men har lyst til å gjøre om på to. Men under testen identifiserte du feil kabel.

Dette betyr at i dine ører er disse to kablene like. Åpner du øynene, kan det være de fortoner seg ulike, og at du har lyst til å betale et tillegg for det du ser. Det er fullstendig legitimt.
Honnør for gjennomføring og rapportering!

Og til den som vil du skal lytte i dagevis, og så gå tilbake -- du har vel lyttet til disse og ment du kjente "signaturene" -- testen gikk ut på å forsøke å gjenkjenne disse "signaturene," eller som du gjorde: stadfeste at disse kanskje var innbilning grunnet synsinformasjon og konkret kjennskap til kabelmodellen som var tilkoblet.
Riktig, jeg haddde 5\10, jeg mente bare at 7\10 også var et for dårlig resultat i denne testen. Når det er sagt har jeg overhodet ikke lyst til å betale for det jeg ser, hehe. Da sparer jeg heller pengene til mer ekstreme oppgraderinger der forskjellen er merkbare selv uten blindtest.

Jeg har også tenkt litt på dette. Jeg lyttet til valgte spor med begge kabler FØR blindtesten ble gjennomført. Jeg ble nok rett og slett blindet av troen på Nordosts teori og oppbygning. Skal være den første til å innrømme dette, ser gjerne at flere kabelentusiaster følger på med lignende tester etc. Samtidig er jeg ikke så bastant at jeg ikke kommer til å teste mer kabler i fremtiden!

T

Tølper

Gjest
emokid skrev:
Samtidig er jeg ikke så bastant at jeg ikke kommer til å teste mer kabler i fremtiden!
Fornuftig innstilling, med sunn skepsis, nysgjerrighet og et åpent sinn så kommer en langt.

Mvh

K

knutinh

Gjest
HCS skrev:
knutinh skrev:
,
Dersom man har slike evner, hvorfor kaster man dem bort i evige diskusjoner på dette forum? Livet er kort, og hørselen taper seg for hver dag. Hvorfor ikke gjennomføre en blindtest og bidra til en heving av kunnskapsnivået?

-k

Ja, hvorfor ikke det kjære knut ? Uansett hva en slik test ville si deg i form av hva du hører, vil det ikke ha noe å si for hva du har lest...Som du selv riktig påpeker så kunne du like gjerne vært døv... ;D...Som sagt livet er kort...
Jeg har lest igjennom posten din et par ganger uten å greie å trekke ut noen mening. Kan du omformulere deg?

-k

K

knutinh

Gjest
HCS skrev:
...mitt anliggende har til tider vært å lage en bro mellom de som ikke hører NOEN forskjell og de som hører ALL forskjell.
Hvorfor? Hva tilsier at en middelvei er mer "rett" enn andre tolkninger?
Begge grupperinger er livredde for å få sine dogmer knust.
Jeg ønsker oppriktig å få mine "dogmer" knust. Men måten å gjøre det på er ikke ved polemikk eller henvisning til guruer, men å tørre å teste sine dogmer som emokid har gjort.

-k

K

KindOfBlue

Gjest
emokid skrev:
Samtidig er jeg ikke så bastant at jeg ikke kommer til å teste mer kabler i fremtiden!
Har lyst til å gi applaus til dette! For det er godt mulig at det er forskjeller på kabler, og at disse kan ha stor betydning for opplevelsen av musikken. At vi ennå ikke har bevis for dette, betyr ikke at det er umulig.

Samtidig er det sunt å være litt skeptisk til de livligste påstandene fra kabelprodusentene. Det er kun innen produktkategorien rynkekrem man kommer over mer vås, påslaget er nok identisk innen både kosmetikk og kabler.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
knutinh skrev:
HCS skrev:
...mitt anliggende har til tider vært å lage en bro mellom de som ikke hører NOEN forskjell og de som hører ALL forskjell.
Hvorfor? Hva tilsier at en middelvei er mer "rett" enn andre tolkninger?
Begge grupperinger er livredde for å få sine dogmer knust.
Jeg ønsker oppriktig å få mine "dogmer" knust. Men måten å gjøre det på er ikke ved polemikk eller henvisning til guruer, men å tørre å teste sine dogmer som emokid har gjort.

-k

Jeg sier ikke at "middelvei" er noen løsning. Men at begge parter kan enes om prosedyrer og et oppsett for å sammen teste ut ting. Du har før sagt at en slik test for deg ikke har noen relevans da du selv ikke vil delta. Derav er din såkalte "oppriktighet" trukket i tvil hos meg. Polemikk er du god på, men å teste ut ting vil du ikke være med på.

Hvis jeg tar feil imøteser jeg gjerne et konkret oppsett for en test av deg . Sett gjerne en tideperiode som du kunne tenke deg å være med. Hvis ikke så skjer så er det hele polemikk som sagt fra din kant, og du skal få beholde dine dogmer... MEN , da er som sagt oppriktighet ikke et ord som faller meg i hu når det gjelder dine tilstrebelser her! ;)

N

nb

Gjest
HCS skrev:
Jeg sier ikke at "middelvei" er noen løsning. Men at begge parter kan enes om prosedyrer og et oppsett for å sammen teste ut ting. Du har før sagt at en slik test for deg ikke har noen relevans da du selv ikke vil delta. Derav er din såkalte "oppriktighet" trukket i tvil hos meg. Polemikk er du god på, men å teste ut ting vil du ikke være med på.
Det hadde hjulpet litt om det hadde vært mulig å innse at f.eks meg selv, Knut eller KoB er særdeles dårlige kandidater til testpanel i en slik test. Vi kunne f.eks - om vi ville - bare svare i hytt og gevær for å gjøre testen mindre i stand til å verifisere forskjeller, eller vi kunne lide av "nocebo" og fornekte forskjeller som virkelig var der og så videre.

Dette har vært gjenntatt svært, svært mange ganger i lignende diskusjoner, men av en eller annen merkelig grunn, så ser det ikke ut til å sige inn. Dette er helt basal metodelære og burde etter hvert være mulig å innse.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
KindOfBlue skrev:
emokid skrev:
Har lyst til å gi applaus til dette! For det er godt mulig at det er forskjeller på kabler, og at disse kan ha stor betydning for opplevelsen av musikken. At vi ennå ikke har bevis for dette, betyr ikke at det er umulig.

Samtidig er det sunt å være litt skeptisk til de livligste påstandene fra kabelprodusentene. Det er kun innen produktkategorien rynkekrem man kommer over mer vås, påslaget er nok identisk innen både kosmetikk og kabler.

Dette er vi veldig på linje i KOB. Sunn skepsis med konkrete forsøk for selv å finne utav hva som har betydning for ens egen lyd. Og du har helt rett, bevis med grafer og tilsvarende , er ikke bestandig så lette å finne for å måle musikk-OPPLEVELSEN med forskjellige kabler. :)

All honnør til emo som gjennomførte og publiserte sine tanker rundt dette emnet. :)

N

nb

Gjest
emokid skrev:
....

Hva mener dere?
Kudos for gjennomføring! Det ble jo (nok en gang) et "kjedelig" resultat - men du har forhåpentligvis lært noe og det er jo også noe, litt sunn skepsis til en del av de aller mest luftige påstandene som svirrer kan være godt å ha med seg når man skal allokere midler.

Ingen grunn til å endre oppsettet eller hva du bruker av den grunn - om man liker noe eller har lyst til å eie noe, så er jo det en evig god nok begrunnelse.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
nb skrev:
HCS skrev:
Det hadde hjulpet litt om det hadde vært mulig å innse at f.eks meg selv, Knut eller KoB er særdeles dårlige kandidater til testpanel i en slik test. Vi kunne f.eks - om vi ville - bare svare i hytt og gevær for å gjøre testen mindre i stand til å verifisere forskjeller, eller vi kunne lide av "nocebo" og fornekte forskjeller som virkelig var der og så videre.

Dette har vært gjenntatt svært, svært mange ganger i lignende diskusjoner, men av en eller annen merkelig grunn, så ser det ikke ut til å sige inn. Dette er helt basal metodelære og burde etter hvert være mulig å innse.
Hvis så er at dere er så "dårlige" kandidater i en test at dere kunne tenke dere å lyve sier jo det sitt... 8)... At det blir spurt om dere kunne tenke dere å bli med er jo like legitimt som spm deres om tester dere MÅ ha for å tro.. men som dere ikke vil delta på... ;)

Er ikke endel av poenget å finne kunnskap? Isåmåte kan en vel gjøre det sammen. Men det er jo greit at du sier at du NB, KOB og knut ikke har noen intresse av blindtester på det PRAKTISKE plan og ei heller vil delta. Hvis så er et faktum kan deres poste wikipedia til dere blir blå. Men slutt å etterlyse tester! Det har dere ikke kredibilitet til! :p

Og nei, du blir ikke switcher på drivverkstesten hvis du stiller opp der! ;D

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.516
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
HCS, ser du virkelig ikke den logiske bristen i resonnementet ditt?

Jeg tror man bør blindteste der man mener å høre (små) forskjeller seende.
Jeg synes f.eks den JAES-konklusjonen om at man ikke hører forskjell på hirez og redbook er oppsiktsvekkende. Det kunne JEG tenke meg å motbevise fordi jeg har hørt forskjeller vitende om hva som var hva. Noen måtte i såfall hjelpe meg med programmateriale, og jeg har ikke kommet lenger enn tanken.

N

nb

Gjest
HCS skrev:
Hvis så er at dere er så "dårlige" kandidater i en test at dere kunne tenke dere å lyve sier jo det sitt... 8)... At det blir spurt om dere kunne tenke dere å bli med er jo like legitimt som spm deres om tester dere MÅ ha for å tro.. men som dere ikke vil delta på... ;)

Er ikke endel av poenget å finne kunnskap? Isåmåte kan en vel gjøre det sammen. Men det er jo greit at du sier at du NB, KOB og knut ikke har noen intresse av blindtester på det PRAKTISKE plan og ei heller vil delta. Hvis så er et faktum kan deres poste wikipedia til dere blir blå. Men slutt å etterlyse tester! Det har dere ikke kredibilitet til! :p

Og nei, du blir ikke switcher på drivverkstesten hvis du stiller opp der! ;D
Det er helt greit at du ikke ser den logiske bristen i resonnementet ditt, men den er der åkke som. Du er dog ikke alene om det er noen trøst ;)

Det burde være mulig å skjønne for noen og enhver at kandidater til en slik test må være folk som mener å høre de forskjellene som skal detekteres - er det virkelig så vanskelig å innse? Siden jeg, i følge enkelte i alle fall, er tilnærmet døv, så ville det eneste du oppnår om jeg deltar være å dra ned testens evne til deteksjon. At det er mulig å skjønne så lite av helt basal metodelære som tydligvis enkelte her gjør er helt utrolig.

Hadde formålet med testen vært "hører et tilfeldig utvalg personer forskjell på A og B" så kunne hvemsomhelst vært deltager, men det er altså ikke tilfelle her.

Skal man teste om en medisin mot X funker, så skjønner du vel at det er en fordel om de som skal testes faktisk lider av X?

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Valentino skrev:
HCS, ser du virkelig ikke den logiske bristen i resonnementet ditt?

Jeg tror man bør blindteste der man mener å høre (små) forskjeller seende.
Jeg synes f.eks den JAES-konklusjonen om at man ikke hører forskjell på hirez og redbook er oppsiktsvekkende. Det kunne JEG tenke meg å motbevise fordi jeg har hørt forskjeller vitende om hva som var hva. Noen måtte i såfall hjelpe meg med programmateriale, og jeg har ikke kommet lenger enn tanken.

Det jeg innser er at noen har mer "viljestyrt" hørsel enn andre... :). Å forespørre tester teoretisk uten evne eller lyst til egen deltagelse er diskvalifiserende mener nå jeg. Slik sett kunne tråden hett . " X tar IKKE jobben".. ;)

N

nb

Gjest
HCS skrev:
Det jeg innser er at noen har mer "viljestyrt" hørsel enn andre... :). Å forespørre tester teoretisk uten evne eller lyst til egen deltagelse er diskvalifiserende mener nå jeg. Slik sett kunne tråden hett . " X tar IKKE jobben".. ;)
Ok.

For diskusjonens skyld. Si at jeg får en kompis til å hjelpe meg med å blindteste digitalkabler hjemme hos meg selv og jeg scorere sånn ca 50/50. Hva hadde du da sagt til resultatet?
(stryk det som ikke passer: døv/for dårlig anlegg, feil komponenter, for dårlige komponenter, feil musikk, lytter på feil måte osv)

Og si at noen hjelper deg/"et gulløre" med det samme og du scorer ca 50/50. Hva hadde du da sagt til resultatet?

Om du ikke ser forskjellen på hva de to testene forteller, så gir i alle fall jeg opp. Mindre teskje har jeg dessverre ikke.

Topp Bunn