SAL skrev:Noen har oppgaven som moderator på Sentralen, andre har oppgaven som Kverulator......
Ja huff, disse slemmingene som er alt for realitetsorienterte...om.s skrev:Den dagen jeg lar andres premisser og meninger ligge til grunnen for egne HiFi opplevelser, kaster jeg inn håndklet og begynner med broderi, for det finnes vel knapt noen mer subjektiv hobby enn dette, synd den ofte skal analyseres og tolkes ihjel til det kjedsommelige av egen utnevnte bezzervizzere som skal formalisere det hele til målinger og formler slik man ofte leser og får inntrykk av er det viktigste, men bevares, for noen er sikkert andres meninger viktigere enn egne opplevelser og erfaringer....
mvh
For å väre like seriös tilbake, jeg tror ikke det er så mange som ukritisk lar seg rive med av sine sanser som det ofte fremstilles, man bör vel heller spörre seg selv (og kanskje andre) om hvorfor en har dette som hobby, er det pga teknikken? (fair enough med målinger og specs da, imo) eller er det for at en vil ha en sanselig opplevelse av god musikk fremfört på ett godt anlegg, selv tilhörer jeg de som elsker musikk og vil ha det beste ut av mine skiver, både de svarte og de blanke, og da har 25 år med dette som hobby lärt meg at teori og praksis ikke alltid samstemmer, og jeg velger, helt ved mine sanser å bevisst prioritere/velge det som gir meg den/de beste HiFi-musikk opplevelsene, uavhengig av specs/målinger/meandres meninger og dette tror jeg også gjelder endel andre, dette har ingenting med å ikke väre realitetsorientert å gjöre, tvertom faktisk, valgene er vel ofte tatt etter nöye overveielser og prövinger på hva som best/bra sammen innenfor ens gitte ökonomiske rammer.Ivaols skrev:Ja huff, disse slemmingene som er alt for realitetsorienterte...om.s skrev:Den dagen jeg lar andres premisser og meninger ligge til grunnen for egne HiFi opplevelser, kaster jeg inn håndklet og begynner med broderi, for det finnes vel knapt noen mer subjektiv hobby enn dette, synd den ofte skal analyseres og tolkes ihjel til det kjedsommelige av egen utnevnte bezzervizzere som skal formalisere det hele til målinger og formler slik man ofte leser og får inntrykk av er det viktigste, men bevares, for noen er sikkert andres meninger viktigere enn egne opplevelser og erfaringer....
mvh
For å svare deg seriøst, så mener jeg det er sundt for hifi Norge at det er en motvekt til de som ukritisk lar seg rive med av alle sine sanseinntrykk (sier ikke du er en av disse).
Støttes.Gaahl skrev:Når det gjelder dere som påstår at vitenskapen ikke har nok viten på området, så anbefaler jeg dere å lese Ivar Løkkens innlegg.
RoDa skrev:Støttes.Gaahl skrev:Når det gjelder dere som påstår at vitenskapen ikke har nok viten på området, så anbefaler jeg dere å lese Ivar Løkkens innlegg.
Spesielt hans test av Duelundkabler kontra Cardas!
(Nei, huff, den ble visst fjernet.....)
R
om.s skrev:Den dagen jeg lar andres premisser og meninger ligge til grunnen for egne HiFi opplevelser, kaster jeg inn håndklet og begynner med broderi, for det finnes vel knapt noen mer subjektiv hobby enn dette, synd den ofte skal analyseres og tolkes ihjel til det kjedsommelige av egen utnevnte bezzervizzere som skal formalisere det hele til målinger og formler slik man ofte leser og får inntrykk av er det viktigste, men bevares, for noen er sikkert andres meninger viktigere enn egne opplevelser og erfaringer....
mvh
Jeg har stor respekt for den som lærer noe og evt skifter standpunkt.RoDa skrev:Støttes.Gaahl skrev:Når det gjelder dere som påstår at vitenskapen ikke har nok viten på området, så anbefaler jeg dere å lese Ivar Løkkens innlegg.
R
knutinh skrev:KW skrev:Hei!
Knutinh skrev
<Dersom det kan finnes DAT-opptakere eller CD-opptakere eller PC lydkort med inngangs-impedans som sees på som relevante, er du enig i at kabelens karakter burde kunne tas opp på et slikt medie?>
Det burde vel være mulig det, så langt jeg kan forstå
<Dersom så dette mediet avspilles på et anlegg med tilstrekkelig transparens så burde man kunne skille mellom forskjellige kabler, hvis test-oppsettets inngangs og utgangsimpedanser er av en type som avslører slike, og hvis det i det hele tatt lar seg gjøre å høre forskjell mellom kabler i realitiske scenarioer?>
Det burde vel være mulig det, så langt jeg kan forstå
Anlegget som jeg bl a. har referert til er min MF A300;EMC 1up med EKKJ og Nordost Flatline (MKII?) har de bege enda.
<Dersom avspillerutstyret ditt ikke er i stand til å gjengi detaljer som gjør kabelvalg kritisk så kan man tenke seg at denne testen er fånyttes, men da burde du heller ikke kjøpe dyre kabler? Dersom avspillerutstyret ditt har en slik evne, så burde høykvalitetsopptak av en kilde/kabel/inngangs-krets være tilstrekkelig for å detektere evt forskjeller?>
Jeg har ikke alltid detaljer (men også det) , men mer en total klang og type gjemgivelse (mørk/lys) i "tankene" som ofte er avgjørende for meg når jeg skifter mellom de jeg allerede har.
Som nå når jeg føler at lydbildet har blitt fyldigere (mørkere) etter at min nye linestage nå har blitt spillt på i over 4 uker, og har dermed tenkt å skifte fra BM til AU 24
I tillegg så er ikke jeg nødvendigvis enig med alle om at en må ha høykvalitetsutstyr for om mulig å evne å høre forskjell mellom ht.kabler.
<Hvis en slik test publisert på nett (for evt brenning til CD) er det som skal til for å få en diskusjon basert på fakta i stedetfor heksejakt så foreslår jeg at det er det vi bruker energien på.>
Det er greit for meg med et forsøk.
Jeg har kablene og du fikser resten? Du kan brenne en cd til meg eller legge den ut på net
Kablene er da som sagt et sett EKKJ jordkabel 2x 3 meter og et sett med Nordost Flatline og jeg stoler på deg at du gjør det skikkelig og uten triksing.
Du kan om ønskelig også få låne min MF A300 (i hvert fall) og et sett ikke alt for lettdrevne (bealstningsmessige ht. kan andre eller kanskje du bidra med?
Vi bor jo i Oslo omegn begge to så dette burde la seg ordne
Litt usikker mener du "heksejakt" generelt eller mener du at jeg bedriver det
Mvh.KW
Anvender bevisst zzzéne (er visst litt påvirket av Gunther i Pondus, så kan man legge nivået selv) ;D ;D ....impulse skrev:om.s skrev:Den dagen jeg lar andres premisser og meninger ligge til grunnen for egne HiFi opplevelser, kaster jeg inn håndklet og begynner med broderi, for det finnes vel knapt noen mer subjektiv hobby enn dette, synd den ofte skal analyseres og tolkes ihjel til det kjedsommelige av egen utnevnte bezzervizzere som skal formalisere det hele til målinger og formler slik man ofte leser og får inntrykk av er det viktigste, men bevares, for noen er sikkert andres meninger viktigere enn egne opplevelser og erfaringer....
mvh
Som om jeg skulle sagt det selv, om.s. Ord for ord. Ville riktignok stavet "besserwisser" litt anderledes, men du har min fulle støtte.
;D
Hvordan klarer du det knutinh, det er nesten blitt en liten fasinasjon å lese hvordan du kan vri og vrenge på ens meninger, jeg fremmer IKKE uenighet, jeg sier at det (enighet) i seg selv, ikke er målet mitt, tenk så kjedelig, men jeg forsöker å tilstrebe en viss respekt for andres meninger, selv om de divergerer mot egne, ikke forsök å legge andre motiver og intensjoner i mine kommentarer.knutinh skrev:Jeg synes at det er litt trist at om.s. som med et fornuftig innlegg på forrige side prøver å fremme "uenighet men respekt" ikke lar seg irritere like mye av usaklighetene nevnt over, som om tilsvarende usaklighet fremsettes "den andre veien".
Har tanken slått deg at det motsatte kan bli og blir brukt mot deg?knutinh skrev:En av grunnene til at jeg bidrar så lite med personlige erfaringer her inne er at jeg vet at det vil bli brukt mot meg av de som ser seg tjent med å diskreditere meg framfor å diskutere sak. Ved å diskutere artikler og offentlig tilgjengelig informasjon så slipper jeg dette.
-k
Alt kan vel forsøkes brukt av noen som har sine egne agendaer. Selv i diskusjoner om Fremer så er det noen som ikke vil diskutere sakene jeg framfører, men heller vil snakke om utstyret mitt - noe som vi vel kan være enige om ikke endrer forutsetningene for Fremers test?Lyngen skrev:Har tanken slått deg at det motsatte kan bli og blir brukt mot deg?knutinh skrev:En av grunnene til at jeg bidrar så lite med personlige erfaringer her inne er at jeg vet at det vil bli brukt mot meg av de som ser seg tjent med å diskreditere meg framfor å diskutere sak. Ved å diskutere artikler og offentlig tilgjengelig informasjon så slipper jeg dette.
-k
Jeg mener at jeg er både åpen og ærlig. Jeg synes bare ikke det fører noe sted å diskutere subjektet knutinh for å finne ut hva som er hørbart og ikke hørbart. Jeg synes det er mye mer nyttig å snakke om de som beviselig har gode evner til skille A og B.Åpenhet og ærlighet kommer man lengst med etter min mening (EMM).
Helgens billigste.RoDa skrev:Støttes.Gaahl skrev:Når det gjelder dere som påstår at vitenskapen ikke har nok viten på området, så anbefaler jeg dere å lese Ivar Løkkens innlegg.
R
Tror du ikke at dine teoretiske utlegninger blir mer håndfaste og relevante for andre, om du kan linke dem til dine egne praktiske evner og erfaringer på området?knutinh skrev:Jeg mener at jeg er både åpen og ærlig. Jeg synes bare ikke det fører noe sted å diskutere subjektet knutinh for å finne ut hva som er hørbart og ikke hørbart. Jeg synes det er mye mer nyttig å snakke om de som beviselig har gode evner til skille A og B.
-k
Såvidt jeg kan huske har du alltid opptrådt ryddig og trivelig i slike diskusjoner.KW skrev:Litt usikker mener du "heksejakt" generelt eller mener du at jeg bedriver det
Mvh.KW
Mitt bidrag i debatten baserer seg ikke på personen knutinh. Jeg har bedt leserne om å betrakte meg som tonedøv lastebilsjåfør med preferanser for Sputnik.Back_Door skrev:Tror du ikke at dine teoretiske utlegninger blir mer håndfaste og relevante for andre, om du kan linke dem til dine egne praktiske evner og erfaringer på området?
Hvor mange ganger har du sett meg nevne at noe er umulig? Tvert imot så er det vel de som ikke liker det jeg sier som legger ord i min munn?Når du påstår, på bakgrunn av teori, at noe ikke er mulig til en person som selv faktisk har opplevd det "umulige", da burde dere kommet sammen for å lytte i fellesskap.
Jeg setter stor pris på dine bidrag og din kunnskap.knutinh skrev:Mitt bidrag i debatten baserer seg ikke på personen knutinh. Jeg har bedt leserne om å betrakte meg som tonedøv lastebilsjåfør med preferanser for Sputnik.Back_Door skrev:Tror du ikke at dine teoretiske utlegninger blir mer håndfaste og relevante for andre, om du kan linke dem til dine egne praktiske evner og erfaringer på området?
Hvor mange ganger har du sett meg nevne at noe er umulig? Tvert imot så er det vel de som ikke liker det jeg sier som legger ord i min munn?Når du påstår, på bakgrunn av teori, at noe ikke er mulig til en person som selv faktisk har opplevd det "umulige", da burde dere kommet sammen for å lytte i fellesskap.
Det finnes da en skog av mennesker som bidrar med personlige erfaringer med dippedutter. Hva gjør det fra eller til om jeg også gjør det? Fint lite.
Mitt viktigste argument i kabeldebatten er : "dette har meg bekjent aldri blitt bevist i vitenskaplige forsøk" og "(f.eks) skin-effekten du henviser til er i følge læreboka irrelevant for problemstillingen du skisserer". I begge tilfeller kan jeg etterprøves ved å åpne en lærebok eller gjøre et søk på www.aes.org At jeg så skjelden har blitt vist feil på slike ting er for meg en indikator på at jeg sier ting jeg har dekning for. Når jeg sier ting jeg ikke har dekning for håper jeg at det fremgår tydelig av teksten at så er tilfellet. Hva leseren legger i det må være opp til leseren.
Det jeg vil til livs er opplagte misforståelser eller sleipe salgstriks. At noen liker ML, andre B&W og atter andre mora er opplagt og en helt annen diskusjon enn denne tråden.
Mine meninger om vin og litteratur interesserer sannsynligvis den jevne leser midt i ryggen. Hvis noen påstår at de liker Chilensk rødvin bedre enn Spansk rødvin så må de gjerne det. Dersom de hevder at det er pga nærheten til Stonehenge eller månens faser så reiser skeptiker-hårene seg på nakken og jeg blir interessert i dokumentasjon.
-k
Nå har jeg vel aldri påstått noe som helst om din bakgrunn?Rhesus skrev:Hr. BD:
Hvorfor tror du at en lytteseanse skulle forandre noe som helst? Jeg har personlig vært kabelelsker og synser i tiår før jeg nå har landet trygt og godt på skeptikersiden. Jeg vil påstå at min lyttererfaring på highend og sirkuskabler og fjerne tweaks er større mange synsere her på forumet. Jeg har også vært en aktiv forkjemper mot målemafiaen i sin tid. Så ingen skal komme her å si at jeg ikke forstår deres sak. Men hva hjelper det.
Jeg blir til stadighet møtt med at jeg aldri har prøvd ditt og datt, så jeg kan ikke uttale meg. Intet kunne være lenger fra sannheten.
Rh÷
Hei!Gaahl skrev:Artig at det eneste som blir sitert og diskutert fra innlegget mitt er den siste setningen, hvor jeg nevner navnet Ivar Løkken..
Jeg velger derfor å poste noe av innlegget igjen, som to direkte spørsmål, som jeg selv søker svar på.
Mine spørsmål er:
1.
Hvordan kan en kabel være noe annet enn god? Eller for å si det på en annen måte, er det mulig å transportere et signal på en mer enn perfekt måte?
Såvidt meg bekjent er en kabels oppgave å sende signalet uforinget fra en komponent til en annen. Mener dere at man må opp i titusenvis av kroner for å lage en kabel som sender et signal uforinget mellom en komponent til en annen? Enhver forandring\forbedring dere hører da vil vel da være en foringelse av det orginale signalet og dermed en DEGRADERING av den orginale lyden?
2.
I årtier har kabelselskapene håvet inn millioner på millioner på kabler, men i alle disse årene har jeg aldri sett en skikkelig blindtest hvor det har blitt bevist at det er hørbar forskjell mellom en god kabel og enn "mer en god kabel". All fysikk, og alle målinger tilsier at det ikke går ann å lage en kabel som er "bedre" enn perfekt. Hvorfor arrangerer ikke kabelselskapene massive blindtester, undersøkelser osv. der de "beviser" at deres kabler er bedre enn vanlige "gode" kabler? Er det fordi de er redd for resultatet? Er ikke dette noe å tenke på?
Er ikke det litt ironisk at referansemusikken dere spiller blir innspilt med kabler som sikkert koster under 20kr metern, men "dere" må ha kabler til 25 000 for å få samme opplevelsen?
All fysikk, og alle målinger tilsier at det ikke går ann å lage en kabel som er "bedre" enn perfekt.
Hei!knutinh skrev:Såvidt jeg kan huske har du alltid opptrådt ryddig og trivelig i slike diskusjoner.KW skrev:Litt usikker mener du "heksejakt" generelt eller mener du at jeg bedriver det
Mvh.KW
-k
Det er mange ting som hadde vært interessant å få til.KW skrev:Hva med resten av mitt innlegg/forslag? Kan det ha noe for seg eller var det noe helt annet du hadde i tankene?
Jeg vet at noen har laget noe liknende, men er det stereoopptak av hva de hører gjennom ht. i eget lytterom.
Vinteren/ mørketiden er lang, vil dette være noe som kunne være mulig å få til?
En liten kommentar til ditt referat:KW skrev:Hei!knutinh skrev:Såvidt jeg kan huske har du alltid opptrådt ryddig og trivelig i slike diskusjoner.KW skrev:Litt usikker mener du "heksejakt" generelt eller mener du at jeg bedriver det
Mvh.KW
-k
Takker for det og likeså.
Jeg tror at det som skjer ovenfor deg er at folk faktisk ikke leser nøye nok hva du egentlig skriver.
Et eksempel er dette (vil jeg mene og tro):
Når du påstår, på bakgrunn av teori, at noe ikke er mulig til en person som selv faktisk har opplevd det "umulige", da burde dere kommet sammen for å lytte i fellesskap.
Det er en velkjent debatteknikk eller rettere sagt hersketeknikk.KW skrev:Men det er noe jeg har merket meg over lengre tid og det gjelder ikke bare knutinh men også andre at de blir tillagt
ting de aldri har sagt.
Mvh.KW
;D ;D ;D ;DBack_Door skrev:Det er en velkjent debatteknikk eller rettere sagt hersketeknikk.KW skrev:Men det er noe jeg har merket meg over lengre tid og det gjelder ikke bare knutinh men også andre at de blir tillagt
ting de aldri har sagt.
Mvh.KW
Man modellerer sine motstandere som idioter og tullinger, for selv å fremstå som "vinner" av debatten. På denne måten er man uansett sikret at ingen får utvidet sin horisont eller lært noe nyttig av andre.![]()