Blindtest. Michael Fremer tar jobben!

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Viking skrev:
HAr du lest? Han prøver så sverte og fakta og skriver løgn om at Fremer har trukket seg? Det hjelper fa.n meg ikke å tilby $1mill om du forkludrer fakta, slenger usannheter og forvrenger alt slik at testen aldri blir en realitet? Du bør LESE tråden, jeg har detaljlest den og Randi er ikke det han utgir seg for å være. Hadde han vært seriøst hadde han godtatt forslag 3 og gått videre istedenfor denne pateiske lyvingen fordi han er mest opptatt av å diskreditere synspunkter han ikke selv deler.
Joda, jeg har lest. Fremer tilbyr seg å gjøre testen med en helt annen kabel enn de som Randi lanserte utfordringen for. Det var Pear Anjou eller Transparent Opus MM SC som Randi utfordret Fremer til å høre forskjell på, ikke noen andre. Skjønner ikke helt problemet med det. Det er Fremer som forsøker å endre betingelsene.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Fush skrev:
Viking skrev:
HAr du lest? Han prøver så sverte og fakta og skriver løgn om at Fremer har trukket seg? Det hjelper fa.n meg ikke å tilby $1mill om du forkludrer fakta, slenger usannheter og forvrenger alt slik at testen aldri blir en realitet? Du bør LESE tråden, jeg har detaljlest den og Randi er ikke det han utgir seg for å være. Hadde han vært seriøst hadde han godtatt forslag 3 og gått videre istedenfor denne pateiske lyvingen fordi han er mest opptatt av å diskreditere synspunkter han ikke selv deler.
Joda, jeg har lest. Fremer tilbyr seg å gjøre testen med en helt annen kabel enn de som Randi lanserte utfordringen for. Det var Pear Anjou eller Transparent Opus MM SC utfordret Fremer til å høre forskjell på, ikke noen andre. Skjønner ikke helt problemet med det. Det er Fremer som forsøker å endre betingelsene.
Beklager, men Randi foretrakk forslag 3, nemlig Fremers egne Tara Labs Omega. Hvorfor går han fra dette og plutselig til å diskreditere Fremer for Pears avgjørelse? Det var jo ikke de kablene han i utgangspunktet ville Fremer skulle bruke? Og hvordan få dette til å bli at Fremer hadde trukket seg? Her tror jeg du har bestemt deg før du leste tråden. Hvorfor presenterte han ikke forslag 3 for sine rådgivere? Da kommer lamme unnskyldninger og en rapport om hvor flink den ene rådgiveren hans er? WTF? Og i løpet av 16 dager har han ikke gått videre etter sykehusbesøket, presentert forslaget og gitt Fremer et svar? Han påstår Fremer har trukket seg, helt feil ut fra bevisene vi har sett? Seriøst av Randi? Nei, Randi er ikke troverdig.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.834
Det jeg ikke skjønner, uten å ha lest hele debatten mellom Randi og Fremer, er hvorfor det skulle være noe problem at testen gjøres på Fremers eget anlegg mellom hans egne referansekabler og hvilke som helst billigkabler Randi måtte finne det opportunt å teste.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Nå er vel ingenting endelig avgjort, så vi får vel bare vente å se om guttene klarer å bli enige.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
randi er en tøysegutt, end of story.

jeg har vekslet mail med han og tilbudt å stille opp, men det dukket stadig opp nye betingelser og krav og en masse annet piss. virker som taktikken hans er at folk skal gå lei av alle de urimelige krumspringene hans, slik at ting renner ut i sanden og han kan heve armene i været og utbryte: "feiging! jeg vant!".

det samme vil nok skje med fremer, denne blindtesten blir det nok ingenting av.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Vel, jeg tok meg tid til å lese gjennom alle fire linkene - innlegg og kommentarer! I should be working.

Status.

Pear Cable har trukket seg. Og etterpå fått utrolig negative reaksjoner fra kunder og andre, så nå prøver de å ro båten i land. Mange kunder som melder de vil slutte å kjøpe Pear.

James Randi mener Fremer har forsøkt å endre testbetingelsene, ved å foreslå sine egne Tara Labs Omega kabler, men Randi var villig til å la sine rådgivere undersøke disse. Dog er det mest sannsynlig at om det blir disse kablene, så blir det ikke dem Fremer eier. (Man kan jo, for eksempel, forringe kablers egenskaper, og så lytte etter denne forringelsen. Sammenlignbart med dem som kunne høre CD kontra SACD når de lærte seg å lytte etter støygulvet fremfor musikken.)

Michael Fremer virker, mildt sagt, lettere ubalansert og har en lang historie av temmelig underlige utfall mot kritikere og andre. Ta en Google på Arthur Salvatore og Michael Fremer så kan man lese til øyet blir stort og vått.
Fremer gjorde et stort nummer ut av at Randi meldte han hadde trukket seg fra testen. Men det hadde Randi ingenlunde påstått, han meldte kun at adm dir i Pear, Adam Blake, hadde trukket Pears kabler.

Det som fremgår med stor tydelighet er at det plutselig er blitt meget vanskelig for Fremer å stille opp på de opprinnelige testbetingelsene (han må da kunne kjøpe et sett Pear kabler, om han er så skråsikker på at han kan høre forskjell. En neve dollars venter.)
Og det er blitt meget viktig for ham å få bruke Tara Labs kablene -- Randis rådgivere, deriblant flere med tilknytning til industrien, vurderer disse med tanke på hvorvidt de kan være egnede. I mellomtiden står muligheten der til å bruke kabler fra Transparent, eller kjøpe et sett Pear kabler.

Dette er ikke over enda, men det er ekstremt underholdende.
Ellers er det ganske mange innlegg fra folk som arbeider profesjonelt med elektronikk, og som har morsomme henvisninger til hva kabelselgere kalles i fagpressen.

Dette er jo religionsdebatt!

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Joaquin skrev:

jeg har vekslet mail med han og tilbudt å stille opp, men det dukket stadig opp nye betingelser og krav og en masse annet piss. virker som taktikken hans er at folk skal gå lei av alle de urimelige krumspringene hans, slik at ting renner ut i sanden og han kan heve armene i været og utbryte: "feiging! jeg vant!".

Akkurat,eksakamente :)

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Joaquin skrev:

Betingelsene er ganske krystallklare. Man skal være en hi-fi aktør (produsent, utgiver, anmelder); man skal offentlig ha kommet med påstander om kablers egenskaper gjennom publikasjoner, anmeldelser, i profesjonelle fora, o.l. -- og man skal være villig til å "bevise" gehalten i denne påstanden gjennom en testprotokoll.

Personlig tror jeg det blir noe av denne testen - men husk at det ikke er Michael Fremer det i utgangspunktet gjelder/gjaldt, men Pear Cables påstander om "danceable cables." Pear har trukket seg.
Så får vi se om det blir en test med Fremer som lytter, både han og Randi blir nødt til å akseptere protokollen.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
For en barnslig debatt dette har blitt. Etter å ha lest Mr. Fremers innlegg på JREF så må jeg si at jeg kan styre min begeistring for Stereophile. Mannen skriver og argumenterer som en fjortenåring!
At Pear cable har trukket seg fra denne testen og at ingen andre high-end kabelprodusenter har stepped up to the plate er et tydelig signal på at produsentene vet de selger snake oil.
Jeg må dog rette litt kritikk til James Randi også, han har latt seg lede ut i disse meningsløse diskusjonene, alle som har diskutert med slike troende som f.eks Viking vet at det er som å snakke til en vegg, eller rettere sagt en vegg som kaster dritt tilbake.
Randi burde simpelten sette opp sitt eget test anlegg, sette en fast dato og invitere en bråte av de som har sagt seg villig til å ta en slik test. Det hadde selvfølgelig vært kulere å drite ut Michael Fremer eller andre fremtredende hifi personligheter, men å tatt en ABX test med 20 - 30 forskjellige vanlige audiofile hadde gjort samme nytten sett fra et vitenskapelig ståsted.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Helt enig, wotg.

Randi ville spart seg mye styr om han bare hadde annonsert at en test ville bli gjennomført, at Michael Fremer ble vurdert som subjekt og at man vurderte/forhandlet testprotokoll og hardware.

MEN - det som er skjedd er at en samlet kabelbransje er blitt nervøs. Og at den gjør hva den kan for å så tvil om James Randi og hans "Million Dollar Challenge."

Jeg har alltid lest Stereophile, men etter å ha lest Atkinsons mailvekslinger og artikler om Randi, og nå Fremer (spesielt gjennom Salvatores avsløringer av ham) så skjønner jeg at jeg har å gjøre med en entusiastblekke der "entusiasmen" forbeholdes betalende annonsører.

http://www.high-endaudio.com/reviewers.html

Denne linken er avfødt av reaksjonene på dette innlegget:

http://www.high-endaudio.com/magaz.html

La meg si det slik. Det er en industri, den er avhengig av godtroende kunder.

Salvatores konklusjon:

"Stereophile is now basically a marketing engine for established brands, and the rare new brands which can afford a large marketing (advertising) budget, meaning hundreds of thousands of dollars. The only other audio companies they mention favorably are small companies whose owners are friends, or have some sort of "relationship", with the senior writers or the editor himself. Everyone else is "out", especially small, newly formed, innovative manufacturers who are perceived as a threat to the companies previously mentioned."

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
da jeg var i kontakt med randi for et drøyt år siden eller så, sa han ingenting om at "Man skal være en hi-fi aktør (produsent, utgiver, anmelder); man skal offentlig ha kommet med påstander om kablers egenskaper gjennom publikasjoner, anmeldelser, i profesjonelle fora, o.l."

altså stadig nye betingelser...

randi ønsket meg først velkommen til å ta testen, deretter var det masse mas om hvem som skulle dekke hva av utgifter, hvor testen skulle foretas, hvem som skulle ordne logistikken og alt det praktiske, kabler som var godkjent og ikke godkjent (noe som er ganske rart, all den tid han påstår at alle kabler låter likt), blablablabla.

ærilg talt, hvem gidder å bruke en måneds arbeidstid og masse penger på dette, når sannsynligheten er stor for at randi og hans folk uansett vil vri seg unna eller på annen måte sørge for at testen tilrettelegges slik at du er dømt til å "feile".

og skulle du klare å høre forskjell, så blir det nye runder med påstander og tullball, så den mill. $ kan du uansett bare se langt etter.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
wotg skrev:
For en barnslig debatt dette har blitt. Etter å ha lest Mr. Fremers innlegg på JREF så må jeg si at jeg kan styre min begeistring for Stereophile. Mannen skriver og argumenterer som en fjortenåring!
At Pear cable har trukket seg fra denne testen og at ingen andre high-end kabelprodusenter har stepped up to the plate er et tydelig signal på at produsentene vet de selger snake oil.
Jeg må dog rette litt kritikk til James Randi også, han har latt seg lede ut i disse meningsløse diskusjonene, alle som har diskutert med slike troende som f.eks Viking vet at det er som å snakke til en vegg, eller rettere sagt en vegg som kaster dritt tilbake.
Randi burde simpelten sette opp sitt eget test anlegg, sette en fast dato og invitere en bråte av de som har sagt seg villig til å ta en slik test. Det hadde selvfølgelig vært kulere å drite ut Michael Fremer eller andre fremtredende hifi personligheter, men å tatt en ABX test med 20 - 30 forskjellige vanlige audiofile hadde gjort samme nytten sett fra et vitenskapelig ståsted.
Hahaha, så du klarte å bli mer barnslig enn Randi, gratulerer ;)
Men, ærlig talt, Randi har selv stått for at det har blitt drittkasting, alle andre var jo fornøyde helt til han begynte med den typiske Randi metoden, å svartmale "motparten". Hvorfor kan han ikke holde kjeft og stå for at han skulle undersøke forslag 3 med sine rådgivere? Mannen er jo kronid.ot, istedenfor å klargjøre, mistenkeliggjør han alt og alle.

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
Fremer og svært mange av kabelentusiastene fremstår helt klart som vettskremte fordi deres udokumenterte følelser rundt hva de mener å høre skal settes på prøve.

Igjen, håper VIRKELIG dette blir gjennomført, uansett utfall.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Joaquin skrev:
da jeg var i kontakt med randi for et drøyt år siden eller så, sa han ingenting om at "Man skal være en hi-fi aktør (produsent, utgiver, anmelder); man skal offentlig ha kommet med påstander om kablers egenskaper gjennom publikasjoner, anmeldelser, i profesjonelle fora, o.l."

randi ønsket meg først velkommen til å ta testen, deretter var det masse mas om hvem som skulle dekke hva av utgifter, hvor testen skulle foretas, hvem som skulle ordne logistikken og alt det praktiske, kabler som var godkjent og ikke godkjent (noe som er ganske rart, all den tid han påstår at alle kabler låter likt), blablablabla.

ærilg talt, hvem gidder å bruke en måneds arbeidstid og masse penger på dette, når sannsynligheten er stor for at randi og hans folk uansett vil vri seg unna eller på annen måte sørge for at testen tilrettelegges slik at du er dømt til å "feile".

og skulle du klare å høre forskjell, så blir det nye runder med påstander og tullball, så den mill. $ kan du uansett bare se langt etter.
Der har du essensen av Randi, full av BS. Har noen av tilhengerne noen gang utfordret hans $1mill? Tror ikke det, det er et flott argument å ha i kabeldebatter og derfor er de livredde for at noe/noen skal sverte Randi.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Viking skrev:
Hahaha, så du klarte å bli mer barnslig enn Randi, gratulerer ;)
Men, ærlig talt, Randi har selv stått for at det har blitt drittkasting, alle andre var jo fornøyde helt til han begynte med den typiske Randi metoden, å svartmale "motparten". Hvorfor kan han ikke holde kjeft og stå for at han skulle undersøke forslag 3 med sine rådgivere? Mannen er jo kronid.ot, istedenfor å klargjøre, mistenkeliggjør han alt og alle.
And i rest my case...

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Viking - muligens leser vi innleggene helt ulikt. Men JRF kunngjorde at Pear hadde trukket sine kabler. Da gikk Fremer fullstendig fra hengslene og skjelte ut Randi for å fare med løgn når han påstod at Fremer hadde trukket seg (veldig morsom lesning i link nummer 2).
Randi påpekte at Fremer ikke en gang var nevnt i pressemeldingen, som handlet om Adam Blake og Pear Cables.

Men Randi mente at Pear som feiget ut underbygde hans påstand om snake oil.

Deretter er det nå spørsmål om å gjennomføre en annen test, med andre kabler, med Michael Fremer.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
wotg skrev:
vel, kaster du dritt på en vegg, så ikke blir forundret om det spretter litt tilbake på deg selv...

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Soundproof skrev:
Viking - muligens leser vi innleggene helt ulikt. Men JRF kunngjorde at Pear hadde trukket sine kabler. Da gikk Fremer fullstendig fra hengslene og skjelte ut Randi for å fare med løgn (veldig morsom lesning i link nummer 2).
Randi påpekte at Fremer ikke en gang var nevnt i pressemeldingen, som handlet om Adam Blake og Pear Cables.
Da tolker vi det hele fullstendig ulikt, det er sikkert. Mine engelskkunnskaper er tydeligvis ikke gode nok.................

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Viking skrev:
Soundproof skrev:
Viking - muligens leser vi innleggene helt ulikt. Men JRF kunngjorde at Pear hadde trukket sine kabler. Da gikk Fremer fullstendig fra hengslene og skjelte ut Randi for å fare med løgn (veldig morsom lesning i link nummer 2).
Da tolker vi det hele fullstendig ulikt, det er sikkert. Mine engelskkunnskaper er tydeligvis ikke gode nok.................
Det er hva jeg fikk ut av gjennomlesning av link 1 og 2. De to øvrige handler så om hvorvidt Fremer skal få bruke sin Tara Labs kabel, og om Randi har sagt ja til dette.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Soundproof skrev:
Jeg har alltid lest Stereophile, men etter å ha lest Atkinsons mailvekslinger og artikler om Randi, og nå Fremer (spesielt gjennom Salvatores avsløringer av ham) så skjønner jeg at jeg har å gjøre med en entusiastblekke der "entusiasmen" forbeholdes betalende annonsører.

http://www.high-endaudio.com/reviewers.html

Denne linken er avfødt av reaksjonene på dette innlegget:

http://www.high-endaudio.com/magaz.html

La meg si det slik. Det er en industri, den er avhengig av godtroende kunder.

Salvatores konklusjon:

"Stereophile is now basically a marketing engine for established brands, and the rare new brands which can afford a large marketing (advertising) budget, meaning hundreds of thousands of dollars. The only other audio companies they mention favorably are small companies whose owners are friends, or have some sort of "relationship", with the senior writers or the editor himself. Everyone else is "out", especially small, newly formed, innovative manufacturers who are perceived as a threat to the companies previously mentioned."
Vel, Salvatores påstander og "regler" om hvordan hifihjournalister gjennomfører tester er svært konspirasjonsteoretiske, og slik jeg kjenner bransjen uten fundament i virkeligheten. Nå skal jeg ikke utelukke at det finnes råtne epler i kurven av verdens hifijournalister, men som frilansjournalist kjenner jeg hifimagasinbransjen i det minste delvis fra innsiden, og jeg har så langt ikke sett noen indikasjoner på den type korrumperte anmeldelser som Salvatore påstår er regelen. Det viktigste punktet er slik jeg ser det hvorvidt det er en kobling mellom annonsering og testing av produkter. Min erfaring er at testaktiviteten for hvert magasin starter lenge før annonsene settes inn, og leverandørene får ikke lese gjennom anmeldelser i forkant av publisering. Annonseavdelingen og testerne jobber også svært uavhengig av hverandre, selv om det nok kan være slik at annonseavdelingen bruker det at et produkt blir testet for en gitt utgivelse som salgsargument når de forsøker å selge annonser i bladene. Jeg har imidlertid som hifijournalist aldri opplevd å få beskjed fra redaksjonen om å teste noe fordi leverandøren er en god annonsør. Enda viktigere er det at man aldri har fått beskjed om å skreddersy utfallet av noen test.

Når det gjelder språkbruken i en test, så vil jo den variere med hifijournalisten og hva man ønsker å formidle. Det kan være vanskelig å finne en balanse mellom subjektive inntrykk og hva man mener er nyttig for leseren. Det siste kan jo føre til rundere formuleringer enn en rent subjektiv test, men hvordan man velger å vekte dette er jo som sagt opp til journalisten.

K

knutinh

Gjest
Joaquin skrev:

Betingelsene ble endret 1. april 2007:
http://www.randi.org/joom/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=32

"Application for Status of Claimant

[This became effective on Sunday, April 1st, 2007, replacing the previous version of the Application; the nature of the One Million Dollar Paranormal Challenge in regard to those to who may now apply, has now changed substantially.]"

Grunnen til at betingelsene ble endret kan man spekulere i, men jeg tror vi kan være enige i at det er synd at det skjedde.

Jeg har ikke inntrykk av at dette er regler som "stadig" endrer seg. Har du noen dokumentasjon på at det har skjedd mer enn en gang siden 80-tallet?

-k

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
knutinh skrev:
Joaquin skrev:

Betingelsene ble endret 1. april 2007:
http://www.randi.org/joom/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=32

"Application for Status of Claimant

[This became effective on Sunday, April 1st, 2007, replacing the previous version of the Application; the nature of the One Million Dollar Paranormal Challenge in regard to those to who may now apply, has now changed substantially.]"

Grunnen til at betingelsene ble endret kan man spekulere i, men jeg tror vi kan være enige i at det er synd at det skjedde.

Jeg har ikke inntrykk av at dette er regler som "stadig" endrer seg. Har du noen dokumentasjon på at det har skjedd mer enn en gang siden 80-tallet?

-k
dessverre, knutinh, jeg har ikke samlet på mailvekslingene mellom meg og randi.
dere får bare tro meg eller la være.
i løpet av tre-fire mailvekslinger fremsatte randi stadig nye krav og premisser, og jeg skal ikke legge skjul på at vi skiltes som uvenner. ;D

den gangen jeg tok kontakt med randi, var forrige gang denne "challengen" var et hett diskusjonstema her på forumet.

hadde egentlig ikke tenkt meg å involvere meg i flere kabeldiskusjoner. ønsker ikke at mine skriverier skal taes som et forsvar for overprisede kabler og snake oil, da jeg personlig mener såkalte hi-end kabler er uforskammet priset fra både produsent og forhandlere. men, ja, jeg hører forskjeller på kabler, og har alltid gått for de kablene som jeg synes låter best i det aktuelle anlegget, uanhevgig av pris.

K

knutinh

Gjest
Joaquin skrev:
Det er ikke snakk om å tro deg eller å ikke tro. De offisielle kravene stilt av Randi er såvidt jeg vet endret en gang i nyere tid. Har du noe som dokumenterer noe annet?

Et heftig, udokumentert ordskifte mellom deg og ham med potensielle misforståelser begge veier kan umulig tjene som noe bevis.

I akkurat denne saken ser det ut som om det er Pear som er den "store synderen" med at de nekter å låne ut kabelen sin. Hverken James eller Michael kan lastes for akkurat det?

Vi får håpe at de to finner en annen fin kabel som de mener er like opplagt/umulig å skille fra referansen slik at vi kan sette oss ned med pop-corn og nyte matchen (matchingen?) ;.)

-k

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.328
Torget vurderinger
18
Ivaols skrev:
Fremer og svært mange av kabelentusiastene fremstår helt klart som vettskremte fordi deres udokumenterte følelser rundt hva de mener å høre skal settes på prøve.

Igjen, håper VIRKELIG dette blir gjennomført, uansett utfall.
Fremer fremstår som en mann som ikke har spesiellt god impulskontroll og som i denne diskusjonen har gått helt av hengslene. Det er synd for hvis man skreller vekk alle ukvemsordene og drittslengingen så har han etter min mening fortsatt sitt på det tørre. Han har ikke trukket seg men Randi er tydligvis ikke i stand til å svare på om testen kan gjennomføres med Fremers egne Tara Labs kabler. En skulle tro at det ikke spillte noen rolle om det var Tara Labs kabler til 16.000$ eller Pear kabler til 7000$ som ble brukt, man skulle tro at des dyrere jo bedre for Randi.

Før denne saken har jeg sett på Randi og testen som seriøst men nå begynner jeg å tvile. Håper Fremer kan holde seg litt mer i skinnet slik at Randi ikke får noe påskudd til å nekte bruk av Tara Labs kablene.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
knutinh skrev:
Joaquin skrev:
Det er ikke snakk om å tro deg eller å ikke tro. De offisielle kravene stilt av Randi er såvidt jeg vet endret en gang i nyere tid. Har du noe som dokumenterer noe annet?

Et heftig, udokumentert ordskifte mellom deg og ham med potensielle misforståelser begge veier kan umulig tjene som noe bevis.

I akkurat denne saken ser det ut som om det er Pear som er den "store synderen" med at de nekter å låne ut kabelen sin. Hverken James eller Michael kan lastes for akkurat det?

Vi får håpe at de to finner en annen fin kabel som de mener er like opplagt/umulig å skille fra referansen slik at vi kan sette oss ned med pop-corn og nyte matchen (matchingen?) ;.)

-k
enig med deg når det gjelder ny kabel, popcorn og nyting.

ellers må jeg tilføre at jeg snakket om de kravene randi stilte til meg gjennom privat mailveksling, og ikke de offisielle kravene. den gang visste jeg ikke at det eksisterte et sett med offisielle krav, jeg sendte bare en mail til randi etter å ha fått nyss om denne utfordringen.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Joaquin skrev:

Hei!
Jeg husker godt at du skrev at du hadde tatt kontakt og din ergrelse og fortvilelse over all "vanskeliggjøring" o.s.v.
Det som Joacuin skriver her bør alle merke seg imo.
Håper vi slipper å bli konfrontert med "Her har du sjansen til å "vinne" en million dollar" bare meld deg på, hver gang en stakkar mener å detektere forskjell på kabler.
Nå gjelder det tydeligvis et utvalg av spesielle personer i bransjen ikke lengre "Hvem som helst" Det kan jo være lurt for det kunne jo plutselig dukke opp en autist en dag ;)

Det som forundrer meg (og denne gangen skal jeg ikke nevne navn ::) ) er jo at en god del som er såkalte kabelskeptikere her (på HFS) selv har gått ut og hevdet at de kan høre forskjell mellom noen typer kabler.
Dersom de kan ,kan det kanskje også for dem være vanskelig i blindtest av div. grunner (som jeg ikke helt forstår i de tilfellene hvor det hevdes at forskjellene er store) men små derimot?.
En slik imo( overdrevent adjektivbruk) om kabler er i min verden en antagelse om at det er en blanding av liten men hørbar forskjell og en dose placebo, men det er meg ;)
Noen har blankt sagt at de ikke kan (jeg har noen av de navnene i hodet) mens noen sier de ikke har gjort det til nå men heller ikke vil avskrive muligheten.
Til de som vitterlig (tross alt) har stått frem at også de "evner" å høre forskjell (på noen typer), kan de da også være enige i at blindtest på dette nivå med enormt prestigetap/gevinst kan gi et mer enn normalt psykisk press, det tror i hvert fall jeg.
Dette forminskes ikke av at Randi er en illusjonist, som helt sikkert ikke gjerne gir/taper bort 6mill.

Har han forresten noen gang hatt noen utlegg/utbetaling, eller vet noen om hvor mye han eventuelt (på den ene eller andre måten) drar inn på dette (pr./omtale og annet?) utenom eventuell jobb som illusjonist på mer generelt grunnlag.

Det er tydeligvis mye usikkerhet +- begge veier her, for da jeg for et år eller to siden spurte om noen var villige til å satse 5000.- på at jeg ikke ville kunne skille mellom EKKJ (jordkabel) og Nordost Flatline II i mitt anlegg (som da var MF A300, EMC 1up og ht.? de jeg nå har eller kanskje det var Patos, så fikk jeg aldri noen hendvendelser).
Det eneste jeg satte som krav var at for jeg i det hele tatt skulle gidde å bruke masse tid på dette (måtte jo tørrtrene først ;) ) så måtte de 5k settes inn på sperret konto.
Etter at jeg da (hadde giddet) å tørrteste/trene så ville jeg eventuelt kunne bekrefte hvorvidt jeg ville satse i mot.
Siden jeg (i hvert fall ikke nå lenger og knapt noen gang) ikke går ut og hevder betydelige forskjeller mellom kabler selv om jeg forsåvidt fortsatt mener det er forskjeller, så har jeg fortsatt ikke gjort grundige (og blinde) tester for egen del (fordi jeg synes det både er kjedelig og omfattende)
Slik sett så kan det jo være en god taktikk som Randi (så langt jeg forstår) benytter seg av for at "motstanderne" rett og slett skal gå lei.
Når dette er sagt så burde det vel være store muligheter for f.eks. Fremer å få gjennomført en slik test under godt kontrollerte forhold uten sirkus og tryllekunstnere rundt seg.
Dette synes jeg oppriktig at Fremer burde ta initiativet til nå, for denne Randitesten tror jeg som jeg tidligere har sagt ikke blir noe av.
Alle (autoritetspersoner innen bransjen) som bruker sterke adjektiver om dette burde imo være villige til å "bevise" det under kontrollerte former (uten sirkus), det er faktisk den eneste måten en kan overbevise skeptikere og tvilere på.
Hva en evner å kunne høre av forskjeller for eget bruk, er som mange hevder helt legalt.
For min egen del så mener jeg å kunne høre at det er forskjeller (aldri enorme), må også innrømme at jeg heller ikke gidder å gå skikkelig grundig til verks for å finne "den beste" (alt for mye kjedelig jobbing for små forskjeller).
Her går det litt på magefølelse og hva jeg mener å erfare litt over tid og da er det greit å ha litt å velge i for anlegg og deler av det forandrer seg over tid.
Jeg har (i hvert fall foreløpig ;) ) rett og slett satt et ca. tak på hvor mye JEG synes det begynner å bli tull å betale for kabler og derfor jobber jeg ikke for å prøve de riktig dyre variantene.
Men så er det dette med påvirkning da ;D (som for sin egen del kan gjøre en kabel bedre enn den kanskje er), men jeg blir selvfølgelig ikke upåvirket når bekjente forteller om nytt på den fronten, bare langt mer reservert enn tidligere.

Mvh.KW

Jeg har litt vanskelig for å skjønne at ikke det kan være et greit utgangspunkt ::)

K

knutinh

Gjest
KW skrev:
Håper vi slipper å bli konfrontert med "Her har du sjansen til å "vinne" en million dollar" bare meld deg på, hver gang en stakkar mener å detektere forskjell på kabler.
Dette var i mine øyne et gyldig argument fram til 1. april 2007. At jeg har sagt det etter den tid skyldes uvitenhet.

For journalister i hifi-blekker og produsenter/leverandører er det slik jeg tolker Randi fremdeles mulig å melde seg på, noe som vel må være et gyldig argument mot journalistene i Lyd & Bilde som hevdet at de "lett" ville klare en slik test?
Det som forundrer meg (og denne gangen skal jeg ikke nevne navn ::) ) er jo at en god del som er såkalte kabelskeptikere her (på HFS) selv har gått ut og hevdet at de kan høre forskjell mellom noen typer kabler.
Jeg hevder minst mulig om egne evner, men jeg kan forstå at det er mulig å høre forskjell på kabler dersom man gjør veldig ufornuftige valg. Jeg ser ikke at det har noe å si for diskusjonen rundt hvorvidt kabler skal koste 500,- og oppover pr stykk.
Dersom de kan ,kan det kanskje også for dem være vanskelig i blindtest av div. grunner (som jeg ikke helt forstår i de tilfellene hvor det hevdes at forskjellene er store) men små derimot?.
En slik imo( overdrevent adjektivbruk) om kabler er i min verden en antagelse om at det er en blanding av liten men hørbar forskjell og en dose placebo, men det er meg ;)
Noen har blankt sagt at de ikke kan (jeg har noen av de navnene i hodet) mens noen sier de ikke har gjort det til nå men heller ikke vil avskrive muligheten.
Til de som vitterlig (tross alt) har stått frem at også de "evner" å høre forskjell (på noen typer), kan de da også være enige i at blindtest på dette nivå med enormt prestigetap/gevinst kan gi et mer enn normalt psykisk press, det tror i hvert fall jeg.
Kanskje. Randi er først og fremst en rabulist som prøver å sette lys på det han (og mange andre) mener er svindel. Han har sitt sett med metoder for å gjøre det.

Hvis jeg skulle bruke et år av livet mitt på å forske på hifi så ville jeg nok ha brukt andre metoder. Problemet er bare at det er så mange andre ting som er mer interessante å forske på innen hifi rent teknisk. Grunnen til at hifi-kabler er interessante som tema er mer antropologisk enn fysisk, noe som ville vært mitt andrevalg på studie-lista ;-)
Siden jeg (i hvert fall ikke nå lenger og knapt noen gang) ikke går ut og hevder betydelige forskjeller mellom kabler selv om jeg forsåvidt fortsatt mener det er forskjeller, så har jeg fortsatt ikke gjort grundige (og blinde) tester for egen del (fordi jeg synes det både er kjedelig og omfattende)
Mener du, rent logisk, at dersom hifi-utstyr er i stand til å ta opp og avspille musikk med stor nøyaktighet med stor/tilstrekkelig presisjon, så burde det også kunne ta opp og avspille en kabels påvirkning mellom to komponenter med like stor presisjon?

Dersom du fikk tilgang på et sett lydfiler som du kunne brenne ut på CD/DVD-A eller lytte til på PC-en, ville terskelen for å ta en blindtest mellom signalkabler, digitalkabler eller tilogmed høyttalerkabler bli lettere?

-k

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Knutinh skrev:
Mener du, rent logisk, at dersom hifi-utstyr er i stand til å ta opp og avspille musikk med stor nøyaktighet med stor/tilstrekkelig presisjon, så burde det også kunne ta opp og avspille en kabels påvirkning mellom to komponenter med like stor presisjon?

Dersom du fikk tilgang på et sett lydfiler som du kunne brenne ut på CD/DVD-A eller lytte til på PC-en, ville terskelen for å ta en blindtest mellom signalkabler, digitalkabler eller tilogmed høyttalerkabler bli lettere?
Jeg er ikke sikker på om jeg forstår spørsmålet helt (første del her)
Jeg mener at det er mulighet for at kabler (kanskje særlig ht,kabel) er gjenstand for en match/mismatch opp mot den eventuelle forsterkers evne til å drive en ht.(last)

På hvilken måte tenker du deg å ta opp dette uten at det kommer en del ukjente faktorer inn i bildet etter min ringe forståelse.

Opp mot dette så stiller jeg samme spørsmål som Joacuin gjorde:

deretter var det masse mas om hvem som skulle dekke hva av utgifter, hvor testen skulle foretas, hvem som skulle ordne logistikken og alt det praktiske, kabler som var godkjent og ikke godkjent (noe som er ganske rart, all den tid han påstår at alle kabler låter likt)
Jeg går vel ut i fra at mange av oss omtaler det vi hører (eller mener å høre) og bl.a. derfor blir det fort at det snakkes forbi hverandre.
Sagt med andre ord og veldig forenklet.

I en gitt innspilling så er vokalen lagt i likt fordelt styrke mellom høyre og venstre kanal (i stereo)
Så kan vi begynne å diskutere hvor "lyden" (vokalen) kommer fra.
"Alle" vet jo at den kommer fra begge ht. men alle hører jo at den kommer fra midten ::)
Med alle her så mener jeg brorparten av deltagerne her på HFS.
Min mor derimot ville nok hardnakket påstå at den kommer fra midten (mellom ht.) og det gjør den jo "forsåvidt" Det "hører" vi jo alle og for å si som Løkken i sin tid sa: ca, <er forskjellen/inntrykket vedvarende (over tid) så er den reell for deg.

I all enkelthet så tror jeg dette kan være et bilde for hvorfor og hvordan det blir mye uenighet om bl.a. kabelforskjeller.
Mvh.KW

Edit: For ordens skyld du hører til i den gruppa som hevder at du ikke hører forskjell, Low Q er en annen med min dårlige hukommelse så var de dere to jeg således hadde i hodet (for den gruppa).

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Forresten!
Tror du Randi ville godtatt dette ::)

Mvh.KW

B

Back_Door

Gjest
Har den godeste Randy designet et opplegg med så mye om og men at han kan være rimelig sikker på at ingen orker å stille opp? Da "vinner" han jo komfortabelt, uten å risikere sine penger ::)
Jeg tror nok at man ærlig og oppriktig kan mene å høre forskjeller på kabler, selv om man ikke tør/orker å stille opp i en test som dette.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Back_Door skrev:
Har den godeste Randy designet et opplegg med så mye om og men at han kan være rimelig sikker på at ingen orker å stille opp? Da "vinner" han jo komfortabelt, uten å risikere sine penger ::)
Jeg tror nok at man ærlig og oppriktig kan mene å høre forskjeller på kabler, selv om man ikke tør/orker å stille opp i en test som dette.
Hadde jeg lovet ut 1mill dollar til den som beviselig skulle høre forskjell på kabler, så hadde jeg også sørget for at testen overhodet ikke hadde noen muligheter for juks. At noen synes det blir "mye om og men" er jo interessant. Jeg for min del hadde tålt mye om og men for 1mill dollar dersom jeg var temmelig sikker på å klare testen.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Ja, det virker som om Michael Fremer har mye tid til overs, han er jo på nettsteder overalt og kommenterer utviklingen.

Pear trakk seg. Det kommer til å bli et case i hvordan man IKKE bygger en merkevare. Adam Blake må være idiot. Transparent lider fortsatt etter å ha trukket seg fra en tidligere utfordring i 1995.

Som Gizmodo fremstiller det.

Utfordring nummer 1, at Pear Cables kunne identifiseres i test mot Monster kabler, ble avsluttet da Pear trakk seg fra utfordringen.

Så er det ev. snakk om å få i gang utfordring nummer 2, at Michael Fremer skal få plukke ut high-end kabler i match mot Monster, og der diskuterer man nå hvilke kabler som skal anvendes.

Uansett - jeg gir vel beng i hva folk bruker av penger på kabler, men forundres likefullt over at man lar seg lure så lett.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Soundproof skrev:
Pear trakk seg. Det kommer til å bli et case i hvordan man IKKE bygger en merkevare. Adam Blake må være idiot. Transparent lider fortsatt etter å ha trukket seg fra en tidligere utfordring i 1995.
Beklager om dette har vært oppe.
Men har Pear meldt seg på dette / dvs meldt seg frivillig?
Hvis ikke, så kan det sikkert diskuteres hvorvidt dette blir et case i hvordan man bryter ned et (konkurrerende) varemerke...... ;)

R

O

om.s

Gjest
Soundproof skrev:
Uansett - jeg gir vel beng i hva folk bruker av penger på kabler, men forundres likefullt over at man lar seg lure så lett.
Ærlig talt, du er vel mer enn bare litt forutinntatt her!, hva får deg til å tro at alle som legger noen kroner mer enn deg på kabler har blitt lurt?
De fleste meg bekjent som legger noen xtra kroner på kablene sine gjør det ofte etter nøye valg og prioriteringer, det er vel mer slike tåpelig sleivspark som du her serverer som "flamer" endel av kabeldiskusjonene, ta deg heller en pils nå på kvelden og svelg at det er noen som har en annen opplevelse og prioritering enn deg til emnet....

mvh

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
"Uansett - jeg gir vel beng i hva folk bruker av penger på kabler, men forundres likefullt over at man lar seg lure så lett."

og jeg gir beng i at enkelte ikke hører forskjell på kabler, men forundres over at folk kan ha så så mye møkk i ørene... ;D

K

knutinh

Gjest
Joaquin skrev:
og jeg gir beng i at enkelte ikke hører forskjell på kabler, men forundres over at folk kan ha så så mye møkk i ørene... ;D
Men er det ikke rart at "journalistene" i verdens største blad for hifi-interesserte har ørene full av møkk?

-k

K

knutinh

Gjest
KW skrev:
Hei!
Knutinh skrev:

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår spørsmålet helt (første del her)
Jeg mener at det er mulighet for at kabler (kanskje særlig ht,kabel) er gjenstand for en match/mismatch opp mot den eventuelle forsterkers evne til å drive en ht.(last)

På hvilken måte tenker du deg å ta opp dette uten at det kommer en del ukjente faktorer inn i bildet etter min ringe forståelse.
Jeg tror at vi er enige om at en kabel må sees som et ledd av en krets bestående av kilde-impedans, kabel og inngangs-impedans.

Dersom det kan finnes DAT-opptakere eller CD-opptakere eller PC lydkort med inngangs-impedans som sees på som relevante, er du enig i at kabelens karakter burde kunne tas opp på et slikt medie?

Dersom så dette mediet avspilles på et anlegg med tilstrekkelig transparens så burde man kunne skille mellom forskjellige kabler, hvis test-oppsettets inngangs og utgangsimpedanser er av en type som avslører slike, og hvis det i det hele tatt lar seg gjøre å høre forskjell mellom kabler i realitiske scenarioer?

Dersom avspillerutstyret ditt ikke er i stand til å gjengi detaljer som gjør kabelvalg kritisk så kan man tenke seg at denne testen er fånyttes, men da burde du heller ikke kjøpe dyre kabler? Dersom avspillerutstyret ditt har en slik evne, så burde høykvalitetsopptak av en kilde/kabel/inngangs-krets være tilstrekkelig for å detektere evt forskjeller?

Hvis en slik test publisert på nett (for evt brenning til CD) er det som skal til for å få en diskusjon basert på fakta i stedetfor heksejakt så foreslår jeg at det er det vi bruker energien på.
Edit: For ordens skyld du hører til i den gruppa som hevder at du ikke hører forskjell, Low Q er en annen med min dårlige hukommelse så var de dere to jeg således hadde i hodet (for den gruppa).
Jeg hevder med viten og vilje minst mulig om hva jeg kan høre. Jeg regner ikke meg selv for å ha hørsel utover normalen, jeg tror at min styrke er å systematisere utsagn og beviser.

-k

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Antall liker
1
Man skal ikke la tråden flyte ut i hysteri, men når noen kommer med fakta, uansett om det er målinger eller lyttetester, så burde man være åpen for en viss kreativitet, dvs. tar dere tid til en evt. test selv! Dette burde ikke "koste" mange min. Gå inn i en butikk, og bytt to kabler, så er det gjort. Fort gjort i en port ;D.

U

utgatt60135

Gjest
Skulle Knut teste selv?

Hvorfor skulle han det..?

;)

Redigert av bjornh -hold dere til sak, ikke ta person.

Topp Bunn