Joaquin skrev:
da jeg var i kontakt med randi for et drøyt år siden eller så, sa han ingenting om at "Man skal være en hi-fi aktør (produsent, utgiver, anmelder); man skal offentlig ha kommet med påstander om kablers egenskaper gjennom publikasjoner, anmeldelser, i profesjonelle fora, o.l."
altså stadig nye betingelser...
randi ønsket meg først velkommen til å ta testen, deretter var det masse mas om hvem som skulle dekke hva av utgifter, hvor testen skulle foretas, hvem som skulle ordne logistikken og alt det praktiske, kabler som var godkjent og ikke godkjent (noe som er ganske rart, all den tid han påstår at alle kabler låter likt), blablablabla.
ærilg talt, hvem gidder å bruke en måneds arbeidstid og masse penger på dette, når sannsynligheten er stor for at randi og hans folk uansett vil vri seg unna eller på annen måte sørge for at testen tilrettelegges slik at du er dømt til å "feile".
og skulle du klare å høre forskjell, så blir det nye runder med påstander og tullball, så den mill. $ kan du uansett bare se langt etter.
Hei!
Jeg husker godt at du skrev at du hadde tatt kontakt og din ergrelse og fortvilelse over all "vanskeliggjøring" o.s.v.
Det som Joacuin skriver her bør alle merke seg imo.
Håper vi slipper å bli konfrontert med "Her har du sjansen til å "vinne" en million dollar" bare meld deg på, hver gang en stakkar mener å detektere forskjell på kabler.
Nå gjelder det tydeligvis et utvalg av spesielle personer i bransjen ikke lengre "Hvem som helst" Det kan jo være lurt for det kunne jo plutselig dukke opp en autist en dag
Det som forundrer meg (og denne gangen skal jeg ikke nevne navn :

) er jo at en god del som er såkalte kabelskeptikere her (på HFS) selv har gått ut og hevdet at de kan høre forskjell mellom noen typer kabler.
Dersom de kan ,kan det kanskje også for dem være vanskelig i blindtest av div. grunner (som jeg ikke helt forstår i de tilfellene hvor det hevdes at forskjellene er store) men små derimot?.
En slik imo( overdrevent adjektivbruk) om kabler er i min verden en antagelse om at det er en blanding av liten men hørbar forskjell og en dose placebo, men det er meg

Noen har blankt sagt at de ikke kan (jeg har noen av de navnene i hodet) mens noen sier de ikke har gjort det til nå men heller ikke vil avskrive muligheten.
Til de som vitterlig (tross alt) har stått frem at også de "evner" å høre forskjell (på noen typer), kan de da også være enige i at blindtest på dette nivå med enormt prestigetap/gevinst kan gi et mer enn normalt psykisk press, det tror i hvert fall jeg.
Dette forminskes ikke av at Randi er en illusjonist, som helt sikkert ikke gjerne gir/taper bort 6mill.
Har han forresten noen gang hatt noen utlegg/utbetaling, eller vet noen om hvor mye han eventuelt (på den ene eller andre måten) drar inn på dette (pr./omtale og annet?) utenom eventuell jobb som illusjonist på mer generelt grunnlag.
Det er tydeligvis mye usikkerhet +- begge veier her, for da jeg for et år eller to siden spurte om noen var villige til å satse 5000.- på at jeg ikke ville kunne skille mellom EKKJ (jordkabel) og Nordost Flatline II i mitt anlegg (som da var MF A300, EMC 1up og ht.? de jeg nå har eller kanskje det var Patos, så fikk jeg aldri noen hendvendelser).
Det eneste jeg satte som krav var at for jeg i det hele tatt skulle gidde å bruke masse tid på dette (måtte jo tørrtrene først

) så måtte de 5k settes inn på sperret konto.
Etter at jeg da (hadde giddet) å tørrteste/trene så ville jeg eventuelt kunne bekrefte hvorvidt jeg ville satse i mot.
Siden jeg (i hvert fall ikke nå lenger og knapt noen gang) ikke går ut og hevder betydelige forskjeller mellom kabler selv om jeg forsåvidt fortsatt mener det er forskjeller, så har jeg fortsatt ikke gjort grundige (og blinde) tester for egen del (fordi jeg synes det både er kjedelig og omfattende)
Slik sett så kan det jo være en god taktikk som Randi (så langt jeg forstår) benytter seg av for at "motstanderne" rett og slett skal gå lei.
Når dette er sagt så burde det vel være store muligheter for f.eks. Fremer å få gjennomført en slik test under godt kontrollerte forhold uten sirkus og tryllekunstnere rundt seg.
Dette synes jeg oppriktig at Fremer burde ta initiativet til nå, for denne Randitesten tror jeg som jeg tidligere har sagt ikke blir noe av.
Alle (autoritetspersoner innen bransjen) som bruker sterke adjektiver om dette burde imo være villige til å "bevise" det under kontrollerte former (uten sirkus), det er faktisk den eneste måten en kan overbevise skeptikere og tvilere på.
Hva en evner å kunne høre av forskjeller for eget bruk, er som mange hevder helt legalt.
For min egen del så mener jeg å kunne høre at det er forskjeller (aldri enorme), må også innrømme at jeg heller ikke gidder å gå skikkelig grundig til verks for å finne "den beste" (alt for mye kjedelig jobbing for små forskjeller).
Her går det litt på magefølelse og hva jeg mener å erfare litt over tid og da er det greit å ha litt å velge i for anlegg og deler av det forandrer seg over tid.
Jeg har (i hvert fall foreløpig

) rett og slett satt et ca. tak på hvor mye JEG synes det begynner å bli tull å betale for kabler og derfor jobber jeg ikke for å prøve de riktig dyre variantene.
Men så er det dette med påvirkning da ;D (som for sin egen del kan gjøre en kabel bedre enn den kanskje er), men jeg blir selvfølgelig ikke upåvirket når bekjente forteller om nytt på den fronten, bare langt mer reservert enn tidligere.
Mvh.KW
Jeg har litt vanskelig for å skjønne at ikke det kan være et greit utgangspunkt :