Blindtest: Folk flest kjenner ikke forskjell på dyr og billig vin

Hva skyldes dette testresultatet?

  • Fordi dyr og billig vin faktisk smaker likt.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Testprosedyren/settingen er ugunstig. Vin bør evalueres/drikkes på hjemmebane med senkede skuldre et

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    1

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.474
Antall liker
3.291
Torget vurderinger
1
Blindtest: Folk flest kjenner ikke forskjell på dyr og billig vin

vredensgnag skrev:
Men din løsning på det at folk ikke skjelner påståtte forskjeller innen hifi er å forsøke å ugyldiggjøre prosedyren, fremfor å erkjenne skillet mellom der sansene kommer til kort, og innbilningskraften må få overta for at det hele skal bli rikt.
Dette trenger du ikke tillegge meg. Jeg er da fullstendig klar over at innbildningens makt er stor. Også innenfor Hi-Fi, hvor vi alle går på den samme limpinnen en gang i blant. Poenget mitt at denne faktoren ikke kan legges til grunn hele tiden. Den forekommer bare av og til. En del av min "modningsprosess" som Hi-Fi tulling har vært nettopp å trene opp evnen til ikke å la meg lure av leverandør-hype, bling og høye priser. Jeg er fremdeles ikke "ferdig utlært", men har da kommet et stykke på vei. Noe som vel gjelder for mange Hi-Fi entusiaster her inne på Sentralen.
 
N

nb

Gjest
Blindtest: Folk flest kjenner ikke forskjell på dyr og billig vin

pedal skrev:
En del av min "modningsprosess" som Hi-Fi tulling har vært nettopp å trene opp evnen til ikke å la meg lure av leverandør-hype, bling og høye priser.
En innsikt man også greit kan komme til ved sunn fornuft og et absolutt minimum av forståelse for hvordan ting funker og ikke funker. Å prøve mye av det som selges er helt unødvendig for å kunne konkludere med at det ikke funker eller havner særdeles langt nede på listen over ting man trenger å ofre tid, energi og penger på med mindre man synest det er morro i seg selv.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.474
Antall liker
3.291
Torget vurderinger
1
Blindtest: Folk flest kjenner ikke forskjell på dyr og billig vin

vredensgnag skrev:
Ja, jeg kunne tatt en gjennomgang av ekstatiske remaster-anmeldelser i et hifi-blad.
Så, så. Ikke gå sur nå.

Som det fremgår av mitt innlegg så er det mange gode grunner til å søke etter Hi-fi utstyr med båndbredde over og under det hørbare toneområdet. Å påstå at dette skyldes "innbildning" eller "godfølelsen" er derfor et bomskudd. Sånn sett er den karbonpucken trolig et mer velegnet eksempel.

I stedet for å fornekte at man hører forskjell på ditt og datt, så synes jeg det er mer interessant å diskutere om forskjellene er relevante. Har de signifikans for totalen? Hvis man parallellkobler en kostbar super-tweeter med sine høyttalere, med hørbar forskjell, er det da egentlig en forbedring eller en forverring?

Tilsvarende: Er forsterkere med lav båndbredde allikevel å foretrekke, fordi den er bedre skjermet mot høyfrekvent støy og fordi den er mindre følsom mot høyttalerens kapasative last?

Eller hva med å velge en softdome som ruller av tidlig men pent, framfor en metalldome som peaker?


-Diskusjoner som dette synes jeg er mer matnyttig, enn denne evindelige fornektelsen av at ting låter forskjellig.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.474
Antall liker
3.291
Torget vurderinger
1
Blindtest: Folk flest kjenner ikke forskjell på dyr og billig vin

nb skrev:
En innsikt man også greit kan komme til ved sunn fornuft og et absolutt minimum av forståelse for hvordan ting funker og ikke funker.
Sunn fornuft er ikke å forakte! Dette med "minimum av forståelse" er dog litt mer tricky, da dette med Highend lyd faktisk er mer komplisert og nyansert enn man skulle tro. Jeg ser ofte at folk trekker forhastede konklusjoner på grunnlag av manglende teknisk innsikt. Dette går begge veier. Vredensgnag har nettopp eksemplifisert begge deler. Jfr svada-puck [HIT] og ultralyd [MISS].

Å prøve mye av det som selges er helt unødvendig for å kunne konkludere med at det ikke funker eller havner særdeles langt nede på listen over ting man trenger å ofre tid, energi og penger på med mindre man synest det er morro i seg selv.
Helt uenig. Rikholdig erfaring med ymse løsninger og teknologier er et must. Jeg oppfordrer entusiaster til å høre så mange forskjellige apparater og oppsett som mulig. Selv apparater som har et forskrekkelig måleblad, kan låte magisk under gitte forhold (trioderørforsterkere feks). Og omvendt; Apparater med tilforlatelige måledata, kan låte dårlig.
 
V

vredensgnag

Gjest
Blindtest: Folk flest kjenner ikke forskjell på dyr og billig vin

pedal skrev:
vredensgnag skrev:
Ja, jeg kunne tatt en gjennomgang av ekstatiske remaster-anmeldelser i et hifi-blad.
Så, så. Ikke gå sur nå.
Det er en veldig barnslig argumentasjonsteknikk du anvender deg av, og du oppnår kun at jeg ikke gidder lese resten.

Siden enkelte hifi-blad er tilgjengelige på nettet som pdf har jeg dog underholdt meg selv med å lese slike anmeldelser. Anbefales, mens vi snakker om flaggermushørsel.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Blindtest: Folk flest kjenner ikke forskjell på dyr og billig vin

pengesluk skrev:
Quote Vredens:

"5. At man med hell har kunnet tømme engelske offentlige steder for bråkete ungdom ved å spille høyfrekvente hvin som eldre (over 19) ikke hører."

Utenfor inngangen til Hamburg's Hovedjernbanestasjon (eller Hauptbanhof som det gjerne heter i finere kretser) var man veldig plaget med narkomane, som samlet seg og plaget/tigget penger av reisende. Inntil man monterte høytalere oppunder taket og begynte å spille klassisk musikk! Da forsvant de sporenstreks utenfor musikkens rekkevidde!
Det er derfor jeg poster mest i klassiskseksjonen på sentralen.....
 
N

nb

Gjest
Blindtest: Folk flest kjenner ikke forskjell på dyr og billig vin

pedal skrev:
Jfr svada-puck [HIT] og ultralyd [MISS].
...
Helt uenig. Rikholdig erfaring med ymse løsninger og teknologier er et must. Jeg oppfordrer entusiaster til å høre så mange forskjellige apparater og oppsett som mulig. Selv apparater som har et forskrekkelig måleblad, kan låte magisk under gitte forhold (trioderørforsterkere feks). Og omvendt; Apparater med tilforlatelige måledata, kan låte dårlig.
Forsåvidt enig, men husk på at dersom man skal etterstrebe best mulig lyd (hva nå det er) så burde den logiske fremgangsmåten være å ha de store temaene på stell først. Når så er tilfelle kan man kanskje begynne å se på de mer perifere sakene. Det ser imidlertid ut til å være rimelig utbredt å bevege seg i sirkler, dvs ha ett eller annet oppsett, jobbe med detaljene rundt det, for så å selge hele eller deler av skiten og så starte delvis på nytt - dog forhåpentligvis litt klokere enn man var tidligere. Det er - kanskje - mulig å hoppe rett dit ved å gjøre mer velkvalifiserte valg eller lytte til erfarne fjellfolk man har tillit til. At eksperimenteringen i seg selv er påkrevet ser jeg ikke så mange grunner til.

Du skrev jo selv en sak i Fidelity (eller var det Audio?) om alt man måtte tenke på for å spille av en CD-plate og alt som var gjort med Forsell-drivverket(?), en del år senere spiller du musikk fra en ordinær(?) PC - presumtivt grunnet en kombo av lydkvalitet/bekvemlighet/muligheter det gir. Det gikk også helt fint å spille av musikk fra en PC/Mac for mange år siden og musikk har vært spillt inn på datamaskiner i ganske lang tid. Pro-lydkort fra f.eks. Lynx har vært tilgjengelige i sikkert 10 år. Noen av oss har også brukt datamaskin som kilde i flere år før det ble det nye store. Om man søker litt på gamle HFS regner jeg med man finner ganske mye om hvor uegnet en PC/Mac er som digital musikkilde vs dedikerte CD-drivverk.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.474
Antall liker
3.291
Torget vurderinger
1
Blindtest: Folk flest kjenner ikke forskjell på dyr og billig vin

vredensgnag skrev:
Det er en veldig barnslig argumentasjonsteknikk du anvender deg av, og du oppnår kun at jeg ikke gidder lese resten.

Siden enkelte hifi-blad er tilgjengelige på nettet som pdf har jeg dog underholdt meg selv med å lese slike anmeldelser. Anbefales, mens vi snakker om flaggermushørsel.
Før vi henfaller til mer verbal "lugging" i denne tråden, som totte så morsomt kalte det, så vil jeg bare si at opprettelsen av underforumet Forskjeller og Testmetodikk har vært en berikelse. Jeg har lært mye her og lest interessante linker, bl.a. fra deg. Så ære være deg for det, selv om jeg ikke alltid er enig i graden eller din vektlegging av disse faktorene i totalbildet. :)
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Blindtest: Folk flest kjenner ikke forskjell på dyr og billig vin

http://www.ultimateavmag.com/content/great-audio-cable-debate-page-2

Smaker disse forskjell på vin og mon tro:
Nevertheless, there are some pretty famous engineers who are convinced that these cables sound better than "ordinary" cables. Joe Harley is the producer for AudioQuest Music, a record label associated with the cable manufacturer. "Last year, we recorded a string octet with two Neumann M50 tube microphones. As usual, we ran AudioQuest Diamond balanced mic cables (with solid silver strands in a Hyperlitz configuration) back to the mic preamps in the control room.

"Then, just as an experiment, we changed the mic cable to something more standard, something considered perfectly fine by many professionals, and had the group play the same piece again. The engineers thought something must be wrong, the connection must be dirty; it couldn't possibly be just the cable they were hearing. There wasn't a lot of hum or extraneous noise; it just sounded grungier, not as clean. There was a graininess and harshness that hadn't been there before, in addition to sounding closed down." As a result, Harley was able to convince Bernie Grundman to rewire every link in his mastering facility with AudioQuest cables.

Ja, slik høres faktisk forskjellen på bra og dårlige kabler ut i et topp anlegg. For de som ikke har hatt opplevelsen av å fornemme det selv ennå.

For de som må ha det inn med teskje enda en gang:

In the end, such exotic cables probably do make a difference in the sound. Low makes a good point about the effect of all audio components, including cable. "The only way to get good sound is by not damaging whatever you started with. Every piece of equipment puts out a signal that's distorted compared to the input. Better equipment causes less damage to the signal. The process is like a descending staircase. Every piece of equipment, including the cable, is like a step, taking its toll on the sound. If you replace any step with one that doesn't descend as far, the entire staircase doesn't descend as far, and you have a better sound."

Et råd til de som vurderer kabler, og vil teste dette ut fremfor å følge sin "fornuft" eller "kunnskap":


Ultimately, you must answer two questions for yourself. Can you hear a difference between various cables? If so, how much can you afford to spend on them? Try to arrange a listening test with a dealer who specializes in cable; you might even be able to perform some experiments in your own setup
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.671
Antall liker
1.262
Blindtest: Folk flest kjenner ikke forskjell på dyr og billig vin

Re. vintesten;
"The taste test launched with our programme on 24th February and gave participants the chance to try a wine and then guess whether it was cheap or expensive. A variety of wines were included in the trial; ranging from a £3.49 bottle of Claret to a £29.99 bottle of Champagne."

Hvis deltakerne har forskjellig smak med hensyn på hva de mener er en god vin - ikke unaturlig - og samtidig setter likhetstegn mellom best smak og pris - ikke unaturlig heller, gitt spørsmålstillingen, skal man ikke bli overrasket av resultatet, det blir som forventet.

Og man kan ikke konkludere med at deltakerne ikke kan skille smaksmessig mellom to viner.

Re. siste del av debatten; det er en fordel å teste utstyr selv, det er min erfaring. Hadde ellers aldri visst hvor mye bedre lyd en topp klasse (= kostbar) pickup og RIAA trinn kan gi.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Blindtest: Folk flest kjenner ikke forskjell på dyr og billig vin

Litt på siden. Jeg har vært på kurs i ølsmaking og det var imponerende hvor få som gjettet riktig på hvilket øl de drakk før fasiten kom.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.722
Antall liker
9.345
Sted
Trondheim
Blindtest: Folk flest kjenner ikke forskjell på dyr og billig vin

Som en kjent vinekspert sa da han om kvelden ble spurt angående vinsmaking:
"Når bommet du sist på druetypen i en vin du smakte?"

Svaret kom raskt:
"Lunsj"

Men det er jo en ting å kjenne igjen druetypen, noe annet å avgjøre om det er en god eller dårlig vin man smaker (men det er ikke alltid korrelasjon mellom kvalitet og pris i vinverden).
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Blindtest: Folk flest kjenner ikke forskjell på dyr og billig vin

De gangene eg har drukke dyr vin (500 kr+) har vore i selskap med ein ven som blei årets vinkelner i 2010.
Dei vinene eg har fått smake har vore heilt fantastiske, og sjølvsagt blir dei betre av at han forteller, forklarer og forguder.
Litt som når eg blir presentert for hifi av folk med langt meir erfaring enn meg.
Under mesterskapet måtte herr Langeteig blindsmake seg fram til 6 sorter vin. Da ikkje kun drue, men område, vinmark, produsent, år, eik/ikkje eik, tempratur, lagring… ::)
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Blindtest: Folk flest kjenner ikke forskjell på dyr og billig vin

At dere orker å holde på.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Blindtest: Folk flest kjenner ikke forskjell på dyr og billig vin

BigSwifty skrev:
At dere orker å holde på.
Morsom tidtrøyte dette her, så jeg har lest alt med interesse og entusiasme.
Tok en blindtest på min fetter: hhv deLuze V.S., Courvoisier V.S. og Bache Gabrielsen XO. Han ordnet dem i riktig rekkefølge, så enkelte smaker i alle fall forskjell på god og mindre fin Cognac (at det skyldtes tilfeldigheter eller flaks er utelukket - denne fetteren har mange års erfaring).
Mht kabler prøver jeg for tiden to sett med Chord Sarum, samt HT Pro Silway. Interessant nok låter kablene best i kombinasjon med hverandre, dvs Pro Silway fra RIAA til preamp, og Sarum videre til effekt. Sarum på begge strekkene låter ultrarent, men litt kjedelig. Hvis jeg tok en blindtest kan det godt være at folk ikke ville høre hvilken kabel som er dyrest, men hva som låter best, vil nok de aller fleste ha en mening om.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Blindtest: Folk flest kjenner ikke forskjell på dyr og billig vin

Korleis er skilnaden på brandy og whisky? Større eller mindre enn skilnaden på elektrostatar og horn?
Eg likar kombinasjonen elektrostatar og brandy betre enn horn og whisky, men det er vel ein smakssak....
 
Topp Bunn