"Blindtest" av kabler i VG

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hvor dyr HDMI kabel bør man ha i forhold til høyttalerkabler?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    HCS skrev:
    Er ikke AU24 et eksempel på dette ? Tynn kabel som lyder stort.... 8)...Uten å ha eid/hørt denne selv... Og ja, kan grave frem tester hvis det gjør lykken fullkommen for enkelte... ;)
    Nei, synes vel ikke det...navnet Au24 hentyder på gull...og lyden blir beskrevet som gyllen. Den er heller ikke spesiellt tynn ift Anticable, Cyrstal cable osv. Så synes vel i grunn at beskrivelsen i linken til Vreden "med gode allround egenskaper, nyansert, gylden går igjen i mange av testene der. Den er heller ikke superoppløst eller ekstremt god i bassen.

    mvh
    OMF
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    OMF skrev:
    HCS skrev:
    Er ikke AU24 et eksempel på dette ? Tynn kabel som lyder stort.... 8)...Uten å ha eid/hørt denne selv... Og ja, kan grave frem tester hvis det gjør lykken fullkommen for enkelte... ;)
    Nei, synes vel ikke det...navnet Au24 hentyder på gull...og lyden blir beskrevet som gyllen. Den er heller ikke spesiellt tynn ift Anticable, Cyrstal cable osv. Så synes vel i grunn at beskrivelsen i linken til Vreden "med gode allround egenskaper, nyansert, gylden går igjen i mange av testene der. Den er heller ikke superoppløst eller ekstremt god i bassen.

    mvh
    OMF
    Jepp, det er det vi gjør ... SYNSER.... Og da er det ikke så lett å komme med påstander om at tykke kabler lyder sånn og sånn , tynne, sølv osv... Det er personlig synsing som kun har verdi for den det gjelder og ens eget oppsett... Hvordan måler en "personlig smak"...??
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    HCS skrev:
    OMF skrev:
    HCS skrev:
    Er ikke AU24 et eksempel på dette ? Tynn kabel som lyder stort.... 8)...Uten å ha eid/hørt denne selv... Og ja, kan grave frem tester hvis det gjør lykken fullkommen for enkelte... ;)
    Nei, synes vel ikke det...navnet Au24 hentyder på gull...og lyden blir beskrevet som gyllen. Den er heller ikke spesiellt tynn ift Anticable, Cyrstal cable osv. Så synes vel i grunn at beskrivelsen i linken til Vreden "med gode allround egenskaper, nyansert, gylden går igjen i mange av testene der. Den er heller ikke superoppløst eller ekstremt god i bassen.

    mvh
    OMF
    Jepp, det er det vi gjør ... SYNSER.... Og da er det ikke så lett å komme med påstander om at tykke kabler lyder sånn og sånn , tynne, sølv osv... Det er personlig synsing som kun har verdi for den det gjelder og ens eget oppsett... Hvordan måler en "personlig smak"...??
    Neida - for all det, folk må gjerne synse om kabler. Jeg konstanterer bare at beskrivelse stemmer overraskende godt med hvordan kabelen ser ut/er laget/heter.

    Mvh
    OMF
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10
    nb skrev:
    pedal skrev:
    -De bruker kretskort av Teflon eller bedre, istedet for glassfiber. Dette er en parallell til isolasjonsmaterialet på signalkabler.
    Noensinne lytttet til to identiske forsterkere hvor eneste forskjell er at den ene har kretskort av "teflon eller bedre" og den andre har glassfiber?

    Og gitt dette kriteriet - hvem kommer da på listen over "kvalitetsforsterkere" og hvilke faller ut?
    Mark Levinson bruker Arlon kretskort i sine beste modeller. 320S har standard kretskort, 326 har Arlon, ellers skal de være like.
    Gamle referanse pre`n 32 har også Arlon.
    Som vanlig vil jo dere i "juleavd". påstå at dette er bare ett salgstriks. ;)

    Mvh.
    SAL
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    SAL skrev:
    nb skrev:
    pedal skrev:
    -De bruker kretskort av Teflon eller bedre, istedet for glassfiber. Dette er en parallell til isolasjonsmaterialet på signalkabler.
    Noensinne lytttet til to identiske forsterkere hvor eneste forskjell er at den ene har kretskort av "teflon eller bedre" og den andre har glassfiber?

    Og gitt dette kriteriet - hvem kommer da på listen over "kvalitetsforsterkere" og hvilke faller ut?
    Mark Levinson bruker Arlon kretskort i sine beste modeller. 320S har standard kretskort, 326 har Arlon, ellers skal de være like.
    Gamle referanse pre`n 32 har også Arlon.
    Som vanlig vil jo dere i "juleavd". påstå at dette er bare ett salgstriks. ;)

    Mvh.
    SAL
    Hva er akkurat disse Arlon kretskortene laget av da? (Fant ut at det var Arlon 25)
    Arlon er jo en kjent produsent av høykvalitets kretskort i mange ulike materialer.
    I følge produsenten er det et billigere alternativ til Teflon.

    "Arlon 25N® and 25FR® are woven fiberglass reinforced, ceramic filled composite materials for use as printed circuit board substrates. These materials combine the low dielectric constant properties of a thermosetting, non-polar organic resin system with the low expansion properties of ceramic filler. The combination is designed for high performance commercial circuits where high costs of PTFE materials are prohibitive, yet instability, electrical loss, and other shortcomings of traditional thermoset materials are unacceptable. 25FR materials also meet requirements of UL94V-0."

    Altså, bare rett og slett et fornuftig materialvalg til bruk i storskalaindustri, der teflon blir for dyrt til å rettferdiggjøres.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10
    novgarod skrev:
    SAL skrev:
    nb skrev:
    pedal skrev:
    -De bruker kretskort av Teflon eller bedre, istedet for glassfiber. Dette er en parallell til isolasjonsmaterialet på signalkabler.
    Noensinne lytttet til to identiske forsterkere hvor eneste forskjell er at den ene har kretskort av "teflon eller bedre" og den andre har glassfiber?

    Og gitt dette kriteriet - hvem kommer da på listen over "kvalitetsforsterkere" og hvilke faller ut?


    Mark Levinson bruker Arlon kretskort i sine beste modeller. 320S har standard kretskort, 326 har Arlon, ellers skal de være like.
    Gamle referanse pre`n 32 har også Arlon.
    Som vanlig vil jo dere i "juleavd". påstå at dette er bare ett salgstriks. ;)

    Mvh.
    SAL
    Hva er akkurat disse Arlon kretskortene laget av da? (Fant ut at det var Arlon 25)
    Arlon er jo en kjent produsent av høykvalitets kretskort i mange ulike materialer.
    I følge produsenten er det et billigere alternativ til Teflon.

    "Arlon 25N® and 25FR® are woven fiberglass reinforced, ceramic filled composite materials for use as printed circuit board substrates. These materials combine the low dielectric constant properties of a thermosetting, non-polar organic resin system with the low expansion properties of ceramic filler. The combination is designed for high performance commercial circuits where high costs of PTFE materials are prohibitive, yet instability, electrical loss, and other shortcomings of traditional thermoset materials are unacceptable. 25FR materials also meet requirements of UL94V-0."
    Kan du ikke bare Google litt til da så du finner det ut? ;)

    Mvh.
    SAL
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Gjort..! ;)
    Mye som tyder på at produktet er godt nok til Hi-Fi, da det brukes i industriroboter, pakkemaskiner, heiser, båter og landbruksmaskiner. Der vil man jo gjerne ha pålitelighet. :)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    fuzztor skrev:
    LOL, for en gjeng
    Jepp ;D

    Og merkelig nok hører jeg fortsatt godt forskjell på kabler.
    Men så tror jeg at et eller annen sted i verdensrommet finnes det liv også, jeg da. :eek:
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Sorry. Men har fulgt denne tråden å dette har jo bare gått over til vås!
    Føler vel at det er en del kunnskapsrike folk her som unødvendig må argumenter med folk som tror de får erfaring fra google! Skaff deres egen kunnskap i istedet!! Ikke tro på alt dere leser, men stol heller på egen erfaring. Det bør jo være nok.
    Har selv lydteknikker utdanning og jobber daglig med lyd, og musikk er fremdeles min lidenskap.
    Ser ut som mange glemmer at det er musikk man lytter til,ikke Bare lydkvaliteten. Det er jo drepen for all musikkglede! Iallefall blir gleden kortvarig da man hele tiden finner feil.
    Ikke glemm at det mye god musikk med dårlig opptak.Dette kan aldrig høres bra ut!

    Men Hører man forskjell på ht kabel,ja da gjør man vel det...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    fraiser skrev:
    Sorry. Men har fulgt denne tråden å dette har jo bare gått over til vås!
    Føler vel at det er en del kunnskapsrike folk her som unødvendig må argumenter med folk som tror de får erfaring fra google! kunnskap.Skaff deres egen kunnskap istedet!! Ikke tro på alt dere leser, men stol heller på egen erfaring. Det bør være nok.
    Har selv lydteknikker utdanning og jobber daglig med lyd, og musikk er fremdeles min lidenskap.
    Ser ut som mange glemmer at det er musikk man lytter til,ikke bare lydkvaliteten. Det er jo drepen for all musikkglede! Iallefall blir gleden kortvarig da man hele tiden finner feil.
    Ikke glemm at det mye god musikk med dårlig opptak.Dette kan aldrig høres bra ut!

    Men Hører man forskjell på en kabel eller et kretskort, ja da gjør man vel det...
    Hva ville du med denne utblåsningen?
    Mener du at kun de med tekniske kunnskaper kan uttale seg om lyd?
    Selv er jeg utdannet ved musikkonservatoriet, og har i aller høyeste grad fagkunnskap om lyd og musikk.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    fraiser skrev:
    Ser ut som mange glemmer at det er musikk man lytter til,ikke bare lydkvaliteten. Det er jo drepen for all musikkglede!
    Hææææææ ???

    Det er jo MOTSATT. God lydkvailtet er "grunnlaget" for musikkglede (ikke "drepen" for musikkgelde).

    Hvis denne tankegangen har sammenheng med lydteknisk fagkompetanse (som innlegger presiserer å inneha), blir æ skræmt ja::)
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Kom kanskje ut litt feil,kremt( heat of the moment) men vil dit at musikken rytmen og buskapet til artisten bør stå i fokus.
    Kanskje hvis man feks synes at klangen på kontrabassen kunne vært Litt anderledes, kan det hende den skal låte sånn!! Ikke bestandig dette bare er begrenset av feks kvaliteten på kabelen i annlegget man sitter å hører på.
    Og nei! Jeg mener ikke at man må ha lydutdanning for at man skal kunnne uttale seg om lyd! Da misforstår du eller bare kverrulerer! jeg skriver at IKKE BARE lydkvaliteten. les alt før dere kritisere.
    Sorry my bad, jeg trodde dette var en ht kabeltråd!
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    fraiser skrev:
    Kom kanskje ut litt feil,kremt( heat of the moment) men vil dit at musikken og buskapet til artisten bør stå i fokus.
    Kanskje hvis man feks synes at klangen på kontrabassen kunne vært Litt anderledes, kan det hende den skal låte sånn!! Ikke bestandig dette bare er begrenset av  feks kvaliteten på kabelen i  annlegget man sitter å hører på.
    Og nei! Jeg mener ikke at man må ha lydutdanning for at man skal kunnne uttale seg om lyd! Da misforstår du eller bare kverrulerer!
    Trodde du at du bare kunne droppe inn her på Kabelforumet (med stor K) og lire av deg noe upresis synsing? HVA??  :mad:  ;D

    Jeg skal si deg én ting, unge mann, og det er at, at musikkgleden er helt uavhengig av lydkvaliteten. Ja, du leste riktig.
    Mine største musikkstunder har jeg med lo-fi. iPod med komprimert 70-talls rock avspilt på en ordinær bilstereo eller et par Koss Porta Pro nå på tilbud hos netonnet for 195.-. Så det så.

    Men når jeg setter meg foran alteret hjemme i stua, da skal jeg ha realisme på realistisk (høyt) volum.
    Bor man i blokk og spiller lavt, så er det ikke så nøye hva man lytter på. Da kan man til og med kjøpe sine kabler på Clasern.

    Men når jeg sitter hjemme i sweetspoten, setter på en god jazz-innspilling og skrur opp volumet, da kommer realismen. Musikken fyller stua og omkranser meg omtrent som dampen i et romerbad. Jeg kjenner instrumentene på kroppen, musklene slapper av og blodet strømmer friere i kroppen så jeg blir varm i kinnene.

    Men vent!
    Det er noe som skurrer. Moroa går over i iritasjon.  Noen har prompet i badstuen.
    -Det viser seg å være Teflondielektrikumet som legger sin klamme hånd på lederne. En liten biklang i presensområdet. Denne lille feilen vokser til en STOR iritasjon. SÅ kommer fruen hjem fra trening og lytteseansen er spolert.

    Neste gang blir det sølv i bomull fra start.
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Skjønner hva du sier. Men hos meg går dette aldrig over i irritasjon som gjør at jeg skrur av.
    Gleder meg over musikk uannsett prompelyder i kabelen hos meg.
    Ikke bor jeg i blokk og ikke bruker jeg høre tlf. Men gift har barn enebolig og har ingen problemer med realistiske lytte nivåer her. Rør og jazz er det også.
    Mente ikke å såre dere som legger mye kr i ht kabel, får all del.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Bor man i blokk og spiller lavt, så er det ikke så nøye hva man lytter på. Da kan man til og med kjøpe sine kabler på Clasern.
    Jeg skal si deg en ting, unge mann, og det er at jeg bor i blokk, og spiller aldri mer enn sånn "passe høyt" eller "behagelig høyt", som er en liten evighet unna konsertlydnivå. (men må ha tolerante naboer tror jeg) Og Clas-kabler hadde jeg likevel aldri tolerert. Hørte forresten helt tilfeldig i kveld gjennom A-ha sin Scoundrel Days. Det ble et engasjerende "selskap" fra A-ha, men jeg hadde ikke giddet gå gjennom denne seansen med et simpelt anlegg, tror jeg..
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Saken er vel at man kan vel være opptatt av god lyd, samt ha kunnskap om dette uten at man bruker ht kabler til xxxk,- hjemme!

    I min jobb er det vel ht kabelen som gjør minst med lyden, så lenge kv stemmer med lengden!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Kabellyrikere hisser seg opp over at «de andre» er så uinteressert i de små lydforskjeller; kabelskeptikere hisser seg opp over at «de andre» ser mening i de store prisforskjeller.

    Tar en prisen ut av ligningen, så tok en (den ildfulle) motivasjonen ut av diskusjonen.
     

    vta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    352
    Antall liker
    6
    Dr Dong skrev:
    Tar en prisen ut av ligningen, så tok en (den ildfulle) motivasjonen ut av diskusjonen.
    Tror du er inne på noe vesentlig her ja, for materialkost alene kan vel ikke forsvare utsalgspris på de dyreste variantene? Ei kan vel heller så mange av "produsentene" påberope seg å ha utviklingskost i nærheten av meterprisen vi ser på enkelte av kablene?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Lyden er avgjørende, ikke prisen. Noen har tungt for det, siden de stadig gjentar pris, lyrikk og ufoer.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Lyden er avgjørende, ikke prisen. Noen har tungt for det, siden de stadig gjentar pris, lyrikk og ufoer.
    Lese kan du ikke; prøv en gang til:

    «…så tok en (den ildfulle) motivasjonen ut av diskusjonen.»

    Så kan du fortelle hvorfor ikke det fins andre tweaks som medfører det samme engasjement «over and over again».

    Makramering er ikke det som spriter opp disse diskusjonene…
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kan jeg ikke? Var vel du som kom med "kabellyrikere".
    Leser godt jeg. Leser også det samme i hver eneste kabeltråd. Hvem tror dere dere argumenterer for? Vi som hører forskjeller, gjør det uansett mengden av misjonering eller henvisning til mer eller mindre selvstudert tekniske utlegginger. Det det virker som, er at enkelte av dere har et enormt behov for å få fram hvor mye dere "vet". Uten at alle lar seg nevneverdig imponere av det.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    fraiser skrev:
    Sorry. Men har fulgt denne tråden å dette har jo bare gått over til vås!
    Føler vel at det er en del kunnskapsrike folk her som unødvendig må argumenter med folk som tror de får erfaring fra google! Skaff deres egen kunnskap i istedet!! Ikke tro på alt dere leser, men stol heller på egen erfaring. Det bør jo være nok.
    Har selv lydteknikker utdanning og jobber daglig med lyd, og musikk er fremdeles min lidenskap.
    Ser ut som mange glemmer at det er musikk man lytter til,ikke Bare lydkvaliteten. Det er jo drepen for all musikkglede! Iallefall blir gleden kortvarig da man hele tiden finner feil.
    Ikke glemm at det mye god musikk med dårlig opptak.Dette kan aldrig høres bra ut!

    Men Hører man forskjell på ht kabel,ja da gjør man vel det...

    Er enig i mye av det du skriver.

    Jeg hørte umiddelbart forskjell på diverse kabler jeg har byttet om på, enten det var signalkabler eller høyttalerkabler.
    Så sant der var forskjeller, og det var det på noen kabler.

    Men forskjellen var ikke større enn at jeg ville ikke betalt tusener for ikke å si titusenerer av kroner for kabler.

    Merkelig nok kan Uriah Heep høres best ut i en eldre kassettradio til tider, livsbejande, med alle de feil der kan forekomme både når det gjelder opptak og avspillingsremedie.

    Hvis jeg hadde måttet levert en kabel til tusener av kroner til kliniske og strenge tester for å måle forskjell fra lakriskabler - ja da er det ikke kabler for meg.

    Men kan godt være kabler for noen andre.

    For meg er musikken viktigst, ikke teknikken.
     

    M.E

    Fersking
    Ble medlem
    28.09.2007
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    3
    Heisann! jeg pleier ikke å delta i disse debattene men jeg lurer på hvor det finnes målinger som viser at det ikke er forskjeller på kabler?

    mvh M.E
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Kan jeg ikke? Var vel du som kom med "kabellyrikere".
    Leser godt jeg. Leser også det samme i hver eneste kabeltråd. Hvem tror dere dere argumenterer for? Vi som hører forskjeller, gjør det uansett mengden av misjonering eller henvisning til mer eller mindre selvstudert tekniske utlegginger. Det det virker som, er at enkelte av dere har et enormt behov for å få fram hvor mye dere "vet". Uten at alle lar seg imponere av det.
    Men var det det jeg uttalte meg om?

    Jeg sa ingenting om dette. Bare en antydning om DISKUSJONEN. Intet om hvem som har rett. Men du er så overbevist om at du har rett at du ikke ser at det kan sies noe om diskusjonen uavhengig av hvem som nå skulle ha rett.

    Det har noe med å kunne å lese, og ikke bare ha ryggmargsreflekser.

    (Jeg er forresten vel inneforstått med at jeg lanserte termen «kabellyrikere» for mange måner siden. En meget heldig konstruksjon, selv sett i ettertidens fornuftige lys. Det satte navn på en tilnærming. Heller ikke det hadde med å ha rett å gjøre, men den argumentative grunngiving. Ingen har vel vært mer iherdig på å fundamentere dette opplevelsesaspektet til noe objektivt gyldig enn Asbjørn her på forumet. Det har faktisk gjort ting mer klart for mange av oss. Fra «den andre siden» har ikke motivasjonen og forsøkene vært like overbevisende. Der har en insistert på sin autoritet. For noen av oss ligger autoriteten i metoden, og ikke i hvem som sier hva. Men det er kanskje en annen diskusjon.)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    M.E skrev:
    Heisann! jeg pleier ikke å delta i disse debattene men jeg lurer på hvor det finnes målinger som viser at det ikke er forskjeller på kabler?
    Nei, sånne målinger er i så fall for unøyaktige. Virkeligheten er snarere det motsatte. Det er lett å måle forskjell i elektriske egenskaper. Med tilstrekkelig nøyaktige målinger vil det også være mulig å vise litt variasjon mellom forskjellige eksemplarer av samme type kabel. Det er tilnærmet umulig å produsere to gjenstander som er identisk like.

    Det er også ganske forutsigbart hvordan de elektriske egenskapene vil påvirke lyden (litt) når kablene kobles til komponenter. Det kan også måles, og det er en egen tråd med eksempler på sånne målinger.

    Diskusjonen er snarere hvor store forskjellene må bli før de er hørbare og får praktisk betydning, og om kabler med identiske elektriske egenskaper likevel kan påvirke lyden forskjellig. Det kan de ikke, spør du meg. ;)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    fraiser skrev:
    ... Har selv lydteknikker utdanning og jobber daglig med lyd,...
    Interessant yrke du har, Fraiser!

    For lydteknikkere flest er kablene i studioet et arbeidsverktøy.
    Det viktigste er basale egenskaper som god skjerming mot innstrålt støy, at "pluggen sitter" og at det ikke er noe vakkel noe sted som kan forårsake avbrudd eller knepp i lyden. Økonomi spiller også inn. Viktigere med nye mikrofoner/studio utstyr, enn kostbare kabler.
    Sist men ikke minst blir lydforskjellene i kabler marginale, ja jeg vil endog si ubetydelige, i forhold til de effekter og justeringer studioteknikkeren har til rådighet.

    I et studio jobber man nemlig på spor-nivå. Hvert instrument ligger på separate lydspor. Vil man ha litt mer romklang, tydeligere kontrabass eller tilstedeværelse på symbalene, da kan de tweake dette direkte på respektive lydspor.

    At studiofolk ikke er opptatt av eller "skjønner" poenget med kabelmatching ut i fra et profesjonelt ståsted er således logisk og fornuftig.

    ---------

    Men går man ett ledd lengre opp i kjeden, fra studio miks til mastering, så sitter gutta og jobber med den ferdige 2-kanalsmiksen. På dette nivået ser verktøykassen annerledes ut, hvorav kabler er en av dem.

    Her er et instruktivt intervju med mastering legenden Greg Calbi. -Senior mastering engineer ved Sterling Sound som har tweaket lyden på platene til John Lennon, Bob Dylan, Paul Simon, Bruce Springsteen og nedover.



    Greg Calbi forklarer sitt arbeidsverktøy; Kompressorer, limitere og andre effektmaskiner. Og kabler.

    Han bruker Wireworld og Harmonic Technology. Den ene låter ”earthy and smooth”, den andre ”open and clear”.
    Greg lager ikke noe poeng av hva de koster, eller om den ene er bedre enn den andre. Kun at de låter forskjellig, og at han bruker de til å tune lyden i den ene eller andre retning.

    Legg merke til prioriteringen/rekkefølgen: Kabelvalg er første trinn. Siden han uansett må ha kabler imellom boksene (når han jobber i det analoge domenet) så benytter han denne muligheten til å tweake lyden. Deretter så skruer han på EQ, kompresjon og gud vet hva han har av apparater.

    I løpet av intervjuet drøfter Greg mastering ingeniørens begrensede tids-/økonomiske rammer. Det må gå fort. Han bruker gjerne <1 dag pr album.
    Men tid til å velge ut en kabel med riktig lydsignatur, ja det tar han seg.

    Se det interessante intervjuet her. (Del av et større instruksjons/kursopplegg): http://www.artistshousemusic.org/videos/mastering

    ---------------

    Greg kan sies å være et kronvitne i den eksistensielle kabeldebatten: Alminnelige kabler har (i variabel grad) forskjellig lydsignatur.

    Forhåpentligvis kan de mest hårdnakkede Kabelfornekterne nå legge dette stridspunktet dødt og vi kan fokusere på den, etter mitt skjønn, mer interessante diskusjonen rundt:
    -Er disse forskjellene signifikante for sluttresultatet?
    -Er disse forskjellene verdt pengene (kost/nytte)?
    -Hva er den tekniske forklaringen på lydlige kabelforskjeller?
     

    Vedlegg

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Mitt kabelstandpunkt er at jeg ikke ønsker å ha kabling som en variabel faktor i anlegget. Eller sagt med andre ord, jeg ønsker ikke at også denne delen av kjeden skal være gjenstand for matching/tuning av klangbalanse/eq. Jeg har mer enn nok med høyttalere og øvrig elektronikk til denne jobben. Mitt eneste krav til et sett med kabler er derfor at den i seg selv ikke påvirker lyden hørbart fra en nøytral transmisjon.

    Gitt at dette er utgangspunktet er det egentlig irrelevant for meg om det er forskjell eller ei, det eneste som er viktig er om forskjellene mellom rimelige "standardkabler" og "hifikabler" er kvalitative (dvs mer transparente) på generelt grunnlag i alle anlegg, eller om mer eksotiske "hifikabler" kun kan være et heldig treff i et bestemt anlegg og dermed ikke passer inn i min hi-fi filosofi selv om det hørbare resultatet i akkurat dette ene anlegget fremstår bedre for lytteren.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    pedal skrev:
    [.........

    Forhåpentligvis kan de mest hårdnakkede Kabelfornekterne nå legge dette stridspunktet dødt og vi kan fokusere på den, etter mitt skjønn, mer interessante diskusjonen rundt:
    -Er disse forskjellene signifikante for sluttresultatet?
    -Er disse forskjellene verdt pengene (kost/nytte)?
    -Hva er den tekniske forklaringen på lydlige kabelforskjeller?
    Mitt inntrykk er at dette har fokus i kabeldebattene. Men de som mener noe annet (omtalt som kabelfornektere) må ha lov til å si sin mening de også, med den kraften de selv ønsker. Dersom ytringsfriheten ikke skal gjelde noe så trivielt som kabler, er vi på ville veger. Kjenner at forsøk på å begrense ytringsfriheten provoserer meg mer, enn noe som helst utsagn om kabler kan gjøre.

    Edit: Klargjøring
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    pedal skrev:
    fraiser skrev:
    ... Har selv lydteknikker utdanning og jobber daglig med lyd,...
    Interessant yrke du har, Fraiser!

    For lydteknikkere flest er kablene i studioet et arbeidsverktøy.
    Det viktigste er basale egenskaper som god skjerming mot innstrålt støy, at "pluggen sitter" og at det ikke er noe vakkel noe sted som kan forårsake avbrudd eller knepp i lyden. Økonomi spiller også inn. Viktigere med nye mikrofoner/studio utstyr, enn kostbare kabler.
    Sist men ikke minst blir lydforskjellene i kabler marginale, ja jeg vil endog si ubetydelige, i forhold til de effekter og justeringer studioteknikkeren har til rådighet.

    I et studio jobber man nemlig på spor-nivå. Hvert instrument ligger på separate lydspor. Vil man ha litt mer romklang, tydeligere kontrabass eller tilstedeværelse på symbalene, da kan de tweake dette direkte på respektive lydspor.

    At studiofolk ikke er opptatt av eller "skjønner" poenget med kabelmatching ut i fra et profesjonelt ståsted er således logisk og fornuftig.

    ---------

    Men går man ett ledd lengre opp i kjeden, fra studio miks til mastering, så sitter gutta og jobber med den ferdige 2-kanalsmiksen. På dette nivået ser verktøykassen annerledes ut, hvorav kabler er en av dem.

    Her er et instruktivt intervju med mastering legenden Greg Calbi. -Senior mastering engineer ved Sterling Sound som har tweaket lyden på platene til John Lennon, Bob Dylan, Paul Simon, Bruce Springsteen og nedover.



    Greg Calbi forklarer sitt arbeidsverktøy; Kompressorer, limitere og andre effektmaskiner. Og kabler.

    Han bruker Wireworld og Harmonic Technology. Den ene låter ”earthy and smooth”, den andre ”open and clear”.
    Greg lager ikke noe poeng av hva de koster, eller om den ene er bedre enn den andre. Kun at de låter forskjellig, og at han bruker de til å tune lyden i den ene eller andre retning.

    Legg merke til prioriteringen/rekkefølgen: Kabelvalg er første trinn. Siden han uansett må ha kabler imellom boksene (når han jobber i det analoge domenet) så benytter han denne muligheten til å tweake lyden. Deretter så skruer han på EQ, kompresjon og gud vet hva han har av apparater.

    I løpet av intervjuet drøfter Greg mastering ingeniørens begrensede tids-/økonomiske rammer. Det må gå fort. Han bruker gjerne <1 dag pr album.
    Men tid til å velge ut en kabel med riktig lydsignatur, ja det tar han seg.

    Se det interessante intervjuet her. (Del av et større instruksjons/kursopplegg): http://www.artistshousemusic.org/videos/mastering

    ---------------

    Greg kan sies å være et kronvitne i den eksistensielle kabeldebatten: Alminnelige kabler har (i variabel grad) forskjellig lydsignatur.

    Forhåpentligvis kan de mest hårdnakkede Kabelfornekterne nå legge dette stridspunktet dødt og vi kan fokusere på den, etter mitt skjønn, mer interessante diskusjonen rundt:
    -Er disse forskjellene signifikante for sluttresultatet?
    -Er disse forskjellene verdt pengene (kost/nytte)?
    -Hva er den tekniske forklaringen på lydlige kabelforskjeller?
    Kan vi tolke deg dithet da at hvis vi skal finne ut sannheten om kabler er vitktig eller ikke - så skal vi skue til de som driver mastering.....? eller gjelder det kun Greg...?

    Jeg tror det kan være lurt å skue til proffverden. De vet hva de skal høre etter, og har ofte et langt mer pragmatisk forhold til lyd enn det hifi gærninger har. At proffverden har gode produkter er det jo ingen tvil om - EMM LAbs, dCs, Weiss, Bryston, DP, DADm Apogee er alle proffmerke som har gjort suksess i hifi!

    Men mitt inntrykk er at proffene ikke bryr seg om kabler...sitter du med et annet inntrykk pedal..?

    Mvh
    OMF
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Ytringsfriheten? Hva med normal folkeskikk? Hva med regelverket? Er det helt greit med personangrep med når man rettferdiggjør det med ytringsfriheten?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noen av de som bruker kostbare merke kabler i studio er sponset til opplysning og det fungerer som reklame. Så finnes det selvsagt noen kabeltroende der også, men de er garantert i et betydelig mindretall. Ingen av de jeg har truffet fra studioverden bryr seg om kabler.
    Og uansett beviser det ingenting om Greg eller Per i et vilkårlig studio bruker dyre kabler.

    Enig med Marsboer. Kabler skal overføre signalet korrekt. Man kan gjøre mye større tilsvarende endringer andre steder og langt billigere er det også.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    orso skrev:
    Noen av de som bruker kostbare merke kabler i studio er sponset til opplysning og det fungerer som reklame. Så finnes det selvsagt noen kabeltroende der også, men de er garantert i et betydelig mindretall. Ingen av de jeg har truffet fra studioverden bryr seg om kabler.
    Og uansett beviser det ingenting om Greg eller Per i et vilkårlig studio bruker dyre kabler.

    Enig med Marsboer. Kabler skal overføre signalet korrekt. Man kan gjøre mye større tilsvarende endringer andre steder og langt billigere er det også.
    Og du sitter som vanlig på fasiten! tror du eller vet du?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Men mitt inntrykk er at proffene ikke bryr seg om kabler...sitter du med et annet inntrykk pedal..?
    Det er et godt tegn at hovedpoenget i mitt innlegg fornektes. I din neste fase forventer jeg aksept.

    Poenget er jo at det finnes ikke én proff-bransje. Det finnes flere:
    -PA-lyd prioriterer robusthet og praktiske scene hensyn.
    -Studioarbeid på multikanalsnivå har andre og mer effektive lydsminke midler.
    -Først ved mastering av ferdig 2-kanalstape blir kabler viktige. Noe en av verdens største Mastering ingeniører bekrefter i min link.

    Nyanserer man litt, så ser man at kabler er viktig også i Studiosammenheng, men da i typiske nisjestudioer som gjør puristopptak i 2 kanaler og med lite postmixing. Dette har vi flere eksempler på.Blant annet OTR Studios (Blue Coast Records) som bruker egenutviklede sølvkabler.

    -----------

    For å bevare perspektivet: Jeg tror ikke spesialkabler i studiomiljø er noen nødvendighet. Men det er en liten detalj som plukkes opp av de mest kvalitetsbevisste.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    gormj skrev:
    pedal skrev:
    [.........

    Forhåpentligvis kan de mest hårdnakkede Kabelfornekterne nå legge dette stridspunktet dødt og vi kan fokusere på den, etter mitt skjønn, mer interessante diskusjonen rundt:
    -Er disse forskjellene signifikante for sluttresultatet?
    -Er disse forskjellene verdt pengene (kost/nytte)?
    -Hva er den tekniske forklaringen på lydlige kabelforskjeller?
    Mitt inntrykk er at dette har fokus i kabeldebattene. Men de som mener noe annet (omtalt som kabelfornektere) må ha lov til å si sin mening de også, med den kraften de selv ønsker. Dersom ytringsfriheten ikke skal gjelde noe så trivielt som kabler, er vi på ville veger. Kjenner at forsøk på å begrense ytringsfriheten provoserer meg mer, enn noe som helst utsagn om kabler kan gjøre.

    Edit: Klargjøring
    Jeg mener at det er disse tre punktene jeg prøver å diskutere hele tiden, og så blir jeg kalt "kabelfornekter" og "døvhørt", for å ta noen av de mildere eksemplene. ???
     
    R

    Roysen

    Gjest
    orso skrev:
    Noen av de som bruker kostbare merke kabler i studio er sponset til opplysning og det fungerer som reklame. Så finnes det selvsagt noen kabeltroende der også, men de er garantert i et betydelig mindretall. Ingen av de jeg har truffet fra studioverden bryr seg om kabler.
    Og uansett beviser det ingenting om Greg eller Per i et vilkårlig studio bruker dyre kabler.

    Enig med Marsboer. Kabler skal overføre signalet korrekt. Man kan gjøre mye større tilsvarende endringer andre steder og langt billigere er det også.
    Det som er litt påfallende er vel at det er de studioene som lager best lyd som er mest opptatt av kabler.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Roysen skrev:
    Det som er litt påfallende er vel at det er de studioene som lager best lyd som er mest opptatt av kabler.
    'Er det så påfallende? Kan ikke det ha med hele mentaliteten til studioet og ikke nødvendigvis kablene i seg selv? Ikke vet jeg da men ville tro at studioets yrkestolthet ville være det mest avgjørende for det endelige resultatet? Kablene bare bekrefter de investeringer gjort på resterende utstyr, men dette er synsing fra min side.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn