nb skrev:
Roysen skrev:
Godt innlegg Knut Runar. Det ble veldig stille fra kabelskeptikerne etter innlegget ditt.
Det er bare en rekke ikke-kvantifiserte påstander. Det står sikkert ørten meter simpel kabel i spolene i delefilteret på enhver høyttaler. Størrelsen på effekter som i teorien eksisterer er så små at de ikke er verdt særlig mange kalorier eller kroner. Det er der logikken skorter, og det er også derfor det finnes et marked for dusteprodukter som kabelløftere og ymse vibrasjonsdempere man kan feste på høyttalerkablene.
Og så kan man alltids komme tilbake til poenget om at dersom dette var viktige problemstillinger så er det merksnodig at de tydligvis kan løses med omtrent en hvilkensomhelst kontruksjon siden det ikke er noen konsistens i oppbygningen av dyre kabler. Det eneste de har felles er faktisk at de er dyre. Man skal være rimelig blind for ikke å klare å se det opplagte poenget.
Kjære NB.
Jeg vet ingenting om din tekniske utdannelse eller kompetanse, så den skal jeg la være å påstå noe om.
Når du tar til motmæle ved å argumentere at jeg ikke tallfester mine påstander, så tror jeg med hånden på hjertet at du faktisk har oversett sentrale punkter i min redegjørelse.
De sentrale punktene er nettop at ulike kabler har ulike :
-dimensjoner på kordellene.
-antall kordeller
-tvinnevinkel
-isolasjonsmaterialer
-avstand til motsatt leder
-osv.
Jeg forsøkte å gi en forenklet og kortfattet forklaring på hvilke forhold som virker inn på kabel og signal.
Jeg ønsket ikke å gi en komplett og utfyllende redegjørelse.
Du forsøker å bagatellisere mine forenklede forklaringer ut fra at " dette er så lite og udokumentert" eller " ikke kvantifisert". Da har du i beste fall oversett at dette er en forenklet forklaring.
Det ville være langt utenfor nettstedets intensjon å gå inn på ulike materialkvaliteter, fysikk beregninger, for så å dra inn talldata på stråleverdier fra kabler og annet elektrisk utstyr.
Det er nettopp de store variasjonene mellom ulike oppsett og de nærliggende støykilder som gjør at slike tall ikke har noe i en slik debatt å gjøre.
Skulle jeg tatt inn tall på et slikt nivå, så måtte det beskrives ut fra ett gitt oppsett. da må det inn avstandsberegninger mellom kabler for å se hvor stor magnetisk påvirkning hver kabel har på den neste.
For å gjøre det enda mere forvirrende så må det inne forholdstalll som gir en beskrivelse av kablenes varierende avstand. Rett og slett forde det elektriske felt minsker omvendt proposjonalt med avstanden mellom objektene.
I et slikt matematisk oppsett ville jeg og mange andre gått oss bort i tåka av formeloppsett osv.
De færreste av oss kan beregne månens innvirkningskraft på jorden, men enda færre tar til motmæle mot at månen faktisk har en innvirkning.
Vær snill å misforstå meg rett.
Det er helt greit at du ikke mener at ulike kabler gir ulik lyd i ulike oppsett. Det kan vi faktisk akseptere at du mener, men vær snill å akseptere at dette er fysikk på et plan der de fleste av oss ikke kan annet enn å lytte.
La meg ta et annet eksempel.
Hvorfor tror du at man under konstruksjon av elektrisk utstyr ofte må flytte eller vinkle komponenter en annen retning for å minske innstrålt påvirkning?
Hvorfor vi måtte flytte på printbaner på elektronikk kort for å unngå forvrenging.
Dette er ikke løse påstander men erfaringer fra min tid ved Tandberg Data på 80 tallet.
Ønsker med dette alle meningsfeller og motstandere en riktig god jul.