Blindtest av gamle platespillere

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Komprimerte filer vil vel skjule ting på alle bauger og kanter vil jeg tro?

Tester kan hvis mulig legge disse ut ukomprimerte på ett sted hvis mulig for nedlasting, eventuelt - noe som krever mere arbeide - sende disse filer til de som vil ha disse via en email som man oppgir til trådstarter på PM

Er alle filer merket med melodi og type platespiller så skulle vel det gå.

For meg ville det beste vært som nevnt å få hørt disse via stereo via ett par anlegg og ett par cd-spillere.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Komprimerte filer skjuler det meste. Skal denne blindtesten ha noe for seg, må de som uttaler seg om resultatet befinne seg i lytterommet.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Dette bir spennende! Jeg hadde Garrard Sp25 Mk..et eller anna for maaange år siden. Huska det klikka og braka noe fryktelig idet arma satte seg i bevegelse. Philips 202 Electronic imponerte stort i sin tid, det samme gjorde flere Dual-spillere. Mener også å huske en spiller som het ERA og som var utstyrt med SME-arm..andre som har vært borti den?

Litt synd at du ikke har spillere som B & O's første tangentialspiller med, sånn for å sammenlikne. Den kom jo for nokså mange tiår siden. Jeg hadde en fra tidlig produksjon, og mener det var nokså tidlig på '70-tallet at disse kom på markedet. Det var skikkelig gode spillere, på den tiden. Den ble etterfulgt tidlig på -80-tallet av en HarmanKardon T-60 med reimdrift, også kalt "the workingman's Linn Sondek". T-60 er en kraftig undervurdert spiller, IMO. Den har en ITO lettvektsarm og tar følgelig på langt nær alle p.u'er. Jeg prøvde en Ortofon 2M Blue før jeg solgte min til Audiomix her på forumet. Lydmessig ble det greit nok, men ikke i nærheta av Vpi Scout'en som nå står i hylla. Skulle også bare mangle..
08a3e89264ad[1].gif

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Tar opp i 48 khz 32bit stereo i wav, ukomprimert. Så får vi bli enige om flac eller mp3 etterhvert.

Og signalet fra Tape3 med pre amp rec av er helt likt uavhengig av alle kontroller og loudness fant jeg ut.

Sist redigert:

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Flott.

Trenger da kanskje ikke å konvertere til andre formater i det hele tatt da disse kan spilles av på det meste.

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Det sakte men sikkert fremover med opptakene. Thorens og Philips er i boks, Dual står klar med med samme pickup montert og justert inn.
Tar noe tid, må jo flytte pickup rundt og påse at platespillerne er i orden. Philipsen f.eks, en 202 mk1 byttet jeg tonearm på til en mk2 slik at PU kan justeres og dermed "alignes" riktig. Nye belter (begge). Smurte opp tallerkenholder samtidig. Så må pitch være nogenlunde i orden, og siden jeg ikke har noe stroboskop så blir jeg sittende å høre på en mp3-fil på høyre øre og platespiller på venstre øre mens jeg spiller samme sang "oppå hverandre".... :rolleyes: Det er ikke bombesikkert, men ble iallefall fornøyd med resulatet.

En sånn statisk pistol skal jeg anskaffe meg, for det er mye statisk til tross for vask og bruk av platebørste. Men kanskje spillerne takler dette forskjellig individuelt?

Låtlisten ble:

Et utdrag fra Berlin Philharmoniker Beethovens 9.symfoni ved Herbert von Karajan. Eldre plate men grei "mint" kvalitet.

Metallica - Nothing else matters. Fra en ny remastered utgivelse. Uspilt før testen. Elendig kvalitet på denne, til tross for at sporet befinner seg i midten høres det rett og slett om som "IGD" på alle stemte S'er i vokalen og "kast" i plata. Men moro å se hvordan platespillerne takler dette.

Susanne Sundfør - White foxes. Oransj vinyl, sjaber kvalitet på denne pressingen også, mye statisk støy.

Dire Straits - Money for nothing 180g. Er vel remastered denne også men greiest kvalitet av platene. Uspilt før testen.

Raga Rockers - Hun er fri. Nyutgivelse, omtrent uspilt før testen.

Madonna - Live to tell. Gammel plate (Good?), er med pga mye trøbbel med IGD på denne låta. Høres ganske jævlig ut, og håper derfor platespillerne vil takle dette forskjellig.

Alle med Shure M75 og Jico SAS nål på 1,5g. Noe spraking pga statisk får dere med på kjøpet.

Tips til hvor dette skal lastes opp når det er ferdig? Og hvor lange lydklipp av hver låt trengs? Tatt opp hele låter for sikkerhets skyld, bortsett fra Beethoven (5 min) og madonna der bare siste del, ca 2 minutt, er med.
Flac eller mp3? Å laste opp ukomprimerte wav-filer på mitt nett blir nokså tidkrevende....

Tenkte å laste opp opptaken med platespillerne anonymisert, de blir bare kalt "Platespiller A" og "B" osv.. Så får dere laste ned og avgi stemme for hva som høres "best" ut og gjerne hvilken dere tror det er. Så skal jeg avdekke hvilket opptak som tilhører hva etter en liten stund.

(Og jeg skal ikke lure dere ved å bare kopiere opp samme opptakene, og dermed få dere på limpinnen når dere hører forskjeller, selv om tanken virker forlokkende...:cool:)

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Helst ukomprimert.

Sånn antistatisk pistol hadde jeg på begynnelse av 80-tallet og ut en stund.
Var sort på farge og så ut som en handgranat.
Fungerte fint hos meg både på plater og som torturinstrument på diverse besøkende.

Vet ikke helt hvor du kan legge dem ut, men her er noen plasser jeg ser andre har anbefalt:

https://login.live.com/login.srf?wa=wsignin1.0&rpsnv=11&ct=1361283903&rver=6.2.6289.0&wp=MBI_SSL_SHARED&wreply=https:%2F%2Fskydrive.live.com%2F&lc=1044&id=250206&mkt=nb-NO&cbcxt=sky

Vet ikke om utorrent / bittorrent kan være ett alternativ for en periode med link til filer?

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Var redd for at torrent-filer kanskje blir for high-tech?

Må uansett være anonymt iallefall. Blir en slags uhyre dårlig piratkopiering dette :rolleyes:

Prøvde en plass isted og fikk pc'en fyllt av spyware, men fant en annen plass som så ut til å fungere greit.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Flott

Har cd,er klare for brenning - skal bli spennende dette.

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Dual- og SP25-opptak i boks!

SP25'en står i en TandbergTR200C, så jeg måtte skjøte på ledningsstumpen bak for å nå TR1010'en. Så da har den faktisk to "handicap", ikke ordentlig plinth og uorg kabel. Skulle gjerne uttalt meg om opptakene, men er redd det kan underbevisst farge deres lytteseanser... :p

Nå gjenstår RC211 og AT6. RC211 er fra slutten av 50-tallet og AT6 fra tidlig 60-tall. Plateskiftere, bygd og levert med keramiske pickuper begge to, så litt triksing måtte til for å få på plass nyere pickup. Disse skal vel i teorien skille seg vesentlig ut fra resten og kjempe om jumboplassene, eller kanskje de leverer en tidligere uhørt dynamikk og formidabel holografi? Ikke vet jeg, enda... :rolleyes:

Topp Bunn