Det sakte men sikkert fremover med opptakene. Thorens og Philips er i boks, Dual står klar med med samme pickup montert og justert inn.
Tar noe tid, må jo flytte pickup rundt og påse at platespillerne er i orden. Philipsen f.eks, en 202 mk1 byttet jeg tonearm på til en mk2 slik at PU kan justeres og dermed "alignes" riktig. Nye belter (begge). Smurte opp tallerkenholder samtidig. Så må pitch være nogenlunde i orden, og siden jeg ikke har noe stroboskop så blir jeg sittende å høre på en mp3-fil på høyre øre og platespiller på venstre øre mens jeg spiller samme sang "oppå hverandre"....

Det er ikke bombesikkert, men ble iallefall fornøyd med resulatet.
En sånn statisk pistol skal jeg anskaffe meg, for det er mye statisk til tross for vask og bruk av platebørste. Men kanskje spillerne takler dette forskjellig individuelt?
Låtlisten ble:
Et utdrag fra Berlin Philharmoniker Beethovens 9.symfoni ved Herbert von Karajan. Eldre plate men grei "mint" kvalitet.
Metallica - Nothing else matters. Fra en ny remastered utgivelse. Uspilt før testen. Elendig kvalitet på denne, til tross for at sporet befinner seg i midten høres det rett og slett om som "IGD" på alle stemte S'er i vokalen og "kast" i plata. Men moro å se hvordan platespillerne takler dette.
Susanne Sundfør - White foxes. Oransj vinyl, sjaber kvalitet på denne pressingen også, mye statisk støy.
Dire Straits - Money for nothing 180g. Er vel remastered denne også men greiest kvalitet av platene. Uspilt før testen.
Raga Rockers - Hun er fri. Nyutgivelse, omtrent uspilt før testen.
Madonna - Live to tell. Gammel plate (Good?), er med pga mye trøbbel med IGD på denne låta. Høres ganske jævlig ut, og håper derfor platespillerne vil takle dette forskjellig.
Alle med Shure M75 og Jico SAS nål på 1,5g. Noe spraking pga statisk får dere med på kjøpet.
Tips til hvor dette skal lastes opp når det er ferdig? Og hvor lange lydklipp av hver låt trengs? Tatt opp hele låter for sikkerhets skyld, bortsett fra Beethoven (5 min) og madonna der bare siste del, ca 2 minutt, er med.
Flac eller mp3? Å laste opp ukomprimerte wav-filer på mitt nett blir nokså tidkrevende....
Tenkte å laste opp opptaken med platespillerne anonymisert, de blir bare kalt "Platespiller A" og "B" osv.. Så får dere laste ned og avgi stemme for hva som høres "best" ut og gjerne hvilken dere tror det er. Så skal jeg avdekke hvilket opptak som tilhører hva etter en liten stund.
(Og jeg skal ikke lure dere ved å bare kopiere opp samme opptakene, og dermed få dere på limpinnen når dere hører forskjeller, selv om tanken virker forlokkende...

)