Blindtest av 10 pickup’s (lyttetest for alle)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Vet ikke om denne er publisert tidligere. Noen år tilbake la Michael Fremer ut en blintest av pickup’s i prisklassen Nok 400 - 10.000.
Lyden er digitalisert til 24bit og 96kHz.

Har selv brukt 15 minutter på denne i dag. Avspilt via integrert høyttaler i en Iphone X. Lyttet ca 40sek til hvert klipp. Etter å ha gjort meg opp en menig og deretter lest fasiten, konkluderte jeg som de fleste andre: dyrest er best. Men selv den aller billigste spiller ikke mye dårligere, relativt sett.

Testen:

Fasiten:
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Jeg er ikke noe særlig til plater, går mest i digital for min del. Men det som skiller en god (og dyr) pickup i mitt øre, fra en billigere, er egentlig akkurat det samme som i god og mindre god digitallyd. Den dyreste pickup’n hadde i mine ører mindre forvrengningskomponenter, låter lettere for øret, mere «ease» og lettflytenhet. De mindre gode er også mer «kompakt» i lyden, er ikke så lett og luftig.
Og akkurat det samme skiller god og mindre god digital, Imo.

For noen måneder siden hadde Fremer en blindtest av ulike vinyl pressinger av ei kjent skive. Alt fra standardutgaven, til diverse gjenutgivelser og superpressinger, opp til siste Mobile Fidelity 1-step.
Digitalisert til 24/96.

I mine ører var det langt større forskjeller i lyden her, enn mellom ulike pickup’er.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Gode greier, han gjør en del av det men tidligere har filene hat ulikt nivå og derfor er sammenligningen ugyldig. Ellers syns jeg at toppriggen hans ikke låter noe særlig bra, det har nok med musikkutvalget å gjøre jeg liker ikke å sitte på 54 rad og høre klassisk musikk. Syns min egen musikk låter bedre enn alt han legger ut. Det var dagens sure oppstøt , får lytte på filene nå og se hva jeg syns denne gangen

EDIT :GUSJELÅV ikke klassisk fra 54 rad denne gangen :)

Morsomt hvor på bærtur ROON er nå den skal idenifisere slike spor
1653223669875.png


Spor 1
1653224429455.png

1653224511284.png


Spor 2
1653224163413.png

1653224543526.png



Dette gidder jeg ikke bruke tid på ,nok en gang er det 3-4 db forskjell på sporene, denne testen blir dermed helt ugyldig. Amatøren og sjarlatanen Fremer slår til igjen. Tufs

Her har jeg gjort litt av jobben Fremer skulle gjort. her er spor 1 fått juster nivået til å matche referansen hans=spor 10. Så de kan sammenlignes direkte. Justert ved å settw nivå slik at første peak i introen er på samme nivå. -7.02db. (Å bruke snittnovået er litt vanskelig pga ulik inn og utfasing av opptaket)



Tidal..
 

Vedlegg

Sist redigert:

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
@ Espen skriver
: Men det som skiller en god (og dyr) pickup i mitt øre, fra en billigere, er egentlig akkurat det samme som i god og mindre god digitallyd. Den dyreste pickup’n hadde i mine ører mindre forvrengningskomponenter, låter lettere for øret, mere «ease» og lettflytenhet. De mindre gode er også mer «kompakt» i lyden, er ikke så lett og luftig.:

Helt enig. Jo bedre lyd des bedre forståelighed, hjernen skal ikke på overarbejde. Kan også mærkes ved lyttetræthed ikke opstår. Bliver til gengæld svært at lægge musikken fra sig og gå i seng.:confused:
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.903
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Delvis enig. Hvis du hadde utelatt "(og dyr)" hadde jeg vært helt enig, siden jeg ikke har funnet at pris og kvalitet henger spesielt godt sammen.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Helt enig. Jo bedre lyd des bedre forståelighed, hjernen skal ikke på overarbejde. Kan også mærkes ved lyttetræthed ikke opstår. Bliver til gengæld svært at lægge musikken fra sig og gå i seng.:confused:
Helt korrekt. Desto mindre forvrengning av ulike sorter, jo mer lett og avslappet jobber hjernen med musikken. For en som historisk sett var tidlig ute med å kjøpe CD spiller, vet en alt om det.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.903
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Pussig at jeg slapper av minst like mye med LPer da, selv om jeg var tidlig ute med CD-spiller.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Delvis enig. Hvis du hadde utelatt "(og dyr)" hadde jeg vært helt enig, siden jeg ikke har funnet at pris og kvalitet henger spesielt godt sammen.
Grunnleggende enig. Men i prisklassen 400 kroner opp til 10.000, er det ikke så rart at de dyrere pickup låter bedre, ikke nødvendigvis den dyreste. Hvis vi derimot hadde tatt en blindtest på diverse pickup i prisklassen 10.000 - 100.000, ja så tror jeg ikke utfallet hadde vært like klart. Og ikke minst i en blindtest.
For de som måtte lure...ja, det er butikk i Oslo som selger pickup til 100.000:)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Pussig at jeg slapper av minst like mye med LPer da, selv om jeg var tidlig ute med CD-spiller.
På de to første CD spillerne mine var det umulig å "forstå" dyamikken i musikken. Jeg hadde en Technics plastikkplatespiller til 1000 lappen, og tro meg, den punchy dynamikken i A-HA's "Take on me" på Lp var langt mer forståelig på Lp, enn på CD plata. CD'en låt helt flatt. Og det var ikke noe feil med plata, for samme CD'en i dag låter veldig punchy.
Men jeg mistenker at vi ikke har samme referansepunkter.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.903
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Godt mulig. Jeg har aldri hørt "Take on Me" annet enn på radio, så jeg kan ikke uttale meg om det spesifikke tilfellet. Har imidlertid alltid vært mildt irritert over grammatikken.
 
Topp Bunn