Bli med når Fidelity kårer Norges beste audiofile innspilling!

nistad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2002
Antall liker
9
I denne utgaven av Fidelity tar vi initiativet til å kåre Norges beste audiofile innspilling - dvs. kombinasjonen av ekstremt god lyd og ekstremt god musikk. Dette er en ren leserkåring, så her er det bare å starte å spille seg gjennom samlingen - og lage sin toppti liste over Norske innspillinger og å sende den inn som bidrag i kåringen.

I forkant skader det jo ikke med en diskusjon om mulige kandiadter i dette forumet!

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
nistad skrev:
ekstremt god lyd og ekstremt god musikk.
den lista tror jeg blir rimelig kort, om en fjerner et par ord (ekstremt) så kanskje.

Edit: Er det noen som har originalvinyl av Ole Paus - Ole Bull Show (med Gunnar Bull Gundersen) ?

Skal visst ha knakandes god lyd.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.745
Torget vurderinger
35
Tor Nado skrev:
Edit: Er det noen som har originalvinyl av Ole Paus - Ole Bull Show (med Gunnar Bull Gundersen) ?

Jeg kjenner en som har, og har hørt plata på VPI SuperScoutMaster. Kan dermed bekrefte at den låter veldig bra.

Roy

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.134
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Da stemmer jeg på:

Siri's Svale Band - Blackbird (1990)

og

Ensemble 96 - Immortal Nystedt [2L29SACD] (2005)

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Tor Nado skrev:
nistad skrev:
ekstremt god lyd og ekstremt god musikk.
den lista tror jeg blir rimelig kort, om en fjerner et par ord (ekstremt) så kanskje.

? Synes heller en slik kåring må bli en vanskelig øvelse. Mener det har blitt gjort mye bra her på berget både når det gjelder lyd og musikk. 2Ls katalog bør vel innholde eksempler som tilfredstiller de flestebåde når det gjelder lyd og musikk. kirkelig kulturverksted har ikke fått sitt rykte på pur myte, men mye er spilt i hjel. Ellers har simax også bidratt med mye bra. På den mer kuriøse siden har noen gode teknikkere i NRK gjort gode opptak av folkemusikk hvor både musikk og lydhåndtverk er på plass.

Mvh
Sniff

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.734
Sted
Hus
Mener å huske at Karen Jo Fields første, Rebekka Bakken og Christel Alsos sine cd hadde god lyd. Hører som regel på lp, og synes at Minor Majority- Up for you and I har god lyd.

U

utgatt60135

Gjest
Det blir spennende. Men blir vel vanskelig å bedømme hva som er god musikk. Men pga tittelen så regner jeg med lydkvalitet er avgjørende men det musikalske må være på et høyt plan i tillegg?

Jeg tror 2L stiller sterkt med plater som Cikada Duo/Nordheim og mange flere. Jeg skal lytte igjennom de jeg har :).

K

KindOfBlue

Gjest
Du milde. Mye å velge mellom. Går ut ifra at man ikke skal ta med ECM innspillinger med utenlandske artister, gjort i Norge?

Denne burde komme med på listen:

Vedlegg

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Antall liker
3.649
Torget vurderinger
4
Norsk utflukt-Med lyset på

mvh m

pemek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
11
Sted
Bergen
Stort spørsmål med veldig mange svar.
Produksjonens helhet er viktig. Let f.eks blant utgivelser fra følgende kandidater:

Plateselskap: Odin, Gemini, Mai, ECM, Philips, Simax
Tekniker: Jan Erik Kongshaug, Svein Erik Børja
Coverdesigner: Bruno Oldani

nistad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2002
Antall liker
9
Slik deltar du i kåringen:

1. Lag din egen liste
2. Skriv en e-post med ”Toppti” i emne feltet.
3. Skriv en linje for hver innspilling på formen: <nr>,<tittel>,<artist>.
4. Skriv inn eventuelle kommentarer
5. Send e-posten til: toppti@online.no

Du kan stemme på minst fem og inntil ti innspillinger. Du må gjerne stemme på flere innspillinger med samme artist.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Lyngen skrev:
Det blir spennende. Men blir vel vanskelig å bedømme hva som er god musikk. Men pga tittelen så regner jeg med lydkvalitet er avgjørende men det musikalske må være på et høyt plan i tillegg?

Jeg tror 2L stiller sterkt med plater som Cikada Duo/Nordheim og mange flere. Jeg skal lytte igjennom de jeg har :).
Når det gjelder hva som er god musikk: Håper det er nok med en subjektiv bedømmelse. Det finnes ikke noe slikt som objektivt god musikk. Vi må ta vår egen smak som utgangspunkt. Imho.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.282
Torget vurderinger
2
Unplugged skrev:
Lyngen skrev:

Når det gjelder hva som er god musikk: Håper det er nok med en subjektiv bedømmelse. Det finnes ikke noe slikt som objektivt god musikk. Vi må ta vår egen smak som utgangspunkt. Imho.
Hva med objektivt dårlig musikk ? Fins det ?

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
rolfozzy skrev:
Unplugged skrev:
Lyngen skrev:

Selvsagt ikke.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.282
Torget vurderinger
2
Unplugged skrev:
rolfozzy skrev:
Unplugged skrev:
Lyngen skrev:

Selvsagt ikke.
Litt usikker på det der.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
rolfozzy skrev:
Unplugged skrev:
rolfozzy skrev:
Unplugged skrev:
Lyngen skrev:

Selvsagt ikke.
Litt usikker på det der.
Greit nok, som jeg skrev er det bare min mening.

Min liste vil bestå først og fremst av musikk jeg liker, og som samtidig har det jeg definerer som god lyd. Jeg kan ikke se noen annen måte å lage en slik liste på? Hva tenker du rundt det, Rolf?

Noen forslag fra min side:
Mari Boine: Eallin'
Biosphere: Substrata
Nils Petter Molvær: Khmer

De fleste her inne nikker vel anerkjennende til disse. Men blir musikken og lyden på disse platene objektivt god av den grunn?

En annen norsk artist jeg liker er Jokke. Hans plater synes jeg ikke passer på Fidelity sin liste fordi lyden ikke er god nok. Igjen tror jeg de fleste er enig med meg, men vi synser fortsatt, gjør vi ikke? Hvor mange skal synes noe er bra eller dårlig før det blir en objektiv sannhet?

Bra og dårlig er per definisjon subjektive begreper, og har ingenting i den objektive sfære å gjøre. Igjen: imho.

PS: siden jeg er så freidig og kaller deg Rolf, skal du få vite mitt navn: Morten. Alminnelig høflighet! ;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.282
Torget vurderinger
2
Unplugged skrev:
rolfozzy skrev:
Unplugged skrev:
rolfozzy skrev:
Unplugged skrev:
Lyngen skrev:

Selvsagt ikke.
Litt usikker på det der.
Greit nok, som jeg skrev er det bare min mening.

Min liste vil bestå først og fremst av musikk jeg liker, og som samtidig har det jeg definerer som god lyd. Jeg kan ikke se noen annen måte å lage en slik liste på? Hva tenker du rundt det, Rolf?

Noen forslag fra min side:
Mari Boine: Eallin'
Biosphere: Substrata
Nils Petter Molvær: Khmer

De fleste her inne nikker vel anerkjennende til disse. Men blir musikken på disse platene objektivt gode av den grunn?

En annen norsk artist jeg liker er Jokke. Hans plater synes jeg ikke passer på Fidelity sin liste fordi lyden ikke er god nok. Igjen tror jeg de fleste er enig med meg, men vi synser fortsatt, gjør vi ikke? Hvor mange skal synes noe er bra eller dårlig før det blir en objektiv sannhet?

Bra og dårlig er per definisjon subjektive begreper, og har ingenting i den objektive sfære å gjøre. Igjen: imho.

PS: siden jeg er så freidig og kaller deg Rolf, skal du få vite mitt navn: Morten. Alminnelig høflighet! ;)
Jeg heter jo Rolf, så bare hyggelig det, Morten.

Som sagt jeg er usikker på dette med objektivt dårlig musikk. Vil vel være en umulig oppgave og finne ut av det der. Ved nærmere ettertanke vil det nok kanskje gå på smak og behag og subjektive meninger det også.

Jeg er også usikker på hva som er de beste norske utgivelsene. Det er så utrolig mye dårlig musikk som er utgitt, og noen få perler innimellom.

U

utgatt60135

Gjest
Nei, kommer til at musikken må bedømmes personlig så får vi se hvilke som kommer på lista. Jeg tror jeg må utelukke f.eks Jøkleba fordi musikken gir meg så lite. Det er jo en av de beste audiophile. Og kristen musikk blir begrenset slik som Reiersrud´s plater. De får jo mye skryt for lyden.

Siden jeg har fri i dag så skal jeg finne frem alle aktuelle jeg har og vurdere lydkvaliteten :). Det er litt morsomt det...

Men et annet vanskelig aspekt ved bedømming er at en type innspilling kan passe forskjellige anlegg ganske ulikt. Nøytrale anlegg vil jo være best å bedømme med.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.282
Torget vurderinger
2
På cd kommer jeg på at Kåre Virud i Teateret er veldig bra, både musikk og lyd. Produsert av NRK.

Vinyl: Terje Rypdal - Blue

Vømmøl Spelmannslag har også bra lyd. Mai hadde det på sine innspillinger.

R

Roysen

Gjest
Noen forslag:

Radka Toneff - Fairytales (på SACD).
Laila Dalseth - Time for love
Ensemble 96 - Immortal Nystedt (på SACD).
Jan Garbarek - Visible World
Kari Bremnes - Løsrivelse
Mari Boine - Eallin
Oslo Gospel Choir - Salmeskatt
Knut Reiersrud & Iver Kleive - Himmelskip
Nils Petter Molvær - Khmer
4G - 4G
Jøkleba - Live! (Musikalsk kanskje litt på kanten men når man lydkvalitet også er et kriterium må denne nesten med).
Lynni Trekrem - Haugtussa
Solveig Slettahjell - Silver
Siri's Svale Band - Blackbird
Tord Gustavsen Trio - Changing Places

Mvh
Roysen

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Roysen skrev:
Noen forslag:

Radka Toneff - Fairytales
Laila Dalseth - Time for love
Ensemble 96 - Immortal Nystedt
Jan Garbarek - Visible World
Kari Bremnes - Løsrivelse
Mari Boine - Eallin
Oslo Gospel Choir - Salmeskatt
Knut Reiersrud & Iver Kleive - Himmelskip
Nils Petter Molvær - Khmer
4G - 4G
Jøkleba - Live!
Lynni Trekrem - Haugtussa
Solveig Slettahjell - Silver
Siri's Svale Band - Blackbird
Tord Gustavsen Trio - Changing Places

Mvh
Roysen
Meget representativ liste :)
Men vil gjerne oså ha med:
Knut Reiersrud & Iver Kleive - Blå Korall

Må ellers ta en runde i hyllene............ :)

R

Roysen

Gjest
Jeg vil også legge til:

Jan Garbarek - In Praise Of Dreams
Øystein Sevåg - Bridge
Secret Garden - Fairytales - Highlights from Secret Garden (på XRCD).
Ole Paus - Hellige Natt - Jul i Skippergata
Knut Reiersrud & Iver Kleive - Blå Korall
Kari Bremnes - Svarta Bjørn

Mvh
Roysen

D

dtddiver

Gjest
En outsider i denne sammenhengen: Romeo Turn med King Midas. For en lyd! At plata også er utrolig bra med et rått driv gjør heller ikke noe. Anbefales på det varmeste.

Vedlegg

T

Thomas1

Gjest
marvealmar skrev:
Norsk utflukt-Med lyset på

mvh m
Denne får definitivt min stemme også. Knallskive. Ble relansert i forrige mnd hvis jeg ikke tar helt feil.

DFM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
42
Hva er egentlig kriteriet for "norsk" i denne sammenhengen? Norsk Artist? Norsk produksjon? Norsk studio? Norsk selskap?

tar med et par som ikke er nevnt:

Sidsel Endresen - Exile // Blir nesten redd når jeg hører den dramatiske "soundscapingen" til Kongshaug...
Tord Gustavsen Trio - The Ground // den jeg liker best av de 3 jeg har. Er det tilfeldig at Kongshaug har hatt fingrene i de fleste av de beste, eller...
Arild Andersen - If you look far enough // Kongshaug her også hehehe

Topp Bunn