V
vredensgnag
Gjest
Fint intervju i Morgenbladet. Bleken mener Blindebukk fokuserte på ubetydelige forskjeller mellom verk. Han er dypt kritisk til dagens klassisk-snobberi. Må nesten gå på hans neste fløytekonsert.
Kjør debatt!
http://morgenbladet.no/kultur/2012/en_sirkel_av_logn
Det viste seg at det var ekstremt vanskelig for gjestene å sette fingeren på hva som var det spesielle med en innspilling, hvor lett de hadde for å forveksle ting.
Kom med et eksempel.
Vi hadde gjester som mislikte en fortolkning av Stravinskijs Vårofferet. Dette var helt feil, ble det sagt, ikke etter komponistens intensjoner, det var noe fullkomment galt. Så viste det seg at det var Stravinskij som dirigerte selv. Fremtredende norske musikkfolk sa sånt. Folk som fortsatt er på banen og hevder viktigheten av disse mikroskopiske forskjellene. Det er som i blindtesting av vin. Like jålete, like mystisk. For mange er klassisk musikk religion, eller i det minste religionserstatning. Det er ikke umulig å høre forskjeller, men de du hører er kunstnerisk ubetydelige. Likevel blir de blåst stort opp.
Store yrkesgrupper lever av disse bitte små forskjellene. Noen blir rike av dem. Musikere, agenturer, skribenter, journalister...
Min hypotese er at det er en sirkel av folk som lever av det. Det er helt avgjørende for disse at forskjellene er store og viktige. Hvis ikke faller alt sammen, sier Bleken.
===
Det der står i ungdomsskolebøkene. At Mozart og Beethoven var sin tids pønkere.
Ja, og da er det så synd at den dyrkes av mennesker som bare vil lene seg tilbake og få en smokk inn i munnen. Så fremføres det av festkledde mennesker kledd i 1800-tallskostymet kjole og hvitt. Det triste er at ingen outsidere gidder å diskutere dette lenger. De sier: «Det låter helt likt, jo!» De har rett. Og innenfor får du ikke annet enn de korrekte meningene. Det er selvforsterkende, det holder systemet oppe gjennom et skinn av status, blant annet ved hjelp av din avis.
Kjør debatt!
http://morgenbladet.no/kultur/2012/en_sirkel_av_logn
Det viste seg at det var ekstremt vanskelig for gjestene å sette fingeren på hva som var det spesielle med en innspilling, hvor lett de hadde for å forveksle ting.
Kom med et eksempel.
Vi hadde gjester som mislikte en fortolkning av Stravinskijs Vårofferet. Dette var helt feil, ble det sagt, ikke etter komponistens intensjoner, det var noe fullkomment galt. Så viste det seg at det var Stravinskij som dirigerte selv. Fremtredende norske musikkfolk sa sånt. Folk som fortsatt er på banen og hevder viktigheten av disse mikroskopiske forskjellene. Det er som i blindtesting av vin. Like jålete, like mystisk. For mange er klassisk musikk religion, eller i det minste religionserstatning. Det er ikke umulig å høre forskjeller, men de du hører er kunstnerisk ubetydelige. Likevel blir de blåst stort opp.
Store yrkesgrupper lever av disse bitte små forskjellene. Noen blir rike av dem. Musikere, agenturer, skribenter, journalister...
Min hypotese er at det er en sirkel av folk som lever av det. Det er helt avgjørende for disse at forskjellene er store og viktige. Hvis ikke faller alt sammen, sier Bleken.
===
Det der står i ungdomsskolebøkene. At Mozart og Beethoven var sin tids pønkere.
Ja, og da er det så synd at den dyrkes av mennesker som bare vil lene seg tilbake og få en smokk inn i munnen. Så fremføres det av festkledde mennesker kledd i 1800-tallskostymet kjole og hvitt. Det triste er at ingen outsidere gidder å diskutere dette lenger. De sier: «Det låter helt likt, jo!» De har rett. Og innenfor får du ikke annet enn de korrekte meningene. Det er selvforsterkende, det holder systemet oppe gjennom et skinn av status, blant annet ved hjelp av din avis.