Ble lurad, forslag på ny platespiller?

emilonaplane

Medlem
Ble medlem
09.09.2015
Antall liker
0
Hei, jeg er en fersking som ikke vet noe om platespillere, men kjøpte likevel en brukt Garrard SP25 MKIV. Dog eier sa denne skulle fungere fint, så bråker motoren, nåla er bøyd, den spiller bare ut av én kanal og automatikken er forkert. Så man kan si at jeg kjøpte en lærepenge istedenfor en platespiller, da jeg ikke er noen hobbyentusiast.

Lurer derfor på om dere, som kan det, har noen forslag til nye, gode og robuste platespillere til under 3.000 kroner som jeg kan ta en kikk på?

Hilsen nybegynner.

emilonaplane

Medlem
Ble medlem
09.09.2015
Antall liker
0
Og evnt om noen har lyst på et oppussingsobjekt og gi meg noe for Garrarden :p

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
604
fine nybegynner valg er feks brukt Rega p2/3 event ny rp1 og Pro-ject Debut carbon.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Se litt etter klassisk Thorens.
De er nok rundt 30 år gamle nå, men fortsatt veldig bra. Min (TD160) er fra ca 1981 og er som ny.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.569
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Glem vinyl. Jeg solgte noen hundre plater for 10 pr stk for noen år siden og ga bort platespilleren (en eller annen skotsk sak med SME arm). Jeg har aldri angret på det valget. Bruk pengene dine på musikk og ikke på vinyl. Jeg vet at det kan bli bra lyd fra vinyl, men det koster for mye både i kroner og i vasking. Du får bedre lyd for færre kroner hvis du velger noe annet enn vinyl.

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Antall liker
20.314
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Glem vinyl. Jeg solgte noen hundre plater for 10 pr stk for noen år siden og ga bort platespilleren (en eller annen skotsk sak med SME arm). Jeg har aldri angret på det valget. Bruk pengene dine på musikk og ikke på vinyl. Jeg vet at det kan bli bra lyd fra vinyl, men det koster for mye både i kroner og i vasking. Du får bedre lyd for færre kroner hvis du velger noe annet enn vinyl.
Tøysekoppen :)

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.569
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Feil. Jeg har holdt på med lyd i 50 år og høstet noen erfaringer underveis.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.311
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg har også gjort det samme, solgt all vinyl.
Har også noen år på baken med hifi, vil allikevel ikke påberope at mine erfaringer er gyldige for andre. :D

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.791
Sted
Hus
Gi beng, og drit i negative sjeler når det kommer til vinyl. Kjøp deg en annen spiller og begynn å hygge deg med musikken på en helt annen måte enn sølvskiver og datafiler...... :)

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Antall liker
20.314
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Trådstarter ber om tips til en rimelig og grei platespiller. Jeg er rimelig sikker på at han vet at det er mulig å spille av musikk i andre formater, men det er ikke det han ønsker denne gangen.

Jeg støtter også rådene som er gitt av A og AA.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.676
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0

Eg og. Du tek feil, ja.

The Loin King

Medlem
Ble medlem
14.08.2007
Antall liker
20
Sted
Vestland vestland
Torget vurderinger
3
Jeg er ingen vinylekspert, for å starte med det.
Jeg kjøpte meg en pent brukt Rega P2 for 4-5 år siden, gav 2000,- for den. Bytta pick-up til en high-output mc fra Denon til ca 1800,-, og har bygd opp en helt ok platesamling siden den gang. M.a.o. har jeg ikke brukt mye penger på platespiller, men det har gitt meg mange aldeles glimrende musikkopplevelser! Det finnes bøttevis av grisedyre platespillere der ute, og alt avhenger vel av prioriteringer, både med henblikk på økonomi, tid og interesse.

Både Rega og Project har gunstig prisede platespillere som kan gi deg en anerledes og kanskje mer engasjerende lytteopplevelse enn både cd og streaming kan gi. Men, for all del, det er individuelle preferanser her også, som alle andre plasser.

Uansett, mitt tips er Rega RP1, for å sondere interessen litt uten at det koster deg noe særlig. Evt Rega RP3 om du vil legge litt mer i det. Ukompliserte, nokså vedlikeholdsfrie platespillere uten å måtte ta opp lån.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.641
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
da har du rota bort 49 av de imo

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Da er kanskje ikke vinyl riktig for deg. Det betyr ikke at det ikke kan være det for andre.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.641
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Kjøp deg en kul og rimelig platespiller.
Kos deg med den.

Vi har alle våre grunner til å velge som vi gjør.
Jeg synes vinyl og CD er kult men har selv valgt det bort.
Veldig praktisk med PC-musikk når man har småtroll i heimen.

Kilden er ikke noe å krangle om. Vi må ha minst en kilde, eller fler for den som har råd og tid.
Høyttaler prinsipper er et mye hetere krigstema, det er gøy synes jeg.
B

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.641
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
hva med denne med en Empire pu? (tror jeg)

DSC_0931.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.607
Torget vurderinger
24
En standard Rega er bankers. Lett å sette opp of spiller helt greit. Godt forslag.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
42.129
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Støtter meg til Rega forslagene her. En spiller som også er enkel å oppgradere hvis trangen skulle melde seg. (Garrard SP25 er dessverre noe søppel).

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.791
Sted
Hus
Eneste som er dritt at VTA må skimses opp. :)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Dere vet jo hva jeg anbefaler:) Gå for en pent brukt Technics SL-1210mk2. Låter bedre enn en Rega RP3 fra bunnen av, er døds enkel å justere høyde på armen, har headshell som gjør det enkelt med pickup-bytter og potensialet til å oppgradere deler til en enda bedre spiller... No brainer, IMO:)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.676
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Rega er ok (særleg med ein dynavectorpickup eller tilsvarande) og lett å få til. Det same gjeld technics. Det treng ikkje eingong vere 1210. 1300, 1400, 1500 gjer (nrsten) same nytta. Eg likar å sette ein denon 103 på ein slik, men det er andre pickupar som også passar

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Får du en 1210 for under 3000?
En litt sliten en burde gå for godt under 3K. Lå en på børsen for et par uker siden. Man må selvsagt kjøpe en fullt fungerende en dersom man ønsker seg en enkel spiller. Men hvis alt er på stell, er det jo en enkel og robust maskin å eie.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei! Om du skulle ha litt is i magen kan jeg gi deg min Thorens 318 Mk III. Jeg har denne på mitt sommersted.Jeg planlegger en tur i November
for å hente forskjellige saker.Denne Thorens mangler pickup.Ellers er spiller fin og topp fungerende.Den har montert rca terminaler så du kan
bruke den phonokabel du ønsker.Spilleren spilte meget bra med VanDenHul MC pickup.
Jeg gir bort spilleren og håper ikke jeg får refs for å bruke denne tråd til å formidle dette.
Gi meg en PM om du er interessert i gratis spiller.
Mvh Kenneth

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Antall liker
746
Torget vurderinger
10
Hei! Om du skulle ha litt is i magen kan jeg gi deg min Thorens 318 Mk III. Jeg har denne på mitt sommersted.Jeg planlegger en tur i November
for å hente forskjellige saker.Denne Thorens mangler pickup.Ellers er spiller fin og topp fungerende.Den har montert rca terminaler så du kan
bruke den phonokabel du ønsker.Spilleren spilte meget bra med VanDenHul MC pickup.
Jeg gir bort spilleren og håper ikke jeg får refs for å bruke denne tråd til å formidle dette.
Gi meg en PM om du er interessert i gratis spiller.
Mvh Kenneth
Stort Kenneth !!!

Topp Bunn