Bladelius

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • staker

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2004
    Innlegg
    475
    Antall liker
    26
    Er det noen som har gjort noen forsøk med andre føtter under emblaen?
    Hører gjerne erfaringer. Tenkte kanskje jeg skulle gjøre et forsøk med noen Quasar Points.
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Hei der.
    Til dere som har Embla Classic...
    Denne har to 3 forskjellige DAC'er,A,B og C.
    Hvilken synes dere låter best og hvorfor? Hva skiller de 3 forskjellige?
    Og hvilken resampling-frekvens bruker dere+hvis dere resampler i det hele tatt da :)
     

    TheJensizm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.12.2013
    Innlegg
    70
    Antall liker
    16
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei Bladelius-Folk!
    Jeg er på nysgjerrig på både Tyr MK II og Thor MK III. Synes Thor blir litt i stiveste laget prismessig....

    Er det noen som har erfaring med Tyr MK II (Classic eller Novitas)?
    -På hjemmesiden til Bladelius står den kun oppført med impendanse i 4 Ohm, mens Thor MK III står i både 4 og 8... Betyr det at en kun bør bruke høytalere i 4 ohm med den?
    -Er det noen oppfatininger der ut om hva som kunne vært en god match for begge disse når det gjleder høytalere til rundt 25K?

    Takk og godt nyttår!!;)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hei TheJensize - vedder en sixpack uten at du trenger å vedde i mot - på at DU SELV vil mene Thor Mk III er verdt hver eneste ekstra krone ut over prisen på Tyr Mk II, og det uten at jeg mener den siste ikke er verdt sine kroner.

    THor Mk III er en av bransjens beste kjøp under sin dobbelte pris (eller mer!!!).
    Jeg har egentlig et litt anstrengt forhold til gjerrige svensker, men må bare innrømme at de her tar seieren på intergrert foran våre egne lands utmerkede produsenter :)

    THor Mk III med (eksempelvis) B&W CM10 tror jeg er et anlegg du kan strekke deg etter uten å tenke fornyelse de første årene. Selv om disse høyttalerne koster fem lapper mer enn du sier de bør koste. Jeg spår at disse B&W kommer til å gjøre rent bord i fremtidige tester med denne versjonen her.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    3.662
    Torget vurderinger
    6
    Hei TheJensizm og godt nytt år!

    Tyr II yter 2x115W i 8 Ohm. Se link: Bladelius Products: Tyr MK-II
    Tyr II kan fint drive 2 Ohm høyttaler last uten nevneverdige pusteproblemer:p

    Mvh
    Morten N.A.T


    Hei Bladelius-Folk!
    Jeg er på nysgjerrig på både Tyr MK II og Thor MK III. Synes Thor blir litt i stiveste laget prismessig....

    Er det noen som har erfaring med Tyr MK II (Classic eller Novitas)?
    -På hjemmesiden til Bladelius står den kun oppført med impendanse i 4 Ohm, mens Thor MK III står i både 4 og 8... Betyr det at en kun bør bruke høytalere i 4 ohm med den?
    -Er det noen oppfatininger der ut om hva som kunne vært en god match for begge disse når det gjleder høytalere til rundt 25K?

    Takk og godt nyttår!!;)
     

    TheJensizm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.12.2013
    Innlegg
    70
    Antall liker
    16
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei TheJensizm og godt nytt år!

    Tyr II yter 2x115W i 8 Ohm. Se link: Bladelius Products: Tyr MK-II
    Tyr II kan fint drive 2 Ohm høyttaler last uten nevneverdige pusteproblemer:p
    [/QUOTE]

    Hei NAT og godt nyttår til deg også!
    -Tror det er svært lite som gir hverken TYR MK II eller Thor MK III pustevansker egentlig.. Er mer bekymret med matchingen med høytalere. Ta feks Sonus Faber Venere 2.5 som jeg vurderer. Den er oppgitt med en nominell impendans på 4 Ohm og Sonus anbefaler en forsterker effekt på opp til 250W. Om Thor yter 175W i 8 ohm blir vel effekten i 4 ohm rundt 340W. Vill det ikke da bli fare for å sprenge høyttalere og svi av elektronikken i ampen om man spiller "litt" høyt?
    Eller har en vaskeekte NOOB som meg misforstått greia?:cool:
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    3.662
    Torget vurderinger
    6
    Hei igjen.
    Effekten som Bladelius oppgir ligger godt under hva produktene yter. Thor III ble ved uavhengige målinger målt til godt over 200W
    i 8 Ohm og over 400W i 4 Ohm osv. (De første 10-12W klasse A)
    Thor III leverer mye strøm. Ved tortur belastninger hos Bladelius, ble det målt strømtrekk fra nettet på over 16A (3.680W) peak.
    Så det er ingen tvil om at Thor kan levere. Ville tru at sonusen gir opp først;)
    Det å bruke Thor på Venere 2.5 fungerer fantastisk!!! God erfaring med begge produktene sammen. Ingen problem å komme innom for hjemlån!

    mvh
    morten N.A.T

    Hei TheJensizm og godt nytt år!

    Tyr II yter 2x115W i 8 Ohm. Se link: Bladelius Products: Tyr MK-II
    Tyr II kan fint drive 2 Ohm høyttaler last uten nevneverdige pusteproblemer:p
    Hei NAT og godt nyttår til deg også!
    -Tror det er svært lite som gir hverken TYR MK II eller Thor MK III pustevansker egentlig.. Er mer bekymret med matchingen med høytalere. Ta feks Sonus Faber Venere 2.5 som jeg vurderer. Den er oppgitt med en nominell impendans på 4 Ohm og Sonus anbefaler en forsterker effekt på opp til 250W. Om Thor yter 175W i 8 ohm blir vel effekten i 4 ohm rundt 340W. Vill det ikke da bli fare for å sprenge høyttalere og svi av elektronikken i ampen om man spiller "litt" høyt?
    Eller har en vaskeekte NOOB som meg misforstått greia?:cool:[/QUOTE]
     

    Erik.M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bruker filter C, har forstått det er det som gir mest analog lyd.
    Resampling har jeg på 192
    Er meget fornøyd med lyden må jeg si.
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Jeg står mellom filter A og B.
    Slik jeg har lest det så står Bladelius sin egen DAC fra Gondul fra Burr-Brown som filter A og en annen DAC fmed brikke fra Wolfson som filter B.
    Filter A gir umiddelbart ca 3db økning i lyd når man velger det.Jeg mistenker at Bladelius selv har gjort dette for å få oss til å velger deres egen DAC.
    Som kjent ...i slike sammenhenger så har man en tendens til å velge det som spiller høyest.
    Jeg kompanserer på min Diablo når jeg switcher mellom.
    Igår vrengte jeg skikkelig opp på de 5 første sangene på The Wall med filter B.
    Jeg har aldri hørt dette blitt fremført med en så definert og god stram bass.
    Lyden er deilig"annerledes"enn filter A også som jeg har brukt tidligere.Mulig A har en smule dynamikk,men jeg mener lydbildet generelt har mindre støy på filter B.
    Valgets kval dette.
    Resampling står på 98khz. Dette har ikke så mye betydning for lyden synes jeg.Unntatt på 26/96 og 24 192 hirez-filer så hører man betydelig forskjell på resampling eller ikke.
    Hadde vært artig med flere innspill her...
     

    knut-vd

    Fersking
    Ble medlem
    08.08.2012
    Innlegg
    2
    Antall liker
    7
    Innspillingstid Bladelius Thor111

    OK! Da bytter du i en Pronto med skjerm, som ser ut som Marantz sin Premium Line! Den innspillingstida er så lang fordi den må være det..det er bare sånn med Mikes deler..tenk ikke på det- bare spill, du! Beror på anvendte komponenter internt, samt kretslayout. Komboen min tok 2000 trivelige timer å vekke..Du har kobla Minien på intern Novitasdac?
    Har hatt min Thor111 Novitas i ca. 5 mnd og den har vel spilt ca 500 timer fra da. Gleder meg å høre at den "bare" har spilt 1/3 og at jeg kan regne med ytterlig forbedring av lyden de neste månedene. Den leverer en helt fantastisk musikkgjengivelse, spesielt kombinert med Bladelius sin CD-spiller Freja111.
    Jeg har også erfart med tidligere oppsett at slikt trenger lang innspillingstid. F.eks. hadde jeg på nittitallet en NAD forsterker kombinert med Monitor Audio ht, og innspilling av disse tok flere år. Nå skal det vel sies at jeg den gang ikke var klar over hva dette betyr før et oppsett viser seg fra sin beste side.
    Hyggelig jeg kom over denne tråden og takk alle for info m.m. om Bladelius produkter.
     

    hennla

    Medlem
    Ble medlem
    05.09.2013
    Innlegg
    38
    Antall liker
    1
    Sted
    Røyken
    Har akkurat gått til anskaffelse av en Balder mk2 koblet opp til XTZ Divine 100.49, og med en NAD M51 som forforsterker/DAC.
    Jeg syntes at den hørtes helt jæv... når jeg hadde koblet den opp, men det jeg har lest er at den trenger lang innkjøringstid før den kommer til sin rett. Er redd for at jeg har bommet helt på effektforsterker matching med mine XTZ Divine 100.49. Tar gjerne imot innspill?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hvordan jæv.... mener du da? skarpt? slørete? grumsete? Suser det?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kan tenke meg at dette låter en smule hardt, eller med litt lite varme.

    For her har du en forsterker med svært lav forvregning og uten innlagt varme (som mange forsterkere med forvrengning i praksis har), og du har en forforsterker i NAD M51 som i hvert fall ikke byr på noe form for varme (den regulerer kun lydstyrken), samt høyttalerelementer som i mellomtoneområdet avslører alt og ikke på noen som helst måte tillegger lydbildet varme - steinharde som disse elementene er.

    Du har nok et anlegg som er særdeles oppløst, men uten noen innlagt eller konstruksjonsbetinget "hyggefaktor" - eller varme.

    Og husk at Bladelius er kjent for laaang innspillingstid, men det vet du sikkert. Heldigvis er dette sterke Watt hos denne forsterkerprodusent, hvis ikke ville jeg sagt det var i nedre grenseområde for denne høyttaler.

    Så låter vel også dette beste kjørt via balanserte kabler, samtidigm som din rigg nok er maksimalt følsomt for disse jævla dyre & vanskelige kabelgreiene...

    Tror jeg.

    Jeg ville ellers bedt Morten på NAT om råd (siden du har Bladelius), da denne karens legning er slik at han er minst like interessert som sine kunder i at de skal få det til å spille best mulig.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Jeg ber herved om audiens i denne tråd da jeg har blitt eier av en S.A.T Amplifix i dag.
    Den virker bunnsolid konstruert og tyst som bare det. Har testa litt med film og det var absolutt lovende. Ikke antydning så langt til tynn eller diskantfokusert lyd som man ofte får inntrykk av å høre om med Hr. Bladelius sine produkter. Dynamikk derimot, JA!! Hvordan matchen med musikk blir på Focal Electra 936 får de nærmeste dagene vise.

    Noen som vet hva standby funksjonen i denne styrer?
     

    Vicarious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    354
    Antall liker
    323
    Sted
    South of heaven
    Har akkurat gått til anskaffelse av en Balder mk2 koblet opp til XTZ Divine 100.49, og med en NAD M51 som forforsterker/DAC.
    Jeg syntes at den hørtes helt jæv... når jeg hadde koblet den opp, men det jeg har lest er at den trenger lang innkjøringstid før den kommer til sin rett. Er redd for at jeg har bommet helt på effektforsterker matching med mine XTZ Divine 100.49. Tar gjerne imot innspill?
    Jeg ville latt anlegget stå og spille 24-7 minst et par uker. Det gjorde stor forskjell med min Thor mk III.
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Heisann!
    Sier meg enig med Vicarious.
    Som nævnt hørtes min KlassA helt forferdelig ut første tre døgn. Etter tre uker låt den herlig, og siden himmelsk;)

    mvh Huldra
     

    hennla

    Medlem
    Ble medlem
    05.09.2013
    Innlegg
    38
    Antall liker
    1
    Sted
    Røyken
    Kan tenke meg at dette låter en smule hardt, eller med litt lite varme.

    For her har du en forsterker med svært lav forvregning og uten innlagt varme (som mange forsterkere med forvrengning i praksis har), og du har en forforsterker i NAD M51 som i hvert fall ikke byr på noe form for varme (den regulerer kun lydstyrken), samt høyttalerelementer som i mellomtoneområdet avslører alt og ikke på noen som helst måte tillegger lydbildet varme - steinharde som disse elementene er.

    Du har nok et anlegg som er særdeles oppløst, men uten noen innlagt eller konstruksjonsbetinget "hyggefaktor" - eller varme.

    Og husk at Bladelius er kjent for laaang innspillingstid, men det vet du sikkert. Heldigvis er dette sterke Watt hos denne forsterkerprodusent, hvis ikke ville jeg sagt det var i nedre grenseområde for denne høyttaler.

    Så låter vel også dette beste kjørt via balanserte kabler, samtidigm som din rigg nok er maksimalt følsomt for disse jævla dyre & vanskelige kabelgreiene...

    Tror jeg.

    Jeg ville ellers bedt Morten på NAT om råd (siden du har Bladelius), da denne karens legning er slik at han er minst like interessert som sine kunder i at de skal få det til å spille best mulig.
    Hei Music Bear.

    Takk for bra tilbakemelding. Du har bekreftet mine antakelser til hva jeg har skapt av lyd med mine komponentvalg. I utgangspunktet ønsket jeg å bygge opp ett system som kunne avsløre og gjengi den minste transient og mikro-detalj. Det gjør at det høres ikke særlig flatterende med komprimert og pop-aktig populærmusikk i for eksempel MP-3 filformat. Imidlertid, når jeg spiller SACD filer eller digitale remastered opptak høres det dertil helt fantastisk og høyoppløst ut! Jeg har et godt utvalg av høyoppløst musikk og det er dette jeg har bygget opp systemet mitt å spille i all hovedsak.

    Jeg kombinerer HiFi systemet mitt til film titting i høyoppløst format. Dette er helt rått med de svære XTZ ene!
    Jeg tenkte at Balder ville bli litt svak til mine "monster-høytalere" men gjett om jeg tok feil!
    Bladelius Balder blokka holder de doble 10" bass elementene i etmassivt og solid jerngrep som jeg aldri har hørt før!
    Jeg spilte Kraftwerk sin sang; "Boom shack" og bassen kom som en slegge og banket ut de nedre frekvensene som illsinte stempler.

    jeg bruker In-akustik Rf-1203 XLR signalkabler og har Bi-Wired, Van den hul The Name høytalerkabler.

    Jeg tok en telefon til Morten på NAT og han sa at Bladelius har veldig lang innspillingstid før alt faller på plass.
    jeg har hatt den til å spille nå i fem dager og det hele høres mye bedre ut allerede. Jeg gleder meg til å høre det endelige resultatet etter ett par måneder kontinuerlig innspilling : )
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Merkelig, dette med lang innspillingstid, på "ikke-mekaniske" produkter. Ikke bare Bladelius men også andre merker på øverste hylle som også lider av dette, i den grad det er en lidelse å vente på at go-sakene kommer som de skal :)

    Pssst; få en elektriker til skifte til grovere kabler fra sikrikgsskapet (og større sikring) til kontakten du henter ut strøm til forsterkeren, så vil du etter under et halvt minutts lytting erklære at det høres ut som om høyttalerne dine går en halv oktav lavere og med mindre forvregning - det er sant!
     

    hennla

    Medlem
    Ble medlem
    05.09.2013
    Innlegg
    38
    Antall liker
    1
    Sted
    Røyken
    Nå har jeg latt anlegget stå å spille non-stop i to uker. Sløret i mellomtonen er borte og det låter helt rått, bortsett fra en ting. Når jeg spiller låter den musikken som er lite komprimert og spesielt kvinnevokal (slik som f.eks.Susanne Sundfør når hun treffer høye toner), synes jeg at det låter skarpt og hardt i diskanten. Hadde en Parasound New Classic model 2125 hjemme til låns mens jeg ventet på Bladelius mk2, og jeg kjenner jeg savner den fine varme lyden jeg opplevde med den. Kanskje jeg må bytte til Parasound. Er det noen som har erfaringer med Parasound og om de virkelig gir varmere lyd enn Bladelius?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Husk det hennla, at manglende oppløsning lett høres ut som varme, og at den Parasound du her nevner nok lyder "varmere" enn deres dyrere modeller, selvfølgelig fordi de dyrere er mer oppløst.

    Dette, samtidig som du har et sett råflotte høyttalere med elementer som avslører alt...! I tillegg til at flere eiere av nettopp denne modellen har meldt om problemer som følge av dårlige kontakter på elementer/delefilter/terminaler. Jeg ville forelagt serienummer på høyttalerne hos leverandøren og spurt om de VIRKELIG er sikre på at disse forhold nå er utbedret fra fabrikken. Og jeg ville søkt rådgivning omkring dette på XTZ tråden her på sentralen.

    Til sist - og kanskje best/tryggest - jeg ville snakket med Morten på NAT, som er av en "legning" som gjør at han er like interessert som deg selv i at greiene du har kjøpt av han skal låte best mulig. Som du sikkert har sett her på forumet mener folk han er til å stole på, samtidig som han kaller en spade for en spade når du snakker med han.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Glemte å si følgende hennla, at jeg her en dag snakket med en kunde av meg, uten særlig kunnskap om hi-fi, som klaget på hard lyd i et Cambridge anlegg til rett under 20.000 og et sett passe OK Dali høyttalere.

    Hehe, så kom det frem at han lyttet mest til strømmet musikk i Mp3 kvalitet :)
    Vel, fikk omsider overtalt han til å finlytte med sin nye Cambridge CD-spiller, og da var plutselig all skarphet borte :)
     

    staker

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2004
    Innlegg
    475
    Antall liker
    26
    HJELP!!!
    Nå har jeg brukt LAAAAAANG tid på å rippe cd samlingen min med emblaen. Begynner å nærme meg ferdig. Har jo da lagt det over på ekstern haddisk. Jeg satt på Emblaen i dag, og alt på den eksterne harddisken var vekk. Det lå bare noen plater jeg har lagt over før i dag. Dro ut harddisken, og koblet den til macen. Der ligger det jo filer, men ikke slik de skal se ut. Klarer heller ikke å åpne, da macen ikke skjønner hvilket format det er. Bare en masse tegn. Bare de siste filene ligger der som de skal. Hva kan ha skjedd? Og ennå viktigere, lar det seg fikse?
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Nå står det en Bladelius Tyr II og spiller her i heimen. Fortsatt ikke innspilt. Har vel gjort unna ca 100 timer.

    Men tenker litt på dette med å ikke skru de av. Hva gjør folket her inne med sine Bladeliuser? Setter de i standby? Eller ikke det engang? Husker teten av Thor III i Fidelity der testeren skrev at det tar 5 dager i påslått før den låt bra.
     

    Vicarious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    354
    Antall liker
    323
    Sted
    South of heaven
    Bruker min la min stå på stort sett alltid. Da låter den bra alltid:) Men det er jo to standby muligheter hvor den ene gir forsterkeren såpass strøm at den skal låte bra ganske raskt. Men at det tar fem dager før den låter optimalt var litt drøyt synes jeg. Min erfaring er at mye er gjort etter et par timers spilling når den har vært skrudd helt av.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Bruker min la min stå på stort sett alltid. Da låter den bra alltid:) Men det er jo to standby muligheter hvor den ene gir forsterkeren såpass strøm at den skal låte bra ganske raskt. Men at det tar fem dager før den låter optimalt var litt drøyt synes jeg. Min erfaring er at mye er gjort etter et par timers spilling når den har vært skrudd helt av.
    Om det "bare" tar et par timer faller det ihop med mine erfaringer om forsterkere generelt når det gjelder oppvarming. Det er jo helt ok.

    Ofte så vil jeg ha godlyden med en gang fordi jeg skal avgårde på jobb eller etc, funderer derfor på å la den stå på fullt hele tida. Legger merke til at den i normal standby mode, altså ikke eco mode, er helt kald på topplokket når jeg kjenner etter. Skal få gjort litt testing på dette.
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Hvor bra er egentlig en Freia mk lll cd spiller ? Er en til salgs her nå....:confused: Så noen bilder, men syntes det så noe tynt ut i elektronikken :confused:????
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.212
    Antall liker
    1.315
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Hei, er det noen som har erfaring med Bladelius sine forforsterkere? Tenker da mest på Saga (evt Idun). Er det noen som har prøvd forforsterkerne på andre amper enn Bladelius sine?
     

    staker

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2004
    Innlegg
    475
    Antall liker
    26
    Noen som har hørt noe mer om denne oppgraderingen?
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Hei.
    jeg har nå tilboblet en tradisjonell snurre-HDD med musikk på via USB inngang bak.Jeg går med tanken om å bygge en ekstern SSD til å ha musikken på.
    Den jeg har nå har ekstern strømforsyning,men en SSD i eget kabinett vil få strøm gjennom USB-buss.

    Jeg har forhørt meg med Morten på NAT om dette og han sier at dette ikke vil fungere.
    Men den takler store minnepenner på samme USB-inngang sålenge enheten er formatert i FAT32 som spilleren krever.

    Noen som har innspill på dette?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Du kan vel sette SSD'n i et kabinett og gi den ekstern strøm som en standard disk vha adapter - det burde fungere.
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Jeg kanskje det.
    Jeg er slettes ikke god på data,hverken hard eller software.
    Men når jeg tok ett overblikk på Komplett,så hadde ingen av de eksterne kabinettene til 2,5"SSD ekstern strømforsyning-bare gjennom USB?

    Men hvorfor skulle ikke dette virke i utgangspunktet? ettersom den tar store minnepenner,og en SSD er jo i praksis ett stort minnekort.Er det andre spec på strømforbruk som eventuelt gjør dette?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det har noe med strømforbruk å gjøre ja. Mulig du kan sette en USB hub i mellom, som har egen strømforsyning.
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Har gått til innkjøp av en Freja mk ll cd , og lurer på : Hvordan skifter jeg opplysninger i displayet med fj.kontroll ??? Slik den er nå, vises kun telleverk på melodi , ikke nr på låt osv ....:confused:
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Dårlig liv i tråden?

    Jeg får komme med et innspill da.
    Nå har Tyr II fått spille siden mars. Det har vært mye glede og endel frustrasjon. I begynnelsen låt den helt bacon, noe som etterhvert ble bedre. 400 timer innspillingstid på denne er ingen underdrivelse. Kona fikk oppdraget å se på tv med den innkobla, så jeg sparte meg for mye av de lidelsene.

    Etter 4-500 timer syns jeg den begynte å låte ganske ok, men litt for mørk. Så jeg begynte etter en stund å lure på om jeg skulle selge den og kjøpe Hegel eller Krell isteden.
    Var på hengende håret at jeg solgte den, men så fikk jeg for meg å skylle øra med Revaxør fordi jeg hadde problemer med nesten å høre min egen fis.
    Tenkt, så gjort! Og for en lydmessig oppgradering! Nå finns det diskant i bøtter og spann der. Lar meg virkelig begeistre av denne forsterkeren. Spiller veldig nøytralt, dynamisk og oppløst, men er ikke overanalytisk. Jeg gripes ofte av musikken som blir servert av den og sitter aldri og dissekerer musikken. Syns det låter veldig live, og lyttetrettheten kommer ikke engang etter 5 timer lytting i strekk.

    Dette er en musikkmaskin rett og slett som såvidt jeg hører hverken legger til eller trekker fra noe spesielt.

    Og jeg vil herved avlive myten om at Bladelius er for lyst for Focal. Iallefall for Electra 936.
     

    Vicarious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    354
    Antall liker
    323
    Sted
    South of heaven
    He he. Bra tips. Hørte Focal Diablo Utopia III på Bladelius Thor MKIII på Hificonsult i Gøteborg. Låt utrolig bra synes jeg. Meget oppløst og fint uten skarpe kanter.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Men hvor blir Bladelius testene egentlig av? Greit nok at Thor III og Tyr I har fått sine, men ingen av de andre ampene har jeg sett noen (forståelige) tester av.

    Skulle gjerne hatt en seriøs balansert (vet at Tyr ikke er fullbalansert, men dog) dac også av Mike. Mimer er litt i dyreste laget om man tenker den løsninga. Greit nok at den har pre, men hva om man ikke har behov for pre.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dersom du sikter til manglende test av Bladelius Ymer, Cundis, så har bl.a. Lyd & Bilde testet den.

    Forøvrig min drømmeforsterker, en forsterker jeg tror tåler dagens lys selv blant de på øverste hylle - øverste verdenshylle - om du forstår.

    Vel, drømeforsterker og drømmeforsterker. Med lyden av Thor Mk. III vet jeg ikke om Ymer er verdt sine tusenlapper mer, uten at det er ment at Ymer er dårlig. For Thor er bare så råbra og merkelig undervurdert, av en eller annen grunn...
     

    Vicarious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    354
    Antall liker
    323
    Sted
    South of heaven
    Bladelius Ymer og Saga MKII er også testet i Hifi & Musik og de mente settet spilte bedre enn deres referanseforsterker fra Burmester. Ut fra det jeg har lest i en del intervjuer og reportasjer ser det ut som Bladelius ser på Asia som sitt klart viktigste marked og at det er her hovedprioriteringen ligger. Men på meg virker det som om markedsføringen i Europa og USA kunne vært bedre? Her har jo Hegel eksempelvis vært meget dyktige og fått tester i flere prestisjetunge hifi-magasiner. Litt synd at ikke Bladelius har fått dette til ettersom Bladelius lager enda bedre produkter(i mine ører da).
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn