Bladelius

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Får melde meg inn med en Bladelius Thor MkIII Novitas på full innspilling. Kjøpte den til slutt uhørt (bare hørt MKII kort en god stund tilbake) etter gode omtaler og tips... Kona var litt lei testing av forsterkere i stua.

    Står i instruksjonsboken at man bør beregne 5-6 uker innspillingstid!? Blir spennende siden jeg liker lyden allerede :)
     

    Vicarious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    354
    Antall liker
    323
    Sted
    South of heaven
    Gratulerer med god forsterker! Jeg har hatt min Thor MKIII Traditional i ca 15 mnd og er meget fornøyd. Artig at du har Gallo også. Hadde du hegel h300 før? Hadde vært artig om du evt kommer med en sammenlikning med Thor MKIII.
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Gratulerer med god forsterker! Jeg har hatt min Thor MKIII Traditional i ca 15 mnd og er meget fornøyd. Artig at du har Gallo også. Hadde du hegel h300 før? Hadde vært artig om du evt kommer med en sammenlikning med Thor MKIII.
    Takk for det :) Førsteinntrykket er at den er litt mer frempå (positivt) og litt i overkant følsom mellom volumnivåene slik at et et volum blir for lavt og neste steg blir for høyt. Skal gi større rapport når den får litt mer innspillingstid på baken.
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Noen som har erfaringer med å få Bladelius Thor til å virke med aktiviteter med Logitech Harmony fjernkontroll. Min bytter bare til neste inngang og ikke repeterer inntil riktig inngang er valgt...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Volund: Du får høre med Morten om han kan programmere..Personlig ville jeg slengt Logitech i veggen og knust den- du har jo en Mjølner der!!!!! Uansett..GRATULERER! Etter min mening har du der gjort markedets beste kjøp -uansett pris- på hylla integrerte forsterkere. De trenger 1000-1500t innspilling..ca halvannen måned konstant 24t bruk..
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Mjølner er flott den, men kona har veto mot mer enn en fjernkontroll. Bortsett fra det og at alt må få plass inne i TV-benken har jeg carte blanche :)

    Innspillingstiden virker jo helt vanvittig, noen som vet hvorfor denne skal ha så mye mer enn andre forsterkere?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    OK! Da bytter du i en Pronto med skjerm, som ser ut som Marantz sin Premium Line! Den innspillingstida er så lang fordi den må være det..det er bare sånn med Mikes deler..tenk ikke på det- bare spill, du! Beror på anvendte komponenter internt, samt kretslayout. Komboen min tok 2000 trivelige timer å vekke..Du har kobla Minien på intern Novitasdac?
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har erfaringer med å få Bladelius Thor til å virke med aktiviteter med Logitech Harmony fjernkontroll. Min bytter bare til neste inngang og ikke repeterer inntil riktig inngang er valgt...
    Har Thor II med Harmony One og der kan jeg benytte tall til å komme direkte til rett inngang, slik at du ikke trenger å repetere opp eller ned-funksjone.
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Hei, er det mulig å koble en sub til Thor MKII? Har studert baksiden men ser ikke mulighet for dette. Noen som veit?

    Mvh. Morten
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.590
    Antall liker
    3.695
    Torget vurderinger
    6

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Bruke et par. Høyre og venstre. Ingen ekstra innstillinger for det.

    Mvh
    Morten N.A.T

    Pre out.


    Hei, er det mulig å koble en sub til Thor MKII? Har studert baksiden men ser ikke mulighet for dette. Noen som veit?

    Mvh. Morten
    Hei og takk. Skal jeg bruke en eller et par med kabler(mulig dumt spørsmål) og må jeg stille inn noe med fjernkontrollen?
    Mvh. Morten


    Takker!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    :cool: Så Norges Oraculus Bladelii er på ? Fint! DA SLIPPER JEG..hrhr..:cool:
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Da blei B&W 703 byttet ut med et par eldre Infinity Kappa 7.1, bassen kom tilbake og jeg droppet å kjøpe sub. Må si jeg er svært fornøyd med Thor II, ingen pustevansker her.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Scania: Ukonvensjonelt bytte, men bør fungere svært bra. Thor II har nemlig akkurat en så nøytral presisjon som Infinity av den årgangen stortrives med- pluss noe så sjeldent som kreftene til å drive dem. Og Thor II er relativt krevende å få til mht samarbeidende utstyr..Dog syns jeg du skal holde på VDH-planen..:cool:
     
    Sist redigert:

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Auditor: ja dette er helt i tråd med det jeg erfarer også. Van den Hul planen står ved lag, kommer til å bytte ut gradvis.

    Morten
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Jeg har hatt litt driftsproblemer med Thor II de siste dagene. Etter at den var frikoblet noen dager for å gi rørsleden litt spilletid koblet jeg den opp igjen sist søndag men da begynte den å henge på volumkontrollen og inngangsvelger. Det kan gå opptil et halvminutt før den reagerer.Og av og til enda lenger tid. Har også delvis det samme problemet fra remoten men dette blei litt bedre etter bytte av batterier.
    Noen som har peiling på hva som kan være galt?

    Morten
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Mjølner må bestandig ha gode batterier-den sluker strøm. Thor II trenger kanskje bare en liten rens, vel? Men det kan være litt softwaretrøbbel også..Hør med Dr. NAT...
     
    Sist redigert:

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Sendte en Mail til NAT og fikk svar promte: Slå av hovedstrømmen og vent noen minutter.Slå så på igjen og prøv. Da fungerte det gitt:) Veldig bra!!

    Morten
     

    Erik.M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    118
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    4
    Har fått meg Embla og Ask og er kjempefornøyd. Forsterkeren er ikke helt innspilt ennå men det låter veldig bra allerede.
    Må også gi Morten på NAT skryt for god oppfølging og service.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Erik: Der har du anlegg for resten av livet!! GRATULERER! Ekte High Endere, de der. MED grønt alibi! Vær klar over at disse delene trenger lenger innspillingstid enn omtrent alt annet- mine Bladelier våkna først etter 1000 timer. Det er et annet testament til bombesikker byggekvalitet, de har flere titalls tusen timer i seg om du passer på dem..

    Scania:Selvfølgelig er det det- Ikke verre- da reagerer den på en ikke-Bladelius fjernkontroll du bruker- dama har av og til det der på sin Tyr..men det går bra..den overlever om du bruker god praksis ved av/påslag..
     
    Sist redigert:

    Vicarious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    354
    Antall liker
    323
    Sted
    South of heaven
    Meget god test av Bladelius Thor MKIII i siste Lyd & Bilde. Testes mot bl.a Hegel H300 og Marantz PM-11S3. L&B mener Thor MKIII er bedre enn begge disse og konkluderer med at den fort kan være prisklassens beste forsterker.
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Og den testen i Fidelity der enkelte nasjonalistiske journalister mente H300 var et bedre kjøp... Ja den har vi seff aldri trodd på ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Flere som trenger å lese den testen, tror jeg. Selv har jeg vært overbevist i seks år..Mike veit kort og godt ett og annet om å kombinere lydbasert VFM med praktiske egenskaper og estetikk. Det eneste som av og til irriterer med merket er at det er svensk..:cool: Men det er jo tilfelle både med kanelsnegler og dynamitt også..Apropos, Fidelity..også deres tester er udelt positive- og objektive- til Mikes deler- les dem bare ordentlig. H300 ER god, den og, men Bladelier leverer mer for litt høyere pris. Og oppdager du HVA de faktisk gjør kontra la oss si Hegel, viser svensken seg for det første mer fleksibel i kraft av egenskapene den besitter. Den er fortsatt kresen, men tåler et breiere utvalg samarbeidspartnere enn Bents bud. Og begge to kan spille som et svært godt, delt sett. Nordiske forsterkerprodusenter har etter min mening funnet den gyldne mddelvei sånn sett, sammen med de beste britiske merkene. Som har bygd ryet på å slå fra seg bedre enn prisen skulle tilsi..
     
    Sist redigert:

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Test av highend Bladelius Saga mkII og Ymer mkII , STEREOUTGAVEN, i Hifi&Music nr 9, september. Er vel unødvendig og si at omtalen er god....

    Opplyses at Balder effektrinn er kommet i mkII versjon også.

    Mike opplyser at han har lagd et av sine siste helanaloge preamper nå. (Saga)

    ser ut som om min Bladelius KlassA fortsatt er i salg hos HifiConsult.

    Jeg har jo lagt ut link til test av denne før, men linken har ikke fungert. Nå er den oppe og går.

    | NOMONO

    Jeg hadde jo denne, MI9 og 10SE på langtidslån. Bladeliusen var i en suveren klasse , så den blei innkjøpt.
    (Kjøpte dog en Custom MI10, m bl. Større strømforsyning også, mest for og støtte den norske produsenten økonomisk)

    BTW. Det ruller en heftig tråd om innspilling av hifiutstyr om dagen..... Har tidligere tatt dette med en klype salt. Med Bladelius klass A var det en helt annen erfaring. Rett fra eska låt den grusomt. Etter to døgn i eget anlegg m spilling døgnet rundt var det en totalt forbedret forsterker. Etter tre uker var det highend, og mere var det og gå på.
    Klasse A er jo kjent for å trenge innspilling, men dette var ekstremt. Innvendig finnes det knapt ledninger. , mindre enn i Thor også. Alt er montert på printet, bortsett fra to korte stumper til ht utgang.

    Forhandler sa alle Bladelius forsterkere forbedrer seg mye etter innspilling, men at klass A var ekstrem. Har dere andre glade Bladeliudeiere også denne erfaring? (Auditor og alle andre ?)

    mvh Huldra
     

    Vicarious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    354
    Antall liker
    323
    Sted
    South of heaven
    Det var litt artig. Jeg hadde en Bladelius Thor MKII og testet den mot Thor MKIII(kjøpt brukt men ikke innspilt). I mine ører låt Thor MKII langt bedre enn Thor MKIII på det tidspunktet. Solgte likevel Thor MKII og lot Thor MKIII spille 24-7 i fire uker. Ferdig innspilt låter den utsøkt i mine ører. Jeg synes i hvert fall at innspilling hadde noe for seg her uten at jeg har noen teknisk kompetanse til å kunne forklare det.
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Det var litt artig. Jeg hadde en Bladelius Thor MKII og testet den mot Thor MKIII(kjøpt brukt men ikke innspilt). I mine ører låt Thor MKII langt bedre enn Thor MKIII på det tidspunktet. Solgte likevel Thor MKII og lot Thor MKIII spille 24-7 i fire uker. Ferdig innspilt låter den utsøkt i mine ører. Jeg synes i hvert fall at innspilling hadde noe for seg her uten at jeg har noen teknisk kompetanse til å kunne forklare det.
    Heisann!

    Jeg ser det er skrevet en del på forrige side om dette. Det står altså i bruksanvisningen også.....

    Det fulgte ikke med bruksanvisning til min, trolig pga det lille antall produsert.

    Uansett... Mike er en trollmann på forsterkere. Når han får klass A og de integrerte til å låte så flott med all slags sikringer mot DC og andre eletriske farligheter, ja så undres jeg hvorfor enkelte norske konstruktører må utelate all form for sikkerhet i forsterkerne sine, med all den fare for elektronikken selv, høyttalere, hus og hjem dette kan medføre. Dette for i det heletatt og få forsterkerne til å låte skapelig.....

    Synd å høre at klass A er utsolgt. Takker Morten for at han tilbød meg en på lån !

    mvh Huldra
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    En uunngåelig situasjon med så små serier, Huldra. Men du har da en? Og vi andre bruker Tyr II Norge..hehe

    Er forresten på tide å kikke på Balder II sammen med Embla nå..Får vel se på Saga også..
     
    Sist redigert:

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det var litt artig. Jeg hadde en Bladelius Thor MKII og testet den mot Thor MKIII(kjøpt brukt men ikke innspilt). I mine ører låt Thor MKII langt bedre enn Thor MKIII på det tidspunktet. Solgte likevel Thor MKII og lot Thor MKIII spille 24-7 i fire uker. Ferdig innspilt låter den utsøkt i mine ører. Jeg synes i hvert fall at innspilling hadde noe for seg her uten at jeg har noen teknisk kompetanse til å kunne forklare det.
    Nå som den er inspilt, vil du våge deg på en sammenligning mellom II og III?
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Jeg har kikka litt på den innspillingstråden, og tror jeg skal holde meg unna den ;)

    Argumentene om tilvenning faller ihvertfall bort for min del, da jeg ikke har vært tilstede under innspillingen.
    Jeg syntes også at fenomenet var så spesielt at jeg jevnlig ab testa med en meeget godt brukt og velkjent forsterker.

    Det samme gjorde jeg forsåvidt da jeg lånte bort en annen klasse A sak til bekjent i tre mnd. Resultatet var dog langtifra så dramatisk som på Bladelius klass A.

    mvh Huldra
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    En uunngåelig situasjon med så små serier, Huldra. Men du har da en? Og vi andre bruker Tyr II Norge..hehe

    Er forresten på tide å kikke på Balder II sammen med Embla nå..Får vel se på Saga også..
    Ja du vet å få uttrykt deg, som vanlig, Auditor ;)

    Jeg hadde ikke tenkt på en til nei, men la ut anbefaling på Focaltråden, da jeg så annonse for den på Hifi Consult sin nettside....

    BalderII ser ut til å være en spennende sak ja. Mike har brukt teknologi og ideer fra klass A, og de dyrere nyskapningene, så dette blir nok bra en grom sak :)

    Har du skaffa deg en Tyr Norge ?

    mvh Huldra
     

    Vicarious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    354
    Antall liker
    323
    Sted
    South of heaven
    Det er ikke enorme forskjeller. Men finner Thor mk III bedre. Litt varmere i klangen og samtidig mer oppløst. Låter mer naturlig slik jeg opplever det. Thor MkII er litt strengere, mens Thor MKIII låter større og samtidig mykere hvis dette gir noen mening.
     

    staker

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2004
    Innlegg
    475
    Antall liker
    26
    Noen som vet noe om hva denne oppgraderingen vil bestå av?
     

    Vicarious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    354
    Antall liker
    323
    Sted
    South of heaven
    Mener jeg hørte fra NAT at Embla skal opprgraderes med ny innmat som også sitter i den nye mediaspilleren Bladelius Mimer.
    Denne har bl. annet ny dac med 32bit/384Khz support via NAS/USB. Dette er kun spekulasjoner fra min side.

    Her er i hvert fall noen av mulighetene Mimer har(sakset fra hifiexperience.se):
    32bit/384Khz support via NAS/USB. (SPDIF/Optiskt standard tillåter bara 24/192)
    Wifi och kabelnätverk.
    UPNP support
    NAS support via UPNP
    WiMP klient (alla format, även FLAC och framtida 24bits streaming)
    Spotify klient (kan aktiveras)
    Airplay (kan aktiveras)
    Multiroom support (kan aktiveras)
    Mjukvara uppgraderas via nätverket
    Spellistor:
    Listor kan göras och mixas mellan olika tjänster.
     

    staker

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2004
    Innlegg
    475
    Antall liker
    26
    Da er det bare å vente i spenning..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn