Bladelius

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gryphongryph

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2015
    Innlegg
    194
    Antall liker
    66
    Er det nogen som ved hvor mange watt Braga gør i a/b ?
    Var intreseret i den for mine Graham Audio LS 5/9, men fik vide fra forhandler at den var ikke kraftig nok for mine højtalere!
    Tyr tror jeg ikke er i über klasse for forstærkere, måske jeg tar fejl?
    Har en Advantage S100, og den spiller ikke særligt godt med mine 5/9, lyder tyndt og kliniske, lytte træthed melder sig hurtigt, så bruger min hybrid forstærker som gør en okey job, men en bedre forstærker ville ikke være af vejen, måske en Luxman 590ii eller den nye Moon River 404!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    NAT, Gryphongryph: Brage er da en 2x50W klasse A? Eller har jeg blingsa på spec? Og med den strømforsyninga den har i boksen bør det være peanuts å få liv i en Graham Audio- britisk i alle bauger og kanter som den er..Du kan kanskje ikke spille på Pink Floyds livenivå, men raffinert nok, det blir det..
     
    Sist redigert:

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    NAT, Gryphongryph: Brage er da en 2x50W klasse A? Og med den strømforsyninga den har i boksen bør det være peanuts å få liv i en Graham Audio- britisk i alle bauger og kanter som den er..
    Jeg vet ikke hva slags 50w klasse A det er snakk om med Brage. 50w krever et stort chassis med enorme kjøleribber.Brage er en liten tass uten kjøleribber. Jeg har hatt den.Fin og oppløst lyd,men ingen nevneverdig bassgjengivelse. Det kan hende den ikke var innspilt nok,det skal sies,men jeg har ikke trua for å si det sånn. Nå får jeg vel kjeft for å snakke dårlig om Brage i vennetråden,men det skal sies at jeg er glad i Bladelius generellt,Thor mk3 f.eks,den er god.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Dharma: jeg har lyttet mye til Brage, og han blåser mer enn nok liv i det aller meste av høyttalere, tross beskjedne wattall. Believe you me...Inkludert britiske, forøvrig...Nå er de over gjennomsnittet lettdrevne, da, men selv de store garderobeskapene Tannoy Turnberry og Glenair funker med Brage. Skal en del til for å holde rede på dobbelkonsentriske femtentommere. Og Brage har det. Selv foretrekker jeg den med et par små PMCer.

    NAT: Vurderer et prosjekt for en svært god venn med Idun Mk1 som pre på et par aktive Tannoy Gold eller AE AE1 Active...Funker det, tror du? Husker fortsatt det deilige resultatet Thor Mk3 ga i tospann med den passive AE1 Anniversary hos deg for noen år siden. Fyren har ikke helt Result 6-budsjett, så...og litt for mange bokser i huset:cool:
     
    Sist redigert:

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    884
    Antall liker
    427
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Embla app

    En venn av meg fikk ny iPad av kona og hun og søsteren satte den opp for ham, noe han i utgangspunktet satte stor pris på. Hvis jeg har forstått det riktig, så kom det en melding under oppsett av den nye at appen til Embla ikke kunne overføres p.g.a. at den ikke finnes i Appstore lenger.

    Uten helt å ane konsekvensene, hadde søstrene nullstilt den gamle iPad'en, og dermed var katastrofen et faktum! Så da er spørsmålet: Er det bare å kaste Embla'en eller finnes det en workaround for dette? (Ja, det går fortsatt an å spille fra internminnet på Embla'en, men han har jo 99 % av musikken sin på en nas…)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    OlaR: Det kontakter du NAT om..
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.615
    Torget vurderinger
    6
    Jeg kan bekrefte at det er en Thor Mk IIII på gang. Eneste jeg vet er 2x200W i 8 Ohm og en ny Balder Mk III på 2x210W i 8 Ohm. Begge er som vanlig 100% fullbalansert.
    Mvh
    Morten N.A.T
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    NAT: Kjempenyheter!! La oss da bare håpe Thor Mk4- blir det vel- og ikke minst Balder III blir like populære som forgjengerne. Bedre blir de. MB lanserer tross alt ikke nytt uten grunn heller.:cool: Den som venter...
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    DACen i Thor MK3, hvor god er den? Jeg funderer på å skaffe meg en ekstern DAC
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    En ny Thor Mk IV vil jeg tro er noe Hegel H590 vil måtte bryne seg på, med fare for seier til svensken :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MusicBear: Det er flere merker som skal passe godt på nå...se den lineupen som er på vei..Oden har strømforsyning nok til å holde varme i et lite hus:cool:

    Tony: Ingen vits i. Både DAC og RIAA der er god nok til å ta opp kampen med 10 000 kroner stykk i separate sådane. Vent inn Balder III, så er kinoen din komplett også. Og Olympicaene kan drives slik de burde- med TO effekter i fronten. Spar aldri på effekten hvis det kan unngås:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Oh shit..... 90W klasse A og monoblokk...:cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Billa:...med sedvanlig MB forsyning...Uhyre spennende:cool:
     
    X

    X186841

    Gjest
    OlaR: Det kontakter du NAT om..
    Det har kameraten min gjort, og da fikk han vite at han ikke er den eneste som har dette problemet. Men lenger gikk det ikke!
    De har muligens ikke råd til å vedlikeholde programmet og betale det Apple skal ha ?
    Søk litt i svenske regnskaps opplysningssider som f.eks. Proff.se og kreditt opplysningssider.
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    884
    Antall liker
    427
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Ja, jeg antok at forklaringen kunne ha med kostnader å gjøre.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    En venn av meg fikk ny iPad av kona og hun og søsteren satte den opp for ham, noe han i utgangspunktet satte stor pris på. Hvis jeg har forstått det riktig, så kom det en melding under oppsett av den nye at appen til Embla ikke kunne overføres p.g.a. at den ikke finnes i Appstore lenger.

    Uten helt å ane konsekvensene, hadde søstrene nullstilt den gamle iPad'en, og dermed var katastrofen et faktum! Så da er spørsmålet: Er det bare å kaste Embla'en eller finnes det en workaround for dette? (Ja, det går fortsatt an å spille fra internminnet på Embla'en, men han har jo 99 % av musikken sin på en nas…)
    Fikk dere orden på dette?
    Er jo håpløst om det er slik at nødvendig app er utdatert/ ikke tilgjengelig.
    Bruktverdien er jo ikke rare greiene heller da. Et produkt man bare må styre unna.
    Synd da Bladelius har mye bra ellers, men man mister tillit til merket når det blir slik.
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    884
    Antall liker
    427
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    En venn av meg fikk ny iPad av kona og hun og søsteren satte den opp for ham, noe han i utgangspunktet satte stor pris på. Hvis jeg har forstått det riktig, så kom det en melding under oppsett av den nye at appen til Embla ikke kunne overføres p.g.a. at den ikke finnes i Appstore lenger.

    Uten helt å ane konsekvensene, hadde søstrene nullstilt den gamle iPad'en, og dermed var katastrofen et faktum! Så da er spørsmålet: Er det bare å kaste Embla'en eller finnes det en workaround for dette? (Ja, det går fortsatt an å spille fra internminnet på Embla'en, men han har jo 99 % av musikken sin på en nas…)
    Fikk dere orden på dette?
    Er jo håpløst om det er slik at nødvendig app er utdatert/ ikke tilgjengelig.
    Bruktverdien er jo ikke rare greiene heller da. Et produkt man bare må styre unna.
    Synd da Bladelius har mye bra ellers, men man mister tillit til merket når det blir slik.
    Nei, og jeg har vel ikke den store troen på at det blir noe greie på det heller.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Nei, og jeg har vel ikke den store troen på at det blir noe greie på det heller.
    Noen av dere som har ringt Morten på NAT og spurt om dette? Kan Morten hjelpe til - ja så gjør han det uansett hva det gjelder.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Nei, og jeg har vel ikke den store troen på at det blir noe greie på det heller.
    Noen av dere som har ringt Morten på NAT og spurt om dette? Kan Morten hjelpe til - ja så gjør han det uansett hva det gjelder.
    Se innlegg 898
    Well, dersom dette er tilfelle, kan jeg forsikre deg/dere om at dette i så fall oppleves like ille av Morten selv...
    "Dersom dette er tilfelle" ?? Har du mistanke om att folk lyver ?
    Hjelper ingen om han er aldri så lei seg, men moralen blir vel att det er en stor risk å kjøpe slike produkter fra småprodusenter.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Se innlegg 898
    Well, dersom dette er tilfelle, kan jeg forsikre deg/dere om at dette i så fall oppleves like ille av Morten selv...
    "Dersom dette er tilfelle" ?? Har du mistanke om att folk lyver ?
    Hjelper ingen om han er aldri så lei seg, men moralen blir vel att det er en stor risk å kjøpe slike produkter fra småprodusenter.
    Dette tenkte jeg da jeg for noen år siden så at Bladelius lanserte disse greiene. En gyllen regel i hifi er man aldri må kjøpe produkter som er avhengig av programvareoppdateringer og systemvedlikehold etc. fra små produsenter, og spesielt ikke når de allerede har et småfrynset rykte med tanke på oppfølging og kundeservice. Jeg har hatt mange forsterkere fra Mikael Bladelius, og alltid vært fornøyd, bare så det er sagt.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    962
    Torget vurderinger
    2
    Trist det med appen. Men det er vel sånn det er i den moderne verden. Jeg har vel måtte bytte 3-4 Canal digital mottagere på grund av oppdatering. Dette er bare i tiden etter appen til Embla ble lansert. Man må nok finne seg i utviklingen (avviklingen), og gå tilbake til fjernkontrollen.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.754
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Helt vanvittig at et så dyrt produkt skal ende opp på denne måten. Dårlig reklame for merket.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    60 kg intergrert forsterker på Bladelius vis (verdens beste integrerte forsterker?) samtidig som produsenten lover enda bedre lyd og skriver hvorfor på sin nettside - umulig å ikke erklæred ette som snadder på øverste hylle.

    Og prisen på - 110.000 i Sverige - det er jo aldeles innafor - ville faktisk trodd denne kom på adskillige flere titusener...
    Sånt sett spørs det om ikke Asia-produserte Hegel H590 med sitt "blikk-kabinett" faller igjen så vel estetisk som lydmessig...

    På nettsiden til Bladelius, ikke et pip om hvor sakene kan kjøpes ;) men Mike Bladelius er jo ingen reklamemann :)
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.615
    Torget vurderinger
    6
    God dag MusicBear.
    Bladelius kan kjøpes hos Norsk Audio Teknikk:cool:
    Mvh
    MortenN.A.T

    60 kg intergrert forsterker på Bladelius vis (verdens beste integrerte forsterker?) samtidig som produsenten lover enda bedre lyd og skriver hvorfor på sin nettside - umulig å ikke erklæred ette som snadder på øverste hylle.

    Og prisen på - 110.000 i Sverige - det er jo aldeles innafor - ville faktisk trodd denne kom på adskillige flere titusener...
    Sånt sett spørs det om ikke Asia-produserte Hegel H590 med sitt "blikk-kabinett" faller igjen så vel estetisk som lydmessig...

    På nettsiden til Bladelius, ikke et pip om hvor sakene kan kjøpes ;) men Mike Bladelius er jo ingen reklamemann :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    God dag MusicBear.
    Bladelius kan kjøpes hos Norsk Audio Teknikk:cool:
    Mvh
    MortenN.A.T

    60 kg intergrert forsterker på Bladelius vis (verdens beste integrerte forsterker?) samtidig som produsenten lover enda bedre lyd og skriver hvorfor på sin nettside - umulig å ikke erklæred ette som snadder på øverste hylle.

    Og prisen på - 110.000 i Sverige - det er jo aldeles innafor - ville faktisk trodd denne kom på adskillige flere titusener...
    Sånt sett spørs det om ikke Asia-produserte Hegel H590 med sitt "blikk-kabinett" faller igjen så vel estetisk som lydmessig...

    På nettsiden til Bladelius, ikke et pip om hvor sakene kan kjøpes ;) men Mike Bladelius er jo ingen reklamemann :)
    Hehe, det regnet jeg med, og med dette spratt du frem, for denne apparaturen står jo ikke på nettsiden din :)

    I samme slengen; grattis med trolig verdens beste integrerte forsterker - til fornuftig pris & 101 % made in Sweden :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    NAT: Denne gleder jeg meg stort til...Og i fall du lurte på om jeg noensinne har sett en penere intern layout i en forsterker? NEI, det har jeg IKKE:cool: Håper bare det pokkers viruset kan forsvinne, slik at økonomien og kursene kan tippe tilbake til normalen..Det ER jo tross alt litt feil at den svenske krona skal være sterkere enn våres.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    NAT: Denne gleder jeg meg stort til...Og i fall du lurte på om jeg noensinne har sett en penere intern layout i en forsterker? NEI, det har jeg IKKE:cool: Håper bare det pokkers viruset kan forsvinne, slik at økonomien og kursene kan tippe tilbake til normalen..Det ER jo tross alt litt feil at den svenske krona skal være sterkere enn våres.
    Vet du hva? Nei, det kan du jo ikke vite :)

    Jo, denne 60 kg saken her tror jeg vi må se i et større perspektiv. Snakkis om Bladelius sin lenge omtalte nye integrerte har versert lenge. Som jeg (av tidligere års Bladelius erfaring) tror kan havne i svenskens historiebok under kapitler; «ekstreme bragder!» Noe sier meg det, og skulle jeg få rett kan dens ytelser måles opp mot priser fra det dobbelte og videre oppover, og selvsagt snakker man da separate komponenter.

    Kan ikke du Morten på NAT lekke litt om denne saken, du kjenner jo svensken - to sixpack på at han har fortalt deg et og annet :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MB: Med andre ord..det der er det peneste internbildet jeg har sett..og jeg har faktisk sett en hel del..
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.754
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Sånt sett spørs det om ikke Asia-produserte Hegel H590 med sitt "blikk-kabinett" faller igjen så vel estetisk som lydmessig...
    Jeg tror ikke nødvendigvis Hegel og Bladelius må få så stor konkurranse egentlig. Hegel har på sin side diskresjon så langt det går innenfor sin størrelse, Bladelius prøver tydeligvis ikke på det med Oden. Jeg tror man vil ha folk i begge leire som begge har et produkt de både lydmessig og visuelt er fornøyd med.
    Er man gift får man ofte hanskes fruens meninger også.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.615
    Torget vurderinger
    6
    NAT: Denne gleder jeg meg stort til...Og i fall du lurte på om jeg noensinne har sett en penere intern layout i en forsterker? NEI, det har jeg IKKE:cool: Håper bare det pokkers viruset kan forsvinne, slik at økonomien og kursene kan tippe tilbake til normalen..Det ER jo tross alt litt feil at den svenske krona skal være sterkere enn våres.
    Vet du hva? Nei, det kan du jo ikke vite :)

    Jo, denne 60 kg saken her tror jeg vi må se i et større perspektiv. Snakkis om Bladelius sin lenge omtalte nye integrerte har versert lenge. Som jeg (av tidligere års Bladelius erfaring) tror kan havne i svenskens historiebok under kapitler; «ekstreme bragder!» Noe sier meg det, og skulle jeg få rett kan dens ytelser måles opp mot priser fra det dobbelte og videre oppover, og selvsagt snakker man da separate komponenter.

    Kan ikke du Morten på NAT lekke litt om denne saken, du kjenner jo svensken - to sixpack på at han har fortalt deg et og annet :)
    Hei igjen MusicBear.

    Ikke så mye mer jeg har hørt. Men noe nøkkel-info har jeg utenom den beskjedne oppgitt effekt på 2 x 400W i 8 Ohm og 2 x 800W i 4 Ohm osv.

    Hovedstrømforsyningen består av 2 stk 1,7Kva Audiograde transformatorer.
    Ingen jord referanse som betyr at den er 100% balansert ifra inn til utgang som de fleste andre konkurrenter IKKE er.
    Inntil 10W klasse A.
    Mosfet utganger. 20 stk. Pr.Kanal.
    Ny utviklet Jfet singel spenningtrinn.
    Ingen magnetiske materialer i kabinettet.
    Tung som et vondt år. 60Kg. (det blir tungt når man skal lage en fullbalansert forsterker med så høye effekter. Krever dobbelt opp av alt)
    MM/MC Riaa og DAC som ekstra utstyr.
    Prisen kommer jeg tilbake til. Men er antydet i EURO 13.000.- Men den vil bli billigere her i Norge.
    Mvh
    Morten N.A.T
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Mange produsenter, også av dyrt utstyr, som burde skammet seg over misbruk av ordet fullbalansert, det er helt klart.

    Voldsomme effekter - som man forøvrig aldri får nok av - i denne nye svensken.
    Enda morsommere, når den blir testet, Bladelius bruker jo å by på langt høyere effekter enn hva de oppgir selv :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MB, NAT: Tipper vi kan garantere at Mike IKKE kødder med signaturtrekka sine..Hvorfor ikke flere har lært av ham, se det er- som Nik Kershaw sa-The Riddle. Får bare håpe at en evt ny bopæl for meg og frua har strømkurser kraftige nok til å tåle den.
     

    gryphongryph

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2015
    Innlegg
    194
    Antall liker
    66
    Nogle fanboys her 😁 Der er bare godt, jeg er ikke så sikker på designet, virker lidt vulgært på mig, jeg liger meget bedre min Advantage S100 med sort kabinet og børstet aluminium front, er lige som øjet bare ser fronten og ikke resten af kabinettet, virker mere stilrent for mig, og farven på volumen er mere diskret også 😉
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    MB, NAT: Tipper vi kan garantere at Mike IKKE kødder med signaturtrekka sine..Hvorfor ikke flere har lært av ham, se det er- som Nik Kershaw sa-The Riddle. Får bare håpe at en evt ny bopæl for meg og frua har strømkurser kraftige nok til å tåle den.
    Du kommer sikkert langt med en vanlig 15A kurs så lenge forsterkeren har softstart.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn