Bladelius Ask – Et Sommereventyr

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sydsten_midsommar_1200x500.jpg


    Sommeren 2022, da solen skinte og fuglene kvitret, ble Ask integrert lansert. Det startet som en ren integrert forsterker, men som en typisk sommerflørt, utviklet den seg og fikk tilvalg av DAC/Streamer og phono på ettersommeren. Denne versjonen vakte mye oppmerksomhet på pris/kvalitet, og ryktene gikk spesielt i Norge der den ble solgt direkte til kunden, til en pris som gjorde at feriepengene fikk ben å gå på hos mange HiFi-entusiaster.

    Trafo ask.jpg


    Så teknisk, så svensk
    Ask er bygget rundt en fullbalansert integrert forsterker som leverer 2x220W i 8 Ohm (men den har blitt målt 2x250W). Den har en massiv spesialbygget 2Kva Noratel strømforsyning og er utviklet i Sverige, landet kjent for møbler, surstrømming - og nå, forsterkere.
    Kabinettet er laget av CNC-frest aluminium, og hvis du spør hva CNC betyr, blir vi skuffet. Det inneholder ingen magnetiske materialer, så kompassene (og spolebåndene) dine er trygge her!
    De digitale delene er både skjermet og galvanisk avskilt ifra analoge delen for å sikre minimalt med støy.

    j-fet.jpg


    Effektdelen – ikke så komplisert som det høres ut
    Bladelius er tilhenger av "keep it simple, silly!" Så de bestemte seg for å bruke kun en håndfull selekterte/matchede JFET transistorer i spenningstrinnet, fordi, hei, hvem trenger mer enn en håndfull? Og en drøss av MosFet i utgangen. For der trenger vi mer enn en håndfull!

    Ask dac.jpg


    DAC – en kvalitet du ikke visste du kunne få i en slik «pakkeløsning».
    Dac-en i Bladelius Ask får englene til å synge i kor (forutsatt at det er det som finnes på opptaket J ). I flere slike komplette pakkeløsninger klages det over at den innebygde dacen ikke helt har samme kvalitet som resten. Bladelius mener du ikke kan sette inn en folkevognmotor i en Porsche, og har tatt konsekvensen av det.

    Bringebær.jpg


    Streamer – Raspberry Pro for musikkelskere
    Streamer-delen er basert på en spesialtilpasset Raspberry professional module. Volumio -lisens er inkludert, og den støtter alt mulig fra Roon til AIRplay og Bluetooth. Den spiller til og med fint med andre, slik vi alle burde (også i diskusjonstråder på HFS)!

    mediasign-300.jpg


    Hva Pressen sier – spoiler alert, de elsker den!
    Polske magasiner gir Ask priser som om de var godteri, og den siste testen i svenske HiFi&Musik avslutter med setningen «Magi! Ren och skär magi!» Noe som kan oversettes til "Dette er fantastisk, og vi har ikke ord!"

    Tidal.jpg


    Hva sier brukerne – spoiler alert 2, de elsker den også:

    Her er noen sitater fra noen av de heldige lydfrikene på HiFi-Sentralen som har knust sparegrisen og sikret seg sitt eksemplar, og fra noen medlemmer som har hatt den hjemme til test:
    Vim (tidligere Fidelity-skribent):
    Det som skiller Bladeliusen fra annet jeg har testet både nylig og tidligere, i den grad man husker lyd så langt tilbake, er kombinasjonen av enorm kontroll i bassen og samtidig en vanvittig autoritet. De fikk rett og slett Oscar Duo til å høres ut som en mye større høyttaler! Og forskjellen var ikke marginal på noen som helst måte. Jeg tar meg stadig i å glise bredt over hvor stort og mektig dette spiller. Synergien med høyttalerne er, så langt jeg kan skjønne, tilnærmet optimal.
    Oscar spiller nøytralt, med en liten touch av musikals varme, og de går dypt til å være stativhøyttalere. De er kjappe og veloopløste i toppen, og bassen er tight, selv om den er mektig for så små høyttalere. De høyttalerne jeg har testet som prøver å spille like stort og dypt har gjerne gått i fella og lagt seg til en litt for fetladen og udefinert bass.
    Bladelius Ask spiller med enorm autoritet, dypt og maskulint (bilentusiaster kan gjerne kan lese: V12 - ikke svulstig V8), men likevel sofistikert og rask bass, null begrensninger oppover i diskanten og bevarer en deilig touch av varme i mellomtonen som jeg elsker. Stemmen til ho Kari (ja, hun er Norges nest flotteste dame - lev med at hun står på mange av mine spillelister fortsatt ) er like magisk som i real life, ståbassen til Christian McBride låter som en ståbass, trommeintroen til Opetch Credence får meg til å både hoppe i stolen og glise, og Erik Bye er fortsatt i live - her i rommet når han synger "vår beste dag". Kort sagt det spiller musikk og imponerer på en og samme gang. Jeg krever ikke mer.

    Nevnte jeg at den ser dritlekker ut og oser av kvalitet?

    "And that´s all I have to say about that"
    - F. Gump
    Vicarious:
    Må bare med en gang si at ASK I er en fantastisk god forsterker! Den låter utrolig bra uansett hva den blir servert av musikk.
    Den spiller helt uanstrengt med en vanvittig kraft! Samtidig er den svært oppløst og ren hele veien fra bunn til topp. Måtte dra på ordentlig noen ganger, uten at det stresset ASK det minste. Den hadde stålkontroll på Gallo- høyttalerne mine. Det låt rett og slett knalltøft. Den varter opp med en vanvittig dynamikk
    Jeg opplever at ASK I låter mer oppløst og «større alle veier» enn Thor III (som fortsatt er en veldig bra forsterker). I tillegg og er ASK en tanke varmere i lydbildet enn Thor III.
    Matrix x- sabre pro MQA dac og den innebygde dac`en i ASK virker for meg veldig like lydmessig. Mine ører klarer ikke uten videre å skille de to mot hverandre.
    Det har vært en skikkelig opptur å teste Bladelius ASK! Merker det sitter langt inne å levere den tilbake

    En Ny Standard, til en pris du kan leve med
    Ask setter standarden for hva man kan få av kvaliteter og funksjoner for under 100K. Fullt klar over at vi snakker om et ikke ubetydelig beløp, men med tanke på alt du får i denne kraftpakken, må det være lov å si at ASK gir svært god valuta for pengene. Dette bekreftes også av flere som har prøvd – og kjøpt- ASK.
    Og hvis du fremdeles lurer på om ASK er et godt kjøp, kan du jo sjekke hva ASK koster i utlandet

    Prøv før du kjøper – Helt risikofritt!
    Vi har Bladelius Ask inne på demo, og det kan lånes ut i helger. Det er som å ta med en kjendis hjem for helgen, men uten paparazziene!

    Mer info om Ask: https://norskaudioteknikk.no/project/bladelius-ask/

    ask best 2022.jpg


    Norsk AudioTeknikk AS
    Ullevålsveien 13
    0165 Oslo
    Tlf: 22200095
    Web: www.norskaudioteknikk.no
    Facebook: https://www.facebook.com/NorskAudioTeknikk/
    Facebook PMC: https://www.facebook.com/groups/384770248991790/
     
    Sist redigert:

    Kommentarer

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Irriterer meg at jeg ikke trenger en slik :cautious: :unsure: Et ekte og ærlig skandinavisk produkt med voldsomt eiergledepotensiale.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.529
    Antall liker
    4.984
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Deler av det sommereventyret var da usedvanlig godt skrevet! :ROFLMAO:
    Men det er ikke tøv - dette er og blir en helt rå forsterker (m.m.)!
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Hærlig reklame på en tilsynelatende fin alt i et løsning. Har hatt tidligere Bladelius modell og vet hva merket står får når det gjelder pris/lyd. Savner bass egenskapene til Thor i tv stua.
    Denne forsterkeren har opptatt plass i hodet mitt siden demomodellen ble lagt ut. Det telles penger her. Har ikke hvert nærmere et kjøp jeg ikke trenger på lenge.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.590
    Antall liker
    3.695
    Torget vurderinger
    6
    Deilig når reklamen kommer med en sånn morsom vri. Budskapet trer kanskje enda tydeligere frem på denne måten 😊
    Mange takk karmana og Hogen. Synes produktet fortjener oppmerksomheten. For jeg kan ikke se noen tilsvarende produkter som er i nærheten av kvaliteten og mulighetene som Ask har til denne prisen. Selv i land den koster (omregnet til NOK) nærmere Kr 140.000.- ble konklusjonen. Verdt hver eneste Krone!
     
    Sist redigert:

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.590
    Antall liker
    3.695
    Torget vurderinger
    6
    Hærlig reklame på en tilsynelatende fin alt i et løsning. Har hatt tidligere Bladelius modell og vet hva merket står får når det gjelder pris/lyd. Savner bass egenskapene til Thor i tv stua.
    Denne forsterkeren har opptatt plass i hodet mitt siden demomodellen ble lagt ut. Det telles penger her. Har ikke hvert nærmere et kjøp jeg ikke trenger på lenge.
    Hei Thomasd. Det har skjedd veldig MYE på lydsiden siden din Thor modell. Selv bass egenskapene har blitt ennå bedre ;)
    Selv i dag så står de eldre Thor seg meget godt!
     

    boxman

    Medlem
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    17
    Antall liker
    19
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Hærlig reklame på en tilsynelatende fin alt i et løsning. Har hatt tidligere Bladelius modell og vet hva merket står får når det gjelder pris/lyd. Savner bass egenskapene til Thor i tv stua.
    Denne forsterkeren har opptatt plass i hodet mitt siden demomodellen ble lagt ut. Det telles penger her. Har ikke hvert nærmere et kjøp jeg ikke trenger på lenge.
    Jeg har også telt penger, og nå er den straks på vei til meg 🙂 En solid oppgradering av eksisterende anlegg forventes nå 🙂
     

    Mman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    148
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    11
    Hærlig reklame på en tilsynelatende fin alt i et løsning. Har hatt tidligere Bladelius modell og vet hva merket står får når det gjelder pris/lyd. Savner bass egenskapene til Thor i tv stua.
    Denne forsterkeren har opptatt plass i hodet mitt siden demomodellen ble lagt ut. Det telles penger her. Har ikke hvert nærmere et kjøp jeg ikke trenger på lenge.
    Ser du har Persona - jeg og! Og den beste forsterkeren til dem, etter min mening/etter å ha testet mange ulike, er Bladelius. Du vil bli glad 👍😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

nat
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
3.695
Link til alle artikler
261
nat sine annonser
Bransjenyheter
En stor og tung nyhet ifra broderfolket!!!

En stor og tung nyhet ifra broderfolket!!!

  • 31
De første Bladelius Oden II er i ferd med å bli klare til levering. 85Kg med rå kraft og musikalitet. Norsk AudioTeknikk AS Sofiemyrveien 12. Inngang A1. 1412 Sofiemyr Tlf: 22200095 Mail...
Fortsett
Bransjenyheter
Møt sommeren med godlyd på ørene!

Møt sommeren med godlyd på ørene!

  • 1
Vi har fått inn igjen den meget omtalte Cayin RU7 dongle DAC på lager. (Vi har også fått inn igjen Cayin CD-Mini MK-II. Kr 3.590.-) Prisen er Kr 3.590.- da medfølger USB-C kabel og overgang ifra...
Fortsett
Bransjenyheter
Enda en glimrende test av Bladelius Ask integrert med DAC/Streamer. Nå i Norske Stereo+

Enda en glimrende test av Bladelius Ask integrert med DAC/Streamer. Nå i Norske Stereo+

  • 1
Etter en liten stund på markedet. Så har Bladelius Ask gjort seg sterkt bemerket hvor bra man kan få en alt-i-et forsteker med samme egenskapene som separate løsninger (bokser) Les hele testen på...
Fortsett
Bransjenyheter
Lørdagen 6 april stenger vi kl 13.30 grunnet kundebesøk.

Lørdagen 6 april stenger vi kl 13.30 grunnet kundebesøk.

  • 8
Vi må dessverre stenge kl 13.30 i morgen grunnet kundebesøk. Skal kjøre halvveis opp til Trondheim og tilbake igjen i morgen. Er tilgjengelig på telefon. . Norsk AudioTeknikk AS Sofiemyrveien...
Fortsett
Bransjenyheter
Da var det siste farvel til Ullevålsveien i dag.

Da var det siste farvel til Ullevålsveien i dag.

  • 30
Sofaen er på plass i demorom Nr.1. Fortsatt mye jobb som gjenstår. Men dette blir bra🍾
Fortsett
Bransjenyheter
Norsk Audio Teknikk flytter!

Norsk Audio Teknikk flytter!

  • 117
Sofiemyr blir Mekka for troende audiofile:cool: Trommevirvel! Etter nesten tre tiår med å utvikle en mild avhengighet til bylufta i Oslo, har vi bestemt oss for å pakke sammen sirkuset og...
Fortsett
Topp Bunn