Blåst element Dynabel 2.5S; hva gjør jeg?

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.672
Antall liker
3.705
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da jeg skulle slå på etter å ha flytta, ble det en j**la dur, og så ble det tyst. Regner med at det var et rør i pre-en som røyk, og tok med seg en filterkondis; dette forplantet seg videre til sluttrinnet, som også ble stille og svart.
Nuvel, tenkte jeg, og hektet på reservene. Da ble det åpenbart at ett av Vifa XT18- elementene i en av høyttalerne heller ikke hadde tålt belastningene; spolen skraper helt tydelig mot magneten, og lar seg ikke rokke. Ettersom disse elementene er umulige å få fatt i, ødslet jeg med penger og kjøpte et par av de billige Sonus-ene, Lumina III, og de gjør jo absolutt nytten.
Dog, jeg sitter altså med 1 og 1/2 2.5S, som tar opp plass. Hva gjør jeg med dem? Plukker dem ned og selger de brukbare elementene, og kaster de flotte kassene? Jeg bor jo i Trondheim, og det blir litt i meste laget å legge ut hele greia for salg nasjonalt.
Ikke har jeg kompetanse til å sjekke de andre enhetene heller.
Dette er i utgangspunktet ikke en salgsannonse; i første omgang er jeg ute etter råd.

B
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.077
Antall liker
2.496
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Finnes center høytaler i samme serie , brukt ? ofte bruker de samme elementer i centere om side systemer ,Spørs mye tid å penger du vil bruke og ,Enkleste er å selge as is ,,,,,eller leite på finn ebay etter element, er
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.672
Antall liker
3.705
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ja, og Eltek hadde også stativhøyttalere, 2S, som brukte samme element (så vidt jeg husker) i samme serie. Men... Jeg begynner å bli vant til disse Sonus-ene. Hmm må sjekke.

Takk for påminnelsen.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Bexter: De der selger du som delesett :) Lumina er da langtfra noen dårlig erstatter..Og fem ganger penere er de også..Pengene kan du bruke på en gjennomgang - og foredling av rør..
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.672
Antall liker
3.705
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hehe, jeg tror nok Transcendent-en er permanent parkert; jeg har ikke vett til å feilsøke, så røroppgradering er ute i det blå. Står en helt grei NAD der nå, og sparer meg for et separat RIAA-trinn. Sluttrinnet, derimot, må jeg se på. Holton NXV 300, sjølbygd, men ettersom jeg hadde en til, haster det ikke. Mm, det er da en Holton-guru eller 2 her. Kommer strøm til bryteren, men er tyst. Må se på sikringene i strømforsyningene først.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Berxter: Integrert oppgradering? San her har en Rega Aethos til mer enn betalbar pris. Og NAT kjører knallpris på nye Cayins...Rydd, reorganiser og reoppdag :love: Regaen setter du en Fono på...slik får du med deg Dualen videre.
 
Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.672
Antall liker
3.705
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
REGA??? Her er det Dual 701 med Fiiiineste Shure V15II !! Ja, jeg mener v15II/ 2. Den er langt mer behagelig enn V15III.


EDIT: Ah, det er en NAD C165BEE pre med enda en Holton sjølbygd, og ikke en integrert NAD :)
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Berxter: Nettopp Rega, ja.. Undervurderes på eget ansvar. Aethos er en VANVITTIG kapabel amp...
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.672
Antall liker
3.705
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ah, jeg tenkte ikke på det andre Rega lager, kun platespillere :) Slik blir det når man egentlig er "out of touch" med hifi-verdenen.

Njei, jeg anser forsterkersettet mitt som tilfredsstillende kompetent nå; det er bare irriterende at både en sjølbygd pre og en like sjølbygd effekt konka ut samtidig, og at jeg ikke er kompetent til å feilsøke. I tillegg til høyttalerne...
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Berxter: Det pleier å utløse en alarm hos de fleste hifister, det...Time to get back to basics? Av og til er det mer stress å fikse enn å bytte. Og Lumina trenger effekten. Stilen har begge merker mer enn nok av :love:
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.485
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Som du sier kan det være vanskelig å få tak i nye xt18 elementer. Det er imidlertid enkelt å selge de. Et par tidlige Joachim Gerard konstruksjoner brukte dem også.
Dynabel 2.5s kabinettene er bra saker (laget av Hornslet). Solide og godt avstemte.
Spørs da hva du vil og hvor nevenyttig du er.
Jeg bygget om et par 2.5s, noe som resulterte i et par glitrende gulvstående.
Du trenger egentlig ikke tette bassporten og lage ny i bunn, kun utvide den eksisterende dersom du vil gå denne veien.

Det er ei løype som anbefales men er noe tidkrevende.
Jeg solgte mine 4 elementer til en nordmann og kan kanskje høre med han om de alle er tatt i bruk?
Var også flere fra bl.a. USA som kontaktet meg og ønsket slike elementer.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.672
Antall liker
3.705
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ja, har lest serien din med glede. Dog ser det ut til at det mest nærliggende alternativet blir å plukke ut elementene og selge dem f eks her, og så rett og slett kaste kabinettene, selv om det vil ergre meg en god del. Jeg ser ikke for meg å fikse/ selvbygge høyttalere igjen. Jeg har rett og slett ikke bruk for dem.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.485
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det er helt fair. Du får kanskje noen kroner for kabinettene også. De er virkelig solide men som du sier, kanskje ikke like bra marked i Trondheim? Mye gode delefilterdeler også.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Hadde jeg ikke hadd så alt for mye utstyr fra før, så skulle jeg kjøpt de komplett med kasser og filtre, for så å bytte ut de nedre bassene til noe tilnærmet fra tymphany. De nedre bassene skal ikke spille alt for langt opp i frekvens om jeg ikke husker helt feil.
 

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Innlegg
233
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Jeg er i samme situasjon som deg.
Har 1 fungerende 2S og en med brent talespole. Har satt inn 1 stk Peerless 6,5" som passet, men selvfølgelig ikke noen optimal løsning. Høyttalerne er ikke i bruk pt. Kontakt meg gjerne på PM.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
1 1/2 S2 betyr jo 2 komplette S2.5 + 2stk reserve diskanter. Og noe delefilter komponenter muligens :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Gjenbruk kan lønne seg... for deg, Audiosan. Du får legge opp en avtale, så Berxter kan kvitte seg med sine. Hans Luminas er tross alt bedre, men du kan redde dine Dynabels...og det KAN de fortjene..Om så bare for videresalg igjen.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Er nok ikke jeg som har noen av de :) Og jeg har for mye utstyr allerede om ikke jeg skal kapre 2 par høyttalere til :)

Eller, for mye utstyr er det i grunnen ingenting som heter. Derimot er boligen alt for liten :)
 

espen

Medlem
Ble medlem
16.02.2002
Innlegg
34
Antall liker
10
Om du finner ut at skal kvitte deg med kabinettene er jeg interessert. Holder til i Trondheim og betaler gjerne noen litt for kabinettene.

Da kan du selge elementene, noe som kanskje er enklere?

Send pm om det er av interesse.
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.149
Antall liker
2.065
På hjemmesiden til Seas kan man lese om det interessante kitet Bragi som gjør bruk av to 18 cm´ere med vevd polypropylenmembran og aluminiumsdiskanten med DXT-chassis. Disse elementene passer inn i 2,5-kassene. Noe å tenke på for DIY-folket. Man kan neppe forvente at delefilteret passer helt inn her siden Bragi har MTM-konfigurasjon (midrange, tweeter, midrange), men disse Seas-elementene er utrolig takknemlige å jobbe med.
Jeg har selv bygget/tilpasset et tilsvarende Seas-kit, Idunn med ett basselement, i 2S-kasser. Det satt faktisk som en kule uten å forandre noen av verdiene i Idunns delefilter. Svært behagelig og homogen lyd som er en nytelse å høre stemmer og akustiske instrumenter på og eksepsjonelt lite stress og forvrengning til å være så små høyttalere. Dypbass er det dog ikke mye av..
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.672
Antall liker
3.705
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg er i samme situasjon som deg.
Har 1 fungerende 2S og en med brent talespole. Har satt inn 1 stk Peerless 6,5" som passet, men selvfølgelig ikke noen optimal løsning. Høyttalerne er ikke i bruk pt. Kontakt meg gjerne på PM.
Du har PM.

B
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.672
Antall liker
3.705
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Om du finner ut at skal kvitte deg med kabinettene er jeg interessert. Holder til i Trondheim og betaler gjerne noen litt for kabinettene.

Da kan du selge elementene, noe som kanskje er enklere?

Send pm om det er av interesse.
Du har PM
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Berxter: Det høres bra ut. Er nok noe lettere å selge elementene for seg. Og nå står jo ikke selvbygget i veien for det italienske håndverket heller ;) Resirkuler, sett på en stabil , kraftig og presis amp, så lever musikken..
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.672
Antall liker
3.705
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
De står og kjører på en dual mono-bygd 2X Holton NXV 300, og jeg har ingen klager - det måtte være at de kanskje ikke "åpner" på like lavt volum som 2.5S, men jeg har bare hatt dem i litt over en uke, så det vil nok endre seg. De gjengir ihvertfall klavermusikk utmerket på respektabelt lydnivå; jeg har dog naboer, så Berlioz/ Led Zep på full guffe kl 0300 får utstå.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.672
Antall liker
3.705
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Og ett element er på vei til Sofferud. Lykke til! Diskantene fikk Espen; 2 XT18 har jeg kasta, da spolen subbet, den siste XT18-en er her fortsatt, men tar ikke opp plass.
Takker for alle innspill og interesse.

B
 

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Innlegg
233
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Da er i det minste ett par dynabel 2S reddet og gjenbruk er jo miljøvern så dette er fjær i hatten for alle parter.
Dessuten kan nå blasfemiparagrafen legges vekk nå som det uoriginale peerlesselementet er tatt ut 😉
(ikke si til noen at ingen hørte særlig forskjell)
 

Vedlegg

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Sofferud: Bra! Da gjenstår det bare å bruke dem igjen...
 

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Innlegg
233
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Sofferud: Bra! Da gjenstår det bare å bruke dem igjen...
De står foreløpig på vent da de ikke får innpass i stua, men når tvstua blir ordnet så passer de nok der. De er jo ikke lettdrevne akkurat, og krever litt futt for å våkne til liv. Det er litt trist, men foreløpig har jeg ingen integrert eller receiver som klarer den oppgaven.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Sofferud: Se over grensene i øst, så finner du en...
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.672
Antall liker
3.705
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da er i det minste ett par dynabel 2S reddet og gjenbruk er jo miljøvern så dette er fjær i hatten for alle parter.
Dessuten kan nå blasfemiparagrafen legges vekk nå som det uoriginale peerlesselementet er tatt ut 😉
(ikke si til noen at ingen hørte særlig forskjell)
Flotte greier! Bra at den kom til nytte!
 
Topp Bunn