Blålys i rør..

Gori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2002
Antall liker
0
Hei
Jeg må bare høre med dere som har mer erfaring med rør enn hva jeg har.
De siste gangene jeg har slått på ampen så har det vært en knitring/spraking fra høyttaleren i den ene kanalen som har vart en par sekunder.
Spenningen var vel høy på den kanalen, så etter en biasjustering trodde jeg det var iorden, men neida.
Men har lagt merke til at 300B røret på den aktuelle kanal får et blått/lilla lys inne i glasskolben som kommer like etter strømtilførsel og som forsvinner sakte men sikkert iløpet av oppvarmingstiden. Det spiller og fungerer som normalt.
Hva er så galt, holder dette 300Brøret på å tar kvelden?

Med bekymret hilsen
Gori

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.241
Torget vurderinger
2
Har hatt det der jeg også. Er visst bare noe gass som skal brennes opp. Ingenting å bekymre seg for. Hva slags 300B rør er det du har ?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.221
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Blålyset skal ikke være en indikator på at noe er galt, slik jeg ser det. Mine 6550 lyser blått så det hyler etter all the time.

Sprakingen derimot, kan være tegn på en gittermotstand som holder på å brennes. Ikke noen dyr affære å få fikset, jaffal så lenge feilen ikke er større eller mer komplisert enn bare motstanden....

Mvh Proffen

Gori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2002
Antall liker
0
300Brørene er TJ meshplate, snedig at den gassen skal brennes opp først nå etter at røra har stått i ca. 6 mnd..

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.221
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
som sagt; tviler på at det er rørene som gir sprakingen..................

Mvh Proffen

Gori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2002
Antall liker
0
Proffen skrev:
Blålyset skal ikke være en indikator på at noe er galt, slik jeg ser det. Mine 6550 lyser blått så det hyler etter all the time.

Sprakingen derimot, kan være tegn på en gittermotstand som holder på å brennes. Ikke noen dyr affære å få fikset, jaffal så lenge feilen ikke er større eller mer komplisert enn bare motstanden....
Det er nok røret som er problemet, prøvde og bytte plass på mine 2 300Brør og samme rør lyste blått og knitring oppstå så for første gang i denne kanal.
En kvalifisert beregning viser at rørene har vært i bruk rundt 6-700 timer, så det skulle vel være mye godlyd igjen i disse rørene.

Mvh

Gori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2002
Antall liker
0
Proffen skrev:
som sagt; tviler på at det er rørene som gir sprakingen
ikke vet jeg, men når sprakingen bytter side når jeg bytter om rørene,skulle vel mye tyde på at det er dette ene røret som er årsaken..sant?

Mvh

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
I følge Steve Deckert fra decware (leste på forumet der), så skyldes blått lys i rør en urenhet i metallet i røret og skal ikke ha noe å si.
mvh. Svein.

Makofoed

Medlem
Ble medlem
20.02.2007
Antall liker
0
Hei,

Det er forskjell på "blålys". At selve glasset lyser blått trenger ikke å bety noe galt. Bare at glasset som er brukt avgir lys i kontakt med elektronene. Det som derimot er skummelt er når du får en blå "sky". Det betyr at det er gass i røret og det må byttes. Den feilen kan gi sus og spraking. Bytt i tide, ellers kan du få overslag og langt mer kostbare feil.

Ang. gittermotstand og skraping, dette har jeg kun vært borti når utgangsrør har kortsluttet. Da hender det at de drar med seg motstandene. Utover det er dette utrolig skjeldent. Mer vanlig er underdimensjonerte anodemotstander som kan gi skrapelyd. Ellers så er det jo rør...

Gori: Stemmer, det er rør når feilen skifter kanal når du bytter om plass på røra.

Mvh
Mags

Gori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2002
Antall liker
0
Magnus K. skrev:
Hei,

Det er forskjell på "blålys". At selve glasset lyser blått trenger ikke å bety noe galt. Bare at glasset som er brukt avgir lys i kontakt med elektronene. Det som derimot er skummelt er når du får en blå "sky". Det betyr at det er gass i røret og det må byttes. Den feilen kan gi sus og spraking. Bytt i tide, ellers kan du få overslag og langt mer kostbare feil.
Når du nevner det så blir det en viss disig effekt av dette blå/lilla lyset som oppstår.
Det er ikke et helt klart lys.
Men vil da blålys og spraking avta som det gjør hos meg, eller vil det helst være konstant lys/lyd til røret er byttet?

hmm, kanskje dette er en god unnskyldning for å rettferdiggjøre utlegget for et par Western Electric 300B... ;D

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
552
Sted
Stockholm
Hadde noen KT88 som kortslutta en gang, de var først blå, så lilla, og etter å ha holdt på sånn en stund begynte det å frese i de.. Det endte opp med knall og fall og tre reparasjoner på forsterkeren.. Selger skyldte på for høy spenning hos meg.. :-\

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det er forskjell på blålys ja. Noen rør har et slik blåskimmer mot glasset. Det forklares med "hardt vacuum". 300B skal ikke ha noe slikt fenomen og det skal heller ikke gi spraking om alt er ok. 300B leveres i en mengde kvaliteter og med stor variasjon i levetid. De gode holder mange tusen timer :)
Golden Dragon for eksempel.
Styr unna de sære og eksotiske. De må en ta mange sære hensyn til for å fået normalt liv ut av. De færreste er obs på dette eller kan gjøre noe med det. Stikkord er DC gløding med manglende regulering.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.241
Torget vurderinger
2
I mine EH 300 B har det vært litt blåskjær i det ene så lenge jeg har hatt de. Er over et halvt år. Men det er ingen spraking eller knitring i de. Fungerer bra.

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
984
Torget vurderinger
18
Blålys i utgangsrør er et ganske normalt fenomen, og jeg har opplevd dette på flere typer rør (KT88, EL34, 6550 osv).

Jeg har hatt den samme 300B forsterker i 12 år. I det første rørsettet jeg hadde (Golden Dragon 300B super) var det blålys i flere av rørene gjennom hele levetiden (5000 timer+). Mine nåværende WE300B har også hatt dette blåyset fra dag 1.

mvh

Topp Bunn