Bjarnetv's hi-fi

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Kevlar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    898
    Torget vurderinger
    10
    Fine bilder og kul og anderledes lampe med horn tut ..😎👍

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.478
    Sted
    Market Snodsbury
    Plukket fra min mors plommetre ;)
    Siden jeg ikke fÄr tak i japanske "ume" frukt, sÄ er dette en fornorsket utgave basert pÄ plommer, men trikset er Ä plukke dem rett fÞr de er modne, samt Ä bruke Veldig lite sukker (i dette tilfelle 100g per glass), slik at man ender med en passe syrlig likÞr.
    liker ogsÄ Ä blande inn sÄnn ca 30% sake sammen med vodka, siden det Þker syrligheten og friskheten Þrlite mer.
    Plommehausten her litt lengre nord er overveldande (om kanskje nokre veker tregare enn lengre sÞr) i Är, sÄ eg tenkte dette var tida for Ä testa dette. Har du eit godt tips for Ä anslÄ «rett fÞr de er modne»?

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    6.030
    Sted
    oslo
    Plommehausten her litt lengre nord er overveldande (om kanskje nokre veker tregare enn lengre sÞr) i Är, sÄ eg tenkte dette var tida for Ä testa dette. Har du eit godt tips for Ä anslÄ «rett fÞr de er modne»?
    Er nÄr de er sÄnn ca ferdig stÞrrelse, og sÄ vidt har begynnt Ä fÄ farge, men fortsatt er faste og sure.
    Man har en god del slingsringsmonn, men man vil jo unngÄ at de blir helt modne.

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.506
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    Det er hi-fi-vÊr, og stille i trÄden. Alt vel eller bare overarbeidet, overmekket og oversyklet som vanlig?;)

Sist redigert:

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    6.030
    Sted
    oslo
    Det er hi-fi-vÊr, og stille i trÄden. Alt vel eller bare overarbeidet, overrekker og oversyklet som vanlig?;)
    Hehe - har ikke blitt sÄ mye hifi-fokus den siste mÄnedene, men det er ikke pÄ grunn av overarbeid denne gangen!
    kan jo ta en lite oppsummering av hĂžsten, siden det er en stund siden forrige oppdatering.

Sensommeren begynte ganske sÄ lovende etter et heller kaotisk halvÄr - som noen vet, sÄ gikk animasjonsfirmaet mitt konkurs like fÞr sommerferien etter at et filmprosjekt vi var co-produsenter pÄ gikk i stampe og endte som et skikkelig tapsprosjekt.

Det er jo naturligvis alltid synd nÄr et firma man har jobbet med Ä bygge opp i 11 Är gÄr til helvete, men var egentlig bare lettet over at hele prosessen var ferdig, at vi hadde klart Ä ferdigstille alle jobbene vi hadde tatt pÄ oss, og betalt lÞnnen til alle ansatte fÞr lyset ble slukket.

Hadde ogsÄ fÄtt meg en ny jobb pÄ et filmprosjekt som skulle gÄ frem til jul, sÄ alt var egentlig fryd og gammen.

Punktum for sommeren ble hÞytidelig arrangerte en meget hyggelig sommerfest for OVK helt pÄ tampen av august - burde kanskje heller blitt kalt en hÞstfest, men pytt sann.
    SelvfÞlgelig ble det syndeflod pÄ akkurat den dagen (selv om det ikke var meldt regn), men klarte Ä skrape sammen noen partytelt, sÄ vi ble bare litt vÄte og stemningen var pÄ topp.
    IMG_1280.jpeg
    540609156_3618272381641369_1896329720372634222_n.jpg
    R1-05504-033A.JPG

PÄ bilfronten var det ogsÄ god stemning - fikk lÄne verkstedsplass av en annen ung jaguar-entusiast (den nÄvÊrende eieren av HSC sin gamle XJR)
    Fikk demontert forstillingen og byttet ut alle foringene, noe som var pÄ hÞy tid, da kjÞreegenskapene var begynt Ä bli litt uforutsigbare.
    IMG_1171.jpeg
    IMG_1268.jpeg

IMG_1235.jpeg

Resultatet var en helt ekstrem forskjell i bÄde handling og komfort, sÄ det var en skikkelig hÞydare nÄr bilen kom tilbake pÄ veien - gÞy jobb var det ogsÄ!

Fikk ogsÄ plukket opp minien fra vinterlagring
    IMG_1014.jpeg

Den hadde sluttet Ä lade batteriet pÄ veien ned til lageret i fjor og gÄtt tom for strÞm 300m fÞr mÄl.
    Hadde skaffet en ny dynamo som forhÄpentligvis skulle fikse problemet... noe den selvfÞlgelig ikke gjorde.

Hadde nÄ uansett tatt med to batterier, sÄ kjÞrte rundt og byttet batteri frem og tilbake fÞr jeg endelig fant ledningen med brudd som fÞrte til ladeproblematikken.

Den sliter fortsatt med hÞyt oljeforbruk, men nÄ har jeg endelig fÄtt godkjent sÞknad om motorbytte (behandlingstid 13 mÄneder!) og avtalt at jeg skal leie en verkstedsplass fra november, sÄ da blir det endelig motorbytte i lÞpet av vinteren!

Den nye motoren har stÄtt klar over ett Är, sÄ det har tatt sin tidÄ fÄ alle brikkene pÄ plass
    IMG_9674.jpeg

Men som dere kanskje skjÞnner, sÄ kan man bare ha flaks 50% av tiden, sÄ i september ble jeg arbeidsledig igjen, siden produksjonen jeg jobbet pÄ mÄtte ta en pause for Ä fÄ orden pÄ finansieringen (det er harde tider i bransjen).

Bestemte meg for at da hadde jeg i alle fall en god unnskylding til Ä pusse opp badet, som var et kaldt gufs fra 1990 og pÄ overtid Ä bytte ut.

IMG_1350.jpeg

IMG_1399.jpeg

IMG_1417.jpeg

IMG_1428.jpeg

IMG_1449.jpeg
    IMG_1457.jpeg

Kom omtrent sÄ langt som dette fÞr jeg skulle av sted til Gran Canaria for Ä feire min mors 70Ärsdag i begynnelsen av oktober.
    Nye rĂžr var lagt inn, og alt klart for Ă„ justere veggene og tette gulv fĂžr stĂžping.

Men fĂžrst litt velfortjent avslapping i solen...
    IMG_1495.jpeg

men sÄ var det dette med den uflaks-kvoten som fortsatt ikke var brukt opp.
    IMG_1506.jpeg

Fikk plutselig akutt blindtarmbetennelse og mÄtte hasteopereres kun 3 dager inn i ferien - klassisk!
    att.7Z55JQ3W5WQF01wHXAwY2O4BHbpHbzBChIUEOcn1khY 2.jpg

SÄ sÄnn er stÄa nÄ - kom meg tilbake til oslo rett fÞr helgen, og har nÄ mÄttet krype til korset og leid inn profesjonell hjelp for Ä fÄ ferdig badet siden jeg ikke fÄr lov Ä lÞfte tungt pÄ en god stund.
    Litt upraktisk Ä ikke ha fungerende bad og mÄtte dusje pÄ treningsstudio med nyoperert kropp, men det er jo ogsÄ en opplevelse.

Satser pĂ„ at uflakskvoten er brukt opp for en stund nĂ„, sĂ„ hĂ„per det blir en smooth ferdigstilling av bad og en avslappende hifi-vinter uten alt for mange flere komplikasjoner 😅
    IMG_1561.jpeg

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.506
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    DÊven steike. Her skulle jeg bare pÄ helt uformelt vis "poke" deg litt i siden for Ä fÄ noen kule bilder av anlegget og kule musikktips, ogsÄ kommer anne franks dagbok i fanget her.
    Veldig mye kult, men kjipt med jobbsituasjon og blindtarm midt oppi oppussing.Er blindtarmslÞs selv, og har ogsÄ pusset opp bad selv tidligere sÄ kan sette meg inn i situasjonen. HÄper det ordner seg med jobbsits, og at det blir gÞy med motorbytte.
    Bilen min bruker ogsÄ litt olje, er nok en lekkasje pÄ turboen et sted. HÄper det bare er noe returslange-problematikk.

Du fÄr bare sende en PM hvis dufremdeles er i inspirasjonsfasen pÄ bad. Kansje jeg kan komme med noen tips og triks.

HÄper du fÄr 150% flaks ut Äret.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    6.030
    Sted
    oslo
    DÊven steike. Her skulle jeg bare pÄ helt uformelt vis "poke" deg litt i siden for Ä fÄ noen kule bilder av anlegget og kule musikktips, ogsÄ kommer anne franks dagbok i fanget her.
    Veldig mye kult, men kjipt med jobbsituasjon og blindtarm midt oppi oppussing.Er blindtarmslÞs selv, og har ogsÄ pusset opp bad selv tidligere sÄ kan sette meg inn i situasjonen. HÄper det ordner seg med jobbsits, og at det blir gÞy med motorbytte.
    Bilen min bruker ogsÄ litt olje, er nok en lekkasje pÄ turboen et sted. HÄper det bare er noe returslange-problematikk.

Du fÄr bare sende en PM hvis dufremdeles er i inspirasjonsfasen pÄ bad. Kansje jeg kan komme med noen tips og triks.

HÄper du fÄr 150% flaks ut Äret.
    Takk som byr!
    Badet er planlagt og mesteparten allerede bestilt inn sÄ der burde alt forhÄpentligvis gÄ av seg selv heretter - har flaks med at naboen er rÞrlegger, og av den heller behjelpelige typen, sÄ han kan heldigvis hjelpe til med alt som mÄ ordnes der.

Har et par jobber pÄ gli, sÄ mistenker at det ordner seg i november.
    MÄ jo tjene inn igjen pengene jeg nÄ mÄ bruke pÄ innleid arbeidskraft ;)

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.478
    Sted
    Market Snodsbury
    Kjipt med jobbsituasjon og sjukdom, men eg er ufatteleg imponert over kor lite tiltakslaus du er.

Bilprosjekta dine er stÄr ikkje tilbake for noko anna her inne. Det er referanseramma mi, noko som sikkert devaluerer rosen ein smule: likevel er det direkte nedverdigane Ä sjÄ at du bÄde har to av dei vakraste bilane som finst og vedlikeheld dei pÄ stovegolvet og tilfeldige parkeringsplassar.

Eg er sikker pÄ at 1990-talsbadet er eit hammam fÞr jol.

Diverre har du jo bestilt alt saman, men eg minner om dette frĂ„ ein eitt-roms pĂ„ Carl Berner 🔗
    1761043593384.png

Lukke til :love:

Edit: PrÞvebatch av umeshu etter di oppskrift vart lagt ned i haust, sÄ fÄr vi sjÄ korleis det gÄr.

Sist redigert:

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    6.030
    Sted
    oslo
    Kjipt med jobbsituasjon og sjukdom, men eg er ufatteleg imponert over kor lite tiltakslaus du er.

Bilprosjekta dine er stÄr ikkje tilbake for noko anna her inne. Det er referanseramma mi, noko som sikkert devaluerer rosen ein smule: likevel er det direkte nedverdigane Ä sjÄ at du bÄde har to av dei vakraste bilane som finst og vedlikeheld dei pÄ stovegolvet og tilfeldige parkeringsplassar.

Eg er sikker pÄ at 1990-talsbadet er eit hammam fÞr jol.

Diverre har du jo bestilt alt saman, men eg minner om dette frĂ„ ein eitt-roms pĂ„ Carl Berner 🔗

Lukke til :love:

Edit: PrÞvebatch av umeshu etter di oppskrift vart lagt ned i haust, sÄ fÄr vi sjÄ korleis det gÄr.
    Hjertelig takk for all skryt ;)

Det badet var naturligvis en inspirasjon jeg studerte nÞye, og hadde hÄpt pÄ Ä kunne lage noe tilsvarende kreativt, men etter Ä ha smertet meg gjennom hundre timer i Sketchup for Ä skissere diverse kreative lÞsninger, sÄ mÄtte jeg gi tapt og innse at jeg blir nÞdt til Ä holde det rimelig standard for Ä beholde funksjonaliteten.

Lagde blant annet en variant med Dtile avrundede fliser, men var litt for lite plass til en fungerende flise-vask, sÄ gav til slutt opp det systemet.
    1761046052989.png

Er alt for mye piper, rÞr og bÊrebjelker i veggene, sÄ har ikke noe Ä gÄ pÄ for Ä fÄ plass til alt som skal proppes inn der (som vaskemaskin), og man skal jo aller helst ha plass til knÊrne nÄr man sitter pÄ do ogsÄ ;)

kommer derfor til Ă„ gjĂžre noe ala dette, men med avlange fliser (litt stĂžrre enn de du hadde bilde av) istedenfor Dtile flisene.
    mÞblementet blir eike-look fra INR og lamper fra ifö
    1761046538947.png

Fleskepus har allerede inspisert og godkjent gulvflisene (som jeg fant pÄ finn til en fin pris)

IMG_1477.jpeg

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.784
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Godkjent. IfĂž alltid et godt klassisk valg.

Ikke tenkt Ă„ sette den topp ladede dingsen inn i et tilpasset hĂžyskap ?

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.506
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    Hjertelig takk for all skryt ;)

Det badet var naturligvis en inspirasjon jeg studerte nÞye, og hadde hÄpt pÄ Ä kunne lage noe tilsvarende kreativt, men etter Ä ha smertet meg gjennom hundre timer i Sketchup for Ä skissere diverse kreative lÞsninger, sÄ mÄtte jeg gi tapt og innse at jeg blir nÞdt til Ä holde det rimelig standard for Ä beholde funksjonaliteten.

Lagde blant annet en variant med Dtile avrundede fliser, men var litt for lite plass til en fungerende flise-vask, sÄ gav til slutt opp det systemet.
    Vis vedlegget 1154114

Er alt for mye piper, rÞr og bÊrebjelker i veggene, sÄ har ikke noe Ä gÄ pÄ for Ä fÄ plass til alt som skal proppes inn der (som vaskemaskin), og man skal jo aller helst ha plass til knÊrne nÄr man sitter pÄ do ogsÄ ;)

kommer derfor til Ă„ gjĂžre noe ala dette, men med avlange fliser (litt stĂžrre enn de du hadde bilde av) istedenfor Dtile flisene.
    mÞblementet blir eike-look fra INR og lamper fra ifö
    Vis vedlegget 1154115

Fleskepus har allerede inspisert og godkjent gulvflisene (som jeg fant pÄ finn til en fin pris)

Vis vedlegget 1154116
    Åh! Det finnes et annet system med hjĂžrneflis ogsĂ„, selvom d-tile er veldig kult.
    Ellers, sÄ ville jeg tatt mÄl pÄ rommet og valgt flisformat som gÄr mest mulig opp.
    PÄ et sÄpass lite bad hÄper jeg ogsÄ at du lager dusjsonen litt nedsunket, det reduserer mengden fukt pÄ resten av gulvet en god del.

Ellers la jeg merke til en luftkanal som har gjort at himlingen er nedsenket. Hvis mulig ville jeg sjekket om det kan bli bedre Ä leve med en kasse lokalt der luftekanelen gÄr videre og heve himlingshÞyden ellers i rommet.

Det kommer til Ă„ bli bra dette.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    6.030
    Sted
    oslo
    Godkjent. IfĂž alltid et godt klassisk valg.

Ikke tenkt Ă„ sette den topp ladede dingsen inn i et tilpasset hĂžyskap ?
    jeg tenkte pÄ det, men avhengig av hvor mye jeg klarer Ä presse veggen inn mot pipen er det helt i grenseland Ä fÄ plass til vaskemaskinen der uten Ä gÄ ut over dusj-bredden, sÄ valgte Ä safe og ha vaskemaskinen frittstÄende sÄ det ikke er noe mer som bygger i bredden.
    om det viser seg Ä bli mer plass enn ventet etter at fliser er pÄ plass sÄ kan man jo alltids bygge den inn i fremtiden...

Åh! Det finnes et annet system med hjĂžrneflis ogsĂ„, selvom d-tile er veldig kult.
    ja, naboen har mutina DIN fliser pÄ veggen hos seg, men endte opp med samme problem om jeg skulle lage vask med det systemet, og med tanke pÄ kostnad og flere mÄneders ventetid pÄ bestilling sÄ synes jeg det ikke er verdt det om man kun skal bruke det for Ä runde av hjÞrner (er jo vasken som er kul)

Ellers, sÄ ville jeg tatt mÄl pÄ rommet og valgt flisformat som gÄr mest mulig opp.
    ja det blir smÄ smale fliser pÄ veggene, sÄ da er det forholdsvis enkelt Ä fÄ linet opp - eneste er jo at det vil ta en evighet Ä flislegge ;)

PÄ et sÄpass lite bad hÄper jeg ogsÄ at du lager dusjsonen litt nedsunket, det reduserer mengden fukt pÄ resten av gulvet en god del.
    planen er Ä ha en kant ned til dusjsonen og skrÄnende fall til et bredt sluk.

Ellers la jeg merke til en luftkanal som har gjort at himlingen er nedsenket. Hvis mulig ville jeg sjekket om det kan bli bedre Ä leve med en kasse lokalt der luftekanelen gÄr videre og heve himlingshÞyden ellers i rommet.
    taket skal heves 30cm (og det blir fortsatt plass til lufterÞr), sÄ det blir luftig og fint ;)

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.506
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    Bredt sluk som i linjesluk med tileinsert?
    IsÄfall sÞrg for Ä gÄ for slidedrain. Mye mindre hassle med Ä rense enn de smalere designslukene.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    6.030
    Sted
    oslo
  • Laster inn

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Laster inn

Topp Bunn