Bjarnetv's hi-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    23.999
    Antall liker
    32.026
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    vi holdt fornuftig volum, så ta det med ro - han burde være i form til å vinne i morgen.

    syklet forresten forbi boligfeltet ditt med Cash og ou812rh på lørdag - vi luktet dessverre for vondt, og hadde det litt for travelt til å ringe på ringeklokka ;)
    vel, siden jeg ante at Løkkahipstere kom til bygda, dro jeg til legekontoret på Olaf Ryes plass på akkurat det tidspunktet. Gikk gjennom Sofienbergparken og forbi gata di gjorde jeg også. Men siden du var på mine kanter (syntes jeg så her på hfs at dere skulle ut å sykle), banka jeg ikke på.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hann fikk seg jo et ok anlegg som er mulig at jeg var litt involvert i .
    Du kan gjerne få styringen over volumknotten ;)
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    23.999
    Antall liker
    32.026
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Hann fikk seg jo et ok anlegg som er mulig at jeg var litt involvert i .
    Du kan gjerne få styringen over volumknotten ;)
    haha
    ja jeg var også litt involvert der tidlig i diskusjonen.
    Da han fortalte om naboen sin over, skjønte jeg fort at det måtte være deg.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg setter stor pris på tålmodigheten til mine naboer her. Går litt av skaftet inn i mellom men prøver å gjøre slikt kun på gunstige tidspunkt på døgnet.
    Når Eivind spurte meg på et tidlig tidspunkt om jeg trodde det gikk greit med et litt voksent anlegg in slik bygård, smilte jeg bare og inviterte han på besøk.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jeg må begynne med å takke Bjarne for besøket, lån av utstyr til utprøving og et par unge og friske ører. Samtidig må jeg unnskylde mine dårlige ferdigheter med Bialettien. Det er ikke så mye å legge til, er i grunn helt enig med Bjarne sin konklusjon. Målet var å utforske om korreksjon i AL med habil forsterkning av signalet og impedans tilpassing før korreksjon kan gi fullverdig lydkvalitet. Som Bjarne sier GS+AL låter annerledes en Steelhead, hva som skal bedømmes som bedre blir smak og behag. Vil si at konklusjonen er helt klart ja, metoden Step up + AL er godkjent. Veldig stor sjanse at min konklusjon blir den samme som Bjarne sin. Men først skal flatbankeren i manesjen.
    Liker ditt diffuse ordelag. Om det låter bedre eller dårligere enn steelhead er i grunn uinteressant. Essensen er jo at vi antageligvis har et kompromissløst og fullverdig alternativ til det passive riaatrinnet.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er nok ikke noe antageligvis knyttet til dette. Dette alternativet er fullverdig. At man må passe på gainstruktur og impedans tilpassing / loading gjeller jo uansett alternativ. For oss som uansett bruker dsp ikke minst AL er det helt naturlig progresjon at ta RIIA korreksjonen digitalt også. Konklusjonen er helt klar, men det er ikke så lett å ta farvel med et så nydelig apparat som stålskallen er.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Du er gull
    Bestilt!!! Pluss par andre plater også
    10€ i frakt for 3 var andre bollær
    ja farlig side, med alt for mange fristende plater - digg at de også refunderte pengene uten noe om og men når jeg fikk en plate med defekt.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Ahhh...Ghost in the shell er konge!
    Både den gamle animè-klassiker utgaven og den nye versjonen.
    Jeg antar herremannen har fått med seg the Wandering Earth.
    Hvilken fest!

    Para One er fete saker hører jeg.
    Takk for tipset bjarnetv :)

    Kvitterer med en dyp reise i kosmos
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Har aktivt ungått filmen siden jeg har hørt den skal være rimelig korka, men har lest boken den er basert på, og den er bra! ;)
    Da må jeg være blant de "korka" siden jeg hadde stor glede av filmen. Jeg har ikke lest boka ennå.
    Men nå er jeg en hund etter scifi. Filmen er litt stakato her og der, animasjon og dialog kunne vært noe mer nyansert, men den spektakulære historien og valg av fargepalett veier godt opp for dette. Jeg synes det var såpass kult at jeg har sett den 2x :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    @Powerpoint
    Den derre Free System Projekt - Thalassa ...låt veldig Tangerine Dream inspirert, spesielt fra 5 min. og ut. ;):cool::p:alien:🙃
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    @Powerpoint
    Den derre Free System Projekt - Thalassa ...låt veldig Tangerine Dream inspirert, spesielt fra 5 min. og ut. ;):cool::p:alien:🙃
    Det stemmer nok det Bergfinn ;)
    Free System Project er veldig inspirert av den gamle Berlinskole elektronika gullalderen.
    Jeg har en kamerat på odden som selvfølgelig har bygget sitt eget analoge synthutstyr som kjenner FSP, og sågar har spilt inn musikk sammen med dem. Han har sitt eget band sammen 2 andre karer. Sjekk ut http://wintherstormer.no/

    Av nyere saker som bakgrunnskos på "gjemmekontoret" finner jeg Dreamstate Logic å ha mye bra.

    Ellers var det bandet Kubusschnitt som skulle bli det nye store "Tangerine Dream" og redde oss fra den ørkesløse muzaken som etter hvert ble gitt ut av TD mot slutten av Edgar Froeses liv. Siden har det jo bare blitt ennå mer tragisk gitt deres velmaktsdager. Her er en smakebit.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Så var den beryktede Flatbankeren ankommet casa @habicht og det var dags for runde to i den store RIAA kampen - i ringen står elevator EXP og Flatbankeren i hvert sitt hjørne, og sitrer etter å gi hverandre en på tygga.
    Manleyen sitter stille på sidelinjen for denne gang.

    IMG_6508.JPG
    IMG_6511.JPG


    Vi begynte seansen med å lytte en god stund på flatbankeren, før vi koblet opp Slee og kjørte samme låter en gang til i motsatt rekkefølge, på meget vitenskapelig vis.

    Lytteinntrykket kan enkelt og greit oppsummeres med at Slee var som å sitte i leiligheten og høre et orkester marsjere forbi utenfor, mens Flatbankeren var som å gå ned på gata og høre orkesteret rett foran seg.

    Alt var rett og slett bedre - mer bassfundament, mer organisk lyd, større lydbilde, bedre instrumentseparasjon, mer detaljer, bedre diskant, osv.
    At det skulle være såpass stor forskjell mellom de to hadde jeg ikke trodd, men her var det tydelig utklassing fra første tone.

    Bare for å se hvordan slee klarte seg med med Reflex M i stedet for digital Riaa så koblet vi opp den også, og det låt faktisk bedre enn elevator EXP rett inn på mikrofon-inngangen(synergi?), men fortsatt ikke i nærheten av flatbankeren.

    @habicht kommer nok sikkert til å skrive noen ord i sin egen tråd, så for de som er interessert er det bare å følge med der også - personlig vil jeg nå uansett si at digital RIAA korrigering herved er erklært en NOBRAINER for audiolense brukere, og jeg kommer defintivt til å gå den retningen selv.
    IMG_6514.JPG
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg må bare begynne med å takke Bjarne for besøket.
    Veldig hyggelig med slike møter og i tillegg var det interessant og lære rikt
    Det er ikke så mye å tilføye men skal nok beskrive seansen fra min side i min tråd.
    Om noen var i tvil er det ikke noen grunn til det.
    Konseptet fungerer og med flatbankeren så til de grader.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Ah, finnes det noen bedre følelse enn enn å slite seg opp til Tryvannstårnet på sykkel, for deretter å kunne sitte seg ned i gresset og slappe av mens man venter på at turfølget skal komme pesende etter?
    IMG_6603.JPG

    IMG_6606.JPG


    da smaker det ekstra godt med litt sprudlende hipstervin og nyankommen vinyl når man kommer hjem ;)
    IMG_6616.JPG


    samt den sedvanlige fredagsmusikken naturligvis ;)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    En dag må jeg komme meg på sykkeltur til Mallorca - coronaen må da vel nærme seg ferdig nå?
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.808
    Antall liker
    26.407
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Skal sies vi planlegget turen på nesten 4k høydemeter 180km dagen før nøye! han tidligere elite hockey spilleren til venstre var selvsikker på sin form oppover men blev nok litt for tung i tråkket😄
    Min barndoms kamerat Joakim hade gjort dette før og var litt mer nøktern🙄
    20180423_145411.jpg
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Sommerferien er på hell, og tiden for å returnere til oslo nærmer seg med stormskritt, men litt hifi-besøk klarer man jo alltids å presse inn før man forlater vestlandet.
    Har i flere år hatt lyst å besøke OMF sin bekmørke kjeller, og når han ymtet frempå i egen tråd at han var åpen for en visitt, var jeg ikke vond å be ;)

    Jeg rakk jo dessverre aldri å høre horn-oppsettet, men siden jeg selv begynte min karriere med paneler (elektrostater vel å merke), hadde jeg jo en viss anelse hva som ventet.
    Som meg, så kjører jo også OMF Audiolense for å korrigere sakene, så visste jo allerede før jeg ankom lokalene at samspillet mellom basser og paneler, samt lydbilde ville funke bra.

    Seansen begynte i kjent OMF-stil med en 34-40min i totalt mørke, hvor man fikk servert et utvalg av husets favoritter, før jeg selv fikk ta over kontrollen og velge sanger selv - dessverre ikke noe streamingmuligheter, så måtte velge blant samlingen på disk, men fant masse velkjente låter, så bortsett fra et skuffende utvalg av house og annen elektronika kunne jeg ikke klage ;)

    IMG_6987.JPG


    Ikke overraskende låt det hele rimelig gigantisk og litt larger then life, og man fikk definitivt følelsen av å sitte på en livekonsert og stirre opp på scenen.
    Dybassen dirret, scenen var bred og diskanten mer enn klar og crispy nok til at jeg gir tommel opp.

    Alt i alt et meget musikalt anlegg, og sett i lys av vertens musikksmak, et veldig bra valg av kompromisser kontra horn, som jo har en helt annen spillestil.

    Av negativer, så syntes jeg nok at det var litt i overkant mye mellombass, som tok en del fokus og grøtet det litt til - jeg ville ha eksperimentert med å senke hevingen av bassen noen hertz, for å roe det litt ned.
    I tillegg så var lydbildet plassert ganske høyt, noe som vel kommer av at diskanten går hele veien til taket, men det er vel sånn sett ikke noe gigaproblem, det forsterket jo til en viss grad følelsen av å sitte på en konsert og se opp på artisten.

    Så ja, hva mer kan man si - OMF er en hyggelig vert, og anlegget spiller bra!
    Litt mer tweakepotensiale er til stede, men alt kan mest sannsynlig ordnes i AL, og er strengt tatt ikke nødvendig... men JEG hadde gjort det ;)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Sommerferien er på hell, og tiden for å returnere til oslo nærmer seg med stormskritt, men litt hifi-besøk klarer man jo alltids å presse inn før man forlater vestlandet.
    Har i flere år hatt lyst å besøke OMF sin bekmørke kjeller, og når han ymtet frempå i egen tråd at han var åpen for en visitt, var jeg ikke vond å be ;)

    Jeg rakk jo dessverre aldri å høre horn-oppsettet, men siden jeg selv begynte min karriere med paneler (elektrostater vel å merke), hadde jeg jo en viss anelse hva som ventet.
    Som meg, så kjører jo også OMF Audiolense for å korrigere sakene, så visste jo allerede før jeg ankom lokalene at samspillet mellom basser og paneler, samt lydbilde ville funke bra.

    Seansen begynte i kjent OMF-stil med en 34-40min i totalt mørke, hvor man fikk servert et utvalg av husets favoritter, før jeg selv fikk ta over kontrollen og velge sanger selv - dessverre ikke noe streamingmuligheter, så måtte velge blant samlingen på disk, men fant masse velkjente låter, så bortsett fra et skuffende utvalg av house og annen elektronika kunne jeg ikke klage ;)

    Vis vedlegget 738056

    Ikke overraskende låt det hele rimelig gigantisk og litt larger then life, og man fikk definitivt følelsen av å sitte på en livekonsert og stirre opp på scenen.
    Dybassen dirret, scenen var bred og diskanten mer enn klar og crispy nok til at jeg gir tommel opp.

    Alt i alt et meget musikalt anlegg, og sett i lys av vertens musikksmak, et veldig bra valg av kompromisser kontra horn, som jo har en helt annen spillestil.

    Av negativer, så syntes jeg nok at det var litt i overkant mye mellombass, som tok en del fokus og grøtet det litt til - jeg ville ha eksperimentert med å senke hevingen av bassen noen hertz, for å roe det litt ned.
    I tillegg så var lydbildet plassert ganske høyt, noe som vel kommer av at diskanten går hele veien til taket, men det er vel sånn sett ikke noe gigaproblem, det forsterket jo til en viss grad følelsen av å sitte på en konsert og se opp på artisten.

    Så ja, hva mer kan man si - OMF er en hyggelig vert, og anlegget spiller bra!
    Litt mer tweakepotensiale er til stede, men alt kan mest sannsynlig ordnes i AL, og er strengt tatt ikke nødvendig... men JEG hadde gjort det ;)
    Dette er "øverste hylle" :love:
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Siden den offisielle hifisesongen nærmer seg, har tankene begynt å knake litt i retning av potensielle oppgraderinger av anlegget.

    Har jo et lass av forskjellige mismatched forsterkere til å drive hornene, så frister litt å kjøre i gang en utskiftning her.
    (Dagens utvalg er 6x anaview ams0100 på toppene, en holton nxv101 på mellombassene (single ended) og to holton nxv300 monoblokker på subbene)

    purifi 1ET400A er vel den nye kule gutten i klassen, og jeg ser at Apollon selger en meget fristende variant, hvor man kan velge hvor mange kanaler man vil ha.

    Er veldig fristende å bare smelle til for en 10-kanals variant, og ha alt i en boks - 227w 8ohm burde jo være nok til både mellombasser og subbene, og justerbar gain per utganger jo veldig kjekt for å få toppene støyfrie.

    4.890,00€ eks MVA er jo også en meget bra pris for 10 kanaler!
    noen med innvendinger, eller tips til andre løsninger?

    kunne jo selvfølgelig gått for en 8 kanalersversjon, og en kraftigere forsterker til subben, men koster bare 600€ ekstra for de to ekstra kanalene, og trenger man virkelig mer enn 227w? (har bare 200w per i dag)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Ble en veldig kjekk OVK debut i går, med sommerfest hos Cash, og takket være mine ekstreme dart-egenskaper og god medvind, fikk jeg med meg kveldens store premie, som jo må sies å være overraskende gjev!

    En skinnende blank Acoustical Systems SmarTractor Protractor!
    DSC00966.JPG


    Nå har jeg jo en feickert fra før, så er jo spennende å sammenligne med denne som jo er en divisjon opp - rent umiddelbart virker den i alle fall enklere i bruk, siden den har både speil og lupe for å hjelpe med siktingen, og en liten grop for nålen å lande i når man har truffet riktig punkt, slik at man aldri er i tvil om at man har truffet blink.

    Hadde satt opp nålen med stevenson nå sist, mens denne kun har forskjellige varianter av Löfgren og UNI-DIN, så en direkte lydmessig sammenligning ikke blir så lett med første forsøk, men umiddelbart lover det godt. (har satt den opp med Löfgren A nå)

    En liten bakdel for SmarTractoren er dog at technicsen er svensk radio-spec og har mindre spindel enn vanlig, og trenger den tilhørende platevekten med for å fylle ut tomrommet mellom platen og spindelen (i teorien slik at man kan kompansere for usentriske plater, som tydeligvis var ET KJEMPEPROBLEM i sverige på den tiden...)

    På feickerten er ikke det noe problem, men her blokkerer faktisk målearmen for vekten, slik at den ikke får plass.
    Per nå så eye-baller jeg det, men jeg får vel finne en hylse som kan trees på spindelen for å utvide den når jeg skal bruke protractoren for å være 105% sikker på at den blir perfekt sentrert ;)

    DSC00984.JPG
    DSC00989.JPG
    DSC00990.JPG
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har du prøvd de to medfølgende "hylsene"?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Har du prøvd de to medfølgende "hylsene"?
    ja, er bare lengden på dem som er forskjellig, ikke diameteren - er vel ikke akkurat vanlig med mindre enn standard spindel-diameter, så hadde blitt meget positivt overrasket meg om de inkluderte akkurat det i pakken ;)

    Men høres uansett ut som om jeg klarte å sentrere den veldig bra, for det ble faktisk et lydmessig løft her!
    Har kjørt gjennom en del plater, og hele gjengen har hørtes krystallklare ut, uten hørbar forvrengning eller kornete diskant - selv teknisk vanskelige innerspor har blitt fremført feilfritt, og uten hørbar forvrenging, så da kan jeg ikke klage!

    Virtual satori fra nyeste plata til Para one jo en av disse innersporene som fort kan bli litt vrengt om alt ikke er på stell, men denne nå hørtes det helt krystallklar ut, med god instrumentseparasjon og masse dypbass. gøy!

     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Still going strong?
    ja ting tuter og går, men lite som skjer på hififronten bortsett fra musikklytting og heftig alko/mat-inntak med OVK, så har ikke så mye å skrive om for tiden ;)
    Fremtidsplanen er fortsatt Purifi forsterkere og digital RIIA via audiolense, men har utsatt alle hifi-investeringer inntil videre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn