Bjarnetv's hi-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Er det bobler i selve vinylen? Ser rimelig ekkelt ut!
    jepp - er lik på begge sider!
    fikk heldigvis pengene igjen, og vinylen inkluderte digital download, så fikk i alle fall platen digitalt ;)
    var en dog en veldig bra plate, så er litt synd å ikke ha den på vinyl
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    jepp - er lik på begge sider!
    fikk heldigvis pengene igjen, og vinylen inkluderte digital download, så fikk i alle fall platen digitalt ;)
    var en dog en veldig bra plate, så er litt synd å ikke ha den på vinyl
    Godt ikke dette skjer så ofte. Bra du fikk refundert pengene.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Godt ikke dette skjer så ofte. Bra du fikk refundert pengene.
    mulig jeg har mer uflaks enn folk flest, men for min del har kanskje en av fem nyproduserte plater jeg har kjøpt hatt en eller annen skavank som har ødelagt et spor.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Du som har litt peiling på elektronika musikk! Har du hørt Todd Terje?
    selvfølgelig! var jo norges stolthet back in the day, siden vi endelig hadde en electronica artist med internasjonalt renommé! (bortsett fra røyksopp og et part andre da...)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    mekkingen fortsetter - nye bremser rundt baut, nye foringer på fremdemperne, litt pressing av fett og et oljeskift.

    oljeskiftet var overraskende nok det verste, siden oljefilteret er gjemt inne i en labyrint av styresnekker, avstivere og braketter. man må bokstavelig talt ligge under bilen og manøvrere oljefilteret rundt alle hindere, og bli dekket av olje i prosessen... heldigvis et helt år til neste gang ;)

    IMG_6402.JPG


    svaret på forrige quiz var at bremsebåndene på håndbrekket var borte vekk - funker bedre nå ;)
    IMG_6401.JPG


    skinnende blanke bremser
    IMG_6367.JPG


    ødelagte foringer
    IMG_6375.JPG

    IMG_6378.JPG



    et motiverende syn ;)
    IMG_6390.JPG


    fettpressen får kjørt seg.
    IMG_6407.JPG
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Uff da. Fikk du fikset? Første oppstart med kjøring i dag for min del. Kantete dekk ja.. :unsure: :)
    ja, hadde bestilt bremsesko på forhånd, siden jeg visste at håndbrekket ikke funket skikkelig.
    heldigvis pleier ujevne dekk å fikse seg selv etter å ha blitt varme igjen ;)


    her er forresten den orginale intercooler pumpen - ser ut til at viften må bort for å få skudd løs braketten, men det er heldigvis rimelig enkelt (i teorien)
    IMG_6412 2.JPG
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ja, hadde bestilt bremsesko på forhånd, siden jeg visste at håndbrekket ikke funket skikkelig.
    heldigvis pleier ujevne dekk å fikse seg selv etter å ha blitt varme igjen ;)


    her er forresten den orginale intercooler pumpen - ser ut til at viften må bort for å få skudd løs braketten, men det er heldigvis rimelig enkelt (i teorien)
    Vis vedlegget 715417
    I teorien ja. Tror den må tas nedover. Apropos snakeoil her inne, kanskje teste oktan tilsetning.. Max Boost fra Purple Oil, burde være en kandidat.. Forbudt for gatebruk, fristende... Og sikkert uten all verden effekt.. :LOL:
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    har ikke troen på det nei - holder meg til hærlig, iskald og leskende 98 oktan ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og hva tenkes om spacere? Dimensjon på dekk? :)... Nei, får slutte å nerde om kattedyr her..
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    ja, her renner det inn med enda mer Ryo Fukui - lurer på om jeg må ha en liten kjøpe-pause snart så jeg ikke kaster bort alle sparepengene mine på dyre plater fra utlandet...
    IMG_6436.JPG


    og som vanlig har jeg tilbragt store deler av ettermiddagen under jaguaren - denne gangen for å bytte lambdasonder - skikkelig knoke-nedslitende arbeid, men akk så deilig med nye deler på gammel bil.
    IMG_6433.JPG


    På søndag blir det vinyl-shootout hos Haukur med Audiolense som RIAA og diverse MC stepups på testbenken inkludert min egen GS Elevator EXP.
    Gøy med litt hifi-besøk igjen!
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Velkommen skal du være. Gleder meg. Vi får se om vi klarer å nedkjempe min Manley med disse nymotens greiene.
    Det hele må nok gjentas når jeg får pakke fra unaiten. Ble postlagt i går
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    kanskje du må lage en HMV bruker først?
    jeg har handlet der i flere år, så kan ikke si at jeg har hatt noen problemer.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Som nevnt, så ble det et søndagsbesøk til @habicht for testing av digital RIAA via Audiolense med MC stepup/headamp, vs den gode gamle analoge metoden med Manley Steelhead.

    Alltid hyggelig å dra på hifibesøk, og ekstra stas når anlegger også låter bra ;)
    IMG_6462.JPG


    men hva med resultatet av testingen, hører jeg noen rope?

    vi begynte økten med digital RIAA korrigering og en AT-650 stepup fra audio technica, før vi gikk videre til Digital korrigering og min medbrakte Graham Slee Elevator EXP, så over på analog RIAA med Manley steelhead, før vi returnerte til digitalis og elevator EXP en siste gang.

    Det første som slo oss når vi gikk fra AT til GS, var at elevatoren var ekstremt mye mer transparent og lettflytende - skikkelig utklassing fra første stund.
    Manley hadde til forskjell en klassisk amerikansk sound - mer pupper og lår som noen sier, men manglet litt oppløsningen og klarheten man fikk med GS'en og digital korrigering.

    Med tanke på at man fint kan EQ'e inn et ekstra knepp mellombass med AL og allikevel beholde klarheten fra GS, så vil jeg nå faktisk konkludere med at digital korreksjon gikk av med seieren i denne runden - neste runde blir GS vs "flatbankeren" som er en headamp habicht har på inngående.
    Blir spennende å se om de låter noelunde likt, eller om det blir like stor forskjell som mellom de endre alternativene.

    Burde tydeligvis koste på meg en nyere AL lisens, slik at jeg også får prøve ut digital RIAA i mitt system, for dette var virkelig interessante saker!
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Som nevnt, så ble det et søndagsbesøk til @habicht for testing av digital RIAA via Audiolense med MC stepup/headamp, vs den gode gamle analoge metoden med Manley Steelhead.

    Alltid hyggelig å dra på hifibesøk, og ekstra stas når anlegger også låter bra ;)
    Vis vedlegget 719118

    men hva med resultatet av testingen, hører jeg noen rope?

    vi begynte økten med digital RIAA korrigering og en AT-650 stepup fra audio technica, før vi gikk videre til Digital korrigering og min medbrakte Graham Slee Elevator EXP, så over på analog RIAA med Manley steelhead, før vi returnerte til digitalis og elevator EXP en siste gang.

    Det første som slo oss når vi gikk fra AT til GS, var at elevatoren var ekstremt mye mer transparent og lettflytende - skikkelig utklassing fra første stund.
    Manley hadde til forskjell en klassisk amerikansk sound - mer pupper og lår som noen sier, men manglet litt oppløsningen og klarheten man fikk med GS'en og digital korrigering.

    Med tanke på at man fint kan EQ'e inn et ekstra knepp mellombass med AL og allikevel beholde klarheten fra GS, så vil jeg nå faktisk konkludere med at digital korreksjon gikk av med seieren i denne runden - neste runde blir GS vs "flatbankeren" som er en headamp habicht har på inngående.
    Blir spennende å se om de låter noelunde likt, eller om det blir like stor forskjell som mellom de endre alternativene.

    Burde tydeligvis koste på meg en nyere AL lisens, slik at jeg også får prøve ut digital RIAA i mitt system, for dette var virkelig interessante saker!
    Supert! Flatbankeren er ingen headamp, men en phono forforsterker uten riaa korrigering men med nok gain til å koble på linjeinngang Perfekt for de uten innebygd mikroforsterker eller de som er så estetisk belastet at de ikke tåler synet av kabler
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    ja headamp er kanskje noe annet det! - dårlig på terminologi altså.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ja har vært forvirret rundt dette også. En headamp er i grunn for-forforsterker som din GS. Samme funksjon som trafo, men aktiv forsterkning.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    og bare for å presisere altså - Manleyen låt kjempebra, så akkurat der vi jeg si at forskjellene mellom digitalis/GS og Manley går in under kategorien smakssak, men jeg vet hva jeg ville valgt ;)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg må begynne med å takke Bjarne for besøket, lån av utstyr til utprøving og et par unge og friske ører. Samtidig må jeg unnskylde mine dårlige ferdigheter med Bialettien. Det er ikke så mye å legge til, er i grunn helt enig med Bjarne sin konklusjon. Målet var å utforske om korreksjon i AL med habil forsterkning av signalet og impedans tilpassing før korreksjon kan gi fullverdig lydkvalitet. Som Bjarne sier GS+AL låter annerledes en Steelhead, hva som skal bedømmes som bedre blir smak og behag. Vil si at konklusjonen er helt klart ja, metoden Step up + AL er godkjent. Veldig stor sjanse at min konklusjon blir den samme som Bjarne sin. Men først skal flatbankeren i manesjen.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    23.998
    Antall liker
    32.026
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Som nevnt, så ble det et søndagsbesøk til @habicht for testing av digital RIAA via Audiolense med MC stepup/headamp, vs den gode gamle analoge metoden med Manley Steelhead.
    Alltid hyggelig å dra på hifibesøk, og ekstra stas når anlegger også låter bra ;)
    Håper ikke dere spilte høyt. Min bridgemakker bor i leiligheta rett under og må være klar og skjerpet til dyst i morra.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Håper ikke dere spilte høyt. Min bridgemakker bor i leiligheta rett under og må være klar og skjerpet til dyst i morra.
    vi holdt fornuftig volum, så ta det med ro - han burde være i form til å vinne i morgen.

    syklet forresten forbi boligfeltet ditt med Cash og ou812rh på lørdag - vi luktet dessverre for vondt, og hadde det litt for travelt til å ringe på ringeklokka ;)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det var hyggelig å høre. Nei da Bjarne er en sivilisert, dannet mann som oppfører seg pent. Vi spilte slett ikke høyt.
    Du får banke på en dag
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    23.998
    Antall liker
    32.026
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Det var hyggelig å høre. Nei da Bjarne er en sivilisert, dannet mann som oppfører seg pent. Vi spilte slett ikke høyt.
    Du får banke på en dag
    Hyggelig! :D
    ja skal melde meg frivillig til å banke på hos den musiserende naboen over neste gang jeg er der. I tilfelle volumet er for lavt eller det er feil Stones-skive som spilles,....

    Har vært hos Eivind bare én gang siden de flytta inn i fjor (og da var det skuffende stille). Koronaen sendte meg til gjemmekontoret, men nå blir det flere byturer framover.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn