Bjarnetv's hi-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.268
    Sted
    oslo
    det tok sin tid, og jeg har flere ganger vært på nippet til å sette meg ned og skrive noen ord, men nå føler jeg jeg at jeg har vært medlem på sentralen lenge nok, og har hatt nok apparaturer mellom fingrene til å starte min egen hifi-tråd :)

    det hele begynnte i slutten av 2007, når jeg som en fattig student hadde klart å forville meg inn på head-fi sine forlokkende sider i jakten etter en avløser til mine ødelagte sport pro.
    jeg hadde egentlig aldri vært noe interessert i lyd, og hadde klart meg fint hele mitt liv med et sett sportapro og pc-høyttalere fra logitech, men det var noe forlokkende med alle de skinnende forsterkerene og velurputene som gjorde at jeg skrapte sammen noen kroner og kastet ut på ebay for å handle inn godsakene.

    valget falt på et sett beyerdynamic DT770pro, og en C&C box+ portable forsterker. sølv var også visstnok en viktig del av hifiverdenen, så jeg bestillte like greit en sølv-LOD for å være på den sikre siden ::)

    når sant skal sies så følte jeg meg ganske så vill i nikkersen som hadde investert hele 2000kr i hodetelefoner og forsterkeri, men dette var jo tross alt så bra saker at jeg aldri ville trenge å kjøpe mer hifi i resten av mitt liv!

    dette skulle jo såklart vise seg å være helt feil, for etter bare en måned med nye hodetelefoner var jeg såpass bitt av basillen at det ble helt klart at jeg ikke kunne slutte her!

    jeg marsjerte ned på Hi-Fi Center i bergen og ba om det feteste jeg kunne få for 5000kr.
    jbl e100 var de største og mest imponeredende høyttalerene de hadde til den prisen, så de ble innkjøp og koblet inn i det gamle fisher racket mine foreldre hadde på loftet.
    jeg konkluderte ganske raskt med at den gamle fisheren ikke var kraftig nok til å massere ut godlyden fra de nye stolthetene mine, men lommeboken var tom så videre utskeielser måtte vente.

    jeg hadde det uansett ikke travelt, siden jeg studerte animasjon i volda, så høyttalerene måtte stå igjen hjemme hos mine foreldre; alt for store til å presse inn i hattehylla på widerøe flyene.

    heldigvis måtte jeg ikke vente så alt for lenge før jeg fikk flere grunker mellom fingrene siden jeg dro til nrk for å arbeide i praksis, og de kastet jo helt enorme summer på meg; 14000 for to måneders arbeid! hva i all verden skulle man bruke så mye penger på?

    Floats såklart!


    dette var jo virkelig andre boller!
    5000v rett på hodet, moteriktighet og lydkvalitet av en annen dimensjon!

    slik en avlshingst av en hodetelefon kunne jo ikke lide seg gjenom å få signalet rett ut av en macbook pro, så en beresford DAC og platespiller ble innkjøpt.
    floatsene ble drevet av en t-amp.



    det kommer vel kanskje ikke som noe sjokk at ting ikke stanset der, og hodetelefonsamlingen vokste seg etterhvert ganske så stor.



    denne haugen av utstyr gav meg mang en hyggelig kveld med blyant å hånden og hjelm på hodet, men snart var det på tide å vinke student-tilværelsen farvel, og flytte til storbyen sammen med jbl'ene mine.

    to amper ble innkjøpt for å sloss om retten til å drive jbl'ene, en brukt thule ia150 og den nyeste sensasjonen på av-forum, music angel kt88.



    anlegget ble såklart plassert i vinduet



    for å gjøre en kort historie enda kortere, så var MA'en litt mer livlig en thulen, så den fikk lov til å bli stående en liten stund til.
    desverre viste begge seg å være ganske så lunefulle.
    MA'en knurret og pep, mens thulen hadde tørket ut elektrolyttene sine og kastet inn hånkle noen uker etter at jeg hadde solgt den til en venn.
    MA'en ble kastet på benken for oppgradering og tweaking, mens Thulen fikk nye lytter, så en ny forsterker måtte kjøpes inn.

    svak som jeg er for spennende vintage produkter falt valget på et sumo sett som ble avertert til en rimelig penge på avforum.

    110w stepup'en durte som et uvær, men 200w og maskulint utseende veide opp for den skavanken 8)


    selv om dette oppsettet ikke var helt på jordet, var det veldig tydelig at jbl'ene var det svakeste leddet i kjeden, og var det en ting hodetelefoneventyret mitt hadde lært meg,var det at elektrostater og magnetostater lå mitt hjerte nærmere enn dynamiske elementer.

    desverre var lommeboken tom, så dyre elektrostater og magnepaner virket enda som en fjern drøm.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Morsom lesing :)
    Alltid moro å høre hvordan interessen blir født og hvordan den vokser :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.268
    Sted
    oslo
    Milenko skrev:
    Morsom lesing :)
    Alltid moro å høre hvordan interessen blir født og hvordan den vokser :)
    takk takk :)
    koselig å mimre mens man blar gjennom gamle bilder også.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.268
    Sted
    oslo
    har man dårlig råd er hodetelefoner billig morro i hifiverdenen, så mange timer gikk med på tråling av ebay, og det kom stadig nye hodetelefoner og deler inn døren.


    modifisering og bygging av egne hodetelefoner var heller ikke å forakte.





    men selv om hodetelefoner er vel og bra, er de ingen fullverdig erstatning for gode høyttalere.
    ny benk ble innkjøpt for å få plass til lp'er, og flere forsterkere testet, men det tok liksom aldri helt av på grunn av min økende misnøye med jbl'ene.


    så en dag, dukket det plutselig et sett quad esl63 opp på avforum.
    dette var jo meget spennende høyttalere, og til en pris jeg faktisk kunne betale, så jeg kastet meg i bilen så fort jeg kunne.
    høyttalerene viste seg å ha stått lagret siden 1990, og både så og hørtes fine ut for mitt utrente øye, så jeg slo til.
    drømmen om elektrostater var blitt virkelighet ;D



    nå går jo ting ikke alltid som planlagt, og selv om quad'ene var like bra lydmessig som jeg hadde håpet, hadde den lange lagringen tydligvis satt sine spor, og elementene gikk raskt opp i limingen :(

    heldigvis er jeg glad i å fikse ting, så plastfilm og coating ble innkjøpt fra MTaudio og reparasjonen påbegynnt



    etter litt videre eksperimentering med forsterkerene fant jeg ut at jeg trengte en bedre pre amp enn sumo elektraen, så når det dukket opp en gammel legende på finn var jeg rask å slå til

    kenwood 700c ble innkjøpt; en god oppgradering fra sumoen :)



    klåfingret som jeg er måtte jo også komponentene oppgraderes etterhvert.
    først ut var quad'ene, som fikk nye komponenter i korreksjonsfilteret



    deretter fikk sumoen nye utganstransitorer, internkabling og kondensatorer



    og kenwooden fikk filmkondiser istede for elektrolytter



    ny DAC kom på besøk



    og ny platespiller. ikke at den var noen særlig oppgradering fra den gamle, men pen er den ;D



    selv om quad'ene spiller ganske fint alene, følte jeg hele tiden at de kunne bli enda bedre med litt mer bass, og etterhvert bestemte jeg meg for å bygge noen dipolbassmoduler.



    DIYdude var hyggelig nok å donere ett par emininence alpha 15a, noe som fungerte bra nok tll at jeg bestemte meg for å bygge noen skikkelige basstårn, drevet av en rotel rb1510 og minidsp delefilter.



    og slik ser anlegget ut nå



    må si meg ganske fornøyd med resultatet :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.268
    Sted
    oslo
    et par småhøyttalere står til tørk; akkurat passe størrelse for et kontor :)

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Jeg får følge med her :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.268
    Sted
    oslo
    hel skrev:
    Jeg får følge med her :)
    Milenko skrev:
    Meget spennende,
    Kribler i fingrene :)
    alltid spennende med noe nytt, og spesielt når man bygger det selv.

    dette blir en skikkelig budsjetthøyttaler, og med finish deretter, men satser på at den vil låte meget bra til prisen.
    har fått montert elementene, men reiser bort i morgen, så montering av delefiteret og testing må vente til neste uke.

    klarer nesten ikke å vente ;D
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.268
    Sted
    oslo
    høyttalerene låter imponerende bra prisen tatt i betraktning!


    fra baksiden, under utprøving av delefilter.


    låter helt klart best med BSC filter på b200 elementet for å dempe den stigende frekvenskurven i mellomtonen.
    klarer ikke helt å bestemme meg om jeg skal beholde høypassfilteret eller ikke.

    har hengt dem opp i taket på kontoret med gummiløkker hengende etter lampekroker. (skal se om jeg får tatt noen bilder etterhvert)

    rommet er ikke noe aukustisk vidunder, så det låter litt skarpt og bassfattig i forhold til hvordan de spilte i stuen; altså kommer jeg nok til å eksperimentere litt mer med delefilteret før jeg sier meg helt fornøyd.
    driver de foreløpig med music angel'en, siden det var den jeg hadde stående ubrukt, men siden de låter såpass mye bedre drevet av rotel'en, kommer jeg nok til å bytte den ut med noe bedre etterhvert.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.268
    Sted
    oslo
    Milenko skrev:
    Disse ble jo kjempeflotte :)
    Spennende og flott gjennomført :D
    takk så meget!

    hadde egentlig tenkt å felle inn elementene på fremsiden av bafflene, men målte så klart feil når jeg skulle frese, og endte opp med for stort hull ::)
    endte derfor opp med å montere elementene på baksiden, noe som ser litt u-profft ut, men det gjør ikke så mye siden de ikke skal stå i noen stue.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Dette var en trivelig tråd.
    Takk for reisen så langt.
    Er du i Oslo, og klør i fingrene så trenger jeg og mekke litt på mine Quader ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Nå ble jeg skikkelig imponert! Hva er frekvensområdet på høyttalerne (og bassmodulene forsåvidt)?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.268
    Sted
    oslo
    Powerpoint skrev:
    Dette var en trivelig tråd.
    Takk for reisen så langt.
    takker!

    har ikke vært den lengste reisen, men klarte heldigvis å komme meg inn på "rett" spor rimelig raskt, før jeg pådro meg kassekusma og kabelangst ;D

    Powerpoint skrev:
    Er du i Oslo, og klør i fingrene så trenger jeg og mekke litt på mine Quader ;)
    har dessverre ikke klart å knekke koden 100% når det kommer til restaureringen av panelene på quaddene, så jeg tør nok ikke å prøve meg på andre sine paneler enda.

    tror jeg har funnet frem til en god blanding av varme fra varmepistol og stramming av folien, men problemet er å finne en lim som funker i lengden.
    alle panelene jeg limte med MT audio kontaktimen måtte limes på nytt etter noen måneder, så nå har jeg prøvd igjen med dobbelsidig tape.

    får håpe det varer litt lengre ::)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.268
    Sted
    oslo
    bjornh skrev:
    Nå ble jeg skikkelig imponert! Hva er frekvensområdet på høyttalerne (og bassmodulene forsåvidt)?
    kjører bassmodulene fra 35hz opp til 115hz før de deles 24db/oktav til quad'ene.
    vet ikke helt hvor langt opp i frekvens esl'ene strekker seg før de ruller av, men har lagt til en 3db shelf fra 10000hz, og må si meg ganske fornøyd med lyden, selv om det sikkert hadde gjort seg med en superdiskant.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.268
    Sted
    oslo
    noen dårlige mobilbilder av kontoranlegget.
    av en eller annen grunn ser de neste små ut på bildet ;)


    og "sweetspot"


    ellers har jeg bestillt en håndfull Panasonic WM-61A elektret mikrofoner, som skal bygges strømforsyning til, og brukes til måling i REW
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.658
    Torget vurderinger
    23
    "høyttalerene låter imponerende bra prisen tatt i betraktning!"


    Snu litt på det utsagnet; det er en masse svindyre ferdighøyttalere som ikke låter spesielt... :eek: :eek:
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.268
    Sted
    oslo
    pengesluk skrev:
    "høyttalerene låter imponerende bra prisen tatt i betraktning!"


    Snu litt på det utsagnet; det er en masse svindyre ferdighøyttalere som ikke låter spesielt... :eek: :eek:
    er nok en sannhet der ja :D
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Artig kontor. Hva bedriver man med der?

    Stilige høyttalere ellers. Rykker i DIY-foten i ny og ne, men har klart å kontrollere lysten så langt, men....
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.372
    Torget vurderinger
    13
    Flott jobb med HT ! De Macene må trives godt i Sweetflekken... ;D
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Dritkul tråd! ;D
    Lykke til med animasjonsstudioet!
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.268
    Sted
    oslo
    monterte akkurat l-pad'er på visaton dipolene; -5db på fulltonene i forhold til alphaene gjorde seg 8)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    bjarnetv skrev:
    monterte akkurat l-pad'er på visaton dipolene; -5db på fulltonene i forhold til alphaene gjorde seg 8)
    før eller etter filteret?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.268
    Sted
    oslo
    har merket meg at man ikke kan ha en "ordentlig" tråd i denne delen av sentralen uten litt matbilder, så her er noen dårlige bilder fra kveldens måltid:

    NABE!!





    endte opp som en slags kombo av sukiyaki og shabu-shabu, med ponzu saus som dip.
    kraften ble kokt på kombu, tørket shitake og dashi, med en dash risvinseddik og hjemmelaget eplegelé.

    fikk det alt for travelt med å spise til å ta bilder av det ferdige produktet, men det ble en sjokkerende godt!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Se der ja. Det var sånne små dingser som jeg fikk at deg :)

    Jeg fikk to men det holder med en ikke sant?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.268
    Sted
    oslo
    hel skrev:
    Se der ja. Det var sånne små dingser som jeg fikk at deg :)

    Jeg fikk to men det holder med en ikke sant?
    en er nok, men i følge ryktene går de fort i stykker hvis man slurver med loddebolten
    er alltid greit å ha en backup på lur
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Hva er den messingdingsen for noe?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.268
    Sted
    oslo
    hel skrev:
    Hva er den messingdingsen for noe?
    en minijack



    ikke noen nødvendighet, men tenkte jeg skulle prøve å lage en linkwitz moddet variant, og det gjør det hakket enklere å bytte mikrofonen for sammenligning.

    man kan jo også lage mikrofonkroppen av et rør i riktig diameter, hvis man ikke skal tukle mer med det senere.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.268
    Sted
    oslo
    tok meg en tur på pulsmessen i dag, naturlig nok for å lytte på diverse greier :)

    ML clx spilte fint, men manglet litt dybde i lydbildet.
    kef blade låt masete, usammenhengende og umusikalsk.
    vienna the kiss hørtes innestengt og mørk ut.
    noen canton stativhøyttalere låt grumsete og fælt.
    gradient helsinki likte jeg, og det låt overraskende bra på gitarmusikk; dessverre hørte jeg ikke på medbrakt eller kjent musikk på gradientene, så om de låter bra på annen musikk vet jeg ikke.
    ellers hørte jeg mye dårlige kassehøytalere som jeg ignorerte navnene på, og et par ML (husker ikke hvilken) i parasound rommet som låt bra, men ikke imponerende.

    hvis jeg skal komme med noen grunnleggende konklusjoner, må det nok bli at alle apekister er feilkonstruksjoner, og dipol er veien å gå 8)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    bjarnetv skrev:
    da sliter jeg med et panel på quadden nok engang :mad:

    vurderer å kjøpe et par L Cao alnico fulltoner å bruke med dipoltårnene, og heller kjøre en full restaurering av quaddene når jeg får tid en gang i fremtiden.
    http://www.ebay.com/itm/L-Cao-alnico-matched-full-range-speaker-8-inches-pair-/320720175445?pt=Speakers_Subwoofers&hash=item4aac698155#ht_7211wt_907
    Jeg har skapet fullt. Kanskje du skulle låne noe av meg imens :) Har f eks 208eZ og Aurum Cantus båndiskanten som blir brukt på Bazilla. Du har jo aktiv deling så det blir enkelt. Hvis du kun har 2 kanals kan du henge på en kondis på diskanten høyt oppe. Jeg får trolig ikke tid til å bruke dette på 3-4 år, om noen gang så det er bare å klemme til. Men da kommer jeg på kaffe :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.268
    Sted
    oslo
    hel skrev:
    bjarnetv skrev:
    da sliter jeg med et panel på quadden nok engang :mad:

    vurderer å kjøpe et par L Cao alnico fulltoner å bruke med dipoltårnene, og heller kjøre en full restaurering av quaddene når jeg får tid en gang i fremtiden.
    http://www.ebay.com/itm/L-Cao-alnico-matched-full-range-speaker-8-inches-pair-/320720175445?pt=Speakers_Subwoofers&hash=item4aac698155#ht_7211wt_907
    Jeg har skapet fullt. Kanskje du skulle låne noe av meg imens :) Har f eks 208eZ og Aurum Cantus båndiskanten som blir brukt på Bazilla. Du har jo aktiv deling så det blir enkelt. Hvis du kun har 2 kanals kan du henge på en kondis på diskanten høyt oppe. Jeg får trolig ikke tid til å bruke dette på 3-4 år, om noen gang så det er bare å klemme til. Men da kommer jeg på kaffe :)
    takk for tilbudet, men jeg slo nå uansett til på et par L. Cao Alnico fulltoner før jeg leste posten din, siden de var så billige ;D

    har ikke så mye tid til å dille med hovedanlegget fremover, siden jeg får det ganske travelt på jobb, så det er greit med et element som jeg forhåpentlig bare kan smelle inn i bassbafflene og få et greit nok resultat frem til jeg får tid og energi til å restaurere quadene.
    nelson pass hadde jo gode erfaringer med dette elementet i OB, så det blir nok iallefall ikke dårlig.

    men du kan sikkert komme på kaffe når jeg blir ferdig uansett ;)
     
    J

    J.J

    Gjest
    Mat og audio tråd ................ da følger jeg strax mer med .. ;D
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.268
    Sted
    oslo
    J.J skrev:
    Mat og audio tråd ................ da følger jeg strax mer med .. ;D
    viktig å strø litt matbilder rundt omkring for å holde leserne våkne ;D
     
    J

    J.J

    Gjest
    bjarnetv skrev:
    J.J skrev:
    Mat og audio tråd ................ da følger jeg strax mer med .. ;D
    viktig å strø litt matbilder rundt omkring for å holde leserne våkne ;D
    Ser ut til at du ikke er tapt bak ei vogn du heller når det gjelder kokkelering ;)

    Bra verktøy du har .....

    /JR


    Edit: typo
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn