Bjarnetv's hi-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Det er nesten at jeg får lyst på en CD spiller når jeg ser denne. Drit kul
    ja, og CD er jo kult da, for ikke å snakke om billig nå til dags!

    Ikke at jeg har så mange lenger, men er det jo kjekt å kunne slå til og naske med seg et fristende eksemplar i tide og utide, og litt som med LP blir man tvunget til å høre hele driten på en gang som jo er sin egen vonde nytelse ;)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Mange herlige vintage spillere her🤩 De med vertikal loading var jo kule da de kom! Den todelte Luxman spilleren var jo et beist av en spiller på nesten 50kg til sammen😅💪 I samme kategori var vel Nakamichi Dragon spilleren!
    Vis vedlegget 881758
    Hadde de ikke vært så tunge kunne man definitivt lekt romskip med disse når man var lei av å lytte på platene!
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Dagens HETESTE tips til japansk-jazz brigaden
    Tsuyoshi Yamamoto har akkurat gitt ut to reunion plater med nye opptak, og både Disk union og hmv har noen igjen på lager! løp og kjøp!!

     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Er fortsatt i sjokkmodus over hvor bra det spiller her nå - har nok brukt mesteparten av fritiden foran anlegget den siste uken, og er ikke i nærheten av å gå lei av å finne frem gamle favoritter for så å høre hvor mye bedre de låter - har jo hørt det før, men er allikevel alltid like overraskende at kun ett ledd i kjeden kan ha såpass mye å si, og spesielt med tanke på at de gamle forsterkerne egentlig var ganske bra saker.
    DSC02184.JPG


    observante øyne vil kanskje legge merke til at subbene er blitt flyttet på.
    DSC02182.JPG


    Bestemte meg for å stappe begge in i ett hjørne fremfor å ha dem bak HT sånn som før.
    Fordelen med dette er at jeg kan flytte HT litt lengre bak på bekostning av "stereo" i subben - testet ut den setupen når jeg først fikk horna, men konkluderte aldri med hva jeg likte best - nå syntes jeg i alle fall effekten var positiv, så kommer nok til å beholde det slik en stund fremover.
    Bassen ble litt tightere og lydbilet hakket mer homogoent.
    Ikke hører jeg noe vridning av stereoperspektivet nedover mot venstre heller, så mistenker at bølgelengdene såpass dypt er lange nok at det ikke er særlig hørbart at subben nå kun er på ene siden.

    nå nytes det litt mjød til fredagsteknoen - skål!
    IMG_8184.jpeg


    .
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    …. Men hva skjedde med Mikromega? Det var jo et hot cdp-merke på 90-tallet…
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Utrolig pent oppsett!
    Takker - jeg prøver så godt jeg kan ;)

    @Bx
    micromega var ny for meg, men de fortjener definitivt en plass på "the cool wall" for sine tidlige spillere!
    men er jo ganske forståelig at en CD-spiller produsent ikke klarte å henge helt med i svingene når CD'en forsvant, selv om jeg ser at de har gått over til å lage alt mulig hifi.
    1673086870601.png
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.487
    Antall liker
    3.608
    Sted
    Sunnmøre
    Stjernedryss med «love» herifrå.

    Fascinerande korleis dei tidlege CD-spelarane køyrde på med knappar og kontrollar, også i rimelege prisklasser. Som mi fyrste spelar, Sony CDP-291, rett nok ein generasjon eller to yngre enn dei du har grave fram:

    1673088905711.png


    Når alt dette forsvann ti år seinare, trur eg det handla aller mest om estetikk og historieforteljing, ikkje om at ein eigentleg «prioriterte» lyden.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Den har jeg kun på ølbrikke format, synes Simple Things er veldig god.
    ja, satt akkurat og hørte på den på spotify siden du nevnte dem - kanskje på tide med en liten musikk-reise tilbake i tid for å sjekke ut noen andre 2000-talls favoritter jeg ikke har hørt på noen år.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.729
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    ja, satt akkurat og hørte på den på spotify siden du nevnte dem - kanskje på tide med en liten musikk-reise tilbake i tid for å sjekke ut noen andre 2000-talls favoritter jeg ikke har hørt på noen år.
    1998 Down tempo synth/techno lytter på denne nå, må vært stilbildende i sjangeren?
    20230107_194103.jpg
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk for påminnelsen
    Så denne ett eller annet sted nylig men hadde glemt søke den på tidal. Spennende
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Takk for påminnelsen
    Så denne ett eller annet sted nylig men hadde glemt søke den på tidal. Spennende
    Ja, jeg også hadde merket meg denne, så glemt den helt igjen før jeg kom over den med en tilfeldighet mens jeg var i "svensk humør" etter å ha hørt igjennom Arne Domnerus CD'ene mine (Himlajord plata er kanskje cheesy, men på en jævla god måte - anbefalt!)
    IMG_8198.jpeg
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    er ikke så lett å ta bilde av den nye boksen - litt for reflekterende til at autofokus får øye på den, og såpass mye mørkere enn omgivelsene at den stort sett blir seende svart ut, men dette bildet føler jeg fanger fargen bra.
    DSC02201.JPG
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Fin plate og låter ikke verst her heller. Til tross for bare 4 veis system ;).
    Den nye boksen din er bare grise lekker
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Fin plate og låter ikke verst her heller. Til tross for bare 4 veis system ;).
    Den nye boksen din er bare grise lekker
    Ja du får komme ned hit en tur å inspisere den etterhvert - og kanskje med en liten KA flat phono + strømforsyning i jakkelommen ;)

    Blir spennende å se om det blir like stor forskjell her som hos deg - selv om den nye ART9 PU'en låter mye bedre enn AT33ptg/II'en, klarer liksom ikke helt å slå meg til ro og være fornøyd med vinylen når jeg vet hvor kraftig knust Graham slee'en ble av digital RIAA korrigering når vi testet den hos deg...
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    2.289
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Grislekkker boks Bjarne 🤩🤩
    Hva meg meg da som bare har to og treveis??
    Flatbanker og strømforsyning starter vel snart reisen fra Wayne etter det islendingen sier...
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Grislekkker boks Bjarne 🤩🤩
    Hva meg meg da som bare har to og treveis??
    Flatbanker og strømforsyning starter vel snart reisen fra Wayne etter det islendingen sier...
    To og treveis er alt for lite for et moderne møblert hjem - bare å bestille seg noen eksotiske diskanter først som sist for å være med i gjengen.
    Men om du ikke orker å trå inn i elitens rekker, så tilbyr apollon forsterkere med færre kanaler også ;)
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    2.289
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Trives godt med trau 😜 Diskant er prøvd inn i flere omganger og savner ikke noe i toppen med 4002.... Jo mindre kokker jo mindre søl 😜
    Har bare to kanaler med Purifi òg mulig det blir to til nå 1A9040 blir tilgjengelig 😃
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Trives godt med trau 😜 Diskant er prøvd inn i flere omganger og savner ikke noe i toppen med 4002.... Jo mindre kokker jo mindre søl 😜
    Har bare to kanaler med Purifi òg mulig det blir to til nå 1A9040 blir tilgjengelig 😃
    Hehe, jo flere kokker jo bedre mat mener du vel!
    Men har vel alltid vært en diskantfanatiker, så personlig er en bra diskant et must ;)
    var en grunn til at 50% av kostnaden på mine gamle OB høyttalere gikk med på et par RAAL dipoldiskanter.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    433
    Antall liker
    1.050
    Torget vurderinger
    7
    Dagens HETESTE tips til japansk-jazz brigaden
    Tsuyoshi Yamamoto har akkurat gitt ut to reunion plater med nye opptak, og både Disk union og hmv har noen igjen på lager! løp og kjøp!!

    Var ikke så lett å skjønne hvordan man skulle kjøpe der. Har riktignok vært i Japan, men japansken min er dessverre på er nivå som medfører at detter er langt verre en gresk for meg 🤨

    Vet du om det er mulig å få siden på engelsk?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Var ikke så lett å skjønne hvordan man skulle kjøpe der. Har riktignok vært i Japan, men japansken min er dessverre på er nivå som medfører at detter er langt verre en gresk for meg 🤨

    Vet du om det er mulig å få siden på engelsk?
    om du bruker chrome kan du høyreklikke et tomt sted på siden og velge translate to english, så blir den på engelsk.

    begge sender til norge, men med disk union blir det en ekstrakostnad for å bruke en tredjepart til å sende (WorldShopping)
    jeg gikk dog allikevel for disk union siden de hadde noen andre plater jeg også ville ha.

    edit: HMV på engelsk - https://www.hmv.co.jp/en/
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Oppdaget plutselig at Alessandro Magnanini sin "someway still i do" var kommet ut på vinyl for et par år siden mens jeg ikke fulgte med, så snappet opp et eksemplar på discogs sammen med en annen gammel favoritt i samme gate.

    IMG_8203.jpeg


    Fikk også endelig summet meg til å kjøpe ny AL lisens så jeg kunne oppgradere fra 2018 versjonen 5.1 til nyeste 6.21 og benytte meg av RIAA korrigeringsfunksjonen og den nye convolveren.

    Og selvfølgelig er jo selve korrigerings-algoritmen blitt endret en del i løpet av de årene, slik at mine gamle innstillinger ikke lenger gjør helt det samme som før... 🙃

    Jaja, skal ikke alltid være enkelt å bedrive digital deling på høyt nivå, så får vel sette i gang med et nytt dypdykk i AL for å finne ut hva som gjør at det låter annerledes og hva som skal til for å tune meg tilbake dit jeg vil.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Etter litt jokking har jeg nå klart å finne frem til noe som låter sånn cirka i samme gate som det gjorde med filter fra gamle AL, så da har jeg i alle fall et slags utgangspunkt å eksperimentere videre fra.

    Poster settingene her for egen loggføring siden jeg alltid klarer å miste oversikt over "startpunktet" etter at det hår gått litt tid ;)

    Fant ut at jeg måtte slå av både "preringing prevention" og "min phase crossover" knappene (de rotet bare ting til) og justere ned frequency correction stop på partial correction for å hindre boosting av diskant, samt justere litt ned på bassen i target siden den var blitt mye kraftigere med den nye versjonen.

    Tror jeg ska ta noen nye målinger etterhvert bare for å være helt sikker på at de er så bra som de kan være, og så eksperimentere videre for å se hvor mye saft jeg klarer å skvise ut av HT sånn de står nå.
    Er jo en stund siden jeg lekte med AL seriøst, så har nok en god del å gå på fortsatt.

    Screenshot 2023-01-11 at 20.26.50.png
    Screenshot 2023-01-11 at 20.27.00.png
    Screenshot 2023-01-11 at 20.42.47.png
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    TTD Correction per driver? Blir en mye dårligere korrigering med den krysset av her, men så er rommet noe for seg selv.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    TTD Correction per driver? Blir en mye dårligere korrigering med den krysset av her, men så er rommet noe for seg selv.
    ja, jeg burde kanskje prøve med den av også nå som alt funker litt annerledes.
    så vidt jeg husker låt det bedre med den på i gamle AL, men er bare en måte å finne ut av om det fortsatt stemmer!

    og ja, jeg har jo definitivt ikke like bra rom som deg - 100% firkantet stue og lytteposisjon inntil bakveggen er jo ikke akkurat optimalt, selv om jeg har prakket på med diverse remedier for å hjelpe på ;)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg går gjerne ned et knepp eller to på filterlengde også - føler det blir litt mer frisluppet da.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Har du testet 32768, eller 16384...filter lengde?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn