Juss og økonomi Bitcoin

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kjedelig morgenandakt dette da. Du har jo ikke akkurat vist deg som Store Profet på dette området heller.

    Men ok, ikke jeg heller for den saks skyld. Jeg går vel omtrent i null, alt i alt.

    Jeg har vel solgt, kjøpt, byttet tradet osv. fordi jeg tro på Bitcoin som fremtiden og at jeg vil bidra med mitt. Om jeg kommer ut pluss eller minus ... ikke vet jeg men.., og det er ikke viktig fot meg heller, det er troen på en bedre femtid som engasjerer meg. Så får jeg tape eller vinne en smule. Whatever.
     
    Sist redigert av en moderator:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    9.712
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror blockchain teknologien har noen interessante potensielle bruksområder, men ser ikke hvordan Bitcoin akkurat kan bidra til en bedre fremtid. Til den typen mining som nå foregår er den en massiv sløsing med energi og et rent pyramideprodukt med så klare begrensninger at det forundrer meg at andre enn spekulanter hiver seg på kjøret.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.979
    Antall liker
    11.386
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå kan det i alle fall se ut som den norske stat ikke har tenkt å subsidiere idiotiet med fritak av elavgift... da blir kanskje regnestykkene for "mining centers" med billig norsk vannkraft betydelig mindre gunstig..
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Er vel alltids en eller annen terrakommune i Nord Norge som får dollartegn i øyan å hiver tomter eller hva det måtte være etter idiotiet.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.979
    Antall liker
    11.386
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vel- det er jo nettopp det som har skjedd, - om ikke en elavgift setter en stopper for idiotiet. Selvsagt skal man ikke frata en distriktskommune som Ballangen ønsket om flere og nye arbeidsplasser,og utgangspunktet var noe annerledes enn slik det plutselig nå ser ut som... selv om det kanskje var noe blåøyd fra starten av....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.774
    Antall liker
    13.257
    Jeg lurer mest på hvilken planet folk er på om de tror at datasentere genererer mye arbeidsplasser.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.774
    Antall liker
    13.257
    Roubini, eller Dr. Doom som han også er kjent for har uttalt seg i en senatshøring om kryptovalutaer. Noen høydepunkter:

    “And a 70% capital loss was a “good” deal compared to thousands of alt-coins (otherwise better known as shitcoins) that have lost on average 95% of their value since the peak. Actually calling this useless vaporware garbage a ‘shitcoin’ is a grave insult to manure that is a most useful, precious and productive good as a fertilizer in agriculture.”

    Han var også behjelpelig med å gi noen definisjoner på en del krypto-jargon:

    Crypto-land: “an eco-system of con artists, self-serving peddlers, scammers, carnival barkers, charlatans, and outright criminals.”
    HODLers: “suckers who have hold on their collapsing cryptocurrencies even after they lost 90% of their value”
    Lambos: “the crypto obsession with stealing investors’ money to buy luxury energy hogging cars”
    Whales: “large early crypto billionaires who are stuck with their fake wealth after the suckers of retails investors – who bought into the FOMO of the peak 2017 bubbles – lost 90% of their investments; those suckers are also called BagHolders”


    Fenomenet ICO (Initial Coin Offering) mente han også noe om:

    “That is precisely where the ICO charlatans would effectively take us – not to the futuristic world of ‘The Jetsons,’ but to the modern Stone Age world – that is worse than ‘The Flintstones’ – who at least used clam shells as their money and understood the importance of a single numeraire – where all transactions occur through the barter of different tokens or goods. It is time to recognize their utopian rhetoric for what it is: self-serving nonsense meant to separate credulous investors from their hard-earned savings”
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.861
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg lurer mest på hvilken planet folk er på om de tror at datasentere genererer mye arbeidsplasser.
    Vel, det generer ihvertfall langt mer enn null og det er ikke så lett å se hva man skulle anlegge utenom servicebedrifter som generer mye arbeidsplasser i dagens samfunn.


    Hvis vi holder kryptomining utenfor, så er det klart at store datasentre i Norge generer en del inntekter, og dette er høyteknologi i fremste linje, og hvis du har et stort anlegg som trekker strøm i størrelsesorden med et norsk tettsted, så generer nok det en del arbeid til drift, veldikehold, oppgraderinger osv. I tillegg så må infrastrukturen bygges ut, og gjenre oppgraderes jevnlig.


    Mvh
    OMF
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.774
    Antall liker
    13.257
    Jeg lurer mest på hvilken planet folk er på om de tror at datasentere genererer mye arbeidsplasser.
    Vel, det generer ihvertfall langt mer enn null og det er ikke så lett å se hva man skulle anlegge utenom servicebedrifter som generer mye arbeidsplasser i dagens samfunn.


    Hvis vi holder kryptomining utenfor, så er det klart at store datasentre i Norge generer en del inntekter, og dette er høyteknologi i fremste linje, og hvis du har et stort anlegg som trekker strøm i størrelsesorden med et norsk tettsted, så generer nok det en del arbeid til drift, veldikehold, oppgraderinger osv. I tillegg så må infrastrukturen bygges ut, og gjenre oppgraderes jevnlig.


    Mvh
    OMF
    Joda, men jeg synest kanskje ikke det er det mest opplagte å subsidiere for å få hit. Så vidt jeg har lest meg til er erfaringene fra utlandet at de som får et av sorten i sitt område for langt mindre utav det enn hva de hadde forestilt seg på forhånd. Se f.eks her:

    https://www.washingtonpost.com/busi.../gIQAccTQtN_story.html?utm_term=.49bc0a59f326

    That hasn’t stopped state and local officials from awarding huge financial incentives to some of the biggest names in computing — Apple, Google, Facebook — to locate their data centers in the battered North Carolina foothills region, where unemployment is near 13 percent. Cloud computing is a fast-growing sector of technology, allowing companies to store data and run software on off-site servers. The data centers that power the cloud and run programs such as Gmail and iTunes employ thousands of servers but only dozens of people.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    9.712
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener å ha lest at aktører som Amazon cloud kjøper titusen av servere om gangen til priser som aktører i norsk størrelse bare kan drømme om.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.861
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg lurer mest på hvilken planet folk er på om de tror at datasentere genererer mye arbeidsplasser.
    Vel, det generer ihvertfall langt mer enn null og det er ikke så lett å se hva man skulle anlegge utenom servicebedrifter som generer mye arbeidsplasser i dagens samfunn.


    Hvis vi holder kryptomining utenfor, så er det klart at store datasentre i Norge generer en del inntekter, og dette er høyteknologi i fremste linje, og hvis du har et stort anlegg som trekker strøm i størrelsesorden med et norsk tettsted, så generer nok det en del arbeid til drift, veldikehold, oppgraderinger osv. I tillegg så må infrastrukturen bygges ut, og gjenre oppgraderes jevnlig.


    Mvh
    OMF
    Joda, men jeg synest kanskje ikke det er det mest opplagte å subsidiere for å få hit. Så vidt jeg har lest meg til er erfaringene fra utlandet at de som får et av sorten i sitt område for langt mindre utav det enn hva de hadde forestilt seg på forhånd. Se f.eks her:

    https://www.washingtonpost.com/busi.../gIQAccTQtN_story.html?utm_term=.49bc0a59f326

    That hasn’t stopped state and local officials from awarding huge financial incentives to some of the biggest names in computing — Apple, Google, Facebook — to locate their data centers in the battered North Carolina foothills region, where unemployment is near 13 percent. Cloud computing is a fast-growing sector of technology, allowing companies to store data and run software on off-site servers. The data centers that power the cloud and run programs such as Gmail and iTunes employ thousands of servers but only dozens of people.
    Vel - artikkelen skriver jo at det er 300 lokale jobber. Også vil det helt sikkert ha litt ringvirkninger i leverandørindustrien også. Serviceavtaler på ventilasjon og kjøleanlegg, brannvern utstyr, nødstrømsutstyr osv. Også har det jo en tendens til å balle på seg litt.

    Jeg mener vel heller ikke at man skal kaste penger etter dette, men at de kan få samme rammebetingsler som aluminiumsindustrien ser jeg ikke som veldig dumt.

    Mvh
    OMF
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.774
    Antall liker
    13.257
    Jeg mener å ha lest at aktører som Amazon cloud kjøper titusen av servere om gangen til priser som aktører i norsk størrelse bare kan drømme om.
    Ja, og de store designer i større og større grad hardwaren selv og får den bygget av OEM-leverandører - særlig på nettverkssiden. Amazon anno 2016 installerer hver dag nok servere til å kjøre hele Amazon anno 2007. De avanserte jobbene ligger uansett ikke er datasenterene ligger, alt er jo automatisert og fjernadministrert.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.774
    Antall liker
    13.257
    Her ligger hele Roubini's innlegg. En artig gjennomgang av mytene om krypto"valuta" og hvorfor de alle er feil

    https://www.banking.senate.gov/imo/media/doc/Roubini Testimony 10-11-18.pdf

    En av mange godbiter:

    This is also the reason why corporate blockchains or Enterprise DLT are
    another fad this is now fading and imploding, as a recent Bloomberg
    analysis revealed.17 Most companies will halt their blockchain or DLT
    tests this year; and in 90% of the cases “the experiments will never
    become part of a company’s operations”. An analyst from Gartner – the
    leading tech research firm - concluded: “The disconnect between the
    hype and the reality is significant -- I’ve never seen anything like it…. “In
    terms of actual production use, it’s very rare.”
    And the interest in corporate blockchain is collapsing: “Only 1 percent
    of chief information officers said they had any kind of blockchain
    adoption in their organizations, and only 8 percent said they were in
    short-term planning or active experimentation with the technology,
    according to a Gartner study. Nearly 80 percent of CIOs said they had
    no interest in the technology.”
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvor lav må prisen bli for at det ikke lenger skal lønne seg med disse store kryptogruvesenterene?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.861
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og den er vel stigende....siden det går sakterer og saktere...

    Mvh
    OMF
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.774
    Antall liker
    13.257
    Ja, det stemmer. Over tid får man også færre bitcoins pr blokk minet, men det er noen år til neste halvering av utbetalingen. Og transaksjonsvolunet har stupt noe som gir mindre fees til minere.

    Det har heller ikke kommet raskere eller mer energieffektive maskiner på lenge, noe som tyder på at man også har stanget i taket der. Tror de er på 14nm og noe særlig mindre enn det finnes vel ikke.

    Ellers er det artig at denne distribuerte utopien har blitt ekstremt sentraliert. Kinesiske bitmain kontrollerer en svært stor andel av regnekraften. Ellers er mye av den i russland og andre shady steder. Så det er selvsagt ikke en snøballs sjanse i helvete for at dette blir folks foretrukne måte å oppbevare verdier på. Legg til null utbytte og en høyst reell risiko for at det blir stjålet, forsvinner på annen måte eller at de blir verdiløse.

    Han som fant opp Etherum har sagt at ut av distribuert, sikker og skalerbar kan man kun velge to. Dagens finansielle system har ofret distribuert. Til gjengjeld er systemet sikkert og ekstremt skalerbart. Som nevnt klarer VISA oppimot 50.000 transaksjoner pr. sekund, mens Bitcoin klarer 5-7.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.685
    Antall liker
    15.797
    Torget vurderinger
    2
    Dette må simpelthen bli veldig, veldig bra!

    Danmarks tennisyndling og ferske Grand Slam-vinner, Caroline Wozniacki, skal lansere sin egne kryptovaluta gjennom selskapet Global Crypto Offering Exchange (GCOX), ifølge Reuters. – Å være den første kvinnelige atleten som har en egen token er veldig kult. Jeg gleder meg til å utvikle det før andre også begynner å gjøre det, sier Wozniacki til nyhetsbyrået.

    https://www.dn.no/teknologi/kryptov...cki-skal-lansere-egen-kryptovaluta/2-1-454599
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.861
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Endelig et trygt sted å plassere sparepengene til barna!

    Mvh
    OMF
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dette må simpelthen bli veldig, veldig bra!

    Danmarks tennisyndling og ferske Grand Slam-vinner, Caroline Wozniacki, skal lansere sin egne kryptovaluta gjennom selskapet Global Crypto Offering Exchange (GCOX), ifølge Reuters. – Å være den første kvinnelige atleten som har en egen token er veldig kult. Jeg gleder meg til å utvikle det før andre også begynner å gjøre det, sier Wozniacki til nyhetsbyrået.

    https://www.dn.no/teknologi/kryptov...cki-skal-lansere-egen-kryptovaluta/2-1-454599
    Så langt har vel Dogecoin, for meg, vært det mest morsomme. Men i disse rosagrønne tider er det sikkert en mulighet til å tjene noe her også. Uansett større avkasting enn det Norsk Tipping tilbyr.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.774
    Antall liker
    13.257
    Reuters ser på Bitcoin og Blockchain som har blitt 10 år gammel:
    https://www.breakingviews.com/considered-view/bitcoin-remains-a-triumph-of-hope-over-experience/

    Bitcoin’s short history is a triumph of hope over experience. The digital money is marking its first decade with a punishing slump. Fraud and regulatory zeal have dried up the issuance of rival cryptocurrencies. The underlying blockchain technology has yet to produce its first killer app. It’s a long way from the revolution envisaged by founder Satoshi Nakamoto.

    She, he or they – Satoshi’s identity remains a mystery – wanted to give people a way to securely transfer money without banks or governments. The cocktail of tech cleverness, post-crisis distrust of the establishment and dreams of digital riches eventually proved irresistible. Bitcoin surged 20-fold last year and developers raised nearly $20 billion in just 18 months by issuing digital tokens in so-called initial coin offerings. They aimed to build everything from rival monies to secure messaging systems to prediction markets.

    It was too good to be true. In June cybersecurity outfit Carbon Black estimated hackers stole $1.1 billion of cryptocurrency in just six months. Hundreds of tokens have gone defunct, victims of everything from outright scams to bad ideas and poor execution. China cracked down on crypto miners – who verify transactions and release new currency units – and offshore trading this year, having already banned domestic trading in 2017. The U.S. Securities and Exchange Commission blocked several proposed bitcoin exchange-traded funds and said most token offerings should be subject to securities laws.

    Bitcoin’s price has plummeted by 68 percent since its December 2017 peak. Slow transaction times and huge energy needs of miners mean it’s unlikely to ever be anything more than a speculative vehicle. The ICO craze has fizzled, and no blockchain application has gained mass acceptance. By contrast, a decade after Tim Berners-Lee developed the World Wide Web, AOL was merging with Time Warner and six-year-old Amazon had sales of nearly $3 billion.

    Nakamoto’s dream lives on, though. Venture capital from the likes of Sequoia Capital and Andreessen Horowitz is rapidly replacing ICOs as a source of finance for blockchain developers. Mutual-fund giant Fidelity is creating a subsidiary to offer cryptocurrency trading and custody services to institutional investors. San Francisco-based Coinbase, an exchange and digital wallet provider, raised $300 million this week, valuing it at nearly $8 billion. Perhaps another decade will see those investments bear fruit.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    9.712
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et strålende eksempel på Gartner Groups hype cycle. At det vil komme nyttige anvendelser av teknologien ut av det tviler jeg ikke på, men har vanskelig for å se det som betalingsmiddel. Pt bare spekulasjonsobjekt for de risikovillige eller naive (de som går på møter i nettverksmarkedsføring)
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.692
    Antall liker
    3.379
    Trykte "like", men det er jo også galskap.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.026
    Antall liker
    6.260
    Lurer på hvordan det går med sportsbilen som depper'n skulle finansiere med bitcoinene sine.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.026
    Antall liker
    6.260
    Får håpe den snart faller så mye at folk slutter å bruke enerig på dette. Og da snakker jeg først og fremst om elektrisk energi.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.774
    Antall liker
    13.257
    Hashraten er fallende så det tyder på at folk slår av maskinene sine (alternativt bruker de på andre tullevalutaer som bruker samme algoritme). De som driver med dette tullet i Norge har sagt at lønnsomheten er ganske marginal, så når prisen faller 25% så gir det muligens ikke så mye mening å fortsette. De som driver med slikt har utgifter i ordentlige penger (mellom annet til strøm) så de er sannsynligvis anvhengige av å selge fortløpende og kan ikke satse på at prisen skal stige.

    For øvrig festlig å lese på bitcointalk og lignende steder om dagen. Det snakkes stort sett om gyllen kjøpsmuliget og de tror fortsatt åpenbart at bitcoin skal ta over verden og bli den foretrukne valutaen osv.

    NVidia, den største produsenten av kraftige grafikkort til PCer har fått halvert aksjekursen sin på ganske kort tid. Laber interesse for krytopvalutamining er en av forklaringene som gis. For et år siden var det nesten umulig å oppdrive kraftige skjermkort, nå har de hopet seg opp på lager til tross for at Nvidia har prøvd å ta høyde for fallende etterspørsel.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.685
    Antall liker
    15.797
    Torget vurderinger
    2
    Hele bitcoinstyret, fra start til slutt, gir liten grunn til å tro på menneskets evne til objektiv rasjonell tenkning. Virruværramesåhengpå!

    Kanske bitcoingraverne som har etablert seg i Norge kan la utstyret bli benyttet til noe annet, men naboer setter nok pris på å slippe støyen fra kjølevifter om dette lukkes for godt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.774
    Antall liker
    13.257
    Kanske bitcoingraverne som har etablert seg i Norge kan la utstyret bli benyttet til noe annet
    Nei, det er ASIC-er (Application-Specific Integrated Circuit). Bortsett fra å kjøre på SHA-256-funksjonen er de boksene like anvendelige som en murstein. Eller mindre, sistnenvte kan tross alt brukes som bygningsmateriale, til å holde nede en presenning eller som underlag for ett eller annet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.148
    Antall liker
    9.480
    Ned 80% på et år. Ja, ja, det var vel noen som rakk å hoppe av. Verre for de som hoppet på for et års tid siden.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.026
    Antall liker
    6.260
    Så langt har vel Dogecoin, for meg, vært det mest morsomme. Men i disse rosagrønne tider er det sikkert en mulighet til å tjene noe her også. Uansett større avkasting enn det Norsk Tipping tilbyr.
    Det siste vet jeg ikke om jeg er enig i. Norsk tipping gir god avkastning i positiv helseeffekt gjennom overføringene til idretten, samtidig som de sløser mye mindre med naturressursene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.774
    Antall liker
    13.257
    Det går trått rundtomkring, og folk oppdager at det kan være lurt å ha inntekter og utgifter i samme valuta:

    https://e24.no/boers-og-finans/bitc...e-kryptobransjen-veldig-oedeleggende/24497976

    I flere kryptoprosjekter får de ansatte også lønn i bitcoin eller deres egen kryptovaluta.

    Blant annet for den norske kryptovalutaen Iota får de ansatte betalt i deres egen kryptovaluta som fra toppen på 5,23 dollar nå koster 0,3 dollar, ifølge Coinmarketcap. Det tilsvarer en svekkelse i verdi på 94,2 prosent.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.774
    Antall liker
    13.257
    På prinsipilet grunnlag synest jeg det er litt søkt å gi avgiftsfritak for "datasentere" men så plutselig bestemme seg for å differensiere på hvilke type "dataaktivitet" som foregår på dette datasenteret. Det er ikke så vanskelig å se at kryptovaluta er energisløsing så det holder, men det samme kan man strengt tatt si for opplasting av skrytebilder på Facebook, posting av siste skrytebilde på Instagram eller å holde en SnapStreak gående med noen for å nevne eksempler på hva datasentere også kan brukes til.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.685
    Antall liker
    15.797
    Torget vurderinger
    2
    ^ Ja og nei. Mye som er totalt unødvendig som formidles på nett, men slike tjenester er fellesgoder og man betaler for adgang til dem på en måte man må formode sikrer at leverandørene klarer seg. Kryptograving er derimot bruk av en ressurs, produsert vannkraft, for å skape en virtuell verdi som kommer kun noen få til gode, operatøren av selskapet eller de som leier gravekapasitet der. Hvorfor skal dette subsidieres av fellesskapet? Spesielt når senteret kjører på full speed ahead med enheter som drar enorme mengder strøm man ikke en gang har vurdert hva man skal gjøre med biproduktet av, før man setter i gang (man kunne fanget varmen, noe man har valgt å ikke gjøre fordi det gjør senteret dyrere. Etter kritikk er det kommet utsagn om at man vil gjøre det).

    Bitcoingravere kom til Norge for å utnytte et subsidieregime som var beregnet på skaping av arbeidsplasser eller solide bidrag til statskassen. Det er parasittvirksomhet som det er greit å legge listen høyere for.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn