Bil, båt og motorsykkel Biltråden om hensynsfull adferd i trafikken.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Xerxes har laget en tråd sett fra "psyklistenes" side av dette med hensyn i trafikken. Jeg var inne på tanken om å "låne" den tråden men kom fram til at det kanskje ikke ville være så hensynsfullt.

Saken er at Spiralis & Husvaranen er på besøk på Østlandet da vi skrinla den planlagte høstturen til Rhodos, grunnet den der "snuen" vi alle har vært plaget med det siste halvannet året.

Man flyr fra "Det Høye Nord" og henter ut en leibil på OSL. Vi fikk en BMW 530e, snop bil på mange måter men for lite bagasjerom til at den på noen som helst måte vil dukke opp på en shortlist over mulige innkjøp.

Nu er saken den at vi i drøye to uker kjører rundt i BMW og bruker blinklys, tar hensyn til medtrafikanter og holder fartsgrensene ( sånn noenlunde i alle fall ).

Det vi lurer på er i grunnen bare hvor lang tid det nå vil ta før vi får brev fra Bavaria med beskjed om at vi for all framtid er diskvalifisert fra å få lov til å kjøpe biler av merket BMW? Vel, vi vet jo at vi på den måten vi kjører skjemmer ut andre som kjører BMW, men det vi undrer på er hvor lang tid man kan drive på på denne måten før importør/salgsleddet reagerer?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.413
Etter det jeg har erfart så begynner BMW å bli friskmeldt som rasstappbil. AUDI er snappet foran, men øverst på tronen er bilen som rasstapper som ikke har råd til M5 kjører. Jeg vil ikke nevne merke da det også er noen få ikke-rasstapper som kjører slike. Det morsomme er at den nye rasstappbilen begynner å bli såpass billig som bruktbil at den snart er rånerenes favoritt, 240 og 325 havner på dynga.
 
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Man vet jo ikke om en har en Audi bak seg i trafikken for bilen er bestandig så nær at man ikke ser hva det er.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Joda, det er bare å se juggeltreet i speilen.... kan ikke unngå å se det....

BTW


 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.093
Antall liker
284
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Trodde det var Tesla som hadde inntatt drittsekktoppen. Det har hendt at jeg ser at BMW og Audier bruker blinklys, noe som ikke brukes av bilene fra Amerika. Dessuten skal tyskerne heller ikke kjøre forbi deg på de mest umulige stedene for å bevise at el-motorer er veldig rask fra 0-100 men ikke noe annet.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.396
Antall liker
1.522
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sikkert ikke uten grunn til at forsikringsselskapene har rangert Audi, Tesla og BMW som de mest uoppmerksomme sjåførene.
Og hvis man tar hensyn til geografi, altså hvor det kjøres så er man hensynsfull langt nord (Finnmark er strengt tatt østover men) og mer og mer dr*tts*kk når man kommer mot østlandet:


Og jeg kan vel legge til denne om fart:

Jeg kjører Volvo med alt for mange hester under panseret.
 
Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Nå som det blir så mange el.traller på veiene må det jo være rasende enkelt å fartsbegrense de kollektivt. De er jo kun rene transporttraller og det er ingen grunn til at sjåfører uvant med høy effekt koblet mindreverdighetskompleks etter mange års mobbing skal få ta dette ut på andre veifarende...... aka penisforlenger..
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.691
Antall liker
9.292
Sted
Trondheim
Jeg kjører BMW og tar stadig igjen andre bilister. Fordi jeg holder fartsgrensen (setter fartsholder på 84-85 km/t fordi speedometeret viser ca 5% feil). Og kjører jevnt - samme fart gjennom svinger som på rettstrekk. Ikke 60 km/t i svingene og 90 km/t hver gang veien retter seg ut. Det gir mer behagelig, effektiv og økonomisk kjøring
De gangene noen tar meg igjen er det ofte folk i Audi, Škoda, Renault etc... som vil vise hvor fort de kan kjøre.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Jeg kjører BMW og tar stadig igjen andre bilister. Fordi jeg holder fartsgrensen (setter fartsholder på 84-85 km/t fordi speedometeret viser ca 5% feil). Og kjører jevnt - samme fart gjennom svinger som på rettstrekk. Ikke 60 km/t i svingene og 90 km/t hver gang veien retter seg ut. Det gir mer behagelig, effektiv og økonomisk kjøring
De gangene noen tar meg igjen er det ofte folk i Audi, Škoda, Renault etc... som vil vise hvor fort de kan kjøre.
Nå vet jeg jo ikke om jeg har tatt akkurat deg igjen når jeg kjører Skoda, kjører ikke så mye egen bil sør for Tromsø egentlig. Blir nok mere når Coronarestriksjonene i forhold til Finland og Sverige forsvinner. Men jeg kjører på samme måte som deg om jeg ikke har ekstremt hastverk. Men jeg bruker en separat GPS som speedometer og setter cruisecontrollen på ca 3 kmt over grensen. Og uavhengig sving eller ikke så holder bilen den hastigheten, sånn rundt "feilmarginen" UP benytter. Det har ikke så mye med å "vise" hvor fort bilen kan gå, for den kan gå myyye fortere! Men det "bare blir sånn". Og kommer det noen bak i enda større hastighet så "hjelper" jeg dem forbi med blinklys etc. Han/hun som kjører fortere en meg "forsvinner" og plager ikke meg i det hele tatt. Har jeg flaks ryker vedkommende i en kontroll og politiet er optatt med den bilen når jeg kommer "puslende". De som er litt irriterende er de som MÅ kjøre forbi når de selv blir forbikjørt men som ikke klarer å holde farten oppe over tid/distanse. Hadde en "artig" opplevelse med en norsk Auda A8 i sør for Rovaniemi. Kjørte forbi ham 3 ganger og hver gang kom han som en rakett og fliste forbi med en gang. Men etter noen kilometer så gled jeg igjen forbi ( på cruisecontrol ) og han bare måtte! Fjerde gangen la jeg meg bare ved siden av ham så ham inn i øynene og ga full gass. SAAB9000 Turbo! Var vel den serieproduserte bilen med best aks fra 80 til 140 ( hvis jeg husker rett ). Etter det så vi ikke mere til ham og jeg gikk tilbake til fartsholder på 18kmt over! ( I Finland koster ikke det så galt mye. Er man derimot 20 eller mere over får man bot i forhold til inntekten!!! Og DET svir! )
 
Topp Bunn