Bilstereo

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Har byttet ut de kjipe fabrikkmonterte pappbitene av noen høyttalere i min Subaru Forester med relativt gode høyttalere fra Pioneer.
Komponentsett foran, 3-veis "alt i ett" høyttalere i bakdørene. En Panasonicspiller driver foreløpig alle seks høyttalerne. Det høres. For lite effekt. Må få innstallert en forsterker.
Har en Blaupunkt 2X100 watt liggende. Den får holde. Den har også et tøft lite vindu med blått lys i.
Gruer meg til å trekke kablene. Det tror jeg blir et helvete. Men det er viktig med god lyd i bilen også, så jeg får bare gå på med friskt mot.

Gidder ikke ha noen basskasse ennå. Mer strøm til høyttalerne vil føre til at bassen blir mye bedre enn den er nå.

Andre som driver og styrer med anlegg i bil?

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.174
Torget vurderinger
7
Ble nødt til å bytte høyttalerne i dørene på Octaviaen siden de bare skurret. Selgeren på bilradiospesialisten klarte da å prakke på meg en aktiv liten blaupunkt sub. God lyd....Nei, men masse bromlebass ;D

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Ja, det er mange som har skullet demonstrere påstått "gode" bilanlegg for meg, der bassen overhodet ikke henger sammen med resten av lyden, og sjelden er hverken tørr eller kjapp, selv med hundrevis av watt og flere ekstrabatterier og digre kondiser.
Den beste bassen jeg har hørt var fra en basskasse en kompis hadde laget i samarbeid med en dyktig høyttalerkonstruktør. 10 tommer med kraftig forsterker, og mye mindre kabinett enn vanlig. Den smeller til noe sinnsykt, og buldrer aldri. Noe sånt kunne jeg levd med.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.848
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
De fleste basskassene til bil, inklusive den som fulgte med når jeg kjøpte min bil, er 6-ordens coupled cavity-kasser eller bassrefleks. Dette for å gi maksimalt lydtrykk. Frekvenskurven ser jo også deretter ut - En voldsom pukkel á la Mount Everest, og ellers ingenting.

Det er da man får denne effekten - hviske, hviske, BOOOM! skrangle. (Den siste lydeffekten fra alle deler i bilen som kan bevege seg litt - f.eks. nummerskiltet).

Jeg vurderer sterkt å hive ut den 8" Rockford Fosgate-saken i 6-ordens kasse til fordel for en trykkammersub med 10" som jeg kan lure under baksetet.

Selv om jeg har stort bagasjerom, så spiser rett og slett suben for mye plass.

Det er bare om å gjøre at jeg greier å koke ihop noe som kan overdøve bilen - gammel børstraktor (denne gangen med trykk på "traktor") trenger nok effekt for å overdøve romling og ramling :D

En 10" Peerless XLS er akkurat rette medisinen, tror jeg :)

De originale Becker-høyttalerne er imidlertid slettest ikke så ille. I forhold til støynivået ellers, så gjør de nytta. Det har ikke hensikt å investere i superkvalitet.

Johan-Kr

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.848
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Niks - '86 Geländewagen 300GD.

Riktignok sivil utgave, så støynivået er lavere enn en gammel feltvogn.

Johan-Kr

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.848
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er nok en fordel i bilstereosammenheng når en ikke kjører "teltvogn" - da slipper man ihverfall den "flapflapflap" greia fra presenningen - Da må du ha noe som er egna for bilstereodrag for å overdøke duken :D

Johan-Kr

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei
Holder selv på å oppgradere mitt bilanlegg.
Bilen er en Mitsubishi L-300 varevogn(4WD)
Anlegget er nå en Pioneer cd/radio en Genesis forsterker (meget god) og noen DLS reference 4" fronter m. "popup" diskanter(også meget bra). Har også 2 stk 8" gamle peerless basser i noen trykkammer i lasterommet. Det jeg savner er litt mer trykk/slam i mellombassen og kansje litt i det nederste registeret.
Har bestilt en 5 kanals forsterker til,og har noen 5" coax liggende. Skal lage en kasse til disse og prøve så snart jeg får forsterkeren i hus. Som sagt så mangler jeg noe helt nederst,så hvis noen kan anbefale en 10 eller12" som ikke bygger dypt (vil bygge så smalt som mulig) så er jeg mottakelig for forslag.
Her ses bilen som den er i dag (med mye rot)
http://www.home.no/janiversen/bilstereo.html
Forresten så er det mye inspirasjon til bilstereo å hente her:
http://www.bilforumet.net/forumdisplay.php?f=57
Mvh Jan I

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.174
Torget vurderinger
7
DLS ja. Husker jeg hadde 2 8" basser fra DLS for mange mange år siden. De spillte råbra, og kostet nestet ingenting. Spillte skjorta av både kicker og RF ihvertfall. Eneste gang jeg fikk til stram bass i bil.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.848
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm - har du egentlig noen nytte av de 8"-bassene i det hele tatt, siden du har den veggen mellom varerommet og kupeen ? Den veggen slipper da ikke så mye lyd igjennom ?

Greier du å lage en boks som passer en 6,5", 8" eller 6x9 bak hvert sete, og som ikke er for stor ? Jeg tror nesten du må velge mellom ordentlig mellombass og bunntrykk...

Jeg tror en Peerless Definition 6" i 10 liters trykkammer bak hvert sete burde gjøre susen...

Johan-Kr

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hmm - har du egentlig noen nytte av de 8"-bassene i det hele tatt, siden du har den veggen mellom varerommet og kupeen ? Den veggen slipper da ikke så mye lyd igjennom ?

Greier du å lage en boks som passer en 6,5", 8" eller 6x9 bak hvert sete, og som ikke er for stor ?  Jeg tror nesten du må velge mellom ordentlig mellombass og bunntrykk...

Jeg tror en Peerless Definition 6" i 10 liters trykkammer bak hvert sete burde gjøre susen...

Johan-Kr
Hei.
Den veggen er langt fra helt tett, hvis du ser etter så er det en stor glippe rett under der forsterkeren står,samt hele veien rundt. Kan love deg at det er kjempe forskjell med og uten basser. ( måtte snu faser for å få best integrasjon til hovedhøyttalere.)
Har faktisk tenkt på 6" Definition men kommer først til å prøve de 5" coaxene jeg har liggende.( bak eller rett over seter)
Kommer til å komplettere mine 8" med en 10eller12" i
Varerommet, men er usikker på merket. Kansje en Peerless her også.... HMMM Har jo et par 8ohms 12" XLS liggende. Kansje jeg prøver med en slik. Funker dette kan jeg jo kjøpe en 4 ohms utgave.
Finnes det gode basser som bygger mindre i dybden enn disse og trenger litt mindre volum?
og....Fenalaar. Jeg vil ha både i pose og sekk , ordentlig mellombass og bunntrykk...
Mvh Jan I

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.543
Jan_I: du kan jo se på ebay e.l. etter Phase Linears Aliante-modeller. Passer i små lukkede kasser, og skal gi en stram og fin bass. Dog noe tungdrevet.

Av mer "hjemlige" alternativer har man Earthquakes SWS-serie fra Autocustom.no, priser fra 1695,- for en 6,5" til 4195,-

Eller du kan forsøke å få tak i noen Tymphany LAT-drivere? ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.863
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har høyrt nokre forsøk, men kome til at det er uråd å få det eg reknar for "god lyd" inne i ein bil....
Høyrde eit godt forsøk for snart ti år sidan. Dette var ganske bra, og kosta 130 000 kr den gongen. Så gjekk vi inn i huset til eigaren, der det stod eit anlegg til 70 000. Det let MYKJE betre....
Artikkelen eg skulle skrive, kom aldri på trykk....(vart vel for negativ for min dåverande redaktør, tenkjer eg...)

R

Ronny_D

Gjest
ARve: Når du skriver umugleig å få råd eller uråd, betyr det at du levde i fattidommen, ELLER at selgerne ikke kunne gi råd ELLER at du ikke kunne kjøpe råd ?

Siinneli æ tru æ tar t eitt aina sætt å utøkke mæ. Ikje mykje tvil om at det kan bli goly' i koilla. Så tongdrevve såm bilhøytalere æ bidd. Så e e det ikje mykkje tvil om at D tengs guffe.....
Men hvem går på moterætte blåponkt uten å ha hørt sakene?

Åsså e D 1 ting æ lur på ?
Når mang hær sett i lytterom mindre ann en alminneli voksen bil, koffer e da bilstereo off topic ?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Takker for mye fine svar
Er ikke ute etter "high end " i bilen, bare litt mer "fundament"
Kunne tenkt meg å gi rundt 1000,- - 1500,- for en bass og rundt 1500,- for 5-6,5 " mellombasser.
Holder nå på å bygge kasser til  5" coaxene, så dette skal prøves i påsken.
Bare husk Fluefiskeren: når du skal trekke kabler i bil, så bør strømkabler legges på ene siden og audiokabler på andre siden (mest mulig avstand mellom disse)
Forresten ser jeg du nevner strøm til "bass"
En god kondensator kan gjøre underverker til enkelte bilforsterkere. ( Se om det ikke er noen som kan låne deg en i nærmiljøet ditt, slik at du får prøvd dette)
Mvh Jan I

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.543
Om ladespenningen er riktig, batteriet er friskt og kablene er tilstrekkelig dimensjonert (ikke glem kablene fra dynamoen) trenger du nok ikke noen kondensator. Om batteriet eller dynamoen ikke klarer å levere "nok" strøm til forsterkeren når den krever det, skal det altså hjelpe å hekte på NOK en ting som skal lades...?

Det er forresten under lig hvor mye "feil" det later til at mange tillater seg når det gjelder bilstereo. Det var ikke rettet mot noen i denne tråden, men både spredningsmønster, fasegang og en hel rekke andre faktorer som mange regnes som viktige innen hjemme-hifi, blir kastet over bord så fort man beveger seg ut i bilen. Det er ikke rart det nesten aldri låter bra (ikke at det groteske fokuset på bass og decibel hjelper noe).

Earthquake

Fersking
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
SWS-10 i 20-25 liter lukket kasse spiller utrolig stramt og fint. Det er blandt noe av det mest brutale jeg har hørt hva gjelder 10 bass". Forsterkeren var en 5-kanals EQ amp med snaue 200 watt på basskanalen og kassa var 24 liter lukket.

Mikkel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2004
Antall liker
0
Takker for mye fine svar
Er ikke ute etter "high end " i bilen, bare litt mer "fundament"
Kunne tenkt meg å gi rundt 1000,- - 1500,- for en bass
Har selv laget meg en 10" sub i 15 liter kasse. Du finner elementet her: http://www.mamut.com/dynabel/subdet342.htm Jeg valgte det rimlige elementet i dy92-serien til kr. 700,- men de har flere modeller. Mater denne med en brokoblet 80W forsterker og det gir nok lyd til å få det ene og andre til å riste. Kvalitetsmessig vet jeg ikke hvor bra det er da dette er den eneste suben jeg har forsøkt i bil. Men jeg er veldig fornøyd og synes det gir god lyd uten noe spesielt buldring.

Mikkel

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.187
Om ladespenningen er riktig, batteriet er friskt og kablene er tilstrekkelig dimensjonert (ikke glem kablene fra dynamoen) trenger du nok ikke noen kondensator. Om batteriet eller dynamoen ikke klarer å levere "nok" strøm til forsterkeren når den krever det, skal det altså hjelpe å hekte på NOK en ting som skal lades...?
Ikke helt enig,- en kondensator vil ha sin nytte under en rekke forutsetninger.

Med utgangspunkt i et standard bilelektrisk anlegg er verken batteri eller dynamo tilstrekkelig dimensjonert (enkelte unntak mht. store bensinmotorer og dieselmaskiner). Selvfølgelig er det best i dette tilfellet å erstatte dynamo/batteri med større, men dette er i mange tilfeller kostbart. Da er en kondensator et langt billigere alternativ med brukbart resultat.

En kondensator i svært kort avstand til forsterker (~10 cm), sørger for at ikke spenningen faller som en stein når musikken krever det.

Et standard batteri vil dessuten være langt tregere og ikke være i stand til å levere strømtrekkene som kan kreves i enkelte partier. Har ikke batteriet kapasitet til å levere fullt strømtrekk i kombinasjon med at spenningen synker som en stein, vil også effektavgivelsen til forsterkeren falle som en stein. Dette gir klipping, forvrengning osv.

En kondensator vil dessuten virke beskyttende for batteriet (dynamo). Kondensatoren vil ta av seg de kraftige strømtrekkene og ikke batteriet. Dette vil gi en jevnere belastning for batteri og dynamo. Enkelte forsterkere kan trekke like mye eller mer enn startstrømmen til motoren. Det finnes egne gelebatterier for slike kraftige strømtrekk (f.eks. Optima) som takler slike store utladninger og oppladninger over tid.

Det er altså etter min mening et formål med en kondensator,- nesten på samme måte som det er kondensatorer i en alminnelig forsterker for innebruk. Men klart,- det aller beste er selvfølgelig et skikkelig utgangspunkt med en "utømmelig/stiv" batteri- dynamokombinasjon. Dette er dessverre svært vanskelig å få til.

Det er forresten under lig hvor mye "feil" det later til at mange tillater seg når det gjelder bilstereo. Det var ikke rettet mot noen i denne tråden, men både spredningsmønster, fasegang og en hel rekke andre faktorer som mange regnes som viktige innen hjemme-hifi, blir kastet over bord så fort man beveger seg ut i bilen. Det er ikke rart det nesten aldri låter bra (ikke at det groteske fokuset på bass og decibel hjelper noe).
Enig. Det er svært vanskelig å få til god lyd i bil. En bilkupe er langt vanskeligere enn en rektangulær stue. Plasserings-, støy, integrasjons og kraftproblemer er svært utslagsgivende. Dette blir ikke "kastet over bord"; påstår det jobbes mer med dette innen seriøs bilstereo kontra hjemmehifi hvor disse problemene er ikke-eksisterende og det nærmest er plug&play.

Men forstår oppfatningen din,- det finnes en rekke eksempler på hvordan bilstereobygging går galt (hører dem nesten hver dag - risle, rumle, drønn.. hehe) Lyden fra min bil er knapt hørbar fra utsiden,- anlegget kan selvfølgelig provoseres til å både riste bilen og være hørbart. Men da må nesten frontdørene være åpnet som er lite bekvemt under fart..

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.187
Finnes det gode basser som bygger mindre i dybden enn disse og trenger litt mindre volum?
og....Fenalaar.  Jeg vil ha både i pose og sekk , ordentlig mellombass og bunntrykk...
Mvh Jan I
Phoenix Gold har et forholdsvis nytt midbass-sett som bygger SVÆRT lite i dybden. Tror det var en tomme for for det største elementet på 8" ! Fra bildene så dette ut som en relativ smart konstruksjon.

Boston Acoustics alternativer bygger kanskje ikke like beskjedent i dybden, men tidligere produkt som Pro 8.5 og 10.5, klarte seg med hhv. 8 og 14 liters kasse for å levere godt med bunntrykk (ned mot 20Hz).

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.778
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
I min forrige bil (ungdomsbil'n) som var en Golf GTi, den montert jeg en seriøst anlegg i, kun med tanke på GOD lyd. Bruke deler for ca 18.000, og alt ble montert med tanke på korrekt lydbilde. Diskanter i A-stoplene, mellomtone oppe i dash, midbass i dørene og sub bak. Dette spilte(spiller fortsatt) jævli bra. Har oppgjennom årene hørt på en del installasjoner, og de flertallet skuffet i forhold. Store deler av anlegget jeg hadde bestod av Alpine, som lager veldig gode produkter. Eller brukte jeg Amega Qcomp høyttalere(disk+mid) forran som spiller "typsik hjemme hifi" og veldig behagelig å høre på. Midbassene var fra Rockford Fosgate.

Det jeg kan trekke ut av mine erfaringer er at det lønner seg å jobbe med plassering, med bl.a. diskant i a-stolpene. Og har man seperat forsterker så kan den nyte godt av en kondensator så den får strøm raskt nok.

mvh Kai (savner gammel bil'n)

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
457
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Hente frem en gammel tråd fra glemselen :)

Etter og byttet ut høytalerne i dørene på min 2001 Vectra vogn til Infinity Kappa Coax 62.11i og 52.11i.
Ja, Coax da diskant plassering i den orginal plasseringen er preget av plassmangel til moderne diskanter. Så i stedet for og plages og irritere seg over montering ble det den lette veien med Coax.
I ettertid har jeg sett måter og løse det på med alternativ plassering med eksterne hus til diskantene, men lyden i bilen er slettes ikke så verst pr. i dag da jeg endelig har funnet rett diskant vinkling av Coaxene :)
Uten tvil ville Component vært en god del bedre i bilen.

Ble litt overasket over da vi monterte over at 62.11i frondørene pressenterte såpass mye bass og lyd som de gjør. Med tanke på at de drives av en enkel pioneer 6500dab hovedenhet.
Tok da noen få månder før jeg bare måtte skifte i bakdørene også :D

Etter en del prøving og sammenligning har jeg nå endt opp med og kjøre høypass filter på høytalerne ( 50hz som faller av 6dB pr oktav ) uten sub i bilen. Det gir meg tightere bass og at de kan spille en del høyere en om de må spille bassen de sliter med og produsere sikkelig.

Lysten har kommet nå til og prøve sub i bilen.
Etter og sett på flere alternativer som ender opp en del dyrere en det jeg kunne tenke meg så ender jeg nok opp med og velge Infinity KAPPA 120.9W i en lukket kasse.
Trenger ikke noe dB drag og vil heller ha en sub som gir SQ for pengene :)

Lurer litt på hva en kan forvente av en singel 12" SQ sub sånn dB messig om den har nok headroom ?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.848
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvis du ikke skal delta i dB-drag, hva med å prøve en slik aktiv under-setet-sub, med kasse, element og forsterker i ett - f.eks. Gladen eller Alpine, som Dynabel selger?

Johan-Kr

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
457
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Denne kunne jeg tenke meg og lytte på :) World Champion SQ Lexus Demo! EXTREME Sound Quality! - YouTube Du hører det er noe som sansynligvis stemmer med lyden i den Laxusen.

Sett på aktive suber som finnes på bilstereo sider, men jeg har kommet over noen som fenget meg.
Og når jeg fant en aktiv JL så kunne ikke importøren skaffe den.

Det med sub er for og fylle på i bunnen så en kan nyte freks. Kari Bremnes og sånt med full frekvens og bra nok fundament som en vant med fra inneanlegget.

Det med Infinity Kappa sub er for og følge opp med samme serie som kuppe høytalerne, og ha ekstra headroom mot en liten plastikk skoeske jeg ikke ville føle meg fornøyd med.
Lukket grunnet tighere bass og flatere frek.respons en det portede kasser har.
Og kansje en kan ta med seg suben til neste bil om en skulle bli fornøyd.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Har til gode å høyre eit skikkeleg godt bilanlegg, som kan overtyde ut over frekvens og dynamikk. Kunne vore morosamt å høyre nokre (seriøse) forsøk....?
Var du ikke på Hortenmessa i fjor ?
Blir vel ikke stort bedre enn det som ble presentert der

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
457
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Gått på et bilbytte.

2012 Astra J Sport Tourer.

Stereoen CD400 imponerer ikke spessielt, diskant og mellomtone går raskt fra ok til hard og skrikende om en skrur opp over behadelig lyd.
Derfor vurderers noen små oppgrareringer.

- Høytalere : Sansynligvis Infinity Kappa 60.11cs og 62.11i om det skulle bli noe. Gode erfaringer med de fra Vectran. Og de har en bass som når dypt nok.

- Hovedenhet : Det er ikke dab. Og det er BARE 4*20w og gå på, så sikkert finne noe Pioneer 2Din med eller uten nav. og høytaler utganger.

Noen som har erfaring fra disse bilene ?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.607
Torget vurderinger
1
Ikke med disse bilene, men det generelle problemet er at diskant mellomtioneelementene er gjerne plassert høyt i døra mens bass er plasert lavt. Dette gir en helt feil frekvensrespons.
Det som virker er romkorreksjon. Et must i bil. Selv de mest bedritne høytalere låter riktig. En mikrofon i sitteposisjon og testsignalen som sendes ut og påfølgende frekvensjustering funker. Desverre er det så altfor få bilstereoer som kommer med slikt. Ville ikke vurdert en uten....

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
457
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Ikke med disse bilene, men det generelle problemet er at diskant mellomtioneelementene er gjerne plassert høyt i døra mens bass er plasert lavt. Dette gir en helt feil frekvensrespons.
Det som virker er romkorreksjon. Et must i bil. Selv de mest bedritne høytalere låter riktig. En mikrofon i sitteposisjon og testsignalen som sendes ut og påfølgende frekvensjustering funker. Desverre er det så altfor få bilstereoer som kommer med slikt. Ville ikke vurdert en uten....
Bass i bunn av dør. Men det skal sies at det er 6,5" bass både frem og bak. Coax bak.
Diskanter oppe på dash ved stolpene.
Samt en mellomtone i center på dash.

Fikk dempet diskant med og legge demping i det trauet diskanten ligger i hehe

Topp Bunn